Kirjoittaja Aihe: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle  (Luettu 54178 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Onnittelut onnistumisesta! Hieno homma että männät, ilmeisesti sylinterit myös, ovat kunnossa. Nykypyörissähän kyseistä hommaa ei tehdä enää lainkaan sillä koko jarrusatula vaihdetaan aika-ajoin uuteen. Jostain syystä kuitenkin KTM:n varaosaluettelossa on nykybremboihinkin varaosia vaikka muutoin ei. Vanhoihin saanee korjaussarjoja niin kauan kuin kauppa kannattaa. Helppouden vuoksi moni vaihtaa uudet satulat sen sijaan että remontoisi. Ammattihuollon kannalta vanhojen peruskunnostus ei kannata lainkaan.

Ilmeisesti jarruja on huollettu ennenkin. Yleensä olen noiden kanssa saanut tapella: ikinä ei ole vaihdettu jarrunesteitä ja ruuvit jumissa mäntien ohella, vähemmänkin ajetuissa.

Lainaus
Ilmausnippojen kanssa ei ollut ongelmaa. Tosin ne ovat vuosikymmenten käytöstä aika murjotun näköiset. Ei varmaan haittaisi, vaikka ne uusisi nyt samalla.
Uusiahan nuo kannattaa ja laittaa jarrusalvaa samalla kierteisiin kootessa. Viimeksi ilmausruuvin reikäänkin hiukan ja sen jälkeen kumitulppa päähän. Toimii aikanaan hyvin sillä nesteiden vaihto on hyvä tehdä muutaman vuoden jälkeen taas. Nesteiden vaihto ei vaadi lainkaan ilmaamista: uudella nesteellä syrjäytetään vanha liemi.


Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Juu, männät ovat tumman grafiitin väriset ja aivan virheettömiä ja erittäin sileät pinnaltaan kuten sylinteritkin. Edellisen omistajan jarruhuolloista en tiedä, mutta 2016 kesällä vaihdatin jarrunesteet, kuulemma tösi törkyset nesteet tulivat ulos. Ehkä jotain puhdistumista on sitten 1,5 kesän käytön myötä tullut. Pyörähän oli seissyt vuosia. Ensi yöksi laitan metallit likoon bensaan. Jos sitten huomenna illasta tyhjentelisi paineilmalla sisuskanavatkin. Pääsee sitten jo kasaamaan seuraavaksi, mikä onkin ainakin puhtaampaa hommaa kun tähänastinen.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 10, 2017, 19:33:19 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Hyvä kun oli pinta ehjä. Lariossa on mustat kanssa ja onneksi pinta oli ehjä. Uusia ei saanut joitain vuosia sitten. En tiedä miten nyt?
Varmaan toki jos nyt tulisi vaihtotarve, niin sorvaisin uudet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Selailin Calin jarruletkuja SDn varaosahaussa ja tulos ei hyvää näyttänyt. Kuitenkin SDn paperikatalogissa (2018/2019) on tuotenimen "Spiegler" alla, sivu 629, 4-osainen jarruletkusetti Cali3 93-99 tiivisteprikkoineen ja hintaan 162 euroa ja vielä mustana. Tuotenumerolla 300111030S löytyisi heti toimitukseen. Metallin värisellä letkuilla hinta olisi vain 126 euroa koko letkusarjasta. Tuskin parempaa tällä hinnalla löytynee ja näin helposti. Taidan tässä oikaista ja tilata tuolta. Tuotemerkki vaikuttaa laadukkaalta ja Guzzeihin näyttää löytyvän erittäin hyvin letkusarjoja, eritoten vanhemman pään pyöriin.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Paikallinen hydrauliikkaliikekin tekee sulle letkut ja todennäköisesti vielä edullisemmin. Värinkin saa valita. Vanhat letkut (ja putket) malliksi mukaan.
Voit myös tehdä letkut itsekin kuten olen tehnyt omiin pyöriini jo vuosia. Silloin käytetään koottavia helmiliitoksia. Hommaa pitää hieman harjoitella. Vastuukin jää itselle.

Jos haluat poistaa integroidut jarrut niin nyt siihen on hyvä tilaisuus. Cali 3:n kahvasylinterissä on riittävästi potkua käyttää neljää mäntää. Tiedän kokemuksesta usean pyörän osalta. En itse tykkää yhdistelmäjarruista. Muta se onkin makuasia. Jos teet tai teetät erillisjarrut niin letkujen mitoitus on tärkeää.

Muita letkuja ei kannata laittaa kuin teflonputket joita teräspunosletkuiksi kutsutaan. Värilläkään ei ole väliksi sillä päälle voi sujuttaa kutistesukan. Liikkeissä yleensä voi valita värin.

Kun laittaa teräspunosletkut niin on todennäköistä että alkuperäisiä banjopultteja ei voi käyttää. Ovat liian pitkiä. Kannattaa pyytää ruostumattomasta teräksestä letkuihin sopivat liittimet ja pultit. Kierre on M10x1 hienokierre. Yhden banjopultin voi korvata paineanturilla. Siten voi hävittää mikrokytkimen jarrukahvan juuresta.

Tässä omaa kokoonpanoani: http://www.motomatti.fi/2013/10/saaksjarvi-trike-etujarrun-uudet-letkut.html
Komponentit ovat täältä: http://mrmooremotorcycles.com/
Eivät halvimpia mutta laatu korkeaa ja suuri etu on että kokoonpanon voi tehdä suoraan pyörään. Kromaukset ovat kestäneet.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Yhdistelmäjarru taas on minun makuuni hyvä. En tosin omaan Caliin sellaista ottaisi. Lariossa se on ja pysyy. Rata-ajossakin tuon koneen nopeuksille mainio. Oma ajotyylinsä sen kanssa toki pitää olla, mutta hauska paketti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Se on tuon jarrujärjestelmän kanssa pitkälti niin että kun jonkin oppii hyvin niin ei opitusta kannata luopua. Ensimmäisissä pyörissäni oli erillinen jarrujärjestelmä kuten suurimmassa osassa Guzzejakin joita olen uudesta tai käytettyinä hankkinut. Guzzin mittakaavassakin on harvinaisempaa että on yhdistelmäjarrut kuin erilliset.
850GT, 750NTX, 650TT, 1000 Quota, V10 Centauro, 1100 Breva ja 1400 Cali eivät omaa yhdistelmäjarruja. Sen sijaan hankkimani T3 California ja kaksi California 3:sta omasivat yhdistelmäjarrut. Joista T3:sta ja ensin hankitusta Cali 3:sta olen järjestelmän muuttanut normaaliksi. Uskoisin tämän parantavan ajoturvallisuuttani.

Guzzeissa taisi olla yhdistelmäjarruja yleisesti vain 80-luvulla ja sen jälkeen vain osassa mallistoa kunnes nykyään ei lainkaan.

Ennakoivan ajon kursseilla käydessäni Guzzeilla on kouluttajien ensimmänen kysymys ollut että onko pyörässäni yhdistelmäjarrut. Ovat olleet helpottuneita kun kerron että ei ole. Mutta muutamilla koulutettavilla on ollut ja heille, tosin vasta myöhemmin eli silloin kun japanilaisiinkin pyöriin ilmestyivät yhdistemäjarrut, oli saatavilla koulutusta niiden käyttöön.

Kauan sitten luin jostain lehdestä kun toimittaja oli kysynyt Guzzin edustajalta että miksi Guzzeissa on yhdistelmäjarrut oli tehtaan edustajan vastaus että silloin jarruttaminen muistuttaa enemmän autolla jarruttamista. Oletuksena siis oli että ensin opetellaan autolla jarruttaminen ja sovelletaan taitoa myös moottoripyörään. Onhan se polkimen painaminen autoilevalle se ensi reaktio.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Japanilaisissa (Hondissa) tuo järjestelmä on jo ties mitne monetta polvea. Ne alkupään CBR:iin tulleetkin erosivat Guzzin vastaavista siinä, että niissä myös jarrukahva osallistuu takajarrun työhön. Uudemmissa on sitten jo elektroniikkaa välissä ja sitä myöten entistä automaisempia. Toimii kyllä, mutta hiekkatiellä ei osa luottaa takajarrun toimintaan. Aina pelottaa, että etunen tarraa myös.
Olen ajellut Hondan aavistuksen tuoreemmalla pitkät pätkät ja siinä on juurikin Dual Cbs jarrusysteemi. On ihan reilusti etujarrupainotteinen tietenkin etujarrukahvasta puristeltuna, mutta kyllä sen takajarrun siitä aistii. Polkimesta tarjoiltuna etupään hidastumisen huomaa lähinnä reippaammalla polkaisulla, pinnasta ei juuri etujarrulle jaa voimaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Muutamia vuosia sitten olin eräällä ruosteenpoistokurssilla, kävi ilmi että olin ainoa Guzziharrastaja. Kouluttaja tuli kyselemään, että onko tuossa yhdistelmäjarrut ja että miten tuo pysähtyy pelkästä jalkajarrusta, eikun kokeilemaan, no pysähtyihän se siinä missä  "normaalijarruillakin". Kouluttajakin totesi kyllä pysähtyy, ei kuitenkaan ruvennut arvostelemaan yhdistemäjarrun epäkohdista . Omasta mielestäni ovat hyvät enkä niitä pois vaihtaisi, pyörät Titanium-03 ja T5-86 .
Titaniumin kuski

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Itse pidän myös yhdistelmäjarruista EV:ssäni.
Kai se on tottumista vaikkei kahdessa eleltävässä Guzzissani moisia ollut.
Nopeasti sopeuduin niin että kun olen muutaman kerran ajanut vastaavia isolohkoisia ilman, niin hieman hakusessa täystehokas jarrutus.
Yhdistelmissä en ole kuullut että olisi ongelmaa paineenjakoventiilissä esiintynyt.
Mutta taatusti vaikuttaa vaikka vanhat nesteet ja joissakin tapauksissa saattaa olla ilmaa varsinkin etuletkuissa (hakeutuu ylös tankin alle).
Olikos se niin että optimijako oli 60% taakse ja 40% eteen?
Käytännön ajossa tilanne hieman muuttuu jarruttaessa painopisteen siirtyessä eteen.
Takapyörä ei mulla mene lukkoon kuivalla asfaltilla, soralla ja muuten luistavalla pinnalla sekin onnistuu kyllä.
Etupyörän saa kyllä vinkaisemaan kuivallakin, mutta tuntuma on hyvä ja lippoja ei ole tullut jarrutuksen tähden.  
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2017, 14:45:48 ip kirjoittanut GuzGuz »

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
-80 luvulla  EAK-kouluttajakurssilla  käytiin läpi myös moottoripyörän kaatamista, hallitusti. ( Ei  EAK-kursseilla.)  Ongelmiahan Guzzin Integraali-järjestelmä aiheutti, kun ei suostunut takapyörää lukitsemaan, mikä olisi ollut ensiaskel kaatamisessa. Koulutus on niiltä osin muutettu jo kauan sitten.  Samoin esteen ylitys vaati enemmän harjoitusta Guzzi kuskeilta . Sekin on nykyisin poistunut . Siihen aikaan koulutuksessa käytetyissä nopeuksissa nopeimmin pysähtyivät "edistyksellistä jarrujärjestelmää käyttävät kuljettajat" .      Tänä vuonna  MPEAK- kurssilla  ei  normaali katupyörissä eroja  käytännössä juurikaan ollut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Olikos se niin että optimijako oli 60% taakse ja 40% eteen? 

Tuolla jaolla Calin kaltainen kustomikin vielä nakkaa perän sivulle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Kun trikeä rakentelin niin kyselin jarruasiasta Trafista. Trikeenkin sallitaan yhdistelmäjarrut mutta eturenkaan pitää lukittua ensin. Niin on, kulemma, myös vaadittu kaksipyöräisiltäkin joissa on yhdistelmäjarrut. Kieltäydyin kuitenkin uskomasta. Laitoin kuitenkin erilliset jarrut. Pääsee vähemmällä rähjäämisellä.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Nurin pyörän saa kyllä kun vetää molemmat jarrut pohjaan heittäen samalla sivulle.
En ole kyllä kokeillut, tyyristä ja vamma-altista olisi testailla noinkin raskaalla pyörällä..
Jarrutuntumasta tykkään, käytän aina tottumuksesta molempia yhtaikaan.
Suht tasaisesti tuntuu palatkin kuluvan, taka ja varsinkin puhtaasti etujarrun pulikat kuluu hieman nopeammin.
Kaikki männät on herkistelty parin vuoden välein, nesteet vaihdettu ja takana on uusi levy.
Edessä ne on paksuudestaan jo alle suositusten, mutta menköön vielä pari kautta kustannussyistä.
Pehmeillä "sinisillä" paloilla.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Lisätään nyt vielä tuosta lukkiutumisesta.
Siis pitäisikö etujarrun lukkiutua yhdistelmäsysteemissä ensin?
Miksi hitossa, sitä vartenhan on erillinen etujarru.

Saako Matti Trikessä takapyörät lukkoon kuivalla asfaltilla?