Kirjoittaja Aihe: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900  (Luettu 36584 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 2 123
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #30 : Heinäkuu 25, 2018, 22:51:08 ip »
Eivät ne minun CX 500:ta hapettuneet, ne etuvastukset katosivat jonnekin sieltä tulpanhattujen sisältä. Jäljellä oli ripaus hiilipölyä.
Vika ilmenee ensin juuri niin, ettei kestä kuormittaa moottoria. Käy muuten hyvin ja kulkee pintakaasulla. Omalla kohdalla vika
tuli myös esille aivan yhtäkkiä. Vian ollessa päällä sytytyskipinä seikkailee jossain missä sen ei pitäisi. Kipinä voi tällöin aiheuttaa läpilyöntikanavia
mitkä kiusaavat sitten joskus myöhemminkin.
Muutkin sytytysjärjestelmänkorkeajännitepuolen katkokset ja eristeviat esiintyvät samalla tavalla. Samalla tapaa ilmenee myös syystä tai toisesta
alentunut sytytyspuolan teho. Toki voi olla käyntiinlähtökin jo huonoa jos puolan kyky antaa kipinää on heikko.
Oman CX:n vika selvisi kysymällä asiantuntevalta taholta:"Onks näissä joku tällainen tyyppivika"? " Joo, ne tulpanhatut menee".
Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #31 : Heinäkuu 26, 2018, 21:21:05 ip »
Nyt on sellainen tilanne, että työnantaja tarvii minua aika tiiviisti, joten vielä pari viikkoa menee ennen kuin ehtii autotallia muuten nähdä kuin pysäköimällä auto sen eteen...
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #32 : Heinäkuu 26, 2018, 21:33:17 ip »
Kuinkas pitkiä Breezen työpäivät ovat?

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #33 : Heinäkuu 26, 2018, 22:02:42 ip »
Kuinkas pitkiä Breezen työpäivät ovat?

Eihän ne ole työmatkoineen kuin vajaa 10 tuntia, mutta nyt ei oikein muutenkaan nappaa moottoripyörät, kun helle ja duuni lannistaa (kesä-elokuussa 9 viikonloppua putkeen töissä).
Kerätään innostusta ja motivaatiota ja katellaan sitten syssymmällä.

Sain mie sen verran tehtyä, että tilasin Ducatiin jakohihnat ja kiristimet syksyä varten, kun olisi tarkoitus Ducatia ulkoiluttaa parin vuoden tauon jälkeen.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 400
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #34 : Heinäkuu 26, 2018, 22:35:15 ip »
Ei kai tuo ole mikään ihme. Itsellä tällä hetkellä työpäivän päälle saanut tehdä eteisessä remonttia. Ei juuri tallille jaksa sen jälkeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #35 : Heinäkuu 26, 2018, 22:45:23 ip »
Joo, sorry, näin eläkeläisen mittakaavassa tulee arviovirheitä miten hommat etenevät.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #36 : Maaliskuu 24, 2019, 16:25:24 ip »
Voi voi.
Startti lopetti viime syksynä sen tekemisen mitä varten se on sinne moottorin kylkeen asennettu, eli kampiakselin pyörittämisen.
No, avauksen jälkeen ilmeni, että eihän siellä ole hiilistä kuin pöly jäljellä.
Korjaussarja, joka sisältää hiilet, hiilisillan, laakerin, helan ja tiivisteet paikoilleen ja kokeilu.
Startti toimii oikein mainiosti, mutta kampiakseli ei pyöri vieläkään...

Internettiä, varaosaluetteloa ja keittokirjaa tovin tiirailtua taitaa olla niin, että startin vapaakytkin luistaa.
Niiin kun mie olisin taas halunnut avata magneeton puolen kopan...

Ei auta netin tuijotus, vaan se on taas alettava >:(
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #37 : Huhtikuu 19, 2019, 21:27:07 ip »
Koeajo suoritettu.
Kuten pyörän tarinaan kuuluu, niin ei ilman murheita.

Vaihdoin uuden bensapumpun, kun entinen pumppu kuulosti semmoiselta laiskalta ja raihnaiselta.
Uusi bensapumppu on hyvin äänekäs ja kuulostaa siltä, että se painaa hartiavoimin duunia koko ajan. Tai ainakin pumpun ääni kuuluu hyvin tyhjäkäynnillä ja ajossa earit päässä sen äänen erottaa.
Koeajolla n. viiden kilometrin jälkeen, kun eka kerran avasin vähän reilummin, niin tuli hiljaisuus.
Bensapumpun sulake oli palanut (siellä oli 10A sulake ja rasian kannessa lukee, että Fuel Pump 7,5A). Laitoin sinne 15A sulakkeen, kun muita varasulakeita ei ollut.
Toista kertaa en koeajolla kiihdyttätyt rivakasti, mutta normaalia maantieajoa ja siihen päälle kaupunkipyörähdys ja matkaa tuli sulakkeen vaihdon jälkeen vajaa 50km.

Ruiskusysteemi näyttää siltä, että pumppu pumppaa tankista polttoainetta suodattimen läpi, matkalla on suuttimet, sitten paineensäädin ja lopuksi polttoaine palaa takaisin tankkiin.
Paineensäädin näyttään opuksen mukana olevan mekaaninen.

Mitään muutoksia ei ole tehty polttoainelinjoihin tai muuallekkaan.

Joten, mistä mahtaa johtua pumpun sulakkeen palamisen ja se, että pumppu riehuu koko ajan täysillä.


Edit. PA-suodatin on vaihdettu 6000km sitten.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #38 : Huhtikuu 19, 2019, 22:15:16 ip »
En tuohon Ducatin järjestelmään ole tutustunut kuin pintapuolisesti joten ihan eksaktia faktaa en pysty tuottamaan.
Kyseessä on kuitenkin vanhemman tyyppinen tankin ulkopuolinen järjestelmä jossa kierto menee niin että tankin sisällä on esisuodatin, ulkopuolella hana, sitten pumppu, hienosuodatin haara(t) suuttimille ja paluu tankkiin paineensäätimen kautta.

Tyypillisesti, kun imupuolella on tukos pumppu huutaa kuin viimeistä päivää mikäli se sitä ylipäätään pitkään kestää. Voi tuottaa kutenkin painetta sen verran että moottori käy. Tukos voi olla imupuolella neljässä kohteessa: tankin sisäpuolinen esisuodatin, hanassa ahtautta eli tuke tai hana ei aukea kunnolla, letkussa törkyä tai sen sisäpuoli on murentunut ja tukkinut kanavan.
Pumpun painepuolella voi hienosuodatin olla tukossa. Siitä eteenpäin ei vikoja yleensä ole paitsi paineensäätimessä voi olla mutta en ensimmäisenä sitä epäilisi.

Pari kysymystä: onko pyörässä sähkömekaaninen hana? Milloin hienosuodatin on vaihdettu? Ovatko letkut kuinka vanhoja? (Ennen etanolibensan aikoja asennettu?) Millainen on ruiskutuspaine? (Pitäisi olla noin 3 baaria.)
Kyselen myöhemmin lisää kun katselet em. kysymysten pohjalta löytyisikö jotain.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #39 : Huhtikuu 20, 2019, 11:46:10 ap »
Systeemin on sellainen, että kaksi PA-säiliötä ja kaksi täyttökorkkia.
Tankkien välillä on tasausletku ja toisesta tankista lähtö PA-pumpulle, joka sijaitsee vaakasylinterin alla  lohkon etupuolella.

Bensahanaa ei ole.
Letkun kunnossa ja suurin osa uusittu.
Polttoainepainetta ei mitattu, kun puuttuu välineet.

Mutta löytyi sieltä ongelmaakin,  kuvassa on tankilta pumpulle lähtevä liitoskappale.
Karkea sihti löytyi ainoastaan tankien tasausletkun liittimestä, vaikka varaosakuvan mukaan pitäisi olla siinä PA-pumpulle lähtevässä liittimessä ???
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #40 : Huhtikuu 20, 2019, 12:11:13 ip »
Syy ulinaan ilmeisesti löytyi.
Kun virtaus tankista pumpulle on kunnossa ja suodattimet pelaavat niin pumpun melukin todennäköisesti katoaa. Melu, ilmeisesti, johtui siitä että pumpun siipipyörä kavitoi. Nämä vanhemmat pumpputyypit ovat hyvin tehokkaita ja kestävät väärinkäyttöäkin melko hyvin.

Uudemmissa malleissa pumppu, imusiivilä, suodatin ja paineensäädin sijaitsevat tankin sisällä. Tarvitsevat harvoin huoltoa vaikka suodatin on kooltaan vain murto-osa vanhemmasta versiosta. Myös tankin sisäpuolinen pumppu on kooltaan pieni. Siis niissä pyörämerkeissä ja -malleissa joissa on MagnetiMarelli tai WeberMarelli moottorinohjaus.

Itse tykkään ulkopuolisista rakenteista. Helppo huoltaa ja osat halpoja. Pumppuja löytyy, esimerkiksi, Biltemasta ja Motonetistä varsin kohtuulliseen hintaan samoin kuin suodattimiakin.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #41 : Huhtikuu 20, 2019, 13:42:49 ip »
Tankit oli irrallaan kuivana kuukauden verran, joten olisiko käynyt niin, että tavara oli päässyt kovettumaan ja ei sen takia lähtenyt virtauksen mukana.
Taas on tankit irti, joten syväputsaus on edessä.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #42 : Huhtikuu 20, 2019, 18:14:34 ip »
Tankit oli irrallaan kuivana kuukauden verran, joten olisiko käynyt niin, että tavara oli päässyt kovettumaan ja ei sen takia lähtenyt virtauksen mukana.
Taas on tankit irti, joten syväputsaus on edessä.

Hyvä idea. Puhaltele letkutkin auki. Samalla selviää niitä taivutellessa onko murtumia. Joissakin pumpuissa on imupuolella karkeasuodatin. Kannattaa katsoa.

Toinen mielenkiintoinen käyntihäiriöiden aiheuttaja on huohotussysteemi. Sielläkin on muutama letku jotka menevät mustaan muovisäiliöön. Joskus parikymmentä vuotta sitten askaroin kyseisen pyörämallin kanssa kun se ei käynyt kunnolla ollenkaan. Mutta nykyinen muisti ei kanna sinne asti. Ehkä J-P Laine Jämsästä muistaisi paremmin.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #43 : Huhtikuu 20, 2019, 19:13:00 ip »
Vasemmassa tankissa, siis siinä, mistä lähtee bensa pumpulle, oli reilusti irtotavaraa, kun taas oikean puolen tankki oli melkein puhdas.
Polttoainesuodatin pitää myös vaihtaa, vaikka sillä on vasta 6000km ajettu.

Nyt on kaikki liittimet ja nipukat puhdisteltu.
Tiistaina O-rengas- ja tiivistekauppaan.

Sen verran huomasin, että suuttimien jälkeen on se paineensäädin, niin siinä oli pieni (4mm) letkulähtö ulkoilmaan, mutta siinä ollut letkua ja se oli aika likainen, joten siinä ei ole ollut letkua pitkään aikaan.
Pitäisikö siinä olla letku?


Karkea sihti löytyi ainoastaan tankien tasausletkun liittimestä, vaikka varaosakuvan mukaan pitäisi olla siinä PA-pumpulle lähtevässä liittimessä ???
Sen verran katselin osia käsissä ja muutenkin tankkihässäkkää, että pieni epäilys on, että ei olla tehtaan jäljiltä.
Tai sitten tehtaalla suojateippaavat tankin aika huonosti maalauksen ajaksi...
Pitää ynnäillä ne osat oikeille paikoille varaosafilmin ja korjausoppaan avulla.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Laivueen uusin jäsen Cagiva Gran Canyon 900
« Vastaus #44 : Huhtikuu 21, 2019, 11:18:22 ap »
Lainaus
Sen verran huomasin, että suuttimien jälkeen on se paineensäädin, niin siinä oli pieni (4mm) letkulähtö ulkoilmaan, mutta siinä ollut letkua ja se oli aika likainen, joten siinä ei ole ollut letkua pitkään aikaan.
Pitäisikö siinä olla letku?

Tästä kysytään usein. Se pieni putki ja mahdollinen letku ovat paineensäätimen vertailupaineen kanava. Normaalisti se on avoinna ulkoilmaan. Näin lähellä merenpinnan tasoa se saa yhden atmosfäärin verran painetta ja ruiskutuspaine on noin 3 baaria. Kun mennään vuoristoon on atmosfääri ohentunut eli vertailupaine alentunut jolloin myös ruiskutuspaine alenee saman verran mutta paine-ero on edelleen vakio.

Jos on ahdettu moottori niin silloin paineensäätimen vertailupainekanava on yhdistetty letkulla imukanavaan. Sieltä paineensäädin saa painesignaalin jonka mukaan ruiskutuspainetta nostetaan vastaamaan ahtopainetta. Paine-ero pysyy edelleen samana imukanavassa ruiskutuspaineen ja imukanavan paineen suhteen.

Siis hyvin analoginen säätömenetelmä.

Jos vapaastihengittävässä moottorissa kyseisen letkun kytkee imukanavaan niin tapahtuu seuraavaa: moottorijarrutuksessa seos menee laihalle mutta myös silloin kun kaasuläppä on kokonaan auki. Syynä se että vapaastihengittävä moottori käydessään tuottaa aina ympäröivää atmosfääriä alemman imupaineen. Sammuksissa tasana vallitsevan atmosfääripaineen, muulloin aina "alipaineen". Lainausmerkeissä siksi että fysikkaa ei tunne kansanomaista ilmausta "alipaine" vaan painetta joko on tai ei ole. Yleensä on, jopa tyhjiössä.