Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 käynnistysongelmia  (Luettu 57960 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #45 : Kesäkuu 27, 2019, 00:33:47 ap »
En halua hammastella sähköasioita minua paremmin tunteville. Minun logiikallani ei vain oikein aukea se, että miten virransyöttö startin solenoidin releelle on riippuvainen koneen lämpötilasta. Tämä käynnistysongelma kun on aina esiintynyt vain läpimällä ilmalla kuumaksi ajetun koneen seisottua lyhyen ajan. Akussakin voima riittää kylmän koneen käynnistämiseen viikon parin seisomisen jälkeenkin. Mihin ja miksi se voima akusta häviää kun kone on ajettu lämpimäksi ja lataustilankin pitäisi kaiken järjen mukaan olla parempi kun akkua on ladattu yli tunnin ajolla (laturi kaiketi toimii, koskapa latauksen merkkivalo ei ajossa pala ja akku ei ole tykkänään tyhjentynyt) ? Ovatko jotkut Brevan sähköhärpäkkeet sijoitettu siten, että paikallaan olevan kuuman koneen lämpö sekoittaa niiden toiminnan vai onko olemassa jokin anturi, joka tarkoituksellisesti reagoi seisovan koneen korkeaan lämpötilaan estäen koneen käynnistämisen ? Viime keväänä kun teetin maadoitusvian korjauksen Piikkiössä, ehdotin tuon pakkokäynnistysnappulan purkamista pois. Sain kuitenkin erittäin fiksun neuvon jättää tuo viritys purkamatta.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #46 : Kesäkuu 27, 2019, 11:18:49 ap »
Tuskin vikaa kannattaa lähteä hakemaan analogiapuolelta.
Tämä on vain arvelua enkä ole Breva 1100:n (Tai samalla käyttöjärjestelmällä olevien muiden mallien osalta.) löytänyt sellaista digitaalipuolen kohtaa joka yksiselitteisesti näyttäisi että hyvin kuuman moottorin käyttö estettäisiin.) Pitkän Breva 1100-kokemuksen kautta huomasin asian ja niinä kertoina kun käynnistysongelma ilmeni niin aika hoiti asian. Varjoon työntäminen nopeuttaa.

Siksi epäilen että moottorinohjaukseen on laitettu, tai siellä ilmenee, este käynnistyä hyvin kuumana. Moottorinohjaus seuraa moottorin lämpötilaa. Tällainen esto toimisi sitä kautta. Liipaisulämpötilaa en tiedä sillä pyörässäni ei ollut öljynlämpömittaria.

Tai sitten moottorinohjauksessa on vain sellainen "vika" joka ilmenee kuumalla koneella. Vaiva on suurella varmuudella juuri sillä puolella. Siihen voi olla hankala puuttua.

Omassa Brevassani vaiva ilmeni helteellä kaupunkiajon ja pysäköinnin jälkeen. Omista käytännöistäni johtuen ne kerrat tapahtuivat Lahdenperänkadun Shellin pihassa Tampereella. Santsikupin jälkeen käynnistyi jälleen. Kerran tapahtui muuallakin mutta en vaivautunut isompiin toimenpiteisiin vaan työnsin pyörän varjoon ja jatkoin taukoa hetken.

GuzziDiagilla en löytänyt mitään aiheeseen viittaavaa. Vikalogi oli tyhjä tai siellä oli jotain ihan muuta asiaan liittymätöntä tietoa.

Sittemmin olen laittanut pyöriini, niistä kahteen, moottoriöljyn lämpömittarin. Guzzin kone kun käy enimmäkseen liian kylmänä. Sitä asiaa olen pyrkinyt muuttamaan. Tosin helteellä hitaassa kaupunkiajossa, kun ajoviima ei jäähdytä, moottoriöljyn lämpötila voi nousta varsin korkeaksi. Noin 140 asteen tuntumaan. (Mittauskohteet California 3, öljy Valvoline 20W50 mineraali ja California 1400, Motul 10W60 synteettinen esteriöljy.) En yhtään ihmettelisi jos moottorinohjauksessa olisi esto sillä moottorin lämpöanturiin johtuu pysähdyksen jälkeen lämpöä lisää vaikka kone ei käy mutta ei myöskään liiku eikä siis jäähdy kovin nopeasti.

Toinen tyypillinen käynnistyksen esto, joka on moottorinohajuksessa vakiona, on estää moottorin käynnistäminen jos akun varaustila on alhainen tai akussa on vikaa. Näiden kahden erilaisen vaivan poissulkeminen toisistaan on varsin helppoa.

Muissakin pyörämerkeissä olen törmännyt samaan lämpöongelmaan.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #47 : Kesäkuu 27, 2019, 14:15:53 ip »
Onko ruiskun boksi miten saavutettavissa? Jos kokeilisi kylmäsprayta tms käynnistymättömyyden hetkellä suoraan boksin kylkeen. Rajaisi sen pois.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #48 : Kesäkuu 27, 2019, 14:36:01 ip »
Tai suhauttaisi kylmää suoraan lämpöanturille. Sehän on kohtuullisesti tavoitettavissa eli näkyvissä Norgea lukuun ottamatta. Osassa Norgeja on prikulleen sama moottori ja moottorinohjaus kuin Brevassakin. Onkos Norgeissa ollut samaa vaivaa?

Mutta se on selvää että moottorinohjaus ei sammuta moottoria kesken käynnin.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #49 : Kesäkuu 27, 2019, 14:58:36 ip »
Tämä kun on aina silloin tällöin tullut esille, laitoin kysymyksen "Guzzidiag" -jengille Saksan punaiselle foorumille otsikon "ECU Simulator Next Generation - 5AM" alle.  Että onko tutkittu ecun ohjelmakoodista, mitä ehtoja on oltava täytettynä, että peli suostuu starttaamaan kun nappia painetaan?
V11 - it defines you.

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #50 : Kesäkuu 27, 2019, 18:43:07 ip »
Kiitos ja kumarrus keskusteluun osallistuneille. Tämä keskustelu on jälleen kerran elävä osoitus siitä, että tässä porukassa voi tekniikasta tietämättömämpikin esittää ihmettelyjään ilman että tarvitsee lueskella asiattomia vastauksia. Tästä olen koko Guzzisti-urani ajan tykännyt.

Tuota lämpöanturin jäähdyttämistä tekisi ehkä mieli joskus kokeilla Pari asiaa tuossa kyllä askarruttaa: 1) menisiköhän tuo kylmäspray helposti juuri oikeaan paikkaan saavuttaakseen anturin kärkiosan ? ja 2) piileeköhän tässä jonkinlainen vahingonvaara jos jotain kohtaa kuumassa koneessa äkillisesti jäähdytetään ?

Olisi tosi hienoa, jos tähänkin vaivaan löytyisi joskus hyvä selitys. Sitä odotellessa romautan koneen tarvittaessa tulille tuolla lisänappulalla ja nautiskelen ajamisesta.

   

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #51 : Kesäkuu 27, 2019, 19:54:03 ip »
Anturi on pronssiseosta ja muovia. Anturi on kiinni jollain muovikeraamisella holkilla kannessa olevassa, myös messinkisessä karassa johon anturin kärki nojaa mutta pienellä välyksellä. Se musta väliholkki lienee heikoin kohta rakenteessa mutta kylmäsuihketta ei kannata suunnata siihen vaan hiljokseen anturin avainpintaan. Siis siihen mihin kiintoavain laitetaan jos aiotaan avata anturia. Messinki/pronssi on hyvää johtamaan lämpöä ja siksi jäähtyykin nopeasti.

Tässä on kuvia antureista: http://www.motomatti.fi/2018/01/sylinterikannen-lampoanturin-modifiointi.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #52 : Kesäkuu 27, 2019, 20:39:41 ip »
Varmaan anturi saa riittävästi jäähyä, jos sen aluetta ylipäänsä jäähdyttää. Pinnalta haihtuessaan imee todella tehokkaasti lämpöä. Vaikka siis tähtäisi enemmän kannen puolelle sen anturin kärkeä kohti.
Lähinnä kiinnostaa tuo boksin oma lämpötila, jos sinne on pintaliitoskomponentiksi laitettu lämpöanturi kuuman varalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #53 : Kesäkuu 27, 2019, 23:14:26 ip »
En halua hammastella sähköasioita minua paremmin tunteville. Minun logiikallani ei vain oikein aukea se, että miten virransyöttö startin solenoidin releelle on riippuvainen koneen lämpötilasta.

Jokainen tekee kuinka haluaa mutta, virransyöttö startin solenoidin releelle on todettu heikoksi. Samaan johtopäätökseen voi tulla pelkästään tutkimalla
ko. Guzzin kytkentäkaaviota.
Jos mitään käynnistymiseen liittyvää ongelmaa esiintyy, tuon kohdan parantaminen on mielestäni tarpeellista, se on silloin ainakin poistettu mahdollisten vianaiheuttajien listalta.
Liittyköön käynnistysongelma sitten vaikka joulupukin vierailuun.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #54 : Kesäkuu 28, 2019, 09:15:30 ap »
Lainaus
virransyöttö startin solenoidin releelle on todettu heikoksi
Tuon suuntaiselle ratkaisulle vahvistusta...Vielä ei ainakaan ole tullut viestiä, että 5AM ecu ohjelmisto temppuilisi käynnistyksen suhteen: "tähän on olemassa useampia ratkaisuja, mutta kaikki "hardware" -puoleen liittyviä.  Ainut mitä voisi ajatella ohjelmistopuolella, on sen jännitteen alarajan laskeminen, jolla ecu sallii vielä käynnistyksen. Tuo toiminto on olemassa luonnollisesti siksi, että starttausautomatiikka ei voi tyhjentää akkua täysin."

http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=2978.msg46206#msg46206
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #55 : Kesäkuu 28, 2019, 16:42:20 ip »
Selvitin hieman itselleni liitteenä olevaa Brevan sähkökuvaa. Näyttää olevan niin, että starttireleen vetokäämin toinen pää on kytketty ECUun. Siispä se ECU kieltää / sallii releen vetämisen => starttaamisen.
Tietenkin voi olla myös niin, että releen / ECUn liitokset ovat huonot. Pahin skenaario on se, että itse ECUssa on piirilevykatkos, joka "liian kuumassa" on poikki / huonossa kontaktissa. Eipä olis eka kerta. ECUn maadoitus kunnossa?

Voisi olla paikallaan irroittaa-kiinnittää sekä rele, että ECUn liitin. Akku kannattaa kytkeä irti toimenpiteen ajaksi. Eikä tietenkään ole haitaksi muidenkaan releiden käpistely.
Nyt kun en tunne Brevan starttnappulaa, niin mahtuukos sinne likaa tai vettä? Niin, ja onkos johdot startissa hyvin kiinni... Akkukaapelit kunnolla puhtaissa navoissa...

ÄLKÄÄ pruutatko CRC:n yleisöljyä mihinkään, vaan ostakaa CRC:n kontaktisprayta.

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #56 : Kesäkuu 28, 2019, 20:40:17 ip »

Sitten vielä Timon ohjeiden jälkeen cleanerin kuivuttua suihkaus kontakti-protectia, niin saa ajella sen liitoksen jälkeen huoletta läpi Suomen kesän tai etelän tsunamisateiden..Toimii kokemuksen kautta molemmissa! ;D

Jouko

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #57 : Kesäkuu 29, 2019, 09:54:28 ap »
Asian vierestä, niin CRC-5-56 on hyvä jumittuneiden osien irroituksessa.
Käytän paljon esim vanhojen onpelukoneiden kanssa.
Sitä ja lämpöä perään on paikat yleensä auenneet.
Voiteluaine se ei ole, aseöljyä perään..
Sähköliittimissä kontaktipreyt.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2019, 14:31:12 ip kirjoittanut GuzGuz »

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #58 : Kesäkuu 30, 2019, 13:45:34 ip »
No nyt tuli vastaus nimimerkki "Meinolf":ilta, hän on se "reverse engineering" harrastaja, joka on tutkinut 15M, 15RC ja nyt 5AM (vaatii mittaristot ja kaikki testiympäristöön) ecujen toimintaa ja ohjelmakoodia.

"
Lämpimällä moottorilla tapahtuvilla käynnistysongelmilla on pääsääntöisesti muita syitä, kuin jänniteraja-arvo (jännitteestä riippuvat arvot ja siitä johtuvat toiminnot säädellään ecu:ssa).  Hakutoiminnot eri palstoilla tuottavat lukuisia tuloksia.  Ohjelmakoodissa 2230 on 4 raja-arvoa.

BatteryMinADC_Starter_notActive_4C63E tai
BatteryMinADC_StarterActive_4C640, ovat molemmat Raw -arvot.

Batt_Def_Low_starterActive_4C644 ja
Batt_Def_Low_starter_notActive_4C646

ovat arvot (milli)volteissa, riippuen siitä, onko starttirele aktiivinen vai ei.

Näitä arvoja voi muuttaa, mutta jos akku on heikko tai jossain muualla tapahtuu jännitehäviö, on starttaamattomuus ilmiö, joka tapahtuu näistä muista syistä.

Edit 2.7.2019: Mittariston ja ecu:n välisessä kommunikaatiossa (CANBus väylä) mittaristo lähettää vain yhden paketin, jonka sisältö on pääosin tiedossa. Ainut starttivapautus -tieto, joka mittaristolta tulee, on yksi bitti, joka on riippuvainen transponderin tai sen koodin tunnistamisesta.  Tämä tieto tutkitaan vain kerran startatessa. Kun moottori käy, voi avaimen periaattessa poistaa tai transpondrei voi lakata toimimasta.
"


Siis tuo vanha ohje: starttireleelle (ja siitä solenoidille) hyvää jännitettä akun plussalta tai sitten jos joku osaa näillä ohjeilla muuttaa noita asetuksia (en ole kuullut että kukaan olisi kokeillut).
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2019, 22:59:56 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Breva 1100 käynnistysongelmia
« Vastaus #59 : Heinäkuu 01, 2019, 23:32:24 ip »
Aivan selkeää ja loogista vastausta ei tuohon kuuman koneen käynnistysongelmaan taida löytyä (siis siihen, miksi juuri kuuma kone ei käynnisty). Joulupukki lienee kuitenkin riidattomasti suljettu pois ongelman aiheuttajien joukosta. Kun minulla nyt on jo yksi toimiva ratkaisu satunnaisen käynnistysongelman varalta, tuskin on tarpeen ryhtyä muuta värkkäämään. Jotensakin outoa, ettei valmistaja ole aikanaan näihin käynnistymisongelmiin reagoinut esimerkiksi antamalla jonkin korjaussuosituksen,vaiva kun näyttää olleen melko yleinen. Lienee tällaisen marginaalimerkin ongelmia. Isoilla moottoripyörämerkeillä on pakko olla tällaisten ongelmien varalta omat takaisinkutsukampajansa, siihen pakottaa kamppailu markkinaosuuksista.