Kirjoittaja Aihe: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900  (Luettu 20521 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 546
Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« : Helmikuu 24, 2018, 13:49:27 ip »
Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900 vuosimallia 2000.
Nyt on "adventure"prätkä uusia seikkailua varten.

Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 114
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #1 : Helmikuu 24, 2018, 14:12:46 ip »
Hyvä valinta!
Todella monikäyttöinen laite.
Yksinkertainen rakenne on hyödyksi. Monet pelkäävät jakohihnoja mutta ne voi vaihtaa ihan kotioloissa eikä ole monimutkaista vaikka niin pelotellaankin. Ei myöskään tarvita erikoismittareita hihnojen kireyden säätöön.
Se voi yllättää että vielä tässäkin mallissa on tuumamitoitettuja osia vaikka H-D-vaiheesta onkin jo aikaa kulunut.
Moottorin asennussuunnasta johtuu että ohjauslaakeri on kovilla. Kaikissa Ducateissa/Cagivoissa joita taloudessa on ollut on voitelusta huolimatta usein, muihin pyöriin verrattuna, tarpeen vaihtaa ohjauslaakerit. Ohjauslaakerin kunto selviää kun ottaa etupyörän pois ja kääntelee ohjausta keskiasennon kahta puolen. Jo ei nyi tai jurise niin asia on kunnossa.

Toinen tarkistettava kohde on vasemmalla laturin kopan kannessa oleva pieni laakeri. Sen ennakoiva vaihto säästää varallisuutta erityisen paljon.

Hauska peli ajella ja kulkee vähällä bensiinillä. 

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #2 : Helmikuu 24, 2018, 14:30:55 ip »
Ei taatusti montaa "isoa" Gagivaa ole suomessa.
Näppärän kevyen näköinen.
Eikös noissa ole 900cc Dukatin kone, samaa pohjaa käytettiin vissiin kiristetyissä Ducatin SS kyykyissäkin?



motomatti

  • Viestejä: 13 114
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #3 : Helmikuu 24, 2018, 14:56:50 ip »
Samaa konetyyppiä käytettiin pitkään. Tämä on Ducatin ns Pantah-moottori mutten muista kuinka mones kehitysvaihe. Takasylinteri on jo tässä "väärinpäin" eli pakoputki sojottaa siinä taaksepäin.
Taloudessa on ollut kolmea tämän koneen kehitysvaihetta: ilmajäähdytteinen jossa pakoputket eteenpäin, vesijäähdytteinen 2V malli jossa takapytty jo nykyisellä tavalla ja sitten ihan tuon näköinen moottori pienellä öljynjäähdyttimellä ja ruiskulla. Tehohaarukka 60 - 98 hv. Sen enempää ei oikeastaan kannata 2V-moottorista ulos yrittää.

Tuossa on varmaankin IAW16M-moottorinohjaus. Aikanaan siihen oli eri tason virityslastuja. Moni kuitenkin palasi kokeilujen jälkeen vakioasetuksiin. Taisi tulla polttoaineen kulutus liian isoksi tehontuottoon nähden. Matkantekoonhan nämä on tarkoittettu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 384
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #4 : Helmikuu 24, 2018, 16:09:01 ip »
Hieno peli. Koneessa ei ole edes paljoa eroa SS:ään tai ST:hen. Pienin päivityksin pääsee aika lähelle niiden suorituskykyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 546
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #5 : Helmikuu 24, 2018, 16:14:40 ip »
Toinen tarkistettava kohde on vasemmalla laturin kopan kannessa oleva pieni laakeri. Sen ennakoiva vaihto säästää varallisuutta erityisen paljon.


Tuota voisit vähän avata, kun ei kuullosta tutulta... ???
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 546
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #6 : Helmikuu 24, 2018, 18:55:48 ip »
Hieno peli. Koneessa ei ole edes paljoa eroa SS:ään tai ST:hen. Pienin päivityksin pääsee aika lähelle niiden suorituskykyä.

Mihin noihen sivulaukkujen kanssa on kiire... ;D
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 546
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #7 : Helmikuu 24, 2018, 19:01:09 ip »
Moottorina on tosiaan Tuksun 900 kuutioinen kone kahdella jakohihnalla ja pakko-ohjatuilla venttiileillä.
Melko tuttu minulle, kun tallista löytyy 600SS

Kun siirsin prätkän tallista toiseen, niin kieltämättä kuivakytkin ei anna tottumattoman korvaan kovin ehjän moottorin mielikuvaa...
Myyjä sanoi, että onneksi meni "alan miehelle", koska muuten olisi saattanut jäädä myymättä.

Tähän mennessä ainoa erikoisuus on Nissinin jarrut, kun muissa laivueen Italialaisissa (Tuksu, Aprilia, Cagiva ja M-G) on Brembon jarrut.
Joten hyllyssä olevat varaosat ei käy.

Seuraavaksi se purkautuu päreiksi, jotta tulevat ajokauden sujuisi ilman suurempia yllareitä.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 384
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #8 : Helmikuu 24, 2018, 22:41:52 ip »
Hieno peli. Koneessa ei ole edes paljoa eroa SS:ään tai ST:hen. Pienin päivityksin pääsee aika lähelle niiden suorituskykyä.

Mihin noihen sivulaukkujen kanssa on kiire... ;D

Varmaan suorituskyky riittää aluksi, mutta tietäähän sen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 546
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #9 : Helmikuu 24, 2018, 23:01:01 ip »
Hieno peli. Koneessa ei ole edes paljoa eroa SS:ään tai ST:hen. Pienin päivityksin pääsee aika lähelle niiden suorituskykyä.

Mihin noihen sivulaukkujen kanssa on kiire... ;D

Varmaan suorituskyky riittää aluksi, mutta tietäähän sen..

Kyseessä on miun laivueen tehokkain prätkä ja tähän saakka matkaa on taivallettu 34hv Cagivalla tai 53hv Ducatilla, joten Gran Canyonin 73hv räjäyttää pään irti... ;D
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 114
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #10 : Helmikuu 25, 2018, 03:16:04 ap »
Toinen tarkistettava kohde on vasemmalla laturin kopan kannessa oleva pieni laakeri. Sen ennakoiva vaihto säästää varallisuutta erityisen paljon.
Tuota voisit vähän avata, kun ei kuullosta tutulta... ???
Karvaasti asian kokeneena voi laturin kunto kärsiä jos sen kannatinlaakeri pettää. Tavattoman helppo homma tarkistaa kun ei tarvitse avata kuin kaksi ruuvia.

Kytkimen suhtee tultiin minulle kertomaan että kohta kone poikii. Oli avoin hiilikuituinen kansi. Avoin kansi on eduksi kytkimelle: pöly pääsee pois. Aiemmin umpikopalla piti pysähtyä kun kopan sisällä oli ryöhnää niin paljon että kytkin ei irrottanut. Kansi auki ja kaikki levyt irti ja takaisin. Taas pääsi tuhannen kilometriä ilman ongelmia. Muutaman minuutin homma linja-autopysäkillä.

Jos starttina on Nippon Denso niin kannattaa katsoa että akku on hyväkuntoinen ja täynnä virtaa. Starttimoottori polttaa kenttäkääminsä varsin helposti. Vika jää lisäksi piileväksi. Ensin luulee että akku on huono koska startti on laiska. Asia kyllä selviää. Myöhemmin.
Jännä että japanialainen startti jaksaa, toisinaan, vääntää kylmän koneen käyntiin mutta lämmintä ei. Teoriaa: huono akku tarjoaa virtaa joka ei ole riittävä pyöräyttämään konetta riittävän nopeasti. Silloin virta kasvaa suureksi, tapahtuu yletöntä rasitusta ja se polttaa käämin.

Ei ole tarkoitus pelotella vaan kerron mitä itselle ja muutamalle kaverille on sattunut lukuisten eri Ducati-Cagiva-H-D-sukuisten italianpyörien parissa. Minähän ne sitten olen korjaillut.

NorgeGTL

  • Viestejä: 816
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #11 : Helmikuu 25, 2018, 08:47:17 ap »
Hyvän näköinen pyörä ja samasta muotista kuin Canyon ja Navigator. Itselläkin on tuon Gran Canyoniin kosketuspintaa kun kaverilla oli sellainen monet vuodet. Venttiilien säätäminen oli muistaakseni tuskaa kun tilaa oli toimelle hyvinkin vähän. Vääntö oli kuulemma rautaa. Itse en pyörää koskaan ajanut. Myyminen oli melkoisen pitkä koitos kuten tällaisilla luojan hylkäämillä monesti on. Omalla ostoslistallani on Elefant.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Breeze

  • Viestejä: 1 546
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #12 : Helmikuu 25, 2018, 18:51:02 ip »
Venttiilien säätäminen oli muistaakseni tuskaa kun tilaa oli toimelle hyvinkin vähän.

Sen verran katselin huoltomanuskaa, että venttiilien säätö alkaa "irroita pakoputket..." ;D
Sen verran vilkasin, että koko takarunko on pulteilla kiinni ja se pitää irroittaa venttiilinsäätöä varten.
Joten kyllä siellä tilaa on, kun sen tekee ohjeiden mukaan...
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 384
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #13 : Helmikuu 25, 2018, 22:34:49 ip »
Sehän vaan kertoo, että kilpailen sukua ollaan..  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 546
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #14 : Maaliskuu 03, 2018, 20:58:45 ip »
Moottoripyörässä ei ole koskaan tilaa riittävästi, niin tässäkin mallissa bensapumppu on laitettu etummaisen sylinterin alle.
Koska On Ducatin pata, niin kone on mallia "roikkuva, eli alapuolella ei ole mitään runkoon viittaavaa, joten pohjapanssari olisi melkoisen rakentelun takana, joten ei ajeta kivikossa.
Bensapumpusta tuli mieleen ko. ikäluokan Cagivaa vaivaava ongelma.
Bensapumpun polttoaineen tulo on n. 10mm halkaisijalla oleva putki ja tankilta tuleva putki on n. 6mm
Eipä löydy enää varaosana, ellei jostain interwebin kätköistä sitten.
Onneksi sinne matkalle voi tehdä muokkauksen, jolla paksuus saadaan kivutomasti ja halvalla muutettua.

Sen verran katselin varaosafilmiä, että vissiin vähemmän osia on saatavilla kuin niitä, mitä ei saa.


Tämäkin vielä! ! !