Kirjoittaja Aihe: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt  (Luettu 10000 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« : Tammikuu 14, 2018, 20:03:50 ip »
Rassailin renkaanvaihdon yhteydessä California Adamantin, omaa sukua California 3:sen etujarrulevyjä.
Joskus olen törmännyt rikkinäisiin osiin mutta tässä yksilössä jarrut ovat kunnossa. Purin, pesin ja tarkistin. Vielä menee muutaman vuoden.
http://www.motomatti.fi/2018/01/california-adamant-etujarrulevyjen.html

Jos levyt pettävät niin on kaatuminen vaarana.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2018, 21:35:35 ip »
Tuollaiset purettavat ja huollettavat holkit olisivat kyllä poikaa. Nykyään kertakäyttöisiä.
Tuosta holkin rakenteesta, niillä jousilla ei ole oikeasti muuta tehtävää, kuin lähinnä vähentää ääntä. Jarrut toimivat aivan normaalisti ilman jousirikkojakin. Hurisevat ja kalkattavat toki. Rallimallin jarruissa niitä ei välttämättä ole alunperinkään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2018, 21:53:42 ip »
Tuollaiset purettavat ja huollettavat holkit olisivat kyllä poikaa. Nykyään kertakäyttöisiä.
Tuosta holkin rakenteesta, niillä jousilla ei ole oikeasti muuta tehtävää, kuin lähinnä vähentää ääntä. Jarrut toimivat aivan normaalisti ilman jousirikkojakin. Hurisevat ja kalkattavat toki. Rallimallin jarruissa niitä ei välttämättä ole alunperinkään.

Nykyään ne ovat niitattuja. Voi niitäkin korjata kunhan löytää tai tekee ne ontot niitit ja niittaustyökalut. Niittaus on mulle melko tuttua hommaa.
Daytona RS:ssä on kokonaan kelluvat levyt ja ne rallattavat hitaassa nopeudessa. Voi niitä levyjä olla muissakin malleissa. Poliisit ei ainakaan niistä tykänneet kun ratsiassa huomasivat.

Noita jousia pitää katsella noiden ruostuneiden sijaan. Todennäköisesti niitäkin jostain löytyy tai sitten korvaan ne aaltoaluslaatalla. Sekin hoitanee homman.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #3 : Tammikuu 14, 2018, 22:10:15 ip »
Ihan ohi aiheen, mutta sattu silimään.

motomatti
Viestejä: 8 770

TunturiTT
Viestejä: 8 770
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2018, 22:18:18 ip »
Tuollaiset purettavat ja huollettavat holkit olisivat kyllä poikaa. Nykyään kertakäyttöisiä.
Tuosta holkin rakenteesta, niillä jousilla ei ole oikeasti muuta tehtävää, kuin lähinnä vähentää ääntä. Jarrut toimivat aivan normaalisti ilman jousirikkojakin. Hurisevat ja kalkattavat toki. Rallimallin jarruissa niitä ei välttämättä ole alunperinkään.

Nykyään ne ovat niitattuja. Voi niitäkin korjata kunhan löytää tai tekee ne ontot niitit ja niittaustyökalut. Niittaus on mulle melko tuttua hommaa.
Daytona RS:ssä on kokonaan kelluvat levyt ja ne rallattavat hitaassa nopeudessa. Voi niitä levyjä olla muissakin malleissa. Poliisit ei ainakaan niistä tykänneet kun ratsiassa huomasivat.

Noita jousia pitää katsella noiden ruostuneiden sijaan. Todennäköisesti niitäkin jostain löytyy tai sitten korvaan ne aaltoaluslaatalla. Sekin hoitanee homman.

Bremboja on saanut jonkin toimijan tekemää holkki sarjaa, jotka ovat purettavat. Eli lukkorenkaalliset niitattujen tilalle. Ehkä ebaysta löytyisi?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #5 : Tammikuu 15, 2018, 22:37:49 ip »
Ihan ohi aiheen, mutta sattu silimään.

motomatti
Viestejä: 8 770

TunturiTT
Viestejä: 8 770

Nyt vähän hävettää. On taittu TunturiTT:n kanssa käydä keskinäisiä keskusteluja liikaa....

TK

  • Viestejä: 294
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2018, 11:59:09 ap »

Bremboja on saanut jonkin toimijan tekemää holkki sarjaa, jotka ovat purettavat. Eli lukkorenkaalliset niitattujen tilalle. Ehkä ebaysta löytyisi?

https://www.tpoparts.com/cat093/index.php?route=product/product&path=2&product_id=225
Olisko nämä sopivia? Mun sportin jarrut on oikeestaan aina nykineet enemmän tai vähemmän eikä niittien putsailu yritykset ole auttaneet kun joskus hetkellisesti. Kokeilen varmaan vielä kevyttä vasarointia  http://www.guzzitech.com/forums/threads/brake-rotor-pulsing-resolved.1004/  ja jos sekään ei auta ostan uudet levyt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2018, 13:06:56 ip »
Ainakin tuo puhuisi vahvasti siihen suuntaan. Ei kyllä ole ihan ilmaisia  :o

Lainaus
TPO Racing Full-Floating Brake Rotor Buttons work on the Brembo rotors used on all Ducatis from 1991 through present.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #8 : Tammikuu 16, 2018, 13:32:07 ip »
Sporttiin tarvittava 20 kipaleen paketti vaan 161$ + postit.

Voi olla että ostaisin kuitenkin uudet levyt. Brembolla on nykyään tarjolla vähän halvempia levyjä mustalla keskiöllä:
https://www.stein-dinse.biz/Brembo/Brake-Discs/Moto/Brembo-floated-brake-disc-320mm-series-oro::174143.html#prettyPhoto

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #9 : Tammikuu 16, 2018, 14:21:28 ip »
Jos jarrut selkeästi nypyttävät niin tuskin kannattaa hankkia noita "kelluttimia" erikseen. Ei välttämättä korjaannu jos vika onkin levyssä.
Varmin tapa on laittaa uusi levy tai uudet levyt.

Viimeksi hankin Storm Motorilta levyt 1100 Brevaan. Ensin oli pettymys mutta ajokilometrien karttuessa ihan ok levyt. Levyt tottuivat minuun ja minä levyihin. Jarrupalat vain piti vaihtaa sellaisiin jotka toimivat EBC-levyjen kanssa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #10 : Tammikuu 16, 2018, 14:42:48 ip »
Nuo holkit tulee varmaan siinä kohdin järkiin, kun vaihdetaan olemassa oleville keskiöille kustomkiekot. Eli muoto tai materiaali poikkeaa vakiosta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #11 : Tammikuu 17, 2018, 00:09:49 ap »
Lainaus
Brembolla on nykyään tarjolla vähän halvempia levyjä mustalla keskiöllä

Hyväst hyö pelittää, reilut pari kesää alla olleet (EBC FA244HH paloina, pitävät mielestäni paremmin kun Brembon Carbon Ceramic palat eivätkä krahise niin kuin Brembon punaiset Sintered -palat). 1650 gr/kpl. Etummainen kuva = originaalit.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2018, 14:10:57 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2018, 09:40:33 ap »
Tervehdys "veljet moottorimaailmassa"

Vanhemmissa (80-luku) ainakin Ducati, Bimota, Laverda ns. huippumalleissa oli jarrut joihin ei saanut enää juuri samalla keskiöllä olevia uusia levyjä. Niitä keskiöitä on aikoinaan sitten korjailtu täyttämällä ja ylikokoholkkeja ym. on soviteltu..

 "Tuosta holkin rakenteesta, niillä jousilla ei ole oikeasti muuta tehtävää, kuin lähinnä vähentää ääntä"

Oma kokemus on että vähentävät ääntä mutta myös levyjen heilumista joka taasen syö pehmeämmän materiaalin!
 Eli mielestäni ja kokemuksestani erittäin oleellisia!
 (alkupään SFC1000 Laverdoissa niitä ei uutena ollut ja nopeasti menivät huonoiksi/väljiksi)
Huomattiin että uudemmissa Ducateissa on ja laitettiin ne jousiprikat ja johan alkoivat levyjen keskiöt paremmin kestämään.
Nykyäänhän kuulemma jo kaikkea saa (ja helposti ja halvalla?)  mutta usein jopa lehtien esittelyssä olevissa 80-lukulaisissa on 90-lukulaiset levyjarrujen keskiöt!
Saa siinä jenkkientisöijät näyttelyissä niitä eroja tekeviä pisteitä jos on oikeanlaiset! ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #13 : Tammikuu 17, 2018, 09:54:12 ap »
Siitä se äänen väheneminen tuleekin. Kiekko kulkee koko ajan suht samassa linjassa. Ilman jousia levyn asento voi vaihdella ja jarruttaessa lisätä ääntä, kun palat pakottavat levyn linjaan. Sekä tietenkin se kolkotus, kun ei ole jousirikkoja.
Noita täyskelluvia käytetäänkin lähinnä kilpakäytössä, jossa käyttöiällä ei ole niin suurta merkitystä. Kilpaosat harvemmin on tarkoitettu kestämään maantiemaileja äärettömiin.
Nykypäivänä luulisi olevan kohtuullisen kustannustehokasta valmistaa identtisiä replikoita vanhemmista keskiöistä. Jo aika pienillä konepajoilla olisi tarvittava välineistö.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #14 : Tammikuu 17, 2018, 12:31:10 ip »
Lainaus
Nykypäivänä luulisi olevan kohtuullisen kustannustehokasta valmistaa identtisiä replikoita vanhemmista keskiöistä. Jo aika pienillä konepajoilla olisi tarvittava välineistö.

Laser- ja vesileikkureita on jo yleisesti. Hommaan sopinee paremmin vesi vaikka ei laserkaan kummoisia rösöjä levyn reunaan jätä.
Niin kutsuttu abrasiivinen vesileikkuri on niin tarkka että tuskin tarvitaan edes koneistusta. Monet jarrulevykeskiöt on tehty leikkaamalla prässissä. Sen kertoo leikkuujälki mutta "niittien" reiät on pitänyt koneistaa määrämittaisiksi.

Itse jarrulevyn teko on osittain koneistusta jos tehdään perinteinen levy. "Piparkakkulevyt" tehdään vesi- tai laserleikkurilla. Vesileikkaus ei paljoa viimeistelyä tarvitse.

Ennen levyt olivat kalliita. Nykyään hinta on tullut lähemmäksi kuluttajan kukkaroa.
Lähinnä sopivan materiaalin valitseminen on tärkeää. Pitää kestää lämmönvaihteluja vääntymättä ja lisäksi olla hyvä jarruttamaan ja kestävä.

Tässä firmassa tiedän tehdyn monimutkaisempiakin osia: https://www.muototera.fi/
Muototerässä on hommissa pari motoristia joilla, ainakin toisella, on italialainen moottoripyörä.
Jos keskiö on lautasmainen niin se lisää vaikeusastetta ja tuo pari työvaihetta lisää.

Laserleikkausta: http://www.levynelio.fi/