Kirjoittaja Aihe: Navigaattori  (Luettu 32439 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Navigaattori
« Vastaus #15 : Kesäkuu 21, 2017, 10:10:53 ap »
Ääni oikealle mp-naville. Kestää ja toimii kesät talvet niin pikitiellä kuin poluillakin ja varsinkin reitinsuunnittelu on helpompaa kuin monessa autokäytöön tehdyssä. Kokeiltiin emännän pyörässä TomTom-autonavia Givin suojapussin kera. Täysin kelvoton. Moponavin ainoa miinus on hinta. Kunnollinen telinekin, by Turhatek, maksoi 175€. Tomppa käytin 10 vuotta ja sitten viime syksynä siirryin Garminiin. Ottaa aikansa ennen kuin opin sen salat.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Navigaattori
« Vastaus #16 : Kesäkuu 21, 2017, 10:23:43 ap »
Kyllä Tompan motonaviin tulee mototeline samaan hintaan ja ihan toimiva (merkkiä en muista). Premium versioon tulee autotelinekin.
Emeritus-guzzisti

Passo Stelvio

  • Viestejä: 121
Vs: Navigaattori
« Vastaus #17 : Kesäkuu 21, 2017, 10:35:39 ap »
Miksi aina parjataan navigatoria ? Juuri kolmen viikon euroopan retkeltä palanneena voin taas kehua navigaattoria. Ei se kyllä paperikarttaa voita mutta on hyvä apuväline.
Mukava ominaisuus kotimaassa on kun on koko päivän ajellut ties missä ja painaa kuvaketta koti. Ei tarvitse miettiä reittiä.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Navigaattori
« Vastaus #18 : Kesäkuu 21, 2017, 10:56:50 ap »
Miksi aina parjataan navigatoria ? Juuri kolmen viikon euroopan retkeltä palanneena voin taas kehua navigaattoria. Ei se kyllä paperikarttaa voita mutta on hyvä apuväline.
Mukava ominaisuus kotimaassa on kun on koko päivän ajellut ties missä ja painaa kuvaketta koti. Ei tarvitse miettiä reittiä.

En minä moiti navigaattoria. Hyvä sellaiselle joka on muutoinkin avuton ja seuraa koneen kautta maailmaa kuin idiootti. Käyttäjät minua naurattavat. Monella reissulla olen ollut ja porukassa on ollut navin käyttäjiä. Riitelevät keskenään kenen koneen mukaan reittiä edetään. Aikaa menee turhaan säätämiseen. Samoin sen näpelöinti ajon aikana vie huomion muusta.

Jos ei ole tullut selväksi niin on minullakin sähköinen opastin. Autotallin hyllyssä enimmäkseen. Harvoin on tarvinnut. Puhelimessa on myös. Vaan ei ole tarvittu. Kaduilla ja teillä on nimensä ja rakennuksilla numeronsa. Jälkimmäisiä usein etsitään vaikka ovat olleet paikoillaan mahdollisesti jo vuosisatoja.

Teiden risteyksissä on melko yksiselitteiset viitat kulloiseenkin kohteeseen. Ja mitä sitten jos meneekin hieman sivuun reitiltä. Ei se kauheasti haittaa. Löytyy ehkä uusi reitti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Navigaattori
« Vastaus #19 : Kesäkuu 21, 2017, 11:13:30 ap »
No liikutpa sinä sitten melkoisten asiantuntijoiden kanssa..

Itse käytän navia mieluusti, jos pitää osua johonkin osoitteeseen. Huomattu, että ihmisten paikallistuntemus omasta lähiympäristöstä on kovin heikko, niin on aika turhaa yrittää kysellä jossain kaupunginosassa osoitteen mukaan neuvoja. Navista katsoo lähtiessä, että osuu oikeaan suuntimaan ja sitten porhaltaa haluamaansa reittiä aikataulunsa puitteissa paikalle. Ei sitä reittiä kukaan pakota ajamaan kirjaimellisesti. Kellään tuskin on osoitekohtaista paikkatietoa päässään koko Suomelle, saati sitten vaikka Eurooppaan. Varsinkin sitten, kun kaupungit yhdistyvät ja tututkin paikat vaithavat nimiään. Esim puolet Äänekoskea vaihtoi kadunnimiään, kun yhdisti itseään ympäryskuntiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Navigaattori
« Vastaus #20 : Kesäkuu 21, 2017, 13:24:08 ip »
Autosta lainaan joskus mukaan tiivisteettömän TomTomin.
Tankkilaukun karttataskuun, niin ei sadekaan haittaa.
On ollut käyttöä vaikka etsiessä asiakkaan osoitetta kaupungeissa.
Ja jos tulee tilanne jostain "puolieksyksistä" kotiin tai tiettyyn paikkaan takaisin "kartalle".
Yleensä kyllä paperikartta käytössä, siitä kun arvailee paremmin minkälaisia teitä, mahdollisia öitsemyspaikkojen sijainteja jne on seudulla.

Muuten sellainen sattui kaatosateessa että kun Calin sivulla on pistokkeessa navin virtaliitin, niin oikosulkua alkoi esiintyä töpselissä.
Vahinkoa ei käynyt, mutta seikasta viisastuneena nykyisin on mukana vulkanoivaa "kumiteippiä" jolla suht tiiviiksi.
Mieluummin kyllä töpseli irti, noihan toimii omalla akullakin jonkun aikaa.



Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Navigaattori
« Vastaus #21 : Kesäkuu 21, 2017, 13:45:56 ip »
<snil>
En minä moiti navigaattoria. Hyvä sellaiselle joka on muutoinkin avuton ja seuraa koneen kautta maailmaa kuin idiootti. Käyttäjät minua naurattavat. Monella reissulla olen ollut ja porukassa on ollut navin käyttäjiä. Riitelevät keskenään kenen koneen mukaan reittiä edetään. Aikaa menee turhaan säätämiseen. Samoin sen näpelöinti ajon aikana vie huomion muusta.
<snip>

Kyllä niitä löytyy hauskoja juttuja myös ajalta ennen navigaattoria.

Vaikkapa Kööpenhaminaan tulo muinoin. Oli hotellin osoite - keskustassa - ja paperikartta ja vieläpä tulostettuja ajo-ohjeita, mutta kun isossa kaupungissa se sisääntulo on pitkä. Siinäpä ajelet nelikaistaista moottoritien näköistä väylää kymmenkunta kilometriä ja ihmettelet, milloin tullaan kartalle? Vauhti on kovaa eikä missään näy ketään, keneltä voisi kysyä eikä mitään katukylttejäkään näy. Orpo olo siinä tuli. No, ajettiin vaan ja lopulta huomattiin, että rautatieasema tuossa - silloin oltiin kartalla ja siitä eteenpäin helppoa.

Navigaattorin kanssa ilman ihmettelyä: 10 km päässä käännös vasemmalle - ja se on siinä.

Onhan niitä tapauksia... Osnabrückistä ulos ajaminen, Fuldan matkailuinfon etsiminen... jne.
Emeritus-guzzisti

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Navigaattori
« Vastaus #22 : Kesäkuu 21, 2017, 14:17:31 ip »
Lainaus
joka on muutoinkin avuton ja seuraa koneen kautta maailmaa kuin idiootti
No, soosoo Matti! Nyt kyllä vähättelet nykyihmisen taitoa käyttää erilaisia teknisiä vempaimia. Et varmaan ole ollut kenenkään takapenkillä katsomassa kuinka sitä laitetta käytetään. No, ehkä vieruspenkillä. Ja varmaan on monenlaista käyttäjää.

Juuri eilen kotiuduin rankassa vesisateessa pitkältä ja helteiseltä Euroopan kierrokselta. Paljon aikaa ja vaivaa säästyi TomTomin avulla. Etenkin, kun ajoin koko kierroksen aivan yksin. Itäinen Eurooppa, Välimeri, Alpit ja Passo Stelvio, Itävallan alpit (pakosta, kun yksi tunneli oli suljettu), Schwarzswald.

Ei se käyttö sitä ole, että teetetään navilla reittiehdotus, ja hyväksytään se mukisematta ja ajetaan sitten sitä viivaa pitkin , edes tietämättä mitä ympärillä on. Miksi silloin edes matkailtaisiin? Sillä matkailua moottoripyöräilykin on, ainakin minulle.

Ekö vaan olekin osa koko asian hienoutta, kun voi iltasella kaikessa rauhassa hyvin syöneenä ja levänneenä, vaikka munkkiliköörin ääressä, jalkalampun alla lukea paperikarttoja ja vertailla kohteita ja reittejä TomTomin hyvän, ajantasasien ja selkeän kartan kanssa. Tehdä siihen muutoksia ja merkitä mielenkiintoisia kohteita, joita sattuu löytämään. Voi kaivaa netistä reitin varrella olevia kaupunkeja ja niiden nähtävyyksiä.

Onhan se hienoa pysähdellä Tsekissä juttelemaan tavallisten ihmisten kanssa, jos osaa tsekkia tai muuten pitää sellaisesta. Meitä on moneksi. Minä olin Euroopan kierroksella ajelemassa, en keskustelemassa. Kun kaikkien apuvälineiden: navin itsensä, paperikarttojen, matkailuopaiden ja netin, kanssa on päivän ajourakka selvillä, sen toteuttamisen apulaisena navi on oivallinen ajan ja vaivan säästäjä.

TomTom on erehtynyt kyllä tiestöstä muutaman kerran, mutta paikannuksesta ei koskaan. Sen satelliittipaikannus käyttää parhaimmillaan neljää GPS-järjestemää: Navstar, Glonas, Galileo, Compass. Olkoonpa navin merkki sitten mikä hyvänsä, sen käyttö on opeteltava huolella. Merkittäviä toimintoja, jotka pelkän kohteen etsimisen lisäksi pitää osata rutiininomaisesti ovat: etsi korvaava/vaihtoehtoinen reitti, väistä tiesulku, etsi lähin bensa-asema. Kun San Antoniossa oli tunneli yllättäen suljettu ja hotelli oli Saksassa jo odottamassa, oli vaan mentävä yli vuoren kun läpi ei päästetä. Siinä tuli luotettua TomTomin tekemään "lyhimpään reittiin" ja oikein hyvin se sen suunnitteli, vaikka lumirajalla tulikin käytyä toistamiseen ja syvät olivat "ojat" sielläkin.

Se mitä en ole oppinut nykyisestä TomTom Rider 400 mallista, on oman sijainnin näyttö kartttakoordinaatteina. Se toiminto on siksi oltava lisäksi matkapuhelimeen asennettuna GPS-Essentials/vastaava sovelluksena. Sitä tarvitaan silloin kun erämaaseudulta pitää ilmoittaa oma sijainti apuvoimille: ambulanssille itselle tai muille, tai hinausautolle rengasrikon/vastaavan takia. Tulevat oikeaan paikkaan paljon paremmin kuin vieraskielistä paikannimeä väärällä artikuloinnilla tavattuun tien mutkaan.

Karttakoordinaatit TomTom kyllä ymmärtää hyvin. Monen hotellin katuosoitetta se ei löytänyt lainkaan muististansa, mutta netissä on melkein aina hotellin koordinaatit.

Vaikka kuinka onkin navi-muistivälineeseen tallennettu reittisuunnitelma, olen usein jättänyt sen höpöttämään omiansa ja poikennut suunnitelmasta ajelemaan jonnekin Wienin vanhan kaupungin sokkeloihin, poikennut katukahvilaan syömään sitä suklaatorttua ja juomaan espressoa, varmana siitä, että navi kyllä milloin tahansa neuvoo lyhimmän tien alkuperäiselle reitille. Siis, jos se vielä on telineessään kun palaan kahvilta. Siksi on kiinnitettävä riittävästi huomiota myös lukitus ja kiinnitys järjestelmiin, jotka olivat TomTomin mukana kyllä asialliset.

Mootoripyörän navigaattori poikkeaa autojen vastaavista siinä, että se on paremmin tärinää ja iskuja kestävä ja vettä pitävä. Moottoripyörälaite minulla palvelee koko talvikauden autossa, autolaite ei ehkä palvelisi moottoripyörässä. Hintaahan näillä pahuksilla kyllä on, mutta näyttää siltä, että kaikki korvaavat virittelyt ovat "puolivillaisia".

Navigaattorien moottoripyörämalleissa, toisin kuin automalleissa, ei vielä ole saatavana WiFi:llä varustettuja, jotka osaavat päivittää itsensä verkon yli ilman erillistä tietokonetta. Tietokoneen käyttöjärjestelmänkin on oltava kaupallinen, joihin en haluaisi koskea pitkällä tikullakaan. Asia kyllä hoituu näköjään mainiosti kun asensin Linuxin virtuaalikoneeseen virtuaali-Windowsin.
Sentire la forza!
Terv: Timo

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Navigaattori
« Vastaus #23 : Kesäkuu 21, 2017, 14:45:13 ip »
"puolivillainen" auton navin lainaaminen guzziin ei ole osoittanut mitään ongelmia tärinästä tms.
Maksoin 25e käytetystä gaattorista ja ajaa asiansa, varsinaisesti pyöriin tarkoitetut on hieman eri euroissa..
Huolisin kyllä sellaisen, muttei ole ihan kärkipäässä hankintalistoilla.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Navigaattori
« Vastaus #24 : Kesäkuu 21, 2017, 16:10:51 ip »
Eihän navigaattori ole erehtymätön sekään.

Esimerkkinä vaikka taas Kööpenhamina ensimmäisen TomTomin kanssa, tavoitteena tuttavien uusi talo jossakin kaupungin reunaosissa, osoite tiedossa. Tullaan tunnelista, ensimmäinen liikenneympyrä ja sitten navigaattori ilmoittaa, että tuonne: kielletty ajosuunta. No, sinne ei menty vaan vasta seuraavasta.

Hetkessä navigaattori laski uuden reitin ja sillä selvä. Ihmisnavigaattori ei yhtä helposti huomaa reitiltä poikkeamista eikä tee uutta reittiä kovin nopeasti.

Vanhat navigaattorit olivat aika hitaita ja kartat puutteellisia, mutta kehitys kehittyy.  :)
Emeritus-guzzisti

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Navigaattori
« Vastaus #25 : Kesäkuu 21, 2017, 22:08:58 ip »
Meillä (autossa) navi on enimmän aikaa tarkka nopeusmittari. Seuraavana tulee perilletuloajan arviointi. Joskus jopa oikeasti etsitään jotain uutta osoitetta...
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Navigaattori
« Vastaus #26 : Kesäkuu 22, 2017, 07:34:06 ap »
Moottoripyörään tehty navigaattori on kyllä hyvä peli. Sitä voi käyttää myös autossa. Päinvastoin asia toimii joten kuten, mutta sadesuojauksen ja kiinnityksen kanssa pitää voimistella. Mulla on TomTom 400 Rider ja tyytyväinen olen. Sain Calin ostossa mukaan navigaattoria varten tehdyn siistin telineen. Sähköpiuhat olivat valmiina odottamassa Calissa, kunhan ensin onki ne näkyviin tankin alta. Ehdoton etu on se, että tuntemattomissa paikoissa navigaattori reitittää uudelleen, jos sattuu ajamaan risteyksestä ohitse. Toimii myös pimeällä. Ei tarvitse jännittää ryhmittymisiä, vaan saa keskittyä ajamiseen. Jos sattuu olemaan suljettuja teitä, niin ei huolta. Lähtee ajelemaan jonnekin päin vaan, niin navi etsii uuden reitin. Vaikka pimeässä, kun katukylttejä ei näe lukea.
En minä navia tuijottele koko aikaa. Lähinnä sitä tarvitsee sokkeloisista kaupungeista ulos ajettaessa tai aivan viimeisillä kilometreillä kohteeseen ajettaessa.
Ainoa huono puoli navissa on, että tuoreimmat kartat pitää muistaa päivittää. Eikä aina silloinkaan viimeisimmät muutokset ja tietyöt tule mukaan. Yleensä laitan vain loppuosoitteen. Matkan aikana ei tarvitse orjallisesti noudattaa navin ehdottamaa reittiä, vaan voi kurvailla sivuteitä. Navi saa rauhassa ehdottaa, että tee "U-käännös, jos mahdollista!". Kyllä se rauhoittuu, kun kohde lähestyy. U-käännösehdotuksilta välttyy, jos viitsii suunnitella välietapit. Tai navin voi laittaa päälle vasta lähempänä kohdetta, jos ehdotukset häiritsevät.
Jos haluaa edullisen ratkaisun, niin paras konsti on ottaa sellainen puhelin, johon saa HERE-kartat. Lataamalla kartat sopivissa paikoissa saa aina ajan tasalla olevat kartat. Puhelinta voi pitää taskussa tai koettaa sommitella se näkyviin ja sateen suojaan.

Rautsi63

  • Viestejä: 42
Vs: Navigaattori
« Vastaus #27 : Kesäkuu 22, 2017, 19:17:27 ip »
Navigaattori on kiva vempele. Sillä yleensä löytää perille vaikka reitistä olisi syytä neuvotella. Sekin ratkeaa asetuksia muuttamalla ja järkeä käyttäen.
Minä käytän vuoden 2006 uusinta uutta autoGarminia imukupilla Sport 1200 tankkiin kiinnitettynä. Pienet sateet olematon kate ohjaan sivuun ja muun ajan se on muovipussissa ajopuvun taskussa. Useasti ajan mielenkiintoisia reittejä pitkin päivää ja illan päätteksi katson navista mistä pää löytää tyynyn.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Navigaattori
« Vastaus #28 : Kesäkuu 22, 2017, 19:41:03 ip »
Minulla oli ensikosketus navigaattoreihin Tomppa Rider 1 vuonna 2006 ja sillä menin karttoja päivitellen ja niistä maksaen 8 vuotta. Laitoin siihen turhatecin telineen heti alkuunsa, kun luin alkuperäistelineen aiheuttamista latauksen kontaktiongelmista. Ei niitä kontaktiongelmia koskaan sitten tullut.  Oli yksinkertainen käyttää ja kun oppi vielä käytännössä kantapään kautta niksit, se oli tosi hyvä apuri reissuiltojen paperikarttojen tarkastelun lisänä. Kesti ongelmitta ja on vieläkin kunnossa.
Vaihdoin sitten kuitenkin "varmuuden vuoksi" uudenpaan versioon Smoton tarjoukseen "ikuiset ilmaiset päivitykset", ja onhan tuo ohjelma muuttunut niin, että vuosi meni taas opetellessa ja laitetta haukkuessa, mutta kun pääsi jyvälle, niin huomasi saman asian kuin ensimmäisen kanssa taistellessa, että kyllä se pääosin peiliin katsoessa se syyllinen niihin suunnistusongelmiin löytyy. Asensin eri valmistajan telineeseen(wunderbaum..no Wunderlicht) tämänkin ja hyvin on Tomppa(olisko joku Rider model 7/2013) toiminut ja kelpaa ainakin minulle, kun ei paremmistakaan tiedä..En kyllä pitemmille reissuille enää pelkkien karttojen kanssa lähtis.

Jouko

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Navigaattori
« Vastaus #29 : Kesäkuu 22, 2017, 23:43:07 ip »
BTW mulla on TomTom Rider 2013 niin, että se ei ole ollenkaan kiinni pyörän sähköissä, ajelen vaan sisäisellä akulla ja lataan illalla.
Laite on sähkönsäästömoodissa eli kun mitään ei tapahdu, se on pimeänä - ei tule turhaan sitä vilkuiltua. Kun käännös on n. 3 km päässä se herää henkiin ja kertoo, mitä on tulossa. Jos haluaa tietää, missä mennään, näpäytys näyttöön herättää hetkeksi.

Miksi se ei ole pyörän sähköissä, liittyy yritykseen liittää eräs TomTom One sähköihin - tuloksena sinistä savua (vähän) ja tuhoutunut liitäntäjohto. Tekniikka(kaan) ei ole minun lajini, paitsi teoriassa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2017, 11:36:53 ap kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti