Edellinen TomTom, jonka numeroa en nyt muista, se joka sirpaloitui Rhonen laaksoon viinitarhaan ja vakuutus maksoi uuden, oli valoltaan niin vähäinen, että kirkkaana päivänä oli hankaluuksia.
Tämä uusi on (nyt siis kahden vuoden ikäinen) TomTom Rider 400, ja tässä riittää valo ihan auringonpaisteessakin.
Muutakin uudistusta on tullut. Reitteihin voi määrättömästi tökkiä käyntipisteitä. Reitin voi tehdä renkaaksi, siis lähtö ja maali sama. Selkeä sivupaneeli näyttää ryhmityksen, bensapisteet, nopeuskamerat jne...
Satelliitijärjestelmiä on ainakin Navstar(USAF), Glonas(Rus) ja Galileo(ESA), joidenkin tietojen mukaan myös intialaiskiinalainen Kompas. Tunnelista tullessa tilanne päivittyy sekunnin tai pari. Jos ei noudata reittiehdotusta vaan ajaa oman pään mukaan, laite laskee määrättömästi uusia reittiehdotuksia enempiä kiukuttelematta. Niitä sitten voi noudattaa tai ei. Ainakin niitä voi tarkastella helposti (pysähtyneenä) ja suurennella vaikka hanskat kädessä. Kartta tuntuu olevan paremmin ajan tasainen kuin Googlen vast. Täytyy tietenkin päivittää se neljä ilmaista kertaa vuodessa, ainakin talvi/kesä rajoitusten vaihduttua. Juuri nopeusrajoitukset ovat usein päin seiniä. Onneksi nopeudet on teiden varsille merkitty sellaisilla hassuilla pyöreillä kilvillä.
Reittiehdotusten, jos niitä käyttää, ehdot ja niiden asetukset kannattaa opetella hyvin. Usein kyllä ajan omia reittejäni minne nenä näyttää käyttäen navia vain karttana, joka aina tietää oman paikkani tarkalleen.
<mielipidettä>Näyttää siltä, että inho navigaattoreita kohtaan perustuukin juuri siihen, että omasta vapaudesta luovutaan ja ajetaan näyttö "kypärän visiiriin liimattuna" sen mukaan. Vapaus kun on tunnetusti moottoripyöräilyn tärkein funktio. Se perustuu väärinkäsitykseen. Yhtä lailla voisi orjuuttaa itsensä paperikartalla. Kysymys on vain teknisestä käyttöliittymästä. Aaro Hellaakosken sanoin: "Ken tietä käy; tien on vanki; vapaus on vain umpihanki".</mielipidettä>
Sellaisen huomasin navigaattorin kiinnityksestä, että parin millin rako navin alumiinirungon ja pyörän mittariston kromikehyksen välissä ei ole riittävä. Kapillaari riittää pitelemään siinä vesitippaa ja molempiin syöpyy hetkessä ruma jälki. Vähintään 5 mm pitää olla rakoa.
Ja Guzzeissa on rungon ja ohjauspylvään välisessä johtonipussa piilossa "tupella" johtimien päät navigaattorille sopivasti. Sähkö siihen tulee ja poistuu parkkivalon mukaan ja parkkivalon sulakkeelta.
TomTom Rider malleja ei vielä ole omalla WiFi:llä päivitettäviä, muita malleja on.
Kuten edellä jo kerroinkin, yksi tapa käyttää navia on todella vain kartta, joka tietää paikkani, siis ilman reittiehdotusta. Ja se kartta on hyvä.