Sen tässä tein bilteman laatumittarilla ja tulokset olivat vasen n. 7 ja oikea n. 10.
Kysymys: onko tällä erolla merkitystä toimintaan? Siis niin, että sen perstuntumalla huomaa?
Kyllä on vikaa. Paine-eroa ei normaalisti ole. Puoli baaria merkitsee kulunutta konetta, kokonainen baari koneremonttia. Arvo 10 on kokolailla ehyen käytetyn sylinterin paine. Eroa mittauksellasi on kolme baaria niin se kertoo sitä että vikaa on varmasti.
Ennen kuin purat mittaa uudelleen niin että laitat tulpan reiästä jäykähköä moottoriöljyä männän päälle ja mittaa uudelleen. Jos paine nousee em mitatuista lukemista on männässä/männänrenkaissa/sylinterissä vikaa. Jos ei ihmeemmin nouse niin vika on venttiileissä. Joko kantavat tai sitten on palaneet tai hyvin karstainen venttiili(t).
Remontti kannattaa tehdä molempiin kansiin ja sylintereihin että tulevat samaan kuntoon. Jos sylinterin pinnoite on kulunut rikki asti niin sylinteri vaihdetaan. Jos on ookoo niin vain männänrenkaat vaihdetaan. Tarvitset uuden moottorin tiivistesarjan. Kannattaa ostaa täysi setti niin tulee myös öljypohjan ja venttiilikoppien tiivisteet mukana vaikka et niitä heti tarvitsisikaan. Itse ostin Storm Motorilta tiivisteet. (Kumitiivisteet eivät sisälly tiivistesarjaan. Ne pitää ostaa erikseen esim Stein Dinseltä niin tulee oikeanlaiset.)
Kansiremontti tapahtuu moottorikoneistamossa. Itse olen käyttänyt Tammer Dieseliä. Tänään viet niin ylihuomenna saat. Uudet venttiilit kaikkiin kohteisiin voisivat olla asiaa jos niissä vikaa on yhdessä ollut.
Viimeksi laitatin, viime talvena, California III kannet. Uudet venttiilit 100€, venttiilinohjurien holkitus ja koneistukset T.D:ssä 150€. Männänrenkaiden hinta oli noin 40€ per setti. Ne tulivat SteinDinseltä. Heidän hinnastostaan voit tehdä kokonaisarviota osien hinnasta. Huom! California II:ssa on sama moottori. Uusia venttiilinohjureita ei siis tarvitse ostaa vaan T.D. kunnostaa vanhat.
Remonttia varten ei konetta tarvitse ottaa pois rungosta. Vain tankki pitää irrottaa ettei siihen tule kolhuja. Itse remontti on muutaman tunnin työ kunhan saa laittaa uusia osia. Sylinteri on pinnoitettu. Sitä ei korjata vaan vaihdetaan uusi jos vikaa on. Männänrenkaiden vaihto sujuu mäntää irrottamatta kiertokangesta mutta helpompi tehdä irtomäntään. Samalla pitää uusia männäntapin lukkorenkaat vaikka männäntappia ei tarvitsisikaan vaihtaa.