kärkien ja kaasarien kultaisella 70 luvulla sanottiin ammattikoulussa että tulpat pitää vaihtaa 10.000 km välein ja jos ei vaihda niin häviää seuraavan 10.000 km aikana bensakuluissa tulppien hinnan . . .
Siihen aikaan minäkin kouluni ajoneuvotekniikan osalta kävin ja hyvinkin oli tuo tulpan käyttöaika tiedossa. Mutta se oli silloin.
Asiantila on muuttunut ratkaisevasti. Moottorit ovat teknisesti kehittyneet hiukan niistä ajoista. Mutta suurin syy pitkempään kestoon nykyään on että polttoaine on ihan eri tavaraa kuin silloin. Se on ratkaiseva tekijä tässä asiassa.
Toinen seikka on että polttoaineen syötön ja sytytyksen tekniikka on kehittynyt huimasti niistä ajoista. Myös moottorit ovat kestävämpiä. Öljytkin ovat kehittyneet: eivät muodosta karstaa kovin helposti ja voitelevat paremmin.
Siitä 70-aikasesta moottoritekniikasta oli nyrkkisääntö että 1000cc moottori kestää parhaimmillaan noin 100.000 km, 2000cc kone kaksi kertaa pidempään, jne. Moottorin vaihto tai perusteellinen moottoriremontti oli tehtävä noilla lukemilla.
Tulppa on vain yksi kuluva komponentti rakenteessa. Melko vitaalinen. Jos se ei toimi niin ei toimi moni muukaan asia.
CARC-kaksitulppaisissa malleissa ns. pikkutulpan vaihtoväli on varsin pitkä. Niitä menee pari kappaletta per sylinteri pyörän odotusarvoisena käyttöaikana. Yllä oleva tilanne onkin muuttunut. Nyt pikkutulppa pitää vaihtaakin jo 20.000 km huollossa tai joka toinen vuosi vaikka ei olisi ajettukaan. Yllättävä ohje. Vaihdoin ne kerran omaan Brevaani jossain 60.000 km kohdalla. Alkuperäinenkin oli ihan huippukunnossa silloin mutta kun oli tullut pyörää puretuksi eikä pikkutulppa ollut kallis niin samalla ne vaihtuivat.
1400-koneissa on myös neljä tulppaa. Keskenään samanlaiset ja hyvin hoikat ja pitkät. Avainkoko 14 mm. Niiden vaihtoväli on 20.000 km. Eli ei tule vastaan ihan joka vuosi se homma. Kuitenkin huollon yhteydessä niitä pyöräytin pari kierrosta aukipäin ja takaisin kiinni sillä ne voivat ajan kanssa jumiintua. Juuri tähän moottoriin on tarjolla 40€ kappalehintaan tulppia. 160€ on iso raha mutta vaihtovälikin on pitkä: noin kolme vuotta minun ajoillani kyseisellä pyörällä.
Usko että 15€ tulpillakin tuon matkan pääsen. Nyt siellä on ne tulpat jotka tehtaalla on laitettu.