Rauhallista ajoa kun pääasiassa ajelen ja toivon levyiltä, vaan en paloilta, pitkää ikää niin olen käyttänyt sekä Brembon että EBC:n orgaanisia paloja. Ensiasennuspaloina on ollut jotain seostepaloja joissa myös metallia joukossa. Hyvin ovat käyneet nekin.
Palat on helppo ja halpa vaihtaa joten nopeampi kuluminen ei paljoa haittaa. Kunhan pitää silmällä ettei päästä liian ohuiksi. Levyt kiittää olemalla ohenematta liikaa. Monissa Brembon levyissä sallitaan vain 0,25 mm:n kuluma per levyn puoli. Siis vain puoli milliä vahvuudesta!
Joskus ovat poliisit mitanneet levyjä. Huvitti muovinen työntömitta. Jarrulevymitan voi ostaa kaupasta eikä ole kovin kallis.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/7001087/Bahco-BBR400-jarrulevymittaLevyn mittauksessa pätee pienin saatu lukema. Toinen asia joka levyn laittaa vaihtoon on repeämä jarrulevyssä. Lähtee usein reikien reunoista etenemään. Voi tulla tönkkö jarrutus jos levy murtuu.
Aika paljon näkee loppuunkuluneita jarrulevyjä vanhoissa pyörissä. Monikaan ei tule ajatelleeksi että sekin on kulutusosa. Pyrkivät olemaan myös hinnakkaita. Vaihtaminenkaan ei käy ihan kaikilta omatoimisesti.
Takapalojen vaihto:
http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-takajarrupalojen.htmlEtupalojen vaihto:
http://www.motomatti.fi/2018/01/california-1400-gts-etujarrpalojen.htmlJarrulevyjen vaihto Brevaan:
http://www.motomatti.fi/2012/08/moto-guzzi-breva-1100-etujarrulevyjen.htmlJarrulevyt kestävät 3 - 6 vuotta talouden ykköspyörässä nykyisillä ajosuorituksilla. Jarrulevyjä on myös vioittunut ennenaikaisesti. 1100 Brevassa kaksi kertaa vaihdettu vioittumisen vuoksi, kerran kulumisen ja 1400 GTS:ssä vasta kerran vioittumisen tähden. Jarrupaloja joutuu vaihtamaan useammin. Centaurossa on jo monennet levyt ja jarrupaloja kulunut kassillinen. Mutta siinä on sintteripalat vakiona.
On olemassa erilaisia jarrulevymateriaaleja. Eri materiaaleille on eri jarrupalat. Kannattaa noudattaa ohjekirjan suosituksia. Eikä kauppiaan. Pysykää myös kaukana Bilteman jarrupaloista.