Kirjoittaja Aihe: Koneen rakentelua  (Luettu 30396 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #30 : Joulukuu 15, 2017, 19:28:02 ip »
Nuo nappulat ovat melun rajoittamiseksi. Rivat eivät soi kun ovat tuetut.
Pieni mahdollisuus on olemassa: jos jokin jäähdytysripa ottaa kunnon resonansseja se voi ajan kanssa murtua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #31 : Joulukuu 15, 2017, 23:29:38 ip »
Pikkulohkossa nuo on vakiona, mutta onkos kaikissa isolohkoissa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #32 : Joulukuu 15, 2017, 23:45:16 ip »
Pikkulohkossa nuo on vakiona, mutta onkos kaikissa isolohkoissa?
Esimerkiksi 1100 Brevassa ei ole. Eikä tonninelisatasessakaan.
Tiedä sitten mistä se helinä sitten kuuluu mutta ilmeisesti ei mittausalueelta kun on kelvannut.

Itse pilasin 1400:sen melupäästöt muokkaamalla ilmansuodatinkoteloa. Hyvin ryystää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #33 : Joulukuu 15, 2017, 23:58:36 ip »
Metelöintiin vaikuttanee moni asia. Esim korkea puristus aiheuttaa kivempaa värähtelyä ja siten ääntä, kuin matalampi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #34 : Joulukuu 16, 2017, 00:28:38 ap »
Nuo varsin isot jäähdytytysrivat on tuettu joissain malleissa toisiinsa jo seitsemänkymmentäluvulta. Onko sitten epäilty murtumaherkkyyttä vai melua on minulle jäänyt epäselväksi. Voi olla, todennäköisesti, molempia.
Murtumiakin ole tavannut. Useimmat kuitenkin kaatumisesta tai osien pudottelusta johtuvia mutta on samankokoisten ripojenkin välistä paloja on irronnut. Vaikea tulkita.

Aiheeseen liittyen: isolohkosta en ole koskaan nähnyt ripoja lohkeavan kuin tapaturmaisesti.
Päätelmä: melun vaimentamiseksi on kumeja ripojen välissä vain harvoissa malleissa.

Kun katsotte tarkemmin isolohkojen sylinteriripojen väliin on siellä kannaksia ripojen välissä tarkoituksella. Ei kumeja vaan samaa valua kuin ympäristönsä. Vielä tarkemmin kun katsoo niin voi olla että ripojen väli on kokonaan tukossa kun sinne onkin jäänyt epätarkan hiekkavalumuotin ansiosta ohuita valupurseita eikä jäähdytysilma pääse kiertämään. Tosin meidän ilmastossamme varsin pieni haitta. Niitä olen hionut pois erityisesti 80-luvun laitteista. Silloin taisi olla laadulliseti Guzzin merkittävin alennustila.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #35 : Joulukuu 16, 2017, 00:38:49 ap »
Toki voi olla, että pienin muottimuutoksin on tarkoituksellakin jätetty kannaksia. Jos esim saatavan materiaalin seos tai kiristynyt valuaikataulu on muutosta vaatinut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #36 : Helmikuu 18, 2018, 11:19:08 ap »
On se hienoa, kun oikein Guzzi-purkaamosta tulee tämmöisiä osia.
Nämä laakeriblokit myytiin kommentilla, että ovat hyviä. Mukana tuli lappu, että koska myyvät käytettyjä osia, ei kannata odottaa että näyttävät uusilta  ;D
Muutoin tää koneprojekti odottelee osien lasikuulapuhallusta, hiljaa hyvä tulee  :)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #37 : Helmikuu 18, 2018, 13:18:10 ip »
Etulaakeri saattaa ollakin vielä käyttökuntoinen. Riippuu siitä minkä kokoinen on kampiakselin etummainen kaula. Keskinäinen välys ratkaisee. Korjaamokirjassa on mitat.

Tuo takalaipan murtuma on aika vakiojuttu sillä sitä on yritetty irrottaa väärällä menetelmällä. Puhdistuksen jälkeen hitsaus jossa reikä menee umpeen. Hommaa varten on mielellään tehtävä jigi hitsausta ja koneistusta varten. Kyseiseen kohteeseen ei enää kannata tehdä kierrettä vaan esimerkiksi viereiseen ja sen vastapuolelle seuraavaa irrotusta varten.
Laippa irtoaa oikealla ulosvetäjällä nätisti halkeilematta.

Tässä sama homma: http://www.motomatti.fi/2015/12/varamoottorin-kampiakselin-takalaakerin.html
Niin kuin kirjoituksestani selviää on korjaus tehty hieman isommalle alalle kuin alkuperäinen lohkeama. Siten tulee parempi lujuus. Jigin mukaan osan poraus.

Normityökalujen lisäksi tarvitaan hitsausjigi joka myös ohjaa porauksen oikealle kohdalle sekä helpottaa kiinnitystä jyrsinkoneeseen ja sorviin.

Takalaakerin osalta on muistettava laittaa öljykanavaan lukitsinholkki pitämään laakeria kohdallaan niin ettei se pyörähdä pesässään ja voitellukanava tukkeudu. Tästä en tiedä mutta jos ostaa uuden takalaakerilaipan niin holkki on otettava pois entisestä laipasta. Säästyy kampiakselin kiinnileikkautumiselta. Pelkkiä takalaakereitankin on ollut saatavissa mutta sekin on edellyttänyt laipan irrotusta.

Asian sivusta: Kampiakselin kiertokangen kaulan sisäpuolen puhdistus on hyvä suorittaa kun kampiakseli on irti. Jos en ole aiemmin muistanut asiasta mainita. Kammenkaulan etupäässä on tyhjennystulppa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #38 : Helmikuu 18, 2018, 14:14:53 ip »
Vaikka myisikin paljon käytettyä tavaraa, ei kyl ihan mene hyvän kategoriaan. Myyjiäkin on monenlaisia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #39 : Helmikuu 19, 2018, 16:26:39 ip »
Vaikuttaisi siltä että myyjäliikkeessä on katsottu että tilaaja on jostain periferiasta ja tuskin osaa sivistyskieliä, ym.
Eli myyjän kannalta varma kauppa huonosta tavarasta. Varmuudeksi vielä ilmoitettu että osat eivät ole ihan parhaita.

Uutena nuo laakerit olisivat yhteensä parinsadan euron ostos. Tuota takapään laakeria ei näköjään saa enää irtotavarana vaan pitää ostaa uusi laippakin. Aikanaan olin nuuka ja teetin molemmat laakerit paikallisella sorvarilla 850GT:hen kossupullolla. Kestivät ainakin sen ajan kuin se oli minulla ja seuraavalla omistajalla. Yli 100.000km. Sittemmin en ole tietoinen.

Kaverille kävin espanjalaisen purkaamon kanssa vastaavasti. Oli tilannut pari "käyntikuntoista" moottoria varaosiksi ja muita tarpeita. Iso laatikollinen tulikin tavaraa: kaksi moottorin ulkokuorta joista puuttui elimellisiä osia ja sylinterit sököjä ja lohko kaaduttu halki.

Oli sittemmin menossa lomamatkalle Espanjaan ja huomasi että kyseinen liike on lomakohteeen naapurikaupungisssa. Otti hieman valokuvia mukaan huonoista osista ja pari kaveriaan todistajiksi joista toinen osaa kieltä. Palvelu olikin ollut nöyrää ja laatikollinen kunnollisia osia lähti kohti Suomea.

Vain harvoin sattuu, ilman tarkoitusta, että osuisi paikalle ja lisäksi paikallisilla on kotikenttäetu.
TLM:ltä olen ostanut osia ja ne ovat olleet sitä mitä on luvattu. Myös Reboot Guzzin toimittamat osat ovat olleet kokolailla sitä mitä pitikin. Yhden kokonaisen pyöränkin olen ostanut, Cali T3:sen, TLM:ltä. Tosin kaveri kävi paikalla sopimassa kaupan ja järjestämässä rahtauksen.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #40 : Helmikuu 22, 2018, 20:14:26 ip »
TLM:ltä olen ostanut osia ja ne ovat olleet sitä mitä on luvattu. Myös Reboot Guzzin toimittamat osat ovat olleet kokolailla sitä mitä pitikin. Yhden kokonaisen pyöränkin olen ostanut, Cali T3:sen, TLM:ltä. Tosin kaveri kävi paikalla sopimassa kaupan ja järjestämässä rahtauksen.

Noh myyjä on toinen näistä :) Laitoin sinne kuvien kera  maininnan, että eivät nämä nyt oikein miellytä. Joten sovittiin tulee asianmukainen kompensaatio. Myyjä kyllä mainitsi että hänen mielestään tuo kiinnityskorvan halkeaminen on kuljetusvaurio, mutta en ole kyllä samaa mieltä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #41 : Helmikuu 22, 2018, 21:15:59 ip »
Lainaus
Myyjä kyllä mainitsi että hänen mielestään tuo kiinnityskorvan halkeaminen on kuljetusvaurio, mutta en ole kyllä samaa mieltä.

Sen verran monta kyseistä vauriota olen nähnyt ja myös sen millainen jälki jää lohkon tiivistepintaan kun irrotus tehdään väärin. On totta että noihin kierteisiin kierretään pultit. Mutta ne pultit ovat kiinni raudassa joka toimittaa ulosvetäjän tehtävää. Siinä on keskellä isompi pultti joka kohtaa kampiakselin pään ja sitä pulttia kiertämällä lähtee laippa pesästään.

Virheellien irrotus tehdään kiertämällä kierrereikiin pultit ja niitä vuoronperään kiristämällä arvellaan laipan irtoavan. Mutta on kovin vaikea vetää sitä kohtisuoraan tai laippa on liimattu niin kiinni että yksittäinen korvake lohkeaa kun siihen kohdistuu liian suuri voima.

Hieno juttu että sait kompensaatiota. Laippa on korjattavissa mutta varmistu sitä ennen että laakeri on oikeassa välyksessä kampiakseliin nähden. Muista myös se holkki joka tulee öljykanavaan.

Laakeri on irrotettavissa laipasta. Se on siinä lämpösovitteella. Lisäksi on tuo mainittu holkki varmistamassa. Aikanaan uusi laakeri laitettiin paikoilleen ensin ja sitten laipan mukaan siihen porattiin voitelureiät. Valitettavasti kaikki eivät tehneet niin ja koneita leikkasi kiinni voitelun puutteessa ja edullisesta varaosasta tuli arvokas kun se tuli myyntiin kiinnityslaipan kera.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #42 : Huhtikuu 25, 2018, 10:25:32 ap »
Sain osat vihdoin lasikuulapuhallettua, kyllä on kätevä tapa vaikka aikaa meni muutama tunti!
Sylinterit ja kannet saivat myös pyöristykset kulmiin, näyttää omaan silmään mukavammalta ja sopii paremmin pyöreiden venttiilikoppien kanssa.
Toisessa kuvassa on palotila, melkoisen huokoista valua  ??? Toinen kansi on eri valumerkinnöillä, siinä ei huokosia näy.
Seuraavaksi kannet koneistamolle ohjureiden holkitukseen ja myös kansitaso plaanataan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #43 : Huhtikuu 25, 2018, 13:46:38 ip »
Kovasti on soman näköistä.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #44 : Syyskuu 22, 2018, 20:52:41 ip »
Kesä meni enimmäkseen muissa puuhissa, mutta nyt pääsee taas asiaan tämänkin kanssa!
Kone kävi sen verran kasassa, että sain arvot mäntien koloamiseen. Pakopuoli on hyvä sellaisenaan, imupuolelta piti jyrsiä hieman.
Samalla tsekkasin squishin ja sehän oli noin 0.2mm :o Teetin siis laserilla shimmit sylinterien alle, 0.9-1mm väliin koitan squishin saada.
Ja kun nuo pyöreät venttiilikopat ei käy suoraan V11-kansiin, niin väliin teetin rosterista sovitekappaleet. Integroin samaan osaan kaatumissuojan, sellaista ratkaisua en ole nähnyt muissa rakenteluissa. 6mm levynvahvuus on nyt jälkikäteen katsoen ehkä hivenen liian paksu mutta ainaskin kestää  ;D
RAM-vauhtipyörän laitoin myös kiinni ja yläkuolokohtien merkit kävin läpi astekiekon kanssa, eroa löytyi yksi aste. Samalla käytin 5-vaihteisen lootan kiinni. Hyvinhän se sopii 20-vuotta uudempaan lohkoon, mutta muutama pinnapultti sentään täytyy vaihtaa pidempään.
Nyt sitten odotellaan kampiakselia tasapainoituksesta KS-koneistamosta. Ohjeistin painottamaan 53%:n mukaan, mainostavat maailmalla sopivaksi arvoksi.
Kaikenlaista pitää vielä hommailla, esim keinuvipujen akselit havaitsin kaikki huonoiksi. Parista oli pinta on kulunut urille, parista taas löytyi muuta kulumaa.