Kirjoittaja Aihe: V85  (Luettu 127486 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: V85
« Vastaus #120 : Marraskuu 16, 2018, 18:36:48 ip »
Jos MilleGT meni oikealle kyljelleen, niin multa on saatavana orig. oikeanpuolen kaatumarauta. Vasen meni naarmuille pari vuotta sitten.

Oma oikean puolen jalka on avuton ja on ollut sitä toistakymmentä vuotta. Kyllä sillä jalalla jarruttaa mutta ei kestä kuormitusta. Vika on alaselässä.
Mutta sille puolelle en ole koskaan kaatunut millään vehkeellä paitsi autolla. Mutta sitä ei tässä yhteydessä lasketa.
Autolla kaatuu paljon helpommin kuin moottoripyörällä. Tiedän kokemuksesta.

Hyvä ystäväni on vielä enemmän toisjalkainen mutta niin vain ajelee H-D:llä.

Ensi säikähdyksen vuoksi me molemmat hankimme käyttöömme triket. Niistä on tullut lähinnä "varapyörä" status. Siis huonon sään tai tai huonon olon pyörät. Hauskaa on silti ollut kun niillä matkailimme.

Ajatellen V85:sta: se voi olla hyvinkin pyörä jolla voi jatkaa motoristin uraa. Tehoa kohtuullisesti ja perusrakenne selkeä. Silläkin etenee jos ei ole ölytön kiire. V65TT:llä eteni myös hyvin. Muunmuassa Suzuki DR 750 oli altavastaaja. 750NTX ei sen sijaan pärjännyt alkuunkaan. Hinta nousi ja varustus halpeni. Quota tuntui sen jälkeen varsin erikoiselta ja voimaakin oli käytössä mutta kyseistä Suzukia vastaan ei ollut vastusta muulloin kuin tasaisella tiellä. Mutta silloin saattoi jättää hetkessä kilometritolkulla. BMW G/S 1000 oli hyvinkin tasavahva. Paitsi kun ajettiin lujaa soratiellä. Siellä Quota oli paree kuten sanotaan Pohojanmaalla. Toisinaan tulee Quota Milleä ikävä mutta ei yhtään Quota 1100:sta. Menivät ja pilasivat hyvän laitteen kaupallisuuden alttarille.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: V85
« Vastaus #121 : Marraskuu 16, 2018, 19:32:04 ip »
Mielenkiintoista keskustelua pyörän käsiteltävyydestä ja sen haasteista. Lyhyen motoristiurani aikana on käsiteltävyys ollut tähän saakka kiinni vähän muista asioista kiinni kuin pyörän painosta tai ajoasennosta. Itse kun on 181 cm perusjamppa ja massaa riittävästi, en ole kokenut pyörän satulakorkeudesta tai painosta ongelmaa. Hieman persjakaisena ei edes polvi yletä tökkäämään sylinterin kylkeen. Jotenkin on vaan pyörät "omaa kokoa" merkistä ja mallista riippumatta. Myös ostopäätös on perustunut siihen, että pärrä tuntuu itselle sopivalta.

Oikeastaan ainoa merkittävä epämukavuus pyörissäni koskee sitä haittaa mitä koen Calin jalkajarrusta. Jalka pitää erikseen nostaa astinlaudalta pedaalin päälle ja kaupunkiajossa on vähän epämukava asia ja pieni riski hitautensa takia tiukassa paikassa. Muissa pyörissä jalkatapilta jarrun lirputtelu hidasajossa on mukavaa ja reaktioaika nopea. Ajokoulutuksesta ja ratailusta on tullut ajomukavuutta ja turvallisuutta selkeästi parantava oppi/kokemus, jolle todellakin oli tarvetta. Viime kesältä ei kaiverra mikään muu kuin yhden kanssamotoristin radalla tekemä sääntöjen vastainen leikkaava ohitus mutkassa. Siitäkin selvittiin, kun osaa ja pystyy väistämään ja mikä on mahdollista, kun ei aja ihan limiiteillä. Sai kaveri kyllä tästä kunnon palautetta, kun rekkari tuli siinä hötäkässä vielä tunnistettua.

Omalta osaltani tärkein moottoripyöräilyä ja ajoergonomiaa ensi kaudella edistävä asia on lihaskunnon vahvistaminen ja painon pudotus
 ;D. Ihan ei tavoitteet kaudella 2018 toteutuneet vielä.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #122 : Marraskuu 16, 2018, 19:41:00 ip »
Tällaiselle pitkäkoipiselle jalkatappi-Calin jarrupoljin on liian ylhäällä.
Tällä hetkellä säädöt on tapissa ja välitangon pituus maksimi, mutta poljin on yhä liian korkealla. En ole jaksanut tuohon hirveästi paneutua, kun sen asento tulee tielle lähinnä pidemmillä siirtymillä. Silloin käännän vaan varpaat ulospäin, polkimen ohi. Pitäisi varmaan tehdä joutessaan jatkopätkä välitankoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: V85
« Vastaus #123 : Marraskuu 16, 2018, 20:01:27 ip »
Jarrutuksista puheenollen, onkohan V85TT:n järjestelmä Guzzin perinteinen integraali, vai onko erilliset etu- ja takajarrut? Onkohan niitä muutettu V9 malleissa jo vai ei?

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: V85
« Vastaus #124 : Marraskuu 16, 2018, 21:08:58 ip »
Lainaus
Pitäisi varmaan tehdä joutessaan jatkopätkä välitankoon.
Älä jatka, tee uusi tanko.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #125 : Marraskuu 16, 2018, 21:28:42 ip »
Lähinnä joku pidennys.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #126 : Marraskuu 16, 2018, 21:33:45 ip »
Jarrutuksista puheenollen, onkohan V85TT:n järjestelmä Guzzin perinteinen integraali, vai onko erilliset etu- ja takajarrut? Onkohan niitä muutettu V9 malleissa jo vai ei?

Jouko

Tälleen kirjoitellaan maailmalla:

Lainaus
Braking duties are handled by dual 320mm discs up front squeezed by four-piston Brembo calipers, and a single 260mm disc out back squeezed by a two-piston Brembo caliper. Continental ABS is standard.

Eli ei ihan suoraan oteta kantaa. Äkkiveikkaus, että perinteiset jarrut ilman integraalia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: V85
« Vastaus #127 : Marraskuu 16, 2018, 21:36:57 ip »
Guzzilla ei ole ollut maastokykyisissä pyörissään yhdistemäjarruja kokemukseni ja tietämäni mukaan.
Takajarrulla pitää kyetä ohjaamaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #128 : Marraskuu 16, 2018, 21:45:18 ip »
Ainakin jos ovat tarkoittaneet 85:n vakavissaan myös soralle. Integraalia ei oikein helpolla saa katkaisijan taakse. Absin kyllä ja en ihmettelisi vaikka sillä tavalla olisikin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: V85
« Vastaus #129 : Marraskuu 17, 2018, 09:58:35 ap »
Brevan kanssa mentiin nutulleen kun lähellä Utrechtiä muuan volkkari antoi pikku pusun perään. Mentiin rotvallin yli pehmeälle maalle. Mille GT kupsati kotipihassa kun sivutuki meni autotallin luiskan hietikosta läpi. Tappiot yhteensä yksi hajonnut etuvilkun lasi.

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: V85
« Vastaus #130 : Marraskuu 17, 2018, 19:00:48 ip »

Onni on matkamotoristin verraton apuri monessa, mutta harvoin se ehtii yhden kesän aikana apuun reissuilla ja vielä kotonakin. Tuossa Utrechtin tapauksessa olisi varmaan voinut olla ainekset pahempaankin ja Millen kupsahtamisessakin olisi pyörälle voinut sattua mitä vain, jollei Onni ollut paikalla kaatumista hidastamassa. Tuollaisia peräpään pussailijoita ei oikein voi ennakoida ja tässäkin yllättävässä tilanteessa oli varmasti kuskin kokemus se ratkaisevin tekijä, että ei käynyt pahemmin.

Jouko

egon

  • Viestejä: 973
Vs: V85
« Vastaus #131 : Marraskuu 18, 2018, 11:07:31 ap »
Utrechtin pökkäyksen jälkeen olen lakannut pelkäämästä moottoripyöräkolaria. Kaikki tapahtuu niin nopeasti, ettei asiasta tiedä itse mitään ennekuin Pietarin portilla tai kipusikon hoivissa. Aika jännä on muuten tuo ohje nostaa pyörä ylös jalkakyykyllä, selin pyörään nähden. Ikääntyminen nimittäin tulee hiipimällä ihmiselle ja jossakin vaiheessa melkein kaikki huomaavat, että matalasta jalkakyykystä nousu ei onnistu ilman että ottaa käsillä jostain apua. Minkä nuorena oppii, sen vanhana voi unohtaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #132 : Marraskuu 18, 2018, 12:14:58 ip »
Tuossahan ne kädet on tukevasti mopoa vasten.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: V85
« Vastaus #133 : Marraskuu 18, 2018, 13:24:07 ip »
Testasin jalkakyykkyä äsken. Oikeasta jalasta ei paljon apua ole mutta vasemmalla jalalla nousee kyykystä tukea ottamatta. Niin se luonto tasaa ja korvaa jos jossakin on vikaa.
Vaihdoin, nimittäin, äsken talvipyörät pikkupakun alle. Siinä tuli kyykittyä useamman kerran. Nokialaisilla alkoi nyt kymmenes talvi. Pintaa on mutta nastoja harvassa. Paremmat renkaat eteen.

Useimmiten olen moottoripyörän tempaissut pystyyn vain ohjaustangosta nostamalla. Siinä nolouden hetkellä loytyy sen verran hormooneja että lihakset saavat boostia. Viimeisestä kellahduksesta on aikaa noin 20 vuotta kun 750 Benellillä roiskaisin ulkokaarteeseen pajupuskaan. Sivutuki oli unohtunut ala-asentoon. Koko ukko oli yhtä mustelmaa mutta ei rikkinäisiä kohteita.

California 1400:sen kaatuminen ei ole enää minun nostettavissani. Siihen tarvitaan apuja. Ei ihan Pekkaniskaa mutta pari kaveria olisi hyvä olla.
Pienempikokoisilla kerhokavereillani on isompia pyöriä kuin Cali 1400. Joskus kyselin että nouseeko. Ei kuulemma nouse mutta kun ei kaadukaan niin asiaa ei ennalta tarvitse miettiä. Sillä filosofialla menen minäkin.

Useimmiten olen nähnyt moottoripyörien kaatuvan hyvin hitaassa nopeudessa tai paikoiltaan. Yleensä kokoontumisajossa kun epätasaisella nurmikentällä haeskellaan teltalle paikkaa. Niissä nurinmenoissa korkeintaan nolottaa hieman ja vikoja tulee vähän. Katkennutta kahvaa ja peiliä sekä sivulaukussa naarmuja. Useimmiten pyörä on jo pystyssä omistajansa siihen vaikuttamatta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #134 : Marraskuu 18, 2018, 14:50:35 ip »
Mulla murtui oikea nilkka joku vuosi sitten ja pääsin pitkittyneen toipumisen takia fysioterapiaan, että jalasta saatiin vielä kunnollinen. Puolisen vuotta oli oiretta ollut ja haastetta. Terapeutti sanoi oitis jalan nähtyään, että oikea pohje on merkittävästi pienempi kuin vasen. Vasen puoli oli tehnyt enemmän työtä kannatellessaan, niin oikea oli nahistunut käytön puutteessa. Eli kyllä kroppa kompensoi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.