Kirjoittaja Aihe: Koneen rakentelua  (Luettu 30414 kertaa)

Samppa

  • Viestejä: 115
Koneen rakentelua
« : Marraskuu 12, 2017, 19:54:55 ip »
Syksyllä on hyvä aika aloitella värkkämään jotain, joten laitetaanpa ajankuluksi ja yleiseksi iloksi muutama kuva ;)
Elikkä Italiasta saapui paketillinen osia..
Aiemmin hankittuna on jo V11 lohko+kannet sekä Brevan pytyt ja männät.
Nämä olis sitten tarkoitus yhdistää 78mm kampuraan.
Kone päätynee varhaiseen Tonti-runkoon. Joskus.
Laittelen edistymisestä infoa ja ehkä kyselen tyhmiä kokeneemmilta rakentajilta ::) Mutta melko hitaasti tämäkin tulee etenemään.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #1 : Marraskuu 12, 2017, 19:55:50 ip »
..

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #2 : Marraskuu 12, 2017, 19:56:17 ip »
..

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #3 : Marraskuu 12, 2017, 19:56:47 ip »
..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #4 : Marraskuu 12, 2017, 19:58:00 ip »
Mielenkiinnolla tulen seuraamaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #5 : Marraskuu 12, 2017, 20:20:51 ip »
Onko jostain Guzzista noin fiinit kanget? Vai onko Carilloa tms?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #6 : Marraskuu 12, 2017, 23:56:45 ip »
Täältä kanget:
http://www.f1corse.it/bielle%20guzzi.htm
Ja muu setti motorkit B-sport1 evo:
http://www.f1corse.it/4%20valvole.htm
Kanget on 144mm versio, kun on matalampi mäntäkin. Lujaa tekoa ja n. 80g kevyemmät kuin Breva/Griso 1100.
Katukäytössä 8800rpm, mutta 9300rpm ei kuulemma ole ongelma..kaikki muukin pitää sitten olla tikissä.
Kisoissa ajavat vielä korkeammalle, mutta Luigi ei sanonut mihinkä asti :D Ainakin 9500rpm näkyi jossain.
Voin muutenkin suositella kyseistä pajaa, homma toimii ja ilmeisen suosittu Italian kisapiireissä :)


Isa-Masa

  • Viestejä: 72
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #7 : Marraskuu 16, 2017, 14:35:15 ip »
    Banzai!

Tulen seuraamaan kans..
Hienoa et joku jaksaa/kykenee..

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #8 : Marraskuu 16, 2017, 17:11:47 ip »
Loiskelevyn proto tuli laserista, 3mm alumiinia. Toive on, että olis kelvollinen ilman muutoksia  :D
Näkyvä puoli on varsin siisti, vastapuoli vaatii reunojen siistimisen.
Tämä siis käy alkuperäiseen öljypohjan korotuspalaan, siinä on valmiina kannakkeet loiskelevylel!

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #9 : Marraskuu 16, 2017, 19:11:10 ip »
HMB-Guzzilta tuli myös tänään osia. Perussetin (tiivisteet, pultit jne) lisäksi CNC-kiristin ja venttiilit.
Pakoventtiilit ovat mukavan mustat jo valmiiksi :) Michael taisi mainita että niissä on mustanitraus. Pinnoittamattomat oli loppu, joten lähetti nämä samaan hintaan!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #10 : Marraskuu 16, 2017, 20:44:16 ip »
Mulla oli muuten Larioon ostamissani venttiileissä musta pinnoite. Oli yhä niissä kun katkesi  :-[
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #11 : Marraskuu 16, 2017, 21:27:41 ip »
Auts...parempi ettei nyt kävis niin!
Olikos se niin ettei pinnoitettuja saa läpätä hioma-aineella? Kuluuko tai oheneeko pinnoite?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #12 : Marraskuu 23, 2017, 11:57:44 ap »
Auts...parempi ettei nyt kävis niin!
Olikos se niin ettei pinnoitettuja saa läpätä hioma-aineella? Kuluuko tai oheneeko pinnoite?

Tämmöisestä en ole kuullut. Miten ilman hiontaa saadaan tiivistepinnat kannessa olevien seetien ja venttiilautasten reunojen välillä tiiviiksi?

Seetit pyritään jyrsimään venttiilinohjaimen mukaan keskenään samansuuntaisiksi mutta vaikea ajatella että niin täydellistä työtä olisi tehty etteikö asiaa pitäisi vähintäänkin tarkistaa väritahnalla jos ei hiomaan aio ryhtyä. Tiivistepinta on noin 1 mm levyinen.

Oletan että venttiilinohjaimet on vaihdettu tai kunnostettu ja niiden mukaan on tehty jyrsintä seeteille. Jos ohjurit ovat vanhat mutta todettu hyväkuntoisiksi niin silloin tarvitaan hionta uusille venttiileille että tiiveys saavutetaan.

Olen käyttänyt useita Guzzin kansia venttiilinohjaimien vaihdossa tai kunnostuksessa. Samassa pajassa on seetit koneistettu samalla kertaa. Minulle kerrottiin että läppäystä eli kevyttä hiontaa ei tarvita. Asian varmistaakseni tarkistin pintojen tiiveyden ennen venttiilinjousien asennusta väripastalla. Yhdestä imuventtiilistä löytyi vuoto. Vein takaisin jyrsittäväksi. Tekivät takuuseen vaikka pitikin hieman neuvotella.

Väripastan käyttö tai kevyt läppäys hienolla hiomatahnalla varmistaa tiiveyden. Harmillistahan se olisi avata konetta kohta ja viedä uudelleen koneistukseen kun puristuspaine puuttuu.

Tiiveystestin voi myös tehdä laittamalla venttiilit paikoilleen ja laittamalla palotilaan esimerkiksi glykolia tai muuta helposti tunkeutuvaa nestettä ja katsoa syntyykö muutamassa tunnissa vuotoa imu- tai pakokanavan suuntaan. Vuotoa ei tule sallia.

Venttiili jäähtyy tiivistepintansa välityksellä ja luovuttaa huomattavasti kylmenpänä käyvään seetiin ja sitä kautta kanteen lämpöään. Senkin takia tiivistepinnat pitää olla hyvin tiiviit.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #13 : Marraskuu 23, 2017, 13:31:13 ip »
Auts...parempi ettei nyt kävis niin!
Olikos se niin ettei pinnoitettuja saa läpätä hioma-aineella? Kuluuko tai oheneeko pinnoite?



Väripastan käyttö tai kevyt läppäys hienolla hiomatahnalla varmistaa tiiveyden. Harmillistahan se olisi avata konetta kohta ja viedä uudelleen koneistukseen kun puristuspaine puuttuu.


Tai jopa kerkeää polttaa koko venttiilit.

Lariossa venttiili oli mustattu puolesta välin vartta lautaseen asti. En tiedä mitä oli, mutta puolikiiltävä pinnoite ja aika ilmeisen kova. Seetistä tuli tietenkin hioessa metallin väri läpi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Koneen rakentelua
« Vastaus #14 : Marraskuu 23, 2017, 15:27:04 ip »
Epäilisin vahvasti osien olevan "typetettyjä" eli nitrattuja/mustanitrattuja.