Laturin teho 430W.
kuulosta aika vähältä, siis reilu 30A.
Rätkä ottaa valot päällä käynnissä varmaan vähintään 15A, joten ei paljoa jää tuliliiveille, lisävaloille, kahvalämppäreille, naville yms.
Esim. isossa Gessussa on kuitenkin laturin teho jotain 750Wattia
Isoissa Guzzeissakin on sähkötehoa enemmän. Remmivetoiset korkeakierroksiset autokäyttöön suunnitellut laturit.
Kun laturi on kampiakselin päässä se pyörii samaa vauhtia kuin kampiakseli. Tuplanopeus olisi parempi.
Pikkukierroksilla ei paljoa sähköä tule.
Mutta en silti olisi huolissani. Moottorinohjaus vie minkä vie, muuten ei edetä, mutta nykyvalaisimet lienevät pienikulutuksisia ledejä, vaan en ole asiaa tutkinut. Päivällä ajetaan päiväajovaloilla ja vain hämärän ja pimeän aikaan tehokkaammilla valoilla.
Vaatii se akkukin sähköä. Joka käynnistys sitä haukkaa ja saman tien se haukkaus pitää täyttää että jatkossakin lähtee käyntiin. Toisaalta akussa on reservissä sähköä että koneen ei aina tarvitse käydä tehokkailla latauskierroksilla.
Jos laitetaan lisävaloja niin kannattaa miettiä että minkä tyyppisiä. Mielellään pienikulutuksisia.
Ajetaan reippailla kierroksilla ja annetaan bensiinin muuttua sähköksi. Vaikka menetelmä lienee siinä suhteessa huonoimmasta päästä vaan taittuuhan matka samalla.
Lisäyksenä: jos on oikein huolissaan asiasta niin voi asennella amppeerimittarin. Se näyttää onko kulutus isompi kuin tuotanto vai toisinpäin. Myös volttimittari, joka on hieman helpompi asentaa, näyttää kuinka paljon on latausjännitettä tai sammuksissa virta päällä akkujännitettä. Monissa pyörissä lienee, ainakin omissani, vähintään jännitenäyttö. Ovat tosin isommassa sarjassa. Viimeksi itselläni oli pikkulohkoja 90-luvun ihan alkupuolella talviajopyörinä.
Mitähän arvoja V85:sen uusi hieno mittaristo näyttää?