Kirjoittaja Aihe: V85  (Luettu 127486 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: V85
« Vastaus #210 : Joulukuu 05, 2018, 12:51:07 ip »
Laturin teho 430W.
kuulosta aika vähältä, siis reilu 30A.
Rätkä ottaa valot päällä käynnissä varmaan vähintään 15A, joten ei paljoa jää tuliliiveille, lisävaloille, kahvalämppäreille, naville yms.
Esim. isossa Gessussa on kuitenkin laturin teho jotain 750Wattia
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #211 : Joulukuu 05, 2018, 14:29:01 ip »
Onhan tuo sentään parempaa keskitasoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #212 : Joulukuu 05, 2018, 14:30:07 ip »
On se mahdollista, olihan jo 850 LM III:ssa n.80 kaakkia.

Jep jep, mutta nyt on lähtökohtana pikkulohko, jossa on alkujaan 40% vähemmän. Konservatiivisella valmistajalla tarkoittaa aikalailla koko koneen sisuksien vaihtoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: V85
« Vastaus #213 : Joulukuu 05, 2018, 19:21:39 ip »
Sama kuutiotilavuus, loppu riippuu venttiileistä ja nokka-akselista. Ja jos se moottori on kerran "kokonaan" uusi, ei kestävyys liene rajoittava tekijä. Saastemääräykset tosiaan voivat hankaloitaa asiaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: V85
« Vastaus #214 : Joulukuu 06, 2018, 00:52:35 ap »
Laturin teho 430W.
kuulosta aika vähältä, siis reilu 30A.
Rätkä ottaa valot päällä käynnissä varmaan vähintään 15A, joten ei paljoa jää tuliliiveille, lisävaloille, kahvalämppäreille, naville yms.
Esim. isossa Gessussa on kuitenkin laturin teho jotain 750Wattia

Isoissa Guzzeissakin on sähkötehoa enemmän. Remmivetoiset korkeakierroksiset autokäyttöön suunnitellut laturit.
Kun laturi on kampiakselin päässä se pyörii samaa vauhtia kuin kampiakseli. Tuplanopeus olisi parempi.
Pikkukierroksilla ei paljoa sähköä tule.

Mutta en silti olisi huolissani. Moottorinohjaus vie minkä vie, muuten ei edetä, mutta nykyvalaisimet lienevät pienikulutuksisia ledejä, vaan en ole asiaa tutkinut. Päivällä ajetaan päiväajovaloilla ja vain hämärän ja pimeän aikaan tehokkaammilla valoilla.

Vaatii se akkukin sähköä. Joka käynnistys sitä haukkaa ja saman tien se haukkaus pitää täyttää että jatkossakin lähtee käyntiin. Toisaalta akussa on reservissä sähköä että koneen ei aina tarvitse käydä tehokkailla latauskierroksilla.

Jos laitetaan lisävaloja niin kannattaa miettiä että minkä tyyppisiä. Mielellään pienikulutuksisia.

Ajetaan reippailla kierroksilla ja annetaan bensiinin muuttua sähköksi. Vaikka menetelmä lienee siinä suhteessa huonoimmasta päästä vaan taittuuhan matka samalla.

Lisäyksenä: jos on oikein huolissaan asiasta niin voi asennella amppeerimittarin. Se näyttää onko kulutus isompi kuin tuotanto vai toisinpäin. Myös volttimittari, joka on hieman helpompi asentaa, näyttää kuinka paljon on latausjännitettä tai sammuksissa virta päällä akkujännitettä. Monissa pyörissä lienee, ainakin omissani, vähintään jännitenäyttö. Ovat tosin isommassa sarjassa. Viimeksi itselläni oli pikkulohkoja 90-luvun ihan alkupuolella talviajopyörinä.
Mitähän arvoja V85:sen uusi hieno mittaristo näyttää?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #215 : Joulukuu 06, 2018, 09:38:31 ap »
Onkohan tuossa vielä pikkulohkon kampuranpäälaturi? Ettei olisi seurattu isojen tietä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: V85
« Vastaus #216 : Joulukuu 06, 2018, 12:59:21 ip »
Onkohan tuossa vielä pikkulohkon kampuranpäälaturi? Ettei olisi seurattu isojen tietä.

Kuvista päätellen siinä on semmoinen pullistuma kampiakselin päässä että taitaa se laturi siellä pesiä.

Olisi toki iloinen yllätys jos olisi hihnavetoinen laturi mutta silloin, todennäköisesti, olisi sähkötehoakin ilmoitettu enemmän.
Hihnakoteloakaan ei näy niin päätelmä lienee että vanhalla ratkaisulla mennään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #217 : Joulukuu 06, 2018, 14:45:40 ip »
Saisihan tuohon tehtyä tehokkaamman suoraan kampiakselin päähänkin. Mutta taitaa se isoin ongelma olla pyörimisnopeus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: V85
« Vastaus #218 : Joulukuu 06, 2018, 19:30:56 ip »
On siinä lataustehoa aivan riittävästi. Lisäksi vanha toteutus on elegantti ja yksinkertainen.
Huonoa toteutuksessa on, ettei moottoria saa kaikissa tapauksissa asennettua riittävän eteen ja ylös.
V85TT:ssä se ei haitanne.
Sohc van Helmi.

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: V85
« Vastaus #219 : Joulukuu 08, 2018, 17:17:18 ip »
Tällainen kuva ihan "pisti" silmään..Kuparoidut pakokäyrien pinnapulttien mutterit? Kun näyttäisi olevan toisissa värivaihtoehdoissa ainakin kauempaa kuvattuna ihan normi muttereita.. Kuuluu varmaankin tuohon moniväriyhdistelmään?
Voi tietysti olla niinkin, että pyörän kasausvaiheessa tehtaan mutterilaatikostolajitelman tilapäisten toimitushäiriön takia jäljellä on enää nuo siellä vuosikymmeniä hyljeksityt 2 kappaletta, ja ne löysivät lopultakin sitten kiireessä paikkansa, kun kuvaajien auto jo huristeli tehtaan portista sisään, ja kasausosaston teknikotkin jo huutelivat normaalista poikkeavilla äänenpainoilla alaisilleen..

Berliinissä Guzzin myyjä Wendell mainostaa, että he saavat liikkeeseensä Saksan ensimmäisen kappaleen Helmikuussa 2019. Tämä ei vakuuta oikein siinä mielessä, että nähtäisiin V85TT livenä MP-2019 näyttelyssä. No, tämä on tämänhetkistä tietoa ja toivottavasti asiat kuitenkin muuttuvat positiivisempaan suuntaan!

Jouko  
 

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: V85
« Vastaus #220 : Joulukuu 08, 2018, 17:50:27 ip »
Tuskin umpikuparia ovat, Kuparoitu pinta muuttuu pian ruosteiseksi oman kokemuksen mukaan.
Pinnoitusta pitäisi tuosta jatkaa, nikkelöinti ja kromaus lisäksi. Tulisi jo melko kestävä pinnoite. Ja kallis.
Joissakin autoissa olen tavannut messinkisiä muttereita pakosarjassa. Niihin saisi kuparipinnan sitruunahapossa liottamalla.
Happo aiheuttaa messingin pintaan sinkkikadon, minkä seurauksena kupari jää näkyviin.
Onneksi kaupasta saa nykyään rst-muttereita.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #221 : Joulukuu 08, 2018, 19:22:30 ip »
Kyllä kokokuparisia muttereita on ja niitä nimenomaan käytetään pakosarjoissa. Sekä turbojen asennukseen. On jotain toiveita saada joskus vielä irti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: V85
« Vastaus #222 : Joulukuu 08, 2018, 20:30:01 ip »

Noista nyt ei tietenkään kuvan perusteella tiedä, mutta veikkaisin, saman näköisiä kun ovat, että ne ovat kuparipinnoitettuja lukkomuttereita(ei nylokkeja, vaan metallilukko), mitä käytetään joissain erikoisissa tapauksissa esim. kuparikatoilla sinne tulevissa kiinnityksissä. Harvinaisia ja suhteellisen arvokkaita..
Saas nähdä, onko mitään järjellistä syytä käyttää noita enää myyntiversioiden pakosarjakiinnityksissä, epäilen..

Jouko

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: V85
« Vastaus #223 : Joulukuu 08, 2018, 23:03:27 ip »
Kyllä kokokuparisia muttereita on ja niitä nimenomaan käytetään pakosarjoissa. Sekä turbojen asennukseen. On jotain toiveita saada joskus vielä irti.

Taitaa kupari- ja messinkimutterit sulaa pois pakokaasuahtimen laipoista.
Messinkisiä olen tavannut vanhempien Brittiautojen pakosarjan kiinnityksestä. Pitää putsata hyvin pinnapultin näkyvillä olevat kierteet ruosteesta ennen mutterin avaamista. Muuten mutterissa ei ole enää kierrettä avaamisen jälkeen. Ahtimista löytyy hyviä pinnapultteja, lujuus säilyy hyvin vielä punahehkuisenakin. Parhaat pakosarjan ja ahtimen kiinnitysmutterit mitä olen tavannut, ovat olleet jotain huonosti ruostuvaa tavaraa ja kierteessä jonkinlainen helicoil valmiina.
Ja ei kai sinne kuparikatolle kannata mitään rautamuttereita laittaa, vaikka olisi miten kuparoituja. Jos ei ole kuparisia vara laittaa on
taas säästetty väärässä paikassa. Tosin se taitaa olla rakentamisessa tapana?
Buellissa oli uutena "kuparimutterit" samassa paikassa kuin 85TT:ssä. Kuparointi hävisi niistä ensimmäisen ajokauden aikana.
Oman NTX 750:n pakoputken kiinnityslaipat olivat alkuun melko ruman näköiset. Pienen puhdistus ja hionta session jälkeen paljastui hieno
messinkipinta. On säilynyt kohtuullisesti useamman ajokauden.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #224 : Joulukuu 08, 2018, 23:17:52 ip »
Vaatii vähän enemmän, että sulaa. Siellä turbon kiinnityksessä niitä kuitenkin käytetään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.