joka on muutoinkin avuton ja seuraa koneen kautta maailmaa kuin idiootti
No, soosoo Matti! Nyt kyllä vähättelet nykyihmisen taitoa käyttää erilaisia teknisiä vempaimia. Et varmaan ole ollut kenenkään takapenkillä katsomassa kuinka sitä laitetta käytetään. No, ehkä vieruspenkillä. Ja varmaan on monenlaista käyttäjää.
Juuri eilen kotiuduin rankassa vesisateessa pitkältä ja helteiseltä Euroopan kierrokselta. Paljon aikaa ja vaivaa säästyi TomTomin avulla. Etenkin, kun ajoin koko kierroksen aivan yksin. Itäinen Eurooppa, Välimeri, Alpit ja Passo Stelvio, Itävallan alpit (pakosta, kun yksi tunneli oli suljettu), Schwarzswald.
Ei se käyttö sitä ole, että teetetään navilla reittiehdotus, ja hyväksytään se mukisematta ja ajetaan sitten sitä viivaa pitkin , edes tietämättä mitä ympärillä on. Miksi silloin edes matkailtaisiin? Sillä matkailua moottoripyöräilykin on, ainakin minulle.
Ekö vaan olekin osa koko asian hienoutta, kun voi iltasella kaikessa rauhassa hyvin syöneenä ja levänneenä, vaikka munkkiliköörin ääressä, jalkalampun alla lukea paperikarttoja ja vertailla kohteita ja reittejä TomTomin hyvän, ajantasasien ja selkeän kartan kanssa. Tehdä siihen muutoksia ja merkitä mielenkiintoisia kohteita, joita sattuu löytämään. Voi kaivaa netistä reitin varrella olevia kaupunkeja ja niiden nähtävyyksiä.
Onhan se hienoa pysähdellä Tsekissä juttelemaan tavallisten ihmisten kanssa, jos osaa tsekkia tai muuten pitää sellaisesta. Meitä on moneksi. Minä olin Euroopan kierroksella ajelemassa, en keskustelemassa. Kun kaikkien apuvälineiden: navin itsensä, paperikarttojen, matkailuopaiden ja netin, kanssa on päivän ajourakka selvillä, sen toteuttamisen apulaisena navi on oivallinen ajan ja vaivan säästäjä.
TomTom on erehtynyt kyllä tiestöstä muutaman kerran, mutta paikannuksesta ei koskaan. Sen satelliittipaikannus käyttää parhaimmillaan neljää GPS-järjestemää: Navstar, Glonas, Galileo, Compass. Olkoonpa navin merkki sitten mikä hyvänsä, sen käyttö on opeteltava huolella. Merkittäviä toimintoja, jotka pelkän kohteen etsimisen lisäksi pitää osata rutiininomaisesti ovat: etsi korvaava/vaihtoehtoinen reitti, väistä tiesulku, etsi lähin bensa-asema. Kun San Antoniossa oli tunneli yllättäen suljettu ja hotelli oli Saksassa jo odottamassa, oli vaan mentävä yli vuoren kun läpi ei päästetä. Siinä tuli luotettua TomTomin tekemään "lyhimpään reittiin" ja oikein hyvin se sen suunnitteli, vaikka lumirajalla tulikin käytyä toistamiseen ja syvät olivat "ojat" sielläkin.
Se mitä en ole oppinut nykyisestä TomTom Rider 400 mallista, on oman sijainnin näyttö kartttakoordinaatteina. Se toiminto on siksi oltava lisäksi matkapuhelimeen asennettuna GPS-Essentials/vastaava sovelluksena. Sitä tarvitaan silloin kun erämaaseudulta pitää ilmoittaa oma sijainti apuvoimille: ambulanssille itselle tai muille, tai hinausautolle rengasrikon/vastaavan takia. Tulevat oikeaan paikkaan paljon paremmin kuin vieraskielistä paikannimeä väärällä artikuloinnilla tavattuun tien mutkaan.
Karttakoordinaatit TomTom kyllä ymmärtää hyvin. Monen hotellin katuosoitetta se ei löytänyt lainkaan muististansa, mutta netissä on melkein aina hotellin koordinaatit.
Vaikka kuinka onkin navi-muistivälineeseen tallennettu reittisuunnitelma, olen usein jättänyt sen höpöttämään omiansa ja poikennut suunnitelmasta ajelemaan jonnekin Wienin vanhan kaupungin sokkeloihin, poikennut katukahvilaan syömään sitä suklaatorttua ja juomaan espressoa, varmana siitä, että navi kyllä milloin tahansa neuvoo lyhimmän tien alkuperäiselle reitille. Siis, jos se vielä on telineessään kun palaan kahvilta. Siksi on kiinnitettävä riittävästi huomiota myös lukitus ja kiinnitys järjestelmiin, jotka olivat TomTomin mukana kyllä asialliset.
Mootoripyörän navigaattori poikkeaa autojen vastaavista siinä, että se on paremmin tärinää ja iskuja kestävä ja vettä pitävä. Moottoripyörälaite minulla palvelee koko talvikauden autossa, autolaite ei ehkä palvelisi moottoripyörässä. Hintaahan näillä pahuksilla kyllä on, mutta näyttää siltä, että kaikki korvaavat virittelyt ovat "puolivillaisia".
Navigaattorien moottoripyörämalleissa, toisin kuin automalleissa, ei vielä ole saatavana WiFi:llä varustettuja, jotka osaavat päivittää itsensä verkon yli ilman erillistä tietokonetta. Tietokoneen käyttöjärjestelmänkin on oltava kaupallinen, joihin en haluaisi koskea pitkällä tikullakaan. Asia kyllä hoituu näköjään mainiosti kun asensin Linuxin virtuaalikoneeseen virtuaali-Windowsin.