Kirjoittaja Aihe: Navigaattori  (Luettu 32440 kertaa)

mosa

  • Viestejä: 360
Navigaattori
« : Kesäkuu 20, 2017, 19:49:22 ip »
Olis tarkoitus tehdä Balttian turnee lomalla ja matkantekoa helpottaakseni hankkia navigaattori. Onko suosituksia/kokemuksia jostain merkistä&mallista, joka olisi helppokäyttöinen ja erityisesti mp-käyttöön soveltuva?
mosa

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Navigaattori
« Vastaus #1 : Kesäkuu 20, 2017, 21:30:03 ip »
Pitää vastata ennenkä joku taas tuomitsee navit maailman turhimmaksi turhakkeeksi ;D Haitaksihan ne toki on jos ei osaa käyttää.Mutta ei se vaikeeta ole.

Paras merkki taitaa olla kunkin omien tottumusten ja mieltymysten mukainen. Mulla on ollut MP käyttöön tehtyjä Garmineja ja TomTommeja. Garmini sopii mulle paremmin. Nuo MP navit vain on niin jukelin kalliita ja ennen niihin ei kuulunut näitä ilmasia elinikäisiä karttapäivityksiä kuten nykyään on osassa autonaveja. En tiedä mikä tilanne on nykyään.

Päivitysten ja laitteiden hinnan takia olen siirtynyt ihan tavallisiin autonaveihin myös pyöräkäytössä. Laitan kiinni pitemmille reissuille ja muuten se saa olla laukussa tai hyllyllä. Jos alla on pleksillinen mopo niin ihan vaan sillä imukupilla kiinni ja joku varmistusnaru jos sattuu tipahtaa. Pleksittömissä tukin sen tuommoseen biltemasta ostettuun pussiin joka pitää vettä ja kiinnitysremmit tulee samassa.

Että melkein sanoisin että osta mikä tahansa navi joka tuntuu helpolta käyttää ja jossa tulee kunnolliset kartat ja karttapäivitykset mukana.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Navigaattori
« Vastaus #2 : Kesäkuu 20, 2017, 21:41:38 ip »
TomTom on helppokäyttöisempi mutta myös simppelimpi - sopii minulle.

Autonavigaattori oli mopossa joskus ja kun se tuntui pysyvän hyvin kiinni, jätin varmistuksen pois - tippui 80 km/nopeudessa. Kesti sen, on vieläkin autokäytössä vaikka päivityksiä ei enää saa.
Emeritus-guzzisti

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Navigaattori
« Vastaus #3 : Kesäkuu 20, 2017, 21:51:47 ip »
Mulla on Garmin Zumo 660, moottoripyöräkäyttöön tarkoitettu, pysyy telineessään ja sietää vettä, vie perille kunhan osaa käyttää. karttapäivitykset hieman hankalia. Autotelinekin tuli mukana, ei sovellu mp-käyttöön.
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Navigaattori
« Vastaus #4 : Kesäkuu 20, 2017, 21:54:57 ip »
Käyttääkö kukaan kännykkää navina, tankoon asennettuna siis? Jos, niin millaisella kiinnikkeellä ja kotelolla?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Navigaattori
« Vastaus #5 : Kesäkuu 20, 2017, 21:59:45 ip »
Käyttääkö kukaan kännykkää navina, tankoon asennettuna siis? Jos, niin millaisella kiinnikkeellä ja kotelolla?

Bilteman kotelossa kokeilin. Mahtaa niitä vielä olla myynnissä. Ihan kelpo systeemi muuten mutta silloinen kännykkä (nokia) vei virtaa navikäytössä ihan älyttömästi. Vaikka oli piuhan perässä.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Navigaattori
« Vastaus #6 : Kesäkuu 20, 2017, 22:20:40 ip »
Nämä Antero-puhelimet mitä mulla on  ollut, jaksavat kyllä pitää virran yllä navina. Kunhan ovat johdossa. Täytyypä tarkastella halpakaupat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Navigaattori
« Vastaus #7 : Kesäkuu 20, 2017, 22:24:04 ip »
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lisavarusteet/Muut/Alypuhelimen-pidike-2000035948/  tuommonen. Pitääpä kattella vieläkö tuo löytyy jostain varastosta ja kokeilla nykyisellä puhelimella.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MiCali

  • Viestejä: 37
Vs: Navigaattori
« Vastaus #8 : Kesäkuu 20, 2017, 23:27:00 ip »
Tulevalla reissulla tulee tuo puhelin navina kokeiltua, kotelona Lifeproofin vesitiivis kotelo ja siinä teline. Tosin vesitiiviys ei ole 100% kun täytyy pitää latauksessa. Jos tulee kaatamalla, niin tiivistellään sitten latausluukku. Nuo ovat jo aiemmin hommattuja ja pääsee taas hyötykäyttöön. Jos varta vasten hankkisin niin halvemmallakin toimivia koteloita/suojapusseja kyllä löytyy.
Softana HERE tarvittavilla kartoilla offline tilassa.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Navigaattori
« Vastaus #9 : Kesäkuu 20, 2017, 23:44:02 ip »
Karttaa lukemalla olen osannut perille. Tulee myös mielenkiintoisia ja muistorikkaita tilanteita kun kyselee reittiä tai osoitetta kielimuurin ylitse ulkomaassa. On tylsää osata heti sinne minne pitääkin.

Imukuppinavi kyllä löytyy: Mio jostain reilusti yli kymmenen vuoden takaa. Ei ymmärrä kolmostiestä mitään väliltä Kalvola - Ylöjärvi. Sen kanssa on kiva kinata reitistä. Esimerkiksi kääntyä aina vastakkaiseen suuntaan minne navi kehottaa. Löytää paikkoja jonne ei ollut edes menossa. Kivasti saa tottumukset kyytiä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Navigaattori
« Vastaus #10 : Kesäkuu 20, 2017, 23:50:06 ip »
Lainaus
On tylsää osata heti sinne minne pitääkin
Paitsi jos pitää ehtiä lautalle ennen kun se lähtee ja pitää vielä kiepata Louisin tai Stein-Dinsen kautta matkan varrella sitä ennen...tai pitää etsiä jonkun pikkukaupungin laidalta Italiassa Guzzipurkaamoa, mistä saa sen V11 cliparin viidellä kympillä, joka varaosana maksaa vajaat tuhat € per kpl.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Navigaattori
« Vastaus #11 : Kesäkuu 21, 2017, 00:42:45 ap »
On nuo mainitut paikat löytyneet. Ei aina silloin kun olisi suonut. Reissuille en ole yleensä laittanut tarkkaa aikarajaa. Periaatteella "no reservations". Siten mennään miten mukavalta tuntuu. Joskus nopeasti, yleensä hitaasti. Yhdestä reissusta on jopa videotallenne jossa ei mennyt niin kuin oli suunniteltu. Vain reissun suunnittelija ja kuvausryhmä kiukutteli. Antoi mukavaa draamaa tallenteeseen. Valitsivat ehkä väärän oppaan.

Noista paikkojen löytämisestä tietämättä osoitetta tarkkaan. Kun tietää kaupungin/kylän missä kohde on niin homma on enimmäkseen ratkaistu. Sitten vain kyselemään miten lähiosoitteeseen pääsee. Useimmiten jokin paikallinen motoristi tulee näyttämään reitin ihan ilmaiseksi. Kielen osaamattomuuskaan ei näyttele suurtakaan osaa.

Pohjois-Saksassa kerran, jossain Hamelnin tietämillä, ajelin etsimässä majoitusta mutta en sitä löytänyt siltä pikkukylän kadulta mihin oli osoite. Paikallinen kanta-astuja oli ohiajoparaatiani seurannut muutaman ohituksen verran ja pysäytti viittomalla. Osasi muutaman sanan englantia jota silloin puhuin vielä huonosti. Jankkasin hänelle etsityn paikan nimeä ja ilme kirkastui. Hän oli paikan uusi omistaja. Oli vain vaihtanut majoituspaikan/bierstuben nimen jota ei itse asiassa ollut vielä ripustettu oven päälle. Taisin viipyä pari päivää.

Ennen minultakin uppo-oudot motoristit kyselivät että missä. Nykyään ei enää.
Outoja on myös mukava vedättää hieman: olen ajattanut  erään osoitteen kysyjän, guzzistin, läheltä Särkänniemeä Laukontorille vauhdilla Pispalan ja Tahmelan läpi vanhaa moottorirataa Pyynikille ja siitä Kaakinmaan kautta Alarantaan ja osoittanut oikean rapun torin laidasta. Oli hieman pyörällä päästään. Samaan tapaan kuin Leningradin taksi vei turistia ennen. Kerrottakoon muunkyläläisille että matkaa olisi ollut suorinta reittiä noin kilometri Hämeenpuistoa pitkin ja pari kulmaa vasemmalle.

Mutta eikö moottoripyörällä olekin tarkoitus ajaa mielenkiintoisia reittejä eikä aina pääväyliä.

Monta opastusta olen tehnyt ja jos tulee ongelmia niin niihin pyritään keksimään ratkaisu paikan päällä. Kun pyörä on rikki niin yleensä jokin lähistön asukas voi sen ottaa suojaan odottelemaan kyytiä tai varaosaa ja korjausta. Joskus apu löytyy ihan yllättäen ja läheltä. Kunhan kehtaa kysellä.

Nykyään porukka on jotenkin avutonta kun jotain poikkeavaa sattuu eikä haluta ottaa tilanteesta myös sen tarjoamaa poikkeavaa toimintaa ja vaihtelua vastaan. Kaikki pitäisi olla ennalta suunniteltua ja toteutettavissa. Elämä ei vain mene niin.

Kiire on kuvittelua. Kun tulee este niin kiire väistyy. Jos ei väisty niin tulee stressi ja sen seurannaisvaikutukset. Tilanne voi jopa pahentua tai tulla kalliiksi.

Otetaan ajatusmalli: lakkaat aivan yllättäen olemasta. Oikeastaan ei paljoa tapahdu. Maailma ei pysähdy, työt jatkuvat tai katoavat olemasta. Ehkä kilpailija huomaa tilaisuuden. Omaiset suorittavat opitut riitit ja jatkavat entistä elämäänsä. Kivenhakkaaja saa tasaisen tulonsa.
Muutama päivä reissun venähdystä ei ole iso juttu. Vaikka niin luulette.

Tätä on tullut mietittyä viime aikoina kun viikon sisään on lähtenyt pari kaveria, toinen sukulainen, pois kokonaan. Tiedä sitten minne. Toinen varmuudeksi luotti kahteen uskontoon, toinen vain itseensä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Navigaattori
« Vastaus #12 : Kesäkuu 21, 2017, 06:32:23 ap »
Saako näihin kaikkiin tehtyä mielivaltaisen ajoreitin vai opastavatko ne vain
lähtöpaikalta perille?
Joskus tätä ihmettelin kun olen ajellut Verkkokaupan Photonavilla. Sillä mielivaltaisen
reitin saa tehtyä. Uudemmissa ja hienommissa kyseistä ominaisuutta ei tuntunut olevan
lainkaan.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Navigaattori
« Vastaus #13 : Kesäkuu 21, 2017, 07:08:01 ap »
Ainakin appiukon Tomtomissa ja androideissa kun on laittanut lähtöpaikan ja kohteen, voi reittiin lisätä paikkoja, joiden kautta ajellaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Navigaattori
« Vastaus #14 : Kesäkuu 21, 2017, 08:41:25 ap »
Kyllä navi on oivallinen apuväline. Aikanani testailin autonaveja mutta kyllä oikea MP-navi on mielestäni hintansa arvoinen. Nykyisin  Tomppaankin saa ,"ikuiset päivitykset" . Ainakin minulle tuli.   Tyre -ohjelmalla voi suunnitella reittejä jos haluaa. Itse katselen perinteisestä kartasta paikat ja sen jälkeen annan ohjeet naville minkälaisia teitä haluan sinne ajella , toimii kohtuullisesti Tompassa.  Majapaikat ja palvelut löytyvät helposti.