Kirjoittaja Aihe: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle  (Luettu 54047 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #30 : Marraskuu 29, 2017, 13:34:15 ip »
Jos se olikin 888 maratooni. Se taas on paras mitä saa tuommoseen.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #31 : Marraskuu 29, 2017, 15:18:45 ip »
Eikös se ole se vielä pidemmän taipaleen (vielä kovempi köh köh..) rengas?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #32 : Marraskuu 30, 2017, 15:56:32 ip »
Tuli käytyä eilen vielä rengaskauppiaan kanssa keskustelua rengasvalinnasta, kun näytti olevan tietty ristiriita näissä näkemyksissä. Kauppias ei jakanut mitenkään ajatusta kovasta/liukkaasta renkaasta, josta luonnollisesti hieman puristelin.

Käydyn keskustelun perusteella tuli myyjän taholta selväksi, että tämä uudempi versio Marathon Ultra on hieman eri rengas kuin aikaisempi painos, niin rakenteeltaan, kumiseokseltaan. Netissä Metzlerin mainoksissa väitettiin myös kosketuspinnan oleva isompi, ihan kuvien kanssa ::). Lisäksi selvisi kauppiaalle, ettei Calin takaista vielä tehdä uudempaa mallia, vaan on tyytyminen vanhempaan Marathon versioon siinä. Lyhyellä matematiikalla etunen taitaa olla sitten vähän pitävämpi - no kuluvat sitten ainakin samaa tahtia.

Tämä kauppias tilaa renkaat jostain tukkurilta eli ei ole oman varaston periä tähän tyhjentänyt. Kertoi, että matkakustomeihin menee Metzlerin 20 marathonia yhtä Lasertecin vastaan. Kovasti tuntui uskovansa asiaa ja tarjoavansa parasta rengasta matkakustomiin. Bike Forumin palveluun olen ollut tähän mennessä tyytyväinen - saas nähä miten tämä tarina lopulta päättyy.

Tällä nyt mennään lähivuodet. Pysähtymistä auttaa myös, kun jarrut saa toimimaan asiamukaisella tavalla. ;D. Niin ja kuskin pitää olla myös hereillä ja pitää pipo pois silmiltä ;D.






 
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #33 : Marraskuu 30, 2017, 16:33:06 ip »
Se 888 eli ultra on hyvä kummi, ei sillä vanhaan 880:aan ole muuta yhteistä kun "marathon"- nimi. Kestää enempi, paljo parempi ajaa ja pito on ihan eri luokkaa, varsinkin sateella. Hyvän renkaan sait.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Cali jakautuu kokoajan useampiin osiin ja kaikenlaista uutta tulee vastaan + joukko ihmettelyn aiheita. Pitää nyt kerralla, kun on pyörä levällään, tehdä kaikki tarvittavat huollot talven aikana. Kiitos MM linkeistä perän huollon asioista, niitä opiskellaan vielä tarkkaan. Kaikesta päätellen (mm. tervottunut "entinen rasva" perän spooreissa) on syytä purkaa kardaanille saakka voimasiirtoa. Ehjältä näyttää eikä pahoja kulumia ole tullut vastaan tähän saakka puretuista.  Pikkuhiljaa alkaa älytä  ::) miten tuo perä on rakennettu.

Akuutein asia on jousi-iskarisettien purku, jossa tarvinnee jonkinlaisen puristimen, että saa entiset irti. Pitänee  mennä vielä Motonetin kautta tänään. Onko vaseliinin osalta jotain eritysvaatimuksia. Varastossa on venevaseliinia, joka kestää hyvin märkää ja sitten Bilteman Litiumpohjainen rasva, jossa on lisäaineena MoS2 ja jotain EP:tä.

Lisäksi pitää tänään tilata erilaistä jarrusälää SD:ltä. Kardaanin/perä räjäytyskuvaa tuli ihmeteltyä, että onko siinä jotain tiivisteitä yms, joita pitäisi varautua vaihtamaan (laittaa samaan SD tilaukseen). Ei ilmeisesti muuta kuin, että o-renkaita pitää varautua vaihtamaan ja niitähän on varastossani, elleivät ole jotain ihmemittoja. Myös uudet iskarit pitäisi laittaa tilaukseen. SDllä näyttää olevan Caliin tyrkyllä ne orkkisIKONit ja toisena vaihtoehtona Bitubon kaasusäädettävät. Jotenkin houkuttelisi ottaa nuo paremmin säädettävät Bitubot, ei liene huono valinta sekään ja ovat aika samannäköisiä kromattuja sellaisia. Tosin toimitusaika 2-8 viikkoa? Pitänee vielä tarkistaa mitä aiemmin viestiketjussa esitetty hankintakanava tähän tarjoaisi.

Mihin saakka noita jarruja kannattaisi nyt huoltaa - pitänee uskoa kokeneimpia ;D. Tuolla aiemmin tuli esille vielä laajempi lainauksen mukainen jarrujen "täyshuolto": "MM:helpompi homma kuin luulet mutta vaikeusastetta on hieman lisättävä: tarvitset korjaussarjat kahvasylinteriin, poljinsylinteriin ja jarrusatuloihin .

Nyt on jo tilauslistalla, ne uudet letkut, jarrupalat, kiinnityshilut. Onko syytä pitäytyä brembon tietyissä jarrupaloissa, kun Motonet tarjoaa Lucaksen tarvikeosia?

Onneksi ei ihan vielä ole puiden lehdet hiirenkorvilla, kylä tää tästä ;D. Plussaa on, että samalla pystyy putsaamaan osia ja alueita joihin ei liene kajottu sitten Maldellon kokoamalinjan jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2017, 14:23:29 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Noin yleensä blogini osalta: sieltä löytää sanahaulla kaikenlaista. California III:n osalta on jonkin verran ja sitten ihan yleisesti sillä muissa malleissa on mahdollisesti samanlaisia rakenteita. Etusivun oikeassa reunassa on suppea hakemisto.

Lainaus
Akuutein asia on iskarisettien purku, jossa tarvinnee jonkinlaisen puristimen, että saa entiset irti.
Tarkoittanet takajoustintukia. Ne kyllä irtoavat ihan niistä kiinnityspulteistaan kunhan runko on tuettu takapäästään tai taljalla laitettu kannatin. Myöskään jousien irrotus ei erityisiä laitteita tarvitse. Jonkin verran voi hikeä tarvita. Mutta miksi irrottaisit jouset jos aiot vaihtaa takajoustimet?

Etupää onkin sitten erilainen: sisällä on erikseen iskunvaimentimet ja erikseen keulan voitelu. Millaiset keulaputkien yläpäiden rakenteet ovat: pelkät tulpat, paineilmaventtiilit vai säätönuppeja?
Alkuperäinen "säätönuppiversio" on kunnostettavissa, muut mallit korjaantuvat vain osavaihdoilla.
Tässä lyhyesti juttua alkuperäismallista: http://www.motomatti.fi/2016/03/california-iii-etuiskunvaimentimen.html

Perän ja takanavan välisien ura-akselien voiteluun sopii parhaiten juuri tuo venevaseliini. Molybdeenisulfidi ei tykkää kosteudesta ja leviää tarpeettomasti kitkavaimentimeen.

Perävaihteessa on kaksi huulitiivistettä: iso vasemmanpuoleinen ja pieni oikeanpuolimmainen. Jälkimmäisen vaihtoon, jos se vuotaa, pitää purkaa yksin osin koko perä ja se vaatii hyviä työkaluja ja erikoisosaamista. Se iso vasemmanpuolimmainen on helppo vaihtaa purkamatta juuri mitään vaan on siinäkin niksinsä että sen saa pitämään.
Muut tiivisteet ovat paperitiivisteitä ja O-renkaita.
Kardaanin tiivisteet ovat kardaanitunnelin etupäässä oleva haitarikumi ja takapäässä perävaihdetta vasten oleva O-rengas. Kardaanin takapään spooritus puhdistetaan ja voidellaan. Ristikon voitelu edellyttää osoittaista purkamista. Suosittelen vaihtamaan kokonaan uuden nivelen jos ei ole kokemusta moisesta tai ei ole muuta tekijää: Paljonkohan tällä nivelellä on taivallettu? Merkkihuollossa ei koskaan huolleta kadaania. Se on omistajan vastuulla. Aniharva tekee sille koskaan mitään.

Takajoustintukien osalta suosisin IKON-merkkistä. Minkä merkkiset ovat nykyiset ja onko vuotoja ja onko jousi kantava eli ei ole kuoleentunut? Riittäisikö huolto?

Jarruosissa ei yleensä kannata säästää: yli kaksikymmentä vuotta vanhat tiivisteet ovat suurella todennäköisyydellä heikossa kunnossa: esimerkiksi ilmaaminen voi olla mahdotonta. Kaikki tiivisteet uusiksi. Kumiletkujen tilalle metallipunoksiset teflonputket.
Jarrupalat saavat olla ihan tavalliset mustat jotka sopivat valurautalevyille. Levyjen kunto pitää tarkistaa etteväti ole liian ohuita, urautuneita tai kieroja ja kaikki kiinnittimet kunnossa. Jarruneste Dot4.

Samalla kun kardaanin kunnon tarkastat niin takahaarukan ollessa irti pitää tietysti puhdistaa ja katsoa takahaarukan laakerointien kunto. Niiden huulitiivisteet voivat olla jo huonot tai on päässyt ruoste pilaamaan osia. Ennen purkua katso missä kohtaa akselitapit ovat että saat takahaarukan kootessa oikeaan kohtaan keskilinjan suhteen.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Kyllähän se takapään jousi-iskarisetti irtosi nätisti, kun vähän alkuun kumivasaralla naputteli alapäätä irti. Kun ei koskaan aiemmin ole tällaista tullut tehtyä, usko välillä loppuu, mutta tieto auttaa ;D. Säästyi tässä rahaa jarruosiin.

Calin ajotuntuma on perän osalta selkeästi huonoin pyöristäni. Ikäänkuin joustovaraa ei juuri olisi ja ajontuntuma on pompottava. Jotenkin vielä kaksipäällä korostuu ja pääosin ajo on noin 160 kg kuormalla plus tavarat päälle. Lisäksi toinen tai molemmat iskunvaimentimet kitisee ajossa aikalailla, minkä kuulevat jo kanssaliikkujatkin.

Ilmeisestinykyiset (IKONIt) voisi siis huoltaa. Pitää vähän tutkia vielä asiaa. Ikonin web-sivut eivät kyllä ole ihan informatiivimmsta päästä tässä mielessä. Kilometreja pyörällä on nyt noin 55 tkm.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Lainaus
Ilmeisesti nykyiset voisi siis huoltaa. Pitää vähän tutkia vielä asiaa. Ikonin web-sivut eivät kyllä ole ihan informatiivisimmasta päästä tässä mielessä.
Jos ei ole vuotoja, jouset ovat kantavat (eli eivät ole kuoleentuneet) ja merkki (esim. Koni) sellainen joka on huollettavissa niin vanhankin voi saada toimimaan. Toki jousiakin on merkkikohtaisesti saatavilla.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Nyt kun sain takapumput irti, tuli tarkemmin tutkittua niitä. Käsipelissä vastusta on kokolailla samalla tavalla molemmissa. Ehkä noin sentin jouston tekee, kun painaa koko massallaan käsivoimin pöydän pintaan. Iskunvaimennuksen toimivuutta ei taida kotikonstein pystyä selvittämään.

Pituudet ovat hyvin samanlaiset, kokonaispituus noin  37,3 cm ja kiinnityksen keskeltä keskelle noin 34,0 cm. Jousen esikiristys näyttää olevan löysimmillään. Yllätys, yllätys, sellaisen kumilärpykkeen alla oli 1-4 asteikollinen säätöpyörä 3-asennossa. Olin käsityksessä, että tässä ei ole kaasunvasteen säätöä, mikä näyttää todistavan taas kerran, että luulo ei ole tiedon väärti. Pumppujen kunto ulospäin on varsin mallikelpoinen.

Josko pitäisi kiristää jousen esijännitystä ja kokeilla vielä miten näillä vielä pärjäisi. Ohjeen mukaan pitäisi olla kyytiläisen kanssa keskiasennossa tai kireimmillään. Mutta se kitinä?

Etupään pumput näyttää olevan Bitubon pika-säädettävät sellaiset. Huoltokirjan mukaan ne on kerran huollettu noin 5 vuotta sitten omatoimisesti, mistä onkin todisteena naarmuiset maalipinnat  kiinnitysmutterin alla.
 

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Kaijus

  • Viestejä: 805
Jousen esikiristys näyttää olevan löysimmillään. Yllätys, yllätys, sellaisen kumilärpykkeen alla oli 1-4 asteikollinen säätöpyörä 3-asennossa.

Josko pitäisi kiristää jousen esijännitystä ja kokeilla vielä miten näillä vielä pärjäisi. Ohjeen mukaan pitäisi olla kyytiläisen kanssa keskiasennossa tai kireimmillään. Mutta se kitinä?

Jep, esikiristys pitää olla vähintään keskiasennossa kyytiläisen kanssa ja kireimmillään, kun vielä tavaratkin lisätään. Toistan vielä aiemmin antamani huoltaja-/toimittajavinkin:

Kehun vielä kerran naapurimaamme Ikon-edustajaa: LEDAB (www.stotdampare.se)
Sain häneltä tosi nopeaa ja tehokasta palvelua. Kannattaa ottaa yhteyttä - Lars Dahlin, lasse@stotdampare.se
Häneltä löytyy tavaraa hyllystä, myös eri vahvuisia jousia .. Hän myös huoltaa KONI ja IKON iskareita.

Kaijus

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Jousesta pitää jo tietää tai selvittää soveltuuko se siihen käyttöön kuin on ajateltu ja millaista kuormaa tulee kuljettaneeksi.
Kyse on tuntomerkkeihin perustuen alkuperäisvarusteesta eli Koni Dial-a-Ride takajoustintuki jossa on säädettävä paluuvaimennus. Mitään paineellista kaasua ei laitteessa ole. Yksinkertainen mutta hyvin toimiva. Läheskään kaikki kyseiset takajoustintukien käyttäjät eivät ole tienneet sen säädettävyydestä kuin vain jousen säädön osalta.

Nyppää jouset pois niin pääset testaamaan miten iskunvaimennin toimii. Ykkössäädössä sen pitää liikkua koko liikematkansa varsin herkästi ja nelosasennossa hyvinkin "tahmeasti". Jos ei liiku tai liikkuu ilman vastusta tai vastus vaihtelee on vaimennin viallinen mutta mahdollisesti korjattavissa.

Jousi irtoaa kun sitä puristetaan kasaan niin että vaimennus ei puristu mukana ja yläpään lukkolevy poistetaan. Jousen esijännitys tietysti löysimmässä asennossa.

Vinkuminen voi johtua siitä kun vaimentimessa on sisällä ilmaa jota siellä ei pidä olla. Tai sitten vain kitkasta jossain rakenteessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Dial-a-riden jousissa pitäisi olla numerokoodi, jonka perusteella voi hahmottaa jousivakioita ja esimerkiksi tomerampien vietereiden saatavuutta. Tosin irtojousen voi suht helposti "dynottaa". Jousivakion voi mitata vieteriä painamalla määrätyllä massalla. Esim lankuista tai putkesta voi tehdä vivun, jonka nokkaan vaikka itse istahtamalla voi mittailla painumaa. Samalla laitoksella voi pelkän iskarin toimintaa kartoittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Jousesta pitää jo tietää tai selvittää soveltuuko se siihen käyttöön kuin on ajateltu ja millaista kuormaa tulee kuljettaneeksi.
Kyse on tuntomerkkeihin perustuen alkuperäisvarusteesta eli Koni Dial-a-Ride takajoustintuki jossa on säädettävä paluuvaimennus. Mitään paineellista kaasua ei laitteessa ole. Yksinkertainen mutta hyvin toimiva. Läheskään kaikki kyseiset takajoustintukien käyttäjät eivät ole tienneet sen säädettävyydestä kuin vain jousen säädön osalta.

Nyppää jouset pois niin pääset testaamaan miten iskunvaimennin toimii. Ykkössäädössä sen pitää liikkua koko liikematkansa varsin herkästi ja nelosasennossa hyvinkin "tahmeasti". Jos ei liiku tai liikkuu ilman vastusta tai vastus vaihtelee on vaimennin viallinen mutta mahdollisesti korjattavissa.

Jousi irtoaa kun sitä puristetaan kasaan niin että vaimennus ei puristu mukana ja yläpään lukkolevy poistetaan. Jousen esijännitys tietysti löysimmässä asennossa.

Vinkuminen voi johtua siitä kun vaimentimessa on sisällä ilmaa jota siellä ei pidä olla. Tai sitten vain kitkasta jossain rakenteessa.

1. Kyse on siis IKONin tuotteesta (7610-1529), tässä pari kuvaa:

https://www.dropbox.com/s/qm7zi56m37kdl00/20171204_181224.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/f5rvzbbffe4zkxw/20171204_181345.jpg?dl=0

Toisessa kuvassa näkyy se paluuvaimennuksen säätö. Pumppujen välissä on "kumisuoja", jonka alta säätönamikat paljastuivat. Eli lukeuduin siihen joukkoon, joka ei säädöstä tiennyt.


2. "Jousi irtoaa kun sitä puristetaan kasaan niin että vaimennus ei puristu mukana" Tarkoittanee, että jollain puristimellahan tuo jousi pitää saada puristettu pienemmäksi, että sen yläosan levy vapautuu ja sen pystyy purkaa

3. Tuo iskunvaimennuksen testaus tuntuu selkeältä, kun vaan ensin saa sen irti.

4. Vinkuminen helpotti, kun laitoin sitä TT neuvomaan kuivavoitelu-suihketta, mikä voisi kertoa jostain kitkasta pinnoilla.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Jos on mahdollista, niin hankkiudu sellaiseen paikkaan missä on sorvi. Kun tuon iskarin työntää pakkaan, voi terän pitimeen asetella sopivan latan pätkän tai haarukan, jolla jousen voi painaa kasaan. Saa siivosti purettua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Prässillä irtoaa myös. Voimatarve ei ole suuri. Itse ihan käsivoimin Cali 3:sen originaali-Koneista jouset irrotin. Kun laitoin jämäkämmät vieterit niin tarvittiin voimalaitteita.

Samanlaiset näyttävät olevan kuin mainitut Konit. Lukuun ottamatta tuota koristehylsyä. Hiertäisvätkö jouset sen sisäpintaan kun kitisee? Vaimentimen runkoon eivät taida hiertää mutta jousi puristuessaan ja puristuksesta vapautuessaan voi kiertää toista päätään iskarin rungon päätyä vasten.

Suurella todennäköisyydellä huolto-ohjeet ovat samat kuin vastaavalle Koni-joustintuelle.

Ps. Dropbox ei oikein toimi. Pitäisi näemmä kirjautua.... No en kirjaudu kun en tartte.
Rouvan läppärillä kuvat näkyivät. Siinä on W10 ja saman firman selain. Mulla kun on Ubuntu ja Firefox. Tai sitten on jotain mätää yleensäkin. Itse olen laittanut kuvat suoraan liitteenä tekstin jatkeeksi.