Kirjoittaja Aihe: California III vm. 90 oikuttelee  (Luettu 11115 kertaa)

koistve

  • Viestejä: 15
California III vm. 90 oikuttelee
« : Elokuu 09, 2017, 16:10:47 ip »
Hei!

Tuli hommattua ko. kulkupeli kesäkuussa ja nyt olen yrittänyt parsia häntä ajokuntoon.
Kaikenlaista on ollut ja on edelleen.

Em. mainituista syistä johtuen on tullut lueskeltua aika usein tätä palstaa.
Motomatti kehoitti jossakin kirjoituksessa mittaamaan (mm) puristukset.

Sen tässä tein bilteman laatumittarilla ja tulokset olivat vasen n. 7 ja oikea n. 10.
Kysymys: onko tällä erolla merkitystä toimintaan? Siis niin, että sen perstuntumalla huomaa?

Aloitetaan tarina tästä. Voi olla, että palaan asiaan. On erikoinen nykimisongelma päällä.
(nykii tasakaasulla ja kiihdyttäessä, kuivalla ja sateella)

Vesa





TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #1 : Elokuu 09, 2017, 17:42:27 ip »
Onko perushuollot tehty? Venttiilit säädetty ja kaasarit putsattu? Nykiminen kuulostaa eniten sytytysvialta. Onko puolanjohdot, tulpanjohdot ja liitokset ehjät. Akun maadoitus kunnossa? Uutta bensaa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #2 : Elokuu 09, 2017, 17:43:49 ip »
Lainaus
Sen tässä tein bilteman laatumittarilla ja tulokset olivat vasen n. 7 ja oikea n. 10.
Kysymys: onko tällä erolla merkitystä toimintaan? Siis niin, että sen perstuntumalla huomaa?

Kyllä on vikaa. Paine-eroa ei normaalisti ole. Puoli baaria merkitsee kulunutta konetta, kokonainen baari koneremonttia. Arvo 10 on kokolailla ehyen käytetyn sylinterin paine. Eroa mittauksellasi on kolme baaria niin se kertoo sitä että vikaa on varmasti.

Ennen kuin purat mittaa uudelleen niin että laitat tulpan reiästä jäykähköä moottoriöljyä männän päälle ja mittaa uudelleen. Jos paine nousee em mitatuista lukemista on männässä/männänrenkaissa/sylinterissä vikaa. Jos ei ihmeemmin nouse niin vika on venttiileissä. Joko kantavat tai sitten on palaneet tai hyvin karstainen venttiili(t).

Remontti kannattaa tehdä molempiin kansiin ja sylintereihin että tulevat samaan kuntoon. Jos sylinterin pinnoite on kulunut rikki asti niin sylinteri vaihdetaan. Jos on ookoo niin vain männänrenkaat vaihdetaan. Tarvitset uuden moottorin tiivistesarjan. Kannattaa ostaa täysi setti niin tulee myös öljypohjan ja venttiilikoppien tiivisteet mukana vaikka et niitä heti tarvitsisikaan. Itse ostin Storm Motorilta tiivisteet. (Kumitiivisteet eivät sisälly tiivistesarjaan. Ne pitää ostaa erikseen esim Stein Dinseltä niin tulee oikeanlaiset.)

Kansiremontti tapahtuu moottorikoneistamossa. Itse olen käyttänyt Tammer Dieseliä. Tänään viet niin ylihuomenna saat. Uudet venttiilit kaikkiin kohteisiin voisivat olla asiaa jos niissä vikaa on yhdessä ollut.

Viimeksi laitatin, viime talvena, California III kannet. Uudet venttiilit 100€, venttiilinohjurien holkitus ja koneistukset T.D:ssä 150€. Männänrenkaiden hinta oli noin 40€ per setti. Ne tulivat SteinDinseltä. Heidän hinnastostaan voit tehdä kokonaisarviota osien hinnasta. Huom! California II:ssa on sama moottori. Uusia venttiilinohjureita ei siis tarvitse ostaa vaan T.D. kunnostaa vanhat.

Remonttia varten ei konetta tarvitse ottaa pois rungosta. Vain tankki pitää irrottaa ettei siihen tule kolhuja. Itse remontti on muutaman tunnin työ kunhan saa laittaa uusia osia. Sylinteri on pinnoitettu. Sitä ei korjata vaan vaihdetaan uusi jos vikaa on. Männänrenkaiden vaihto sujuu mäntää irrottamatta kiertokangesta mutta helpompi tehdä irtomäntään. Samalla pitää uusia männäntapin lukkorenkaat vaikka männäntappia ei tarvitsisikaan vaihtaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #3 : Elokuu 09, 2017, 19:22:02 ip »
Tuo seiska on normaali lukema kaksitahtiselle, mutta ei nelitahdille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2017, 22:53:31 ip »
Hei!
....
Aloitetaan tarina tästä. Voi olla, että palaan asiaan. On erikoinen nykimisongelma päällä.
(nykii tasakaasulla ja kiihdyttäessä, kuivalla ja sateella)

Vesa
En enää muista, onko pyöräsi kaasutin- vai ruiskuversio, jos on kaasutin, niin nykiminen tulee mm. siitä, että luistit eivät ole balanssissa.
Tarkista luistien (läppien) avautuminen, pitää avautua samanaikaisesti. Jos säädössä on ongelmia, ota yhteyttä, niin kerron lisää.
2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #5 : Elokuu 10, 2017, 00:59:48 ap »
On ihan turha yrittää kaasuttimia balanssiin kun puristuspaineissa on noin suuri ero. Mikäli mittaus on tehty oikein kaasu auki.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #6 : Elokuu 10, 2017, 09:11:20 ap »
Joo, pelkät venttiilivälyserot näkyvät balanssimittauksessa. Saati että olisi puristus noin paljon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #7 : Elokuu 10, 2017, 10:08:12 ap »
Kaasuttimien luistien säätämisellä balanssiin ei välttämättä ole mitään tekemistä moottorin kunnon kanssa, sen voi tehdä vaikka moottorissa ei olisi mäntiä lainkaan.
Meille monille guzzisteille on tuttu asia,  että kaasuttimien pitää olla balanssissa,  ja muutenkin oikein säädetty, koska muuten moottori  käy huonosti, olkoon muutoin kuinka hyvässä kunnossa tahansa.
Kilpakirjoittajat saavat minun puolestani vääntää aiheesta ja aiheen vierestä niin paljon kuin "sielu" sietää,  se on asia erikseen.
2002 Atlantic 500
2004 B750

koistve

  • Viestejä: 15
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #8 : Elokuu 10, 2017, 10:45:51 ap »
Moi!

Kiitos hyvistä vastauksista.

Teen vielä uuden mittauksen kaasu auki. Katotaan sen jälkeen jatkoa.

-Vesa


egon

  • Viestejä: 973
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #9 : Elokuu 10, 2017, 15:35:46 ip »
Käyttöikänsä illassa oleva puola voi aiheuttaa kummallisia oireita. Puola ei aina osaa mykistyä kertaheitolla vaan saattaa kiukutella monet kilometrit ennen finaalia. Myös vuotavat sytytysjohtimet saattavat tehdä elämän vaikeaksi. Jos ja kun nuo ovat kunnossa, niin mittaa, tuleeko puolille täydet jännitteet. Tunnetaan tapauksia, että hapettunut liitos jossain välillä on syönyt linjasta voltteja ja tehnyt kipinöinnin laatuun heikennyksen. Nykiminen pystyy johtumaan myös ruokapuolen ongelmasta, mutta esim. omalle kohdalle ei ole osunut yhtään ainoaa vikaa kaasareissa viimeisen 25 ajokauden aikana.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #10 : Elokuu 10, 2017, 20:12:50 ip »
Kaasuttimien luistien säätämisellä balanssiin ei välttämättä ole mitään tekemistä moottorin kunnon kanssa, sen voi tehdä vaikka moottorissa ei olisi mäntiä lainkaan.
Meille monille guzzisteille on tuttu asia,  että kaasuttimien pitää olla balanssissa,  ja muutenkin oikein säädetty, koska muuten moottori  käy huonosti, olkoon muutoin kuinka hyvässä kunnossa tahansa.
Kilpakirjoittajat saavat minun puolestani vääntää aiheesta ja aiheen vierestä niin paljon kuin "sielu" sietää,  se on asia erikseen.

Toden totta. Kaasuttimet voi säätää balanssiin vaikka olisivat pöydällä. Kyse on silloin staattisesta säädöstä ja se on hyvä pohja saada kaasuttimet keskenään hyvään balanssiin kun lopullinen, tarkentava säätö suoritetaan imuilman painetta mittaavien mittareiden kanssa. Samalla saa tyhjäkäyntiseoksen kohdalleen joka helpottaa käynnistystä ja tekee tyhjäkäynnistä vakaan.

Staattinen säätö ei ota huomioon moottorin kaikkea toimintaa, esimerkiksi aiheena olevaa sylinterien toiminnan eroavaisuuksia puristuspaineen suhteen. Dynaaminen eli käydessä tehty säätö huomioi tämän asian. Ei kuitenkaan suurien paine-erojen suhteen. Mutta juurikin sen puoli baaria.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #11 : Elokuu 10, 2017, 21:24:33 ip »
Kaasuttimien luistien balanssia ei voi säätää pöydällä, siitä yksinkertaisesta syystä, että se kaasukahva ja vaijerit ovat siellä pyörässä ja ettei tarvitsisi vielä vääntää tästäkin, niin niiden pitää olla kiinni siellä pyörässä ihan samoilla paikoilla, missä ovat ajettaessa.  Miksi ne pitää olla pyörässä kiinni, …

Guzzin kaasuttimien säädöissä ei oikeasti tarvita mitään mittareita tai muita himmeleitä, mutta saahan niitä käyttää, jos niiden kanssa haluaa pelata.
Voin minä tuon,  niin todella "mutikkaan ja vaikean" tempun näyttää Motomatille seuraavana kesänä oikein kädestä pitäen.
 
Pakokaasuanalysaattorikin on paljon tärkeämpi, jos hifistellä haluaa.
 
2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #12 : Elokuu 10, 2017, 21:48:01 ip »
Analysaattorikin löytyy mutta en sitä kaasutinGuzzien kanssa halua tärvätä. Ihan jäännöshappianturilla ja siihen liitetyllä jännitemittarilla olen pärjäillyt moottoripyöräasioissa.
GMies siis säätää lähinnä kaasuvaijereita. Se on aika kaukana siitä mikä on tarkka säätö. Riittävän säädön kyllä aikaiseksi saa jos siihen tyytyy. Kyllä moottori niinkin käy.

Kyllä se on se käyvä moottori, kaikkine pikku poikkeamineen, jota varten ne kaasuttimet säädetään.
Yksisylinterisessä homma on helppo. Mitä enemmän pyttyjä ja kaasuttimia sitä työläämmäksi ja tarkemmaksi homma menee.

Uskoakseni meillä kummallakin moottoripyörät ovat toimineet varsin moitteitta eli tavoillamme olemme päässeet tavoitteisiimme.
Kaasuttimesta ei milloinkaan saa kovin tarkkaa seosta. Siihen tarvitaan digitaalitekniikkaa ja paljon erilaista tietoa koneen toiminnasta. Siksi sitä vaatii lainsäädäntökin. Tuskin muutoin olisi hyvin toimivista kaasuttimista ja katkojan kärjistä luovuttu jo vuosikymmenet sitten.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #13 : Elokuu 10, 2017, 22:30:36 ip »
Ja joskus allekirjoittanutta moititaan aiheesta poikkeamisesta  :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #14 : Elokuu 10, 2017, 22:36:09 ip »
Tässä rupatellaan odotellessa varmistettuja puristuspainemittaustuloksia.