Kirjoittaja Aihe: Navigaattori  (Luettu 32438 kertaa)

Machiavelli

Vs: Navigaattori
« Vastaus #30 : Kesäkuu 23, 2017, 01:24:22 ap »
Joo, olen periaatteessa ja vähän käytännössäkin motomatin kanssa samaa mieltä naviga attorista ja vielä herättelisin ihmisiä miettimään tätä laitevalikoimaa mikä on nykyään tarjolla. Nytkin kirjoitan kännykällä tätä viestiä, navin avulla löydän kaverin mökille missä katsellaan läppäriltä netfliksiä... no okei, ainoa mikä pitää paikkaansa minun tapauksessa on tämä kännykkä, noista muista vermeistä mulla ei ole kokemusta...
   Mihinkään facebookiinkaan tms. en ole älynnyt liittyä tai siis rekisteröityä, whatsapp on eksoottisin mesta mihin kirjauduin, sinnekin sen takia kun jälkikasvu häärii siellä...
   Eli tästä tarinasta varmaan osaa päätellä että navigaattoria  en omista enkä varmaan osaisi sitä käyttääkkään, tosin duuniautossa on sellainen integroituna (jessus kuinka hieno sana)! Kerran yritin avata sen mutta se kyseli kaikenlaisia typeryyksiä joten jätin sen omaan arvoonsa... Ainoa makee juttu on ko. autossa bluetooth -yhteys, voin soitella ja vastata puheluihin rattinappulan painalluksella!
   On se vaan hienoa olla onnellisen tietämätön kaikista elämää helpottavista vehkeistä;  Guzzi tulille, kypärä päähän ja kohti tuntematonta...

LeCa

« Vastaus #31 : Kesäkuu 23, 2017, 23:20:56 ip »
25 vuotta hitsarina. Maailmankuva muodostui sen pienen luukun kautta. Ei enää lisää sitä. Alan ajella karttapallo tarakalla.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2017, 07:23:13 ap kirjoittanut LeCa »

Kimmo Saarelainen

• Administrator
« Vastaus #32 : Kesäkuu 25, 2017, 08:56:17 ap »
Terve,
Viimeiset 10 vuotta olen käyttänyt aktiivisesti navigaattoria niin autoillessa kuin moottoripyörällä. Itse laitteita on ollut vain kaksi: TomTom Raider 1 ja Garmin Zumo 660??. Tompan latausongelma pakotti uusimaan sen n. Neljän vuoden käytön jälkeen. Nyt Zumo alkaa tulla vaihtokuntoon kuuden vuoden käytön jälkeen. Käyttöominaisuuksiltaan Tomppa oli ehdoton suosikki, mutta Zumon kanssa on pärjätty joskin sen opettelu vei aikansa. Miksi Zumo menee vaihtoon on se että sen kirkkaus ei ole auringonpaisteessa riittävä. Varsinkaan mp käytössä. Vielä enemmän ärsyttää sen hidas käynnistyminen ja satelliitin löytyminen, kun tuleen ulos tunnelista tai laivasta.

Itse en ole koskaan käyttänyt navigaattorissa ääntä vaan olen seurannut sen ohjeita näytöltä. Aluksi tuli seurattua hieman turhankin orjallisesti sen ohjeita, koska aina ei voi luottaa sen ehdottaman  reittivalinnan järkevyyteen. Aina se on kuitenkin perille ohjannut.

Keski-Euroopan tuntemattomilla maaseuduilla olen nauttinut sen tuomasta vapaudesta valita reittini ihan mieleni mukaan luottaen siihen, että perille löytää aina. Usein olen totaalisesti ajanut ns. "kartalta pudonneena" mutta siitä huolimatta tallessa. Samoin huoltoasemat ja hotellit ovat löytyneet tarvittaessa vaivatta.

Paperikarttaa en tietenkään ole hyljännyt, koska sillä tehdään suuret linjaukset ja suunnitellaan reitit isossa kuvassa. Navigaattoria en ole oppinut käyttämään siihen tarkoitukseen.

Ammattini puolesta olen ajanut 30 vuotta Suomea ristiin rastiin. Eli Suomen tiet ovat tuttuja, mutta navin tuomaa hyötyä ei voi kiistää, kun joku tietty osoite pitää löytää ihan missä kaupungissa tahansa.

Yhteenvetona voin sanoa, että toki ilman navia pärjää ja löytää perille. Niinhän sitä löydettiin vielä 15 vuotta sittenkin. Mutta on aivan turhaa olla käyttämättä kehityksen ja tekniikan tuomia etuja, jos niistä on kiistatonta apua jokapäiväisessä elämässä!

T. Kimmo, Guzzilla ja navilla kohti tuntematonta, tänäkin kesänä!

Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

kvlm

« Vastaus #33 : Kesäkuu 25, 2017, 18:26:19 ip »
..Vielä enemmän ärsyttää sen hidas käynnistyminen ja satelliitin löytyminen, kun tuleen ulos tunnelista tai laivasta...

Viime vuonna ostin Garminin , se ainakin käynistyy välittömästi kun painaa päälle -tai jos lataustelineessä kiinni: heti kun lataus alkaa

-KG-

Kimmo Saarelainen

• Administrator
« Vastaus #34 : Kesäkuu 25, 2017, 19:40:20 ip »
..Vielä enemmän ärsyttää sen hidas käynnistyminen ja satelliitin löytyminen, kun tuleen ulos tunnelista tai laivasta...

Viime vuonna ostin Garminin , se ainakin käynistyy välittömästi kun painaa päälle -tai jos lataustelineessä kiinni: heti kun lataus alkaa

-KG-

Ilmeisesti kuudessa vuodessa on tapahtunut kehitystä. Hyvä juttu tietää.
 Entä näytön kirkkaus? Riittääkö päivällä ajeluun ongelmitta?
T. Kimmo
Kimmo

gringo

« Vastaus #35 : Kesäkuu 26, 2017, 12:31:30 ip »
Itse olen yleensä printannut reittiohjeet ja palasia kartoista. Ja siiten aina välillä pysähtyy ja toteaa että tuolta olisi pitänyt kääntyä tuonne. Kännykästä sitten oma sijainti ja uusi yritys päästä kartalle. Aina on määränpäät löytyneet, vaikka aikataulut pettäneet. Ajaminenhan se tärkeintä....mitä sitä niin tarkasti suunnittelemaan, suunnitelmilla kun tapana muuttua risteyksestä toiseen matkatessa.  Kaikki tyylillään.  Nuorna miesnä päätin lähteä maailmalle. Niin pitkälle olin suunnitellut, että laivalipun gdanskiin olin hommannut. Jotenkin ajauduin Prahaan, Lontooseen ja lopulta Irlannin länsirannikolle. Sinne aioin jäädä loppuiäksi. Puolentoista vuoden päästä olinkin takaisin Suomessa. Ei vieläkään tajua, että mikä johti mihinkin. Mutta hauskaa oli. Olisiko ollut yhtä hauskaa tarkoin laaditun käsikirjoituksen kanssa? Monelta vastoinkäymiseltä olisin säästynyt, mutta noita vastoinkäymisiä ja "vääriä ratkaisuja" usein huvittuneena muistelee, ja sitä, miten ne lopulta tekivät matkasta vivahteikkaan ja yllätyksellisen.  Ei sitä montaa päivää vaihtaisi pois.

Jani Janhunen

« Vastaus #36 : Kesäkuu 26, 2017, 13:12:26 ip »
Moi, aihetta sivuten, onko gruppolaisilla kokemusta pelkistä gps-laitteista? Kai niissäkin nykyään jonkunlainen navi on mukana. Mutta välttämättä navia en tarvitsisi, olisi vaan mukava ajellessa Savon ja Keski-Suomen tuntemattomia hiekkateitä tietää, päättyykö tie jonnekin umpikujaan vai pääseekö jatkamaan matkaa. Tietäisi noin suunnilleen, missä sitä milloinkin on.

Vai voiko navia käyttää noin, ilman etukäteisreititystä? Kun ei ole noiden kanssa tullut pelattua. Yksi olisi tietty puhelin virittää tankoon, ja käyttää jtkn kartta-ohjelmaa siinä, mutta sitten pitäisi laittaa virtapiuhakin NTX:ssä johonkin.

Jani

mosa

« Vastaus #37 : Kesäkuu 26, 2017, 13:17:56 ip »
Kiitos vilkkaasta ja asiallisesta keskustelusta ja vinkeistä (tämänkin) aiheen tiimoilta. Eri vinkkejä&hankintakriteereitä&hintoja punnittuani olen päätymässä hankkimaan AL:n jäsentarjouksena olevan Garminin. Siinä on mm. karttojen päivitystä helpottava WiFi. Vanhaa Nokian puhelinnavia käytin aikoinaan lähes pelkästään ääniohjauksella kuulokkeet korvissa, joten mp:n tärinät ja sadesäät eivät häiritse autonavinkaan käyttöä, kun itse laite on taskussa. Toki tankkilaukkuunkin sijoittamista voi kokeilla, jos haluaa ohjeille kuvallisen varmistuksen.
mosa

Hajakenttä

« Vastaus #38 : Kesäkuu 26, 2017, 13:36:28 ip »
Edellinen TomTom, jonka numeroa en nyt muista, se joka sirpaloitui Rhonen laaksoon viinitarhaan ja vakuutus maksoi uuden, oli valoltaan niin vähäinen, että kirkkaana päivänä oli hankaluuksia.

Tämä uusi on (nyt siis kahden vuoden ikäinen) TomTom Rider 400, ja tässä riittää valo ihan auringonpaisteessakin.

Muutakin uudistusta on tullut. Reitteihin voi määrättömästi tökkiä käyntipisteitä. Reitin voi tehdä renkaaksi, siis lähtö ja maali sama. Selkeä sivupaneeli näyttää ryhmityksen, bensapisteet, nopeuskamerat jne...

Satelliitijärjestelmiä on ainakin Navstar(USAF), Glonas(Rus) ja Galileo(ESA), joidenkin tietojen mukaan myös intialaiskiinalainen Kompas. Tunnelista tullessa tilanne päivittyy sekunnin tai pari. Jos ei noudata reittiehdotusta vaan ajaa oman pään mukaan, laite laskee määrättömästi uusia reittiehdotuksia enempiä kiukuttelematta. Niitä sitten voi noudattaa tai ei. Ainakin niitä voi tarkastella helposti (pysähtyneenä) ja suurennella vaikka hanskat kädessä. Kartta tuntuu olevan paremmin ajan tasainen kuin Googlen vast. Täytyy tietenkin päivittää se neljä ilmaista kertaa vuodessa, ainakin talvi/kesä rajoitusten vaihduttua. Juuri nopeusrajoitukset ovat usein päin seiniä. Onneksi nopeudet on teiden varsille merkitty sellaisilla hassuilla pyöreillä kilvillä.

Reittiehdotusten, jos niitä käyttää, ehdot ja niiden asetukset kannattaa opetella hyvin. Usein kyllä ajan omia reittejäni minne nenä näyttää käyttäen navia vain karttana, joka aina tietää oman paikkani tarkalleen.

<mielipidettä>Näyttää siltä, että inho navigaattoreita kohtaan perustuukin juuri siihen, että omasta vapaudesta luovutaan ja ajetaan näyttö "kypärän visiiriin liimattuna" sen mukaan. Vapaus kun on tunnetusti moottoripyöräilyn tärkein funktio. Se perustuu väärinkäsitykseen. Yhtä lailla voisi orjuuttaa itsensä paperikartalla. Kysymys on vain teknisestä käyttöliittymästä. Aaro Hellaakosken sanoin: "Ken tietä käy; tien on vanki; vapaus on vain umpihanki".</mielipidettä>

Sellaisen huomasin navigaattorin kiinnityksestä, että parin millin rako navin alumiinirungon ja pyörän mittariston kromikehyksen välissä ei ole riittävä. Kapillaari riittää pitelemään siinä vesitippaa ja molempiin syöpyy hetkessä ruma jälki. Vähintään 5 mm pitää olla rakoa.

Ja Guzzeissa on rungon ja ohjauspylvään välisessä johtonipussa piilossa "tupella" johtimien päät navigaattorille sopivasti. Sähkö siihen tulee ja poistuu parkkivalon mukaan ja parkkivalon sulakkeelta.

TomTom Rider malleja ei vielä ole omalla WiFi:llä päivitettäviä, muita malleja on.

Kuten edellä jo kerroinkin, yksi tapa käyttää navia on todella vain kartta, joka tietää paikkani, siis ilman reittiehdotusta. Ja se kartta on hyvä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

kvlm

« Vastaus #39 : Kesäkuu 26, 2017, 17:55:31 ip »

-KG-

Ilmeisesti kuudessa vuodessa on tapahtunut kehitystä. Hyvä juttu tietää.
 Entä näytön kirkkaus? Riittääkö päivällä ajeluun ongelmitta?
T. Kimmo
Kimmo

390 LM on malli -on riittänyt.

-KG-

Kimmo Saarelainen

• Administrator
« Vastaus #40 : Kesäkuu 26, 2017, 19:21:05 ip »
Moi, aihetta sivuten, onko gruppolaisilla kokemusta pelkistä gps-laitteista? Kai niissäkin nykyään jonkunlainen navi on mukana. Mutta välttämättä navia en tarvitsisi, olisi vaan mukava ajellessa Savon ja Keski-Suomen tuntemattomia hiekkateitä tietää, päättyykö tie jonnekin umpikujaan vai pääseekö jatkamaan matkaa. Tietäisi noin suunnilleen, missä sitä milloinkin on.

Vai voiko navia käyttää noin, ilman etukäteisreititystä? Kun ei ole noiden kanssa tullut pelattua. Yksi olisi tietty puhelin virittää tankoon, ja käyttää jtkn kartta-ohjelmaa siinä, mutta sitten pitäisi laittaa virtapiuhakin NTX:ssä johonkin.

Jani

Totta kai navia voi käyttää vaikka ei olisi "menossa mihinkään". Silloin näyttää paikan kartalla, koordinaatit, korkeuden merenpinnasta,kellonajan ja yms. Itse käytän lähes poikkeuksetta 3D näkymää, jossa pystyy kivasti seuraamaan tulevia mutkia ja risteyksiä. Antaa pienen ennakkoaavistuksen tulevasta ja voi hieman varautua tulevaan.
T. Kimmo

Kimmo Saarelainen

• Administrator
« Vastaus #41 : Kesäkuu 26, 2017, 19:34:58 ip »
Enpä malta vielä lopettaa navin kehumista!
Navigaattorin käyttö vähentää myös turhia ohituksia (ainakin itsellä).
Kun navista näkee, että itse tulee kääntymään parin kilometrin päästä vasemmalle tai oikealle, niin usein malttaa jäädä jonkun hitaamman ajoneuvon perään, kuin sen sijaan lähtee väkisin ohittamaan. Myös lähestyvät liikenneympyrät kertovat jonkin taajaman tai isomman risteyksen olevan tulossa ja malttaa olla höökimättä ohi ensimmäisen tilaisuuden tulleen.

Toisaalta, jos navista näkee, että seuraavaan käännökseen on matkaa 47 km, voi surutta päästellä ohi. :)
T. Kimmo

motomatti

« Vastaus #42 : Kesäkuu 26, 2017, 20:50:33 ip »
Maatalouskoneasentajana kun kiertelin pohjoismaita firman piikkiin 80-luvulla niin perille osasin joka kerta. Paras ohje oli kääntyä vasoemmalle 16 km ennen kuin katuvalot alkavat. Näillä kokemuksilla täytyy ihmetellä jos laitetaan jossain päin maailmaan missä koti on.  Hirvittävää avuttomuutta.

LeCa

« Vastaus #43 : Kesäkuu 26, 2017, 21:33:56 ip »
Kyläkauppiaan poika kertoi tässä muutama kesä sitten miten ilmestyi siihen kaupalle, olikohan saksalainen tai englantilainen pariskunta kyselemään, että missä on kaupunki kun navigaattorin mukaan heidän pitäisi olla Turussa. Eivät olleet kuin 380 kilsaa liikaa idässä. Lähistöllä on kyllä pieni, muutaman savun kylä jonka nimi on Turku.
Eli kyllä kartasta pitää olla edes jonkilainen käsitys ennen kuin heitääntyy pelkän navigaattorin varaan. Sama turkuhomma voi käydä meikäläisillekin jossain urbaanissa Transylvanissa.

Vierailija

« Vastaus #44 : Kesäkuu 26, 2017, 21:36:41 ip »
<snip>
Paras ohje oli kääntyä vasoemmalle 16 km ennen kuin katuvalot alkavat. Näillä kokemuksilla täytyy ihmetellä jos laitetaan jossain päin maailmaan missä koti on.  Hirvittävää avuttomuutta.

Avutonta tosiaan on.
Tekniikkaa ei tietenkään ole pakko ottaa käyttöön... mutta turha haukuskella niitä, jotka ottavat... jotkut jopa ajelevat italialaisilla moottoripyörillä.
Emeritus-guzzisti