Ei ole hyväksi irrottaa johtoa noin vain. Jos irrottaa pitäisi asentaa sähköinen palikka johtimeen joka kertoo ECUlle koko ajan että kaikki hyvin, seos kohdallaan. Jos sitä ei ole niin ECU kyllä siitä muistuttaa. Vikailmoitusta pukkaa.
Tulppa maksaa muutaman euron lambdan reikään.
Tästä tarvitaan vain tuo tulppa tiivisteineen tukkimaan alkuperäistä lambdan reikää.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Pakokaasusaato/Pakokaasusaato-muut/Tulpalla-varustettu-hitsattava-mutteri-2000028554/Useimmat vaikuttavat jättävän lambdan reikäänsä vaikka on ohjelmoitu "lambda off". Olen otaksunut että heille ei ole muutamalla satasella käyttöä.
Euro3:sta alkaen on ollut kaksi lambda-anturia. Siitä uudemmissa niitä voi olla useitakin.
Veden lisäksi monet lambdatyypit eivät siedä kolahduksia tai voimakasta tärinää. (Pudottaminen tai kaatuminen)
Lambda-aturit nokeentuvat, erityisesti kylmät mallit, hiljalleen ja antavat, myös hiljalleen, hieman virheellistä tietoa ja seos rikastuu aina vain lisää kunnes meno hyytyy ylettömään bensiinin ruiskutukseen. Nopein keino on silloin ohjelmoida "lambda off" ja resetoida "itse opitut arvot" ja jatkaa matkaa. Silloin menetetään lambda-anturi lopullisesti jos sitä ei oteta pois ja puhdisteta.
Jos laitetaan PowerCommander tai vastaava kikkare kannattaa silloinkin poistaa lambda em keinoin.
Monet haluavat koneeseensä enemmän voimaa. Se kyllä onnistuu ilman lisäkikkareitakin. Siinä vain pitää olla kohtuullisuudessa sillä noen ja karstan kerryttäminen hiljalleen kuluttaa konetta.
Lambda on paikoillaan siksi että sitä käyttämällä moottori alittaa päästönormien vaatimukset. Mutta sillä on toinenkin tehtävä: pitää kone hyvässä käyntikunnossa. Pitkään.
Jos moottorinohjauksesta tulee usein lambda-ilmoituksia vikalogiin niin kannattaisi asiaan kiinnittää erityistä huomiota.