Kirjoittaja Aihe: California III vm. 90 oikuttelee  (Luettu 11113 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #15 : Elokuu 10, 2017, 22:46:38 ip »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

koistve

  • Viestejä: 15
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #16 : Elokuu 11, 2017, 13:55:50 ip »
Hello!

Sori että meni odotteluksi =)

Näyttää siltä, että mittaustavassa oli se vika tällä kertaa. En ole siitä pahoillani oikeastaan.
Kuvissa mitatut puristukset (n. 12-13bar). Kone lämmin ja kaasu auki. Aika iso oli vaikutus kaasulla.
Ainakin tulokset ovat aika identtiset. Lienevät muutenkin ok?

Kuvassa myös tulpat lämmityslenkin jälkeen. Tuolta ne näyttävät ja aika vaikeaa on menokin.
Nykii ihan pirusti. Laitan toiseen viestiin vähän taustaa ja tilannekuvaa.

Vesa

koistve

  • Viestejä: 15
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #17 : Elokuu 11, 2017, 13:56:35 ip »
Vasen sylinteri.

koistve

  • Viestejä: 15
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #18 : Elokuu 11, 2017, 13:56:58 ip »
Tulpat.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #19 : Elokuu 11, 2017, 17:52:34 ip »
Moi.
Näyttää tosiaan siltä, että kaasuttimia pitäisi säätämisen lisäksi ehkä korjatakin.
Aloita kuitenkin säätämällä venttiilit ensin, jos se on vielä tekemättä.
Minkälaiset sytytyslaitteet pyörässä on? Onko vielä kenties Motoplat?
Aloitetaan kaasuttimista. Näillä tiedoilla epäilen ryyppyluistien jumittavan.
Tarkasta että ryyppyluistit palautuvat ala-asentoon kun ryypyn ottaa pois päältä.
Nykiminen, tulppien ulkonäkö ja kaasu kiinni tehdyn puristusmittauksen tulos sopivat tähän.
Kun huikka on kunnossa, säädä balanssi joutokäynnillä ja sen jälkeen joutokäyntiseos kohdalleen.
Sen jälkeen vielä balanssin säätö kierroksilla kaasuvaijereista..
Jos em. on outoa puuhaa niin kerro. Kunnollisen lopputuloksen saamiseksi tarvitset säätötyöhön
sopivat alipainemittarit.
Älä irrottele tulpanhattuja käyvästä moottorista, vaikka joissain säätöohjeissa näin neuvotaan tekemään.
Kun tämä on tehty ja edelleen nykii, perehdytään sytytyslaitteisiin.
Sohc van Helmi.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #20 : Elokuu 12, 2017, 10:01:55 ap »
Asian selvittelyä helpottaisi kummasti, jos saisi edelliseltä omistajalta tiedon, että mitä hän on kaasareille tehnyt. Keskielektrodin keraamieriste on vitivalkoinen. Onko vaihdellut suuttimia tai säätänyt luistinneulojen korkeutta ? Onhan kaasareiden kumiset imukurkut ehjät ja kireällä ?
Vielä yksi GT, kiitos.

koistve

  • Viestejä: 15
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #21 : Elokuu 12, 2017, 11:19:06 ap »
Hello!

En osaa sanoa mikä sytkä tuossa on. Mistähän sen helpoiten tarkistaisi?
Kyseessä on tosiaan kaasutinversio.

Venttiilit olen säätänyt ohjekirjan arvoon äskettäin.

Tein kaasuttimille suositellun säätöoperaation.

Tarkistin että ryyppyluistit menevät kiinni. Otin kaasuttimet irti ja silmällä katsoin.
Menivät kiinni molemmat.

Seuraavaksi alipainemittarit (tuli hommattua jo aiemmin kesällä) kiinni.
Näyttivät n. 0,2bar eroa. Säädin ensin tyhjäkäynnilla kohdalleen ja sen jälkeen kierroksilla.
Kierroksillä säätö oli tosi hyvä vinkki. Ei olisi tullut mieleen, vaikka mietittynä se on luonnollinen, jotta vaijerivälykset saadaan samoiksi.
Kierroksilla oli myös selvä ero.

Jonkun aikaa tuossa meni kaasutellessa ja vaimokin kävi sanomassa, että kello on kohta 23 ja kuuluu stananmoinen meteli tallista, "kohta tulee naapurit sanomaan".
Sen jälkeen säädin seokset. Tähän minulle ei ole tiedossa muuta menetelmää kuin pyöritellä vuorotellen ruuveja vähän kerrallaan, odotella aina hetki ja säätö on paras siinä missä kierrokset korkeimmillaan. Vähän epätieteelliseltä tuo vaikuttaa.

Paikallaan moottori kävi hyvin (siis minulle hyvin, paremmasta en tiedä) tyhjäkäyntiä enkä huomannut kaasuttaessakaan mitään epänormaalia.

Sitten tulppien puhdistus ja kojeajo. Lähti oikein hyvin liikkeelle. Ekan kerran nykäisi noin 100m jälkeen ja siitä tahti sitten kiihtyi ja noin 500m jälkeen olikin sitten jatkuvaa nykimistä. Erityisesti kaasun kääntäminen tuntui olevan myrkkyä. Tyhjäkäyntiin ei tuntunut vaikuttavan oikeastaan mitään.

Tuo ryyppyjumi (lienee aika yleinen vaiva lomien päälle...) vaikutti hyvinkin järkeenkäyvältä. Ikävä kyllä se ei ollut nyt syynä. Tulpat on aika identtiset eli molemmilla puolilla näyttäisi olevan samaa vaivaa. Olisko jotain kaasuttimissa kuitenkin. Tai sitten ei tule tarpeeksi kipinää, jotta seos palaisi kunnolla.

Puolia olen kokeillut vaihtamalla tilalle bilteman 12V tarvikepuolat ja vaihto ei ole vaikuttanut vikaan ainakaan positiivisesti. En tiedä pitäiskö edes toimia noilla - oli halvat ja helposti saatavilla. Samalla vaihdoin tulpanhatut ja johdot. Ei vaikutusta. Omat puolat olen mitannut yleismittarilla ja + - vastus on luokkaa 4ohm ja ensiö-toisio luokkaa 9kohm. Jossain vaiheessa huomasin, että toinen puola kuumeni (toinen lämpeni ja toinen kuumeni). Eilen en vastaavaa huomannut. Tulpat on uudet ja mallia NGKBP6ES.

Kattila alkaa olla tyhjä  ???

Onneksi ei aurinko paista eikä ulkona ole 24 astetta lämmintä. Vois alkaa vaikka ketuttamaan...

Lisäys uuteen viestiin.
Kaasuttimessa on selvästi isommat suuttimet eli 150 pääsuutin. Muut olivat vakiot. Kokeilin vaihtaa alkuperäiseen (muistelen 130?) mutta ei ottanut kierroksia ollenkaan. Pärisi vaan. Pyörässä ollut suorat putket ja isommat suuttimet varmaan sitä perua. Neula taitaa olla toiseksi ylimmässä lovessa. Imukurkut on uudet.







GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #22 : Elokuu 12, 2017, 11:43:51 ap »
Tuleeko bensa tankista esteettä, ettei ole hana/hanat tukossa. Letkut mutkalla ?
Tankin korkin ilmareikä tukossa ?
Vielä yksi GT, kiitos.

koistve

  • Viestejä: 15
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #23 : Elokuu 12, 2017, 13:46:14 ip »
Aiemmin tarkistin ja bensaa tulee kyllä hyvin. Samalla puhaltelin pää- ja tyhjäkäyntisuuttimet. Täytynee tehdä sama proseduuri uudestaan.

Vika alkoi aluperin päivän seisomisen jälkeen. Edellisenä päivänä kulki Ok. Päivän lepo ja no go.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #24 : Elokuu 12, 2017, 13:47:33 ip »
Hanat kannattaa irrottaa tankista niin pääsee siivoamaan molemmat kunnolla.
Tankin, hanat ja letkut.
Tarkasta myös polttoaineen pinnankorkeus kaasuttimissa.
Pääsuutin 150 vaikuttaa isolta mutta se on pelissä mukana vain suurilla kaasun avauksilla.
Onhan säätöjen jälkeen kaasu- ja ryyppyvaijereissa parin millin välys kun luistit ovat ala-asennossa?
Joutokäyntiseoksen saa parhaiten kohdalleen kun kiertää toisen puolen seosruuvin täysin kiinni.
Silloin moottorin pitäisi ryhtyä käymään pelkästään sen toisen puolen sylinterillä. Säätää sen puolen
seosruuvista käynnin mahdollisimman nopeaksi. Voi olla tarpeen hieman korottaa
joutokäyntiä toimenpiteen ajaksi, vain sen verran että pysyy käynnissä.
Sama toiselle puolelle.
Jos sen puolen sylinteri, minkä seosruuvi on kiinni ei mykisty, on vika ehkä löytynyt.

Liitekuvan näköistä tavaraa kuuluu Motoplat-sytytykseen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2017, 15:34:30 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #25 : Elokuu 12, 2017, 16:03:50 ip »
Vika alkoi aluperin päivän seisomisen jälkeen. Edellisenä päivänä kulki Ok. Päivän lepo ja no go.

Ei oikein kuulosta enää kaasutinvialta, kun olet ne jo rassannutkin.
Joskus aikoinaan hain samanlaista vikaa japsipyörästäni oikein ajan kanssa. Meinasi usko loppua, mutta viimein yksinkertainen vika löytyi ilmanputsarista. Satulan alla säilyttämäni rätti oli imeytynyt putsariin ja osittain tukkinut sen, kun käynnistin koneen. Pyörä kävi tyhjäkäyntiä normaalisti, mutta tukehtui heti kun yritti ajaa. Ei se kyllä kulkenut edes sitä sataa metriäkään.

Sytytyspuolta itse lähtisin tarkistamaan. Kai siinä on alunperin ollut kärjet. Jos siihen on laitettu joku kärjetön sytkä, se on voinut tulla tiensä päähän.
Vielä yksi GT, kiitos.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #26 : Elokuu 12, 2017, 17:01:55 ip »
sytkästä sen verran että kurkkaa sinne oikealla puolella tankin alla olevan "virranjakajan" sisälle pari ruuvia auki ja muovikoppa pois, siellä ne kärjet luuraa jos on vielä kärkipeli ihan juuri noita aikoja oli viimiset vissiin, voi olla piikki toisen puolen kärjessä jaksaa käydä tyhjää mutta voima loppuu kun pitäisi ajella, oletko kattonut sytkähetkeä siinä sivussa kumitulppa pois ja strobolla kattomaan samalla voi kattoa jos ennakko ei karkaa kierroksilla

koistve

  • Viestejä: 15
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #27 : Elokuu 13, 2017, 22:43:55 ip »
Hoplaa!

Tänään ehdin taas paneutua Guzziin. Päätin säätää/tarkistaa sytytyksen.
Tiesin jo etukäteen, että vasemman puolen sytytys on myöhäisellä.
Yritin säätää nimittäin jo kesäkuussa, mutta alemmissa kärjissä ei riittänyt säätövara??
Myöhemmin selvisi että täytyy viilata pohjalevyä.

Epäilin myös ajoitusmerkkien paikkoja, koska ne näyttävät hyvin kotikutoisilta.
"Naarmuja" lähinnä. D/S merkit kyllä näyttivät ihan virallisilta.
Päädyin noita kuitenkin käyttämään kun muutakaan ei ollut ja "järkevästi" ne olivat ennen D/S merkkejä (kaksi viivaa).
(voiko noiden paikan tarkistaa jotenkin, esim hammasluku D merkistä?)

Viilailujen ja säätöjen jälkeen sain laitteen kasaan ja se lähti käyntiinkin vielä.
Pieni lenkki paljasti, että vika ei ollut poistunut.
Tiirailin siinä koeajon jälkeen strobo-lampulla merkkejä (olivat aika hyvin paikallaan) ja huomasin, että vasemman pytyn sytytys pätkiin aina silloin tällöin(lamppu ei syty) tyhjäkäynnillä. Käyntiäänestä tätä ei erityisen selvästi huomannut.

Elikkä vasemman pytyn kimppuun. Tulpanhattujen vaihto ristiin, johdon vaihto uuteen, puolien vaihto ristiin. Eivät auttaneet.

Sitten tulikin mieleen saman tyyppinen vika aiemmin , kun konkan johto oli jäänyt vj-kannen väliin, rikkonut vaipan ja meno oli nykivää.
Ei tullut heti mieleen, kun konkan olin aika äskettäin vaihtanut.

Otin tuon vaihdetun konkan lokerosta, tein siihen jatkon ja vaihdoin tilalle.
Pyörä käyntiin ja strobolla tiiraamaan eikä katkoksia enää näkynyt. Koeajolle ja a'vot pyörä toimii taas.

Kävin vielä heittämässä pitemmän lenkin ja pyörä kulki oikein mallikkaasti (sen mitä minä nyt tiedän :))

Tulipa samalla säädettyä kaasarit ja sytytys.

Askarruttamaan jäi se, että mikä tuhosi konkan noin pian ja tapahtuuko se kohta uudestaan?

Kiitokset kaikille avusta. Sain monta hyvää vinkkiä ja muutama epäkohta tuli korjattua vianetsinnän lomassa.

Vesa






Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #28 : Elokuu 13, 2017, 23:04:03 ip »
Onneksi olikin kärjellinen sytytys.
Kondensaattori ja puola toimivat parina. Jos kondensaattoreita hajoaa jatkuvasti samalta puolelta, pitänee kokeilla
myös puolan vaihtoa. Siinä voi olla sisäinen eristevika, toisiopuolen jännite vuotaa ensiöpuolelle.
Mutta oliko vasta ensimmäinen konkka mikä hajosi? Onhan se voinut särkyä uutuuttaan ja huonouttaan.
Sohc van Helmi.

koistve

  • Viestejä: 15
Vs: California III vm. 90 oikuttelee
« Vastaus #29 : Elokuu 13, 2017, 23:12:15 ip »
Toinen oli jo.