Tulpan vaihtovälistä: jos tulppa on siisti ja sen terävät kulmat eivät ole pyöristyneet niin se kelpaa vielä seuraavalle kierrokselle. Huom: kun tulppaa laitetaan toista kertaa paikoilleen ei tulpan tiiviste ole entisellään. Kiristysmomentti on tällöin pienempi. Jos tulppaa kiristetään liikaa niin se menee liian syvään ja osa kierteestä tulee palotilan puolelle. Kierteeseen kertyy kovaa karstaa ja se on hankala irrottaa.
Tulpan tiiviste menee tarpeelisen verran kasaan kun se vedetään momenttiin. Toisella kertaa kiristettäessä momentti on sama. Tulpat, yleensä ottaen kannattaa vaihtaa kun niiden vaihtoaika on.
Tulppia ei, nykymoottoreissa, riko oikein mikään eivätkä ne kulu kauheasti. Olen ajanut, kokeeksi, kymmenkertaisen suositumatkan samoilla tulpilla ja vikoja ei ole ilmennyt. Nykyinen polttoaine on niin moottoriystävällistä että se ei juurikaan syö tulppia. Erityisesti RE85-moottoripolttoaine (Etanoli) on ystävällistä tulpille. Etanoli ei sovi kovin hyvin ilmajäähdytteisen moottoripyörän polttoaineeksi. Nestejäähdytteisessä moottorissa se jopa tuottaa enemmän tehoa kuin bensiini. Tulpat kestävät oikein hyvin. Etanoli ei muodosta karstaa lainkaan. Ainoa ongelma, etanolin suhteen, on öljynvaihtovälin lyheneminen.
Tulpat pilaantuvat jos palotilaan pääsee liikaa tai liian vähän polttoainetta. Kylmänä käyvä moottori pilaa tulpat. Huono puristussuhde on huono asia. Öljyvuoto huohotinjärjestelmästä, venttiilikoneistosta tai ohi männän pilaa tulpat tai ainakin tekee ne toimintakyvyttömiksi.
Tulpan huonous ei juurikaan rasita sytytysjärjestelmää sillä tulpan vaurioituminen katḱaisee matkanteon jo ennen sitä.
Tulpan virhetoiminnot ovat harvinaisia mutta niitäkin on mutta nykyään taitavat olla lähinnä kansanperinnettä...