Kirjoittaja Aihe: Tulpanjohdot.  (Luettu 8217 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Tulpanjohdot.
« : Maaliskuu 26, 2018, 22:43:58 ip »
Sportissa on ollu koko mun omistusajan häiritsevän siniset johdot ja eriparia olevat tulpanhatut, samalla resistanssilla mutta kuitenkin erilaiset. Nyt bensaletkuja vaihtaessa päätin vihdoin korjata asian ja ostin uskoakseni alkuperäisiä vastaavat 5 kilo-ohmin NGK hatut, johdoksi kuvittelin kelpaavan normaalin 7mm paksun kuparisisuksella mutta nykyiset olikin jotain hiili tms. isommalla resistanssilla olevaa piuhaa.
Stein-Dinsen lista tarjoo perinteistä kuparimallia metritavaraa mutta mitähän tehdas on alunperin käyttänyt? Ja onkohan johdon tyypillä oikeesti mitään väliä? Piuhat on kuitenkin puolmetriä pitkät joten hiilipiuhassa on jo monta kilo-ohmia vastusta ittessään, tulpatkin on R-mallia.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #1 : Maaliskuu 26, 2018, 22:52:56 ip »
Luulen että omassani on vielä alkuperäiset (punaiset) tulpanjohdot. Ihan kuparia sisällä. Tulpanhatuissa kun on ne vastukset, nyt on ”ärrättömät” tulpat. En tiedä että radiot sirittäisivät lähistöllä. Jossain tuli esille että ei sitä ”ärrää” tuplaten tarvitse olla. Hatussa on, mittarilla varmistettu. Tulpassa ei.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #2 : Maaliskuu 26, 2018, 23:10:59 ip »
Ääni edelliselle. Yksi vastus riittää EMC-suojaukseksi. Joko tulpassa tai tulpanhatussa. Hiilijohtimia en käytännön syistä laittaisi. Mutta en ihan Biltemankaan kaapeleita. Kannattanee keskittyä ainakin keskinkertaiseen laatuun ja johtojen päiden napakoihin liitoksiin.

Hyvä kotiasentajan EMC-testeri on pien transistoriradio viritettynä aseman pieleen. Jos räpättää niin jossain on säteilyvuoto.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #3 : Maaliskuu 27, 2018, 15:06:50 ip »
Mullahan on sitten aina ollu 2 vastusta liikaa, tulpan R, hatun 5k ja vielä hiilijohdon vastus päälle.
Miksiköhän muuten tehdas on aikoinaan laittanu R-tulpat ja 5k hatut?

Nyt kun piuhoilla ei ole hirveä kiire niin mistähän löytyisi oikeesti laadukkaat?
Täällä olisi ihan mallikohtaisia mutta ainoastaan punaisena joka ei oikeen mulle sovi:
https://www.sparkplugs.co.uk/magnecor-ht-ignition-lead-set-2514-moto-guzzi




Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #4 : Maaliskuu 27, 2018, 19:17:14 ip »
Lainaus
Miksiköhän muuten tehdas on aikoinaan laittanu R-tulpat ja 5k hatut?
Näin se taitaa olla kaikissa? Tämä kahden "ärrän" juttu tuli silloin esille kun spekuloitiin tuplatulppauksessa tarvittavista sytytyspuolista. Taisi olla se ongelma että liian kovilla puristuksilla ei jaksa kipinää tulla (yksi puola kahdelle tulpalle). Kun ei (ainakaan silloin) ollut tietoa miten ecun tekemää puolien "ohjausta" (mikä viritysaika se nyt olikaan) voi muuttaa, jäi käteen se että ei liikaa puristuksia ja turhat "kuormat" pois (vain yksi "ärrä"). Tuossa Sportin Workshop Manualista siteeraus (kuva), ärrää siellä tarjotaan.

"In a twin plug Guzzi engine, both plugs in one cylinder are in need of the full energy which the coil cannot deliver simply because it is not designed for that purpose. When keeping the compression at 10:1 and the mixture not too weak it will work. But you cannot get the full benefits of twin sparks with these coils."
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #5 : Maaliskuu 27, 2018, 20:08:32 ip »
Tulpan vaihtovälistä: jos tulppa on siisti ja sen terävät kulmat eivät ole pyöristyneet niin se kelpaa vielä seuraavalle kierrokselle. Huom: kun tulppaa laitetaan toista kertaa paikoilleen ei tulpan tiiviste ole entisellään. Kiristysmomentti on tällöin pienempi. Jos tulppaa kiristetään liikaa niin se menee liian syvään ja osa kierteestä tulee palotilan puolelle. Kierteeseen kertyy kovaa karstaa ja se on hankala irrottaa.

Tulpan tiiviste menee tarpeelisen verran kasaan kun se vedetään momenttiin. Toisella kertaa kiristettäessä momentti on sama. Tulpat, yleensä ottaen kannattaa vaihtaa kun niiden vaihtoaika on.

Tulppia ei, nykymoottoreissa, riko oikein mikään eivätkä ne kulu kauheasti. Olen ajanut, kokeeksi, kymmenkertaisen suositumatkan samoilla tulpilla ja vikoja ei ole ilmennyt. Nykyinen polttoaine on niin moottoriystävällistä että se ei juurikaan syö tulppia. Erityisesti RE85-moottoripolttoaine (Etanoli) on ystävällistä tulpille. Etanoli ei sovi kovin hyvin ilmajäähdytteisen moottoripyörän polttoaineeksi. Nestejäähdytteisessä moottorissa se jopa tuottaa enemmän tehoa kuin bensiini. Tulpat kestävät oikein hyvin. Etanoli ei muodosta karstaa lainkaan. Ainoa ongelma, etanolin suhteen, on öljynvaihtovälin lyheneminen.

Tulpat pilaantuvat jos palotilaan pääsee liikaa tai liian vähän polttoainetta. Kylmänä käyvä moottori pilaa tulpat. Huono puristussuhde on huono asia. Öljyvuoto huohotinjärjestelmästä, venttiilikoneistosta tai ohi männän pilaa tulpat tai ainakin tekee ne toimintakyvyttömiksi.

Tulpan huonous ei juurikaan rasita sytytysjärjestelmää sillä tulpan vaurioituminen katḱaisee matkanteon jo ennen sitä.

Tulpan virhetoiminnot ovat harvinaisia mutta niitäkin on mutta nykyään taitavat olla lähinnä kansanperinnettä...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #6 : Maaliskuu 27, 2018, 20:25:29 ip »
Kyllä tulpat loppuun saa ajettua. Mutta tuskin toimivalla ruisku-Guzzilla. Jos jokin toiminnan alue on vajavainen, niin silloin tulpat saa kyllä loppumaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #7 : Maaliskuu 27, 2018, 20:45:07 ip »
Kyllä tulpat loppuun saa ajettua. Mutta tuskin toimivalla ruisku-Guzzilla. Jos jokin toiminnan alue on vajavainen, niin silloin tulpat saa kyllä loppumaan.

Kaasuttimessa voi olla vika joka pilaa tulpat. Myös karkea kaasuttimien virhesäätö pilaa tulpat.
Digitaalinen moottorinohjaus harvoin sallii itsessään sellaista vikaa että tulpat kuormittuisivat niin että hajoaisivat. Virheellinen säätö sen sijaan sallii.

Liitekuvassa erään moottorin säätöprojektiin käytetyt tulpat jotka puhdistuksen jälkeen kaikki alkoivat toimia. Kuvassa jo puhdistettuina.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #8 : Maaliskuu 27, 2018, 21:33:52 ip »
Lainaus
kelpaa vielä seuraavalle kierrokselle
Niin että vastoin Workshop Manualin ohjetta suositetaan toimimaan? Lienee niin, että jos harrastusmielessä yhtä pyörää (Guzzia) ylläpitää, tulppien vaihto on sen verran pieni kustannus, että sen tekee mieluusti saadakseen mielihyvää siitä, että on tullut menetellyksi valmistajan ohjeen mukaisesti eikä tulppien taholta pitäisi olla odotettavissa käyntihäiriöitä.

Noita ärrättömiä voi joutua kyllä ihan erikseen tilaamaan, niin harvoin niitä nykyisin käytetään - ja eipä tuo Guzzin ohjekaan niitä pyydä käyttämään.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #9 : Maaliskuu 27, 2018, 22:06:12 ip »
Joo, voi vaikka valkata premium kynttilöitä, eikä kaada taloutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #10 : Maaliskuu 27, 2018, 22:49:34 ip »
Oman Guzzin tulppien hintakipuraja kulkee 40 euroa/kpl. Niitäkin menee neljä kappaletta. Ihan paikallisessa myymälässä, ei nettikaupassa. Muualta voi saada edukkaammin näitä hyviä tulppia. Tyydyin 15€/kpl hintaan. En ole vielä koittanut käynnistystä. Toiveet ovat kuitenkin korkealla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #11 : Maaliskuu 27, 2018, 23:07:38 ip »
Ei niissä tulpissa hirveitä säästä, ellei sitten tilaa enemmän kerralla. Briteistä tulee erikoiset halvemmalla, jos tilaa vaikka kymmenen tai enemmän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #12 : Maaliskuu 27, 2018, 23:54:49 ip »
Ei niissä tulpissa hirveitä säästä, ellei sitten tilaa enemmän kerralla. Briteistä tulee erikoiset halvemmalla, jos tilaa vaikka kymmenen tai enemmän.
Kohta Britit ovat EU:n verorajan takana. Kannattaa tilata lähiaikoina.

No. Voihan siihen vielä joitakin vuosia kulua kun ovat ryhtyneet vaihtamaan mieltään porukalla.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #13 : Maaliskuu 28, 2018, 07:45:41 ap »
kärkien ja kaasarien kultaisella 70 luvulla sanottiin ammattikoulussa että tulpat pitää vaihtaa 10.000 km välein ja jos ei vaihda niin häviää seuraavan 10.000 km aikana bensakuluissa tulppien hinnan . . .


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulpanjohdot.
« Vastaus #14 : Maaliskuu 28, 2018, 08:25:56 ap »
Tuossa voi olla totta toinen puoli. Kun ottaa huomioon, miten edullisia tulpat loppujen lopuksi ovat kulutettuun bensaan verrattuna.
Hyvä pyörä, parempi mieli.