Kirjoittaja Aihe: Navigaattori  (Luettu 32524 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Navigaattori
« Vastaus #60 : Heinäkuu 06, 2017, 17:14:26 ip »
Mökillä kolmatta viikkoa. Vieraita on käynyt. Sähköt ja tie tänne on vedetty seitsemänkymmentäluvulla. Toistaiseksi ei tänne ole osannut yksikään navin käyttäjä pelkän navin avulla. Puhelimella pitää neuvoa. Tosin vain muutamat viime kilometrit joissa useita risteyksiä. Posti ja lehti tulee, tosin päivän myöhässä, eli ei voi olla kyse siitä että tietä tai osoitetta ei ole kartassa.

Viimeisin vieras sanoi että tie loppui järven rantaan navin mukaan. Piti vielä ajaa vesistössä muutama sata metriä. Asia jota Garmin varoitteli tekemästä. Mökki on kuitenkin kalliolla usean metrin irti vedestä ja tie tulee jyrkähköön alamäkeen. Lisäksi samassa osoitteessa, numeroeroilla, on pari muutakin asuttua paikkaa.

On jotenkin huvittavaa puhelimitse pyytää saapujaa ajamaan järveen virtuaalisesti että pääsee
perille.

Nyt on tehty kuvakooste risteyksien maisemista ja kylteistä ja tekstillä kääntymisohjeet. Se lähetetään hyvissä ajoin kutsutuille vieraille ja tutuille. Sama ohjeistus toimii myös poispäin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Navigaattori
« Vastaus #61 : Heinäkuu 06, 2017, 19:40:45 ip »
Ei tuo ole varsin ihmeellistä. Noin puolet naveista eivät tuo meidänkään omaan pihaan. Ajattaa naapuritielle. Se oli niin valitettavasti hyväksyttävä, ei kai kukaan niin sokeasti enää naviin uskokaan, että järveen tai pellolle sen perässä ajaisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Navigaattori
« Vastaus #62 : Heinäkuu 06, 2017, 20:10:48 ip »
Navigaattoreilla on välillä tapana neuvoa moottoritiellä: "Tee u-käännös".
Ainakin tätä monet tottelevat sokeasti siitä päätellen, että moottoritiellä
näkee usein u-käännöksiä.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Navigaattori
« Vastaus #63 : Heinäkuu 06, 2017, 21:11:07 ip »
Menee sinällään ohi aiheesta mutta kuitenkin; tuohon Jyväskyläntien ja Nelostien välille tehtiin joitain vuosia sitten yhdysväylä. Kaverini asuu aika lähellä sen tien toista päätä. Haki meitä heille illastamaan ja oli autossa navi päällä päivän työreissun jäljiltä. Tuota silloin uutta tietä ajaessa nuoli pyöri kuin väkkärä ja kartta oli harmaana. Kun vihdoin oltiin käytännössä näköetäisyydellä määränpäästä, niin navigaattori karjaisi:" Tee u-käännös!" Toisti tämän vielä kolmasti ennen pihaan ajoa.  :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Navigaattori
« Vastaus #64 : Heinäkuu 06, 2017, 21:12:27 ip »
Sähköiset kartat perustuvat pääasiassa olemassa olevaan eri maiden virainomaisten laatimaan ja ylläpitämään karttadataan. Puutteet ja virheet siirtyivät aikanaan paperilta digitaaliseen muotoon. Toki ajassaan aineistoa päivitetään esim ilma/satellittikuvilla. Epätarkkuuksia ja virheitä tulee varmaan jonkin verran lisää eri valmistajien omissa prosseissa. Nuo mainitut virheet kertovat juuri epäsynkronista kartassa vs gps. Gps ei tee tuon tasoista virhettä.

Kaupalliset toimijat varmaan priorisoivat korjauksiaan palautteeseen ja sen merkitykseen. Takahikijän Taavit tuskin googlelle tai Carminille laittaa palautetta virheistä jostain pöpeliköstä. Voisi kannattaa kuitenkin kokeilla. Niillä tuntuu olevan rahaa turhempaankin. Oma mökkisaaren peruskartta  on tehty joskus noin 1850 luvulla.  Ei ihan mätsää ilmakuva vieläkään paperiin. Samasta syytä tontin kallioon hakatut nurkat ei kaikki meinanneet millään löytyä. Siinä sammal pöllysi aikansa.

Loogiset virheet ohjelmissa kertovat huonosta koodaamisesta sekä puutteellisesta testaamisesta. Ns. Tuotantotestaus on halvempaa ;D. Samasta syystä ne navigaattorin pikkupräntit on olemassa, kun käynnistät konetta. Vastuu on aina lopen käyttäjällä.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Navigaattori
« Vastaus #65 : Heinäkuu 06, 2017, 21:33:41 ip »
GPS on amerikkalainen. Itsellä ei ole muuta kuin tuo GPS-palvelu mutta ei tällä kertaa mukana. Joku jolla on myös Glonass-palvelu tai ehkä myös Galileo voisi katsoa olisiko venäläisillä parempaa tietoa ja tarkkuutta kuin amerikkalaisilla tai ehkä eurooppalaisella järjestelmällä. Vai pitääkö ryhtyä luottamaan kiinalaiseen järjestelmään?
Vastarannalla on rivi venäläisten mökkejä sattumalta ihan tuossa 4G-maston ympärillä. Pitäneekin tutkia osuuko niille tonteille yhtä huonosti kuin meidän. Suurta haittaahan ei siitä ole että ei perille osata jos on halua osata perille. Kun on puhelimet ja muut. Mutta huvittaa että siihen pysähdytään mihin suunnistuskone lopettaa ja sen jälkeen puhelimella. Jospa ei puhelinta olekaan niin tulisiko ehkä mieleen jatkaa tietä vielä hieman ikään kuin seikkailuhenkisesti.....

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Navigaattori
« Vastaus #66 : Heinäkuu 06, 2017, 21:55:29 ip »
Kannattais niitä virheitä korjauttaa. Varmaan mukava kattoa kun torppa palaa ja paikallinen vpk kääntyy väärälle tielle. Mutta soittelee sitten ja yrittää selvittää että siitä ja siitä postilaatikolta niin ja niin pitkästi ennen seuraavaa risteystä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Navigaattori
« Vastaus #67 : Heinäkuu 06, 2017, 21:57:13 ip »
Kun venäläiset ampuvat risteilyohjuksia, on GPS:n kellot varmuuden vuoksi sopivasti hieman väärässä
ajassa juuri silloin. Voi siinä rantatieltä vaikka järveen lipsahtaa? Ja VPK sammuttaa väärää mökkiä.
Sohc van Helmi.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Navigaattori
« Vastaus #68 : Heinäkuu 06, 2017, 22:01:43 ip »
Käypä Kairossa ja aja taksilla, niin pelkäät vielä enemmän!

Emmää nyt sentään niin hullu ole!  :o
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Navigaattori
« Vastaus #69 : Heinäkuu 06, 2017, 23:04:11 ip »
Navigaattoreilla on välillä tapana neuvoa moottoritiellä: "Tee u-käännös".
Ainakin tätä monet tottelevat sokeasti siitä päätellen, että moottoritiellä
näkee usein u-käännöksiä.


U-käännökseen moottoritiellä oikeuttaa vain liikennemerkki, jossa lukee "TURKU 10".... Tottakai moottoritiellä voi u-käännöksen tehdä mutta se tehdään tietenkin poistumalla rampista ja palaamalla toisesta rampista taas takaisin. Näin olen ymmärätnyt ja toiminut.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Navigaattori
« Vastaus #70 : Heinäkuu 06, 2017, 23:19:51 ip »
Navigaattorin hyvyys riippuu pitkälti siitä, millaiset kartat on sisällä, paikannus kyllä toimii.

Kartat ovat kyllä parantuneet paljon. Muistelen, että joskus aikoinaan esim. Norrköpingistä etelään ajettaessa navin mielestä ajeltiin pitkät pätkät pitkin peltoja - myöhemmin ei. Myös Puolassa tuli ajettua moottoritietä, jota navin kartassa ei ollut - luulenpa, että nyt on.

BTW TomTom ei käske tekemään U-käännöstä, vaan ehdottaa: Tee U-käännös, jos mahdollista.
Emeritus-guzzisti

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Navigaattori
« Vastaus #71 : Heinäkuu 07, 2017, 07:16:11 ap »
Nokian Symbian-puhelimissa oli oikukas navigaattori.
Kerran suunnistettiin Piikkiöstä kohti tuntematonta Turkulaista puutarhaa.
Puhelin olisi välttämättä halunnut mennä moottoritien kautta, mutta kun
emme siihen suostuneet lukuisista kehoituksista huolimatta, puhelimen täti
johti meidät tahallaan harhaan.
Moottoritien tunnelissa GPS-signaali häviää ja siitä hätääntyneenä täti
ehdotti yleensä välitöntä u-käännöstä.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Navigaattori
« Vastaus #72 : Heinäkuu 07, 2017, 14:11:05 ip »
Monessa tapauksessa taitaa olla todellinen ongelma, että moni "hätään joutunut tai juonut" ei edes tiedä itse missä oikein on ja vielä pitäisi saada jotain ymmärrettävää sanaa suustaan.

Tarkkaa paikannukseen esim. pelastuslaitokselle, riippumatta onko tietä perille tai oikeaa karttatietoa olemassa, auttaa aina koordinaatit. Toki pitää olla vähän käsitystä niistä. Kertominenkin on hankalaa, jos ei ole sitä  vihtahousun viimeistä keksintöä eli älypuhelinta matkassa ja patterissa latinkia. Jos oikein varman päälle ja elämän riittävän yksikertaiseksi haluaa pelata, auttaa ns. MOB laitteet tai vastaavat maakravuille tarkoitetut. Kun nappia painaa, tulee vilkkuvene tai -auto tulee hätiin. Pitää toki osa painaa sitä nappia sormella, ei vasaralla ;D.

Ns. kylmän sodan aikaa gps tarkkuus oli luokkaa +/- 10 metriä parhaillaan. Nyt ollaan (näin liennytyksen aikaan) parhaillaan noin metrissä. On se amerikkalainen binismies tässä ovela, rakentaa armeijan piikkiin kaupallisia sovelluksia koko maailman käyttöön.  Teinien ja vähän vanhempienkin "Tinderit" ovat sitten niitä ihmisten rauhanomaista kanssakäymistä edistäviä sovelluksia gps paikannuksesta.
Itämaissa taidetaan enemmän keskittyä atomin halkaisemiseen naapurin tontilla. Google yms. vastaavat vinkuvat mitä erinäisimmissä yhteyksissä lupaa paikannukseen. Kaikki eivät varmaan edes kysy käyttäjän lupaa.

Kehitys kehittyy, vaikka paperikartta onkin hyvä ja edelleen tarpeellinen keksintö edes alkeellisen järjenkäytön rinnalla. Englesmannit aikanaan vastustivat kovasti lankapuhelimen käyttöä perustelemalla, että meillä on "maailma paras lähettipoikasysteemi".  Samoin oli ongelmia polttomoottorisovellusten (autot ja mopot) kanssa ja turhanpäiväiset kilvanajajat häädettiin Mansaarelle ja Skotlantiin pääsemään hengestään. Samoilla apajilla vähän vielä aikaisemmin ensimmäiset junalinjat olivat lääkärin mukaan ihmismielelle erittäin turmiollisia (jopa 80 km/h), niin piti ikkunat peittää ajossa, etteivät vaan päät mene sekaisin ohi kiitävästä maisemasta.

Nyt ainakin ollaan vahvasti asian vieressä - MOT.

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Navigaattori
« Vastaus #73 : Heinäkuu 07, 2017, 17:02:36 ip »
Mitä tulee noihin jenkkien solttuhommiin, niin gepsin lisäksi nykyinen Internet sai alkunsa 1970-luvun taitteessa Yhdysvaltain asevoimien ARPA-tutkimushankkeesta.

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Navigaattori
« Vastaus #74 : Heinäkuu 07, 2017, 19:06:32 ip »
GPS on amerikkalainen. Itsellä ei ole muuta kuin tuo GPS-palvelu mutta ei tällä kertaa mukana. Joku jolla on myös Glonass-palvelu tai ehkä myös Galileo voisi katsoa olisiko venäläisillä parempaa tietoa ja tarkkuutta kuin amerikkalaisilla

No mulla on Rider 410 ja siinähän on sekä GPS että Glonass. Käytännössä tarkoittaa sitä, että  löytää sijaintinsa todella nopeasti ja on tarkka. Ero on huikea, jos vertaan 10 vuotta vanhaan Rideriin, jonka ostin 2006. Galileo-tukea ei vielä ole Tompan laitteissa.
Samat kehut myös iPhone 6S:lle, jota myös käytän.

Muutenkin kyllästyttää aina lukea näitä yleistyksiä, että "navigaattori tekee sitä ja tätä" ja "navigaattori käskee tekemään U-käännöstä" jne. Uskallan väittää, että suurimmalta osalta nämä johtuu siitä, että ajetaan ikälopuilla laitteilla, joita ei ole koskaan osattu, uskallettu tai viitsitty päivittää. Yhtä lailla vanhentuneella paperikartalla voi jäädä oikea reitti tai kohde löytymättä ja sitä paperikarttaakin pitää osata käyttää.
Samaten vieressäistuva kartanlukija voi ohjeistaa väärin.

Yksi juttu on myös se, että helppo aina syyttää teknistä laitetta, eipä ne paperikartan ja kompassin kanssa eksyneet varmaan kirjoittele foorumeille mitään sankaritarinoita aiheesta... ;D

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2017, 20:03:58 ip kirjoittanut Sami »
Breva V850
Vespa GTS 250ie