näyttää liittyvän jonkinmoinen mahdollisuus startin jumittumiseen päälle
Ei pitäisi? Ecu ohjaa starttirelettä, joka määrää saako startin solenoidi sähköä vai ei.
On olemassa, tietämäni mukaan, 3 mahdollisuutta, harvinaisia tosin, 1)kun käynnistetään ja silloin käynnistinreleen kärjet jäävät toisiinsa kiinni, käynnistys jatkuu vaikka moottori jo käy. 2)Eräissä vuosimalleissa vikaa oli jo starttinapissa. Likaantuessaan se jäi pohjaan. Ainakin minulle ja Motojussille on käynyt niin.
3)Käynnistinmoottorin solenoidin kärjet palavat kiinni tai solenoidin rautaydin jumittuu ja pitää käynnistysvirran päällä vaikka starttinappi olisi kunnossa eikä starttirele ole vetotilassa.
Erikseen on vika jossa käynnistinmoottorin bendixlaite jää etuasentoon käynnistyksen jälkeen. Se on puhtaasti, tai oikeastaan likaisesti, mekaaninen vika. Käynnistinmoottori jää pyörimään vauhtipyörän mukana ja tuhoutuu jos lähdetään ajamaan. Välityssuhde kun on aika hurja. Likaantuminen tai kuluminen tai molemmat aiheuttaa tämän.
Kaikissa em häiriöissä käynnistinmoottori tuhoutuu varsin lyhyessä ajassa jos ei outo uliseva ääni herätä kuljettajaa sammuttamaan pyörän. Viimeksi eilen tapahtui jokin näistä eräälle veteraanipyörälle Treen Mustassalahdessa lähtiessä pois. Lähti kuitenkin ajamaan. Pääsi lähes sata metriä.
Sitten oma hupainen kokemukseni. Tyttöystävälläni oli aikoinaan Cagiva AlAzurra 650 jossa oli Ducatin kone mutta japanilaiset sähkölaitteet. Juhannusvietossa eräällä kesämökillä. Tuli kova ukkossade ja katseltiin terassilta kuinka keskituella olevan Cagivan mittarivalot syttyivät ja kohta starttimoottori lähti käyntiin ja pyörä käynnistyi. Siinä se rouskutteli tyhjäkäyntiä (Startti koko ajan päällä.) takapyörä pyörien kunnes sade helpotti ja kävin irrottamassa akkukaapelin. Tuli hiljaista. Parin päivän päästä, juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina, laitoin akkukaapelin kiinni ja kaikki oli taas normaalisti. Sadevesi se vain teki tepposen.