Noin yleensä blogini osalta: sieltä löytää sanahaulla kaikenlaista. California III:n osalta on jonkin verran ja sitten ihan yleisesti sillä muissa malleissa on mahdollisesti samanlaisia rakenteita. Etusivun oikeassa reunassa on suppea hakemisto.
Akuutein asia on iskarisettien purku, jossa tarvinnee jonkinlaisen puristimen, että saa entiset irti.
Tarkoittanet takajoustintukia. Ne kyllä irtoavat ihan niistä kiinnityspulteistaan kunhan runko on tuettu takapäästään tai taljalla laitettu kannatin. Myöskään jousien irrotus ei erityisiä laitteita tarvitse. Jonkin verran voi hikeä tarvita. Mutta miksi irrottaisit jouset jos aiot vaihtaa takajoustimet?
Etupää onkin sitten erilainen: sisällä on erikseen iskunvaimentimet ja erikseen keulan voitelu. Millaiset keulaputkien yläpäiden rakenteet ovat: pelkät tulpat, paineilmaventtiilit vai säätönuppeja?
Alkuperäinen "säätönuppiversio" on kunnostettavissa, muut mallit korjaantuvat vain osavaihdoilla.
Tässä lyhyesti juttua alkuperäismallista:
http://www.motomatti.fi/2016/03/california-iii-etuiskunvaimentimen.htmlPerän ja takanavan välisien ura-akselien voiteluun sopii parhaiten juuri tuo venevaseliini. Molybdeenisulfidi ei tykkää kosteudesta ja leviää tarpeettomasti kitkavaimentimeen.
Perävaihteessa on kaksi huulitiivistettä: iso vasemmanpuoleinen ja pieni oikeanpuolimmainen. Jälkimmäisen vaihtoon, jos se vuotaa, pitää purkaa yksin osin koko perä ja se vaatii hyviä työkaluja ja erikoisosaamista. Se iso vasemmanpuolimmainen on helppo vaihtaa purkamatta juuri mitään vaan on siinäkin niksinsä että sen saa pitämään.
Muut tiivisteet ovat paperitiivisteitä ja O-renkaita.
Kardaanin tiivisteet ovat kardaanitunnelin etupäässä oleva haitarikumi ja takapäässä perävaihdetta vasten oleva O-rengas. Kardaanin takapään spooritus puhdistetaan ja voidellaan. Ristikon voitelu edellyttää osoittaista purkamista. Suosittelen vaihtamaan kokonaan uuden nivelen jos ei ole kokemusta moisesta tai ei ole muuta tekijää: Paljonkohan tällä nivelellä on taivallettu? Merkkihuollossa ei koskaan huolleta kadaania. Se on omistajan vastuulla. Aniharva tekee sille koskaan mitään.
Takajoustintukien osalta suosisin IKON-merkkistä. Minkä merkkiset ovat nykyiset ja onko vuotoja ja onko jousi kantava eli ei ole kuoleentunut? Riittäisikö huolto?
Jarruosissa ei yleensä kannata säästää: yli kaksikymmentä vuotta vanhat tiivisteet ovat suurella todennäköisyydellä heikossa kunnossa: esimerkiksi ilmaaminen voi olla mahdotonta. Kaikki tiivisteet uusiksi. Kumiletkujen tilalle metallipunoksiset teflonputket.
Jarrupalat saavat olla ihan tavalliset mustat jotka sopivat valurautalevyille. Levyjen kunto pitää tarkistaa etteväti ole liian ohuita, urautuneita tai kieroja ja kaikki kiinnittimet kunnossa. Jarruneste Dot4.
Samalla kun kardaanin kunnon tarkastat niin takahaarukan ollessa irti pitää tietysti puhdistaa ja katsoa takahaarukan laakerointien kunto. Niiden huulitiivisteet voivat olla jo huonot tai on päässyt ruoste pilaamaan osia. Ennen purkua katso missä kohtaa akselitapit ovat että saat takahaarukan kootessa oikeaan kohtaan keskilinjan suhteen.