Auts...parempi ettei nyt kävis niin!
Olikos se niin ettei pinnoitettuja saa läpätä hioma-aineella? Kuluuko tai oheneeko pinnoite?
Tämmöisestä en ole kuullut. Miten ilman hiontaa saadaan tiivistepinnat kannessa olevien seetien ja venttiilautasten reunojen välillä tiiviiksi?
Seetit pyritään jyrsimään venttiilinohjaimen mukaan keskenään samansuuntaisiksi mutta vaikea ajatella että niin täydellistä työtä olisi tehty etteikö asiaa pitäisi vähintäänkin tarkistaa väritahnalla jos ei hiomaan aio ryhtyä. Tiivistepinta on noin 1 mm levyinen.
Oletan että venttiilinohjaimet on vaihdettu tai kunnostettu ja niiden mukaan on tehty jyrsintä seeteille. Jos ohjurit ovat vanhat mutta todettu hyväkuntoisiksi niin silloin tarvitaan hionta uusille venttiileille että tiiveys saavutetaan.
Olen käyttänyt useita Guzzin kansia venttiilinohjaimien vaihdossa tai kunnostuksessa. Samassa pajassa on seetit koneistettu samalla kertaa. Minulle kerrottiin että läppäystä eli kevyttä hiontaa ei tarvita. Asian varmistaakseni tarkistin pintojen tiiveyden ennen venttiilinjousien asennusta väripastalla. Yhdestä imuventtiilistä löytyi vuoto. Vein takaisin jyrsittäväksi. Tekivät takuuseen vaikka pitikin hieman neuvotella.
Väripastan käyttö tai kevyt läppäys hienolla hiomatahnalla varmistaa tiiveyden. Harmillistahan se olisi avata konetta kohta ja viedä uudelleen koneistukseen kun puristuspaine puuttuu.
Tiiveystestin voi myös tehdä laittamalla venttiilit paikoilleen ja laittamalla palotilaan esimerkiksi glykolia tai muuta helposti tunkeutuvaa nestettä ja katsoa syntyykö muutamassa tunnissa vuotoa imu- tai pakokanavan suuntaan. Vuotoa ei tule sallia.
Venttiili jäähtyy tiivistepintansa välityksellä ja luovuttaa huomattavasti kylmenpänä käyvään seetiin ja sitä kautta kanteen lämpöään. Senkin takia tiivistepinnat pitää olla hyvin tiiviit.