Kirjoittaja Aihe: V9 käynnistys ongelma  (Luettu 13432 kertaa)

jyrppy

  • Viestejä: 4
V9 käynnistys ongelma
« : Toukokuu 06, 2017, 13:37:53 ip »
Löytyisikö apua? Pyöräni on V9 Bobber. Talven jälkeen käynnistettäessä MI varoitusvalo ns. yleinen vikavalo) jää päälle ja kone ei inahdakkaan, ei edes pyöritä. Samalla abs ja luistonesto valot vilkkuvat jatkuvasti. Mitään varoitustekstejä ei tule näyttöön. Akku ladattu täyteen eli virtaa riittää. Ensimmäisellä kerralla kun yritin käynnistää niin näyttö kysyi:Insert personal code. Kun en koodia muistanut niin käyttö-ohjeen neuvojen mukaan resetoin (kahdella avaimella) ja syötin uuden koodin. Ei enää kysy tuota kun yritän käynnistää. Käyttö-ohjekirja luettu kahteen kertaan ja googletettu on mutta ilman apua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #1 : Toukokuu 06, 2017, 22:18:35 ip »
Olisko jollain tietoa, onko V9:ssä samanlainen ecun kautta ohjattu startti, kuin isolohkoissa? Voisi haarukoida vikaa sitä kautta. Joillain kun on ollut Carc-malleissa käynnistymisongelmaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #2 : Toukokuu 06, 2017, 22:46:50 ip »
Oliko akku tyhjentynyt talven aikana? Jos oli, se on latauksesta huolimatta todennäköisesti nyt sökö.
En tunne V9 tapoja mutta nuo kertomasi viat ovat tyypillisiä alijännitteen seurauksia.
ABS vaatii paljon sähköä ja estääkö moottorin ohjain käynnistyksen jos akun jännite on alhainen.
Ajonestokin voi mennä päälle jos jännite on liian alhainen, tyypillisesti alle 9V.
Akku pitäisi varmuuden vuoksi koekuormittaa, pysyykö jännite silloin riittävänä?
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #3 : Toukokuu 06, 2017, 23:18:23 ip »
Kotioloissa tehtävä akun testi onnistuu jos on jännitemittari ulottuvilla. Lataa akku ylläpitolaturilla niin täyteen että laturi menee ylläpitotoimintoon. Mikäli ei mene niin se kertoo jo että akussa on vikaa. Latauksen jälkeen voi akun lepojännitteen mitata mutta niin että maajohto on irrotettu. Täysi akku pitäisi olla heti latauksen jälkeen noin 13V jännitteessä. Katso laskeeko jännite hiljalleen. Jos neljän tunnin päästä ei ole kuin noin 12V on akussa itsepurkautuminen hyvässä vauhdissa. Akku vaihtoon.

Kaiketi akku oli talven ajan irti pyörän virtapiiristä? Jos ei niin pyörän eri järjestelmät ovat syöneet akun vajaaksi. Aina ei auta vaikka olisi ylläpitolaturikin käytössä.

Akun voi käyttää akkuliikkeessä testattavana. Lataa se ensin täyteen.

Helppo on myös kokeilla uudella akulla. Jos sen kytkemisen jälkeen kaikki pelaa niin tulos lienee selvä.

Akkujen yleinen laatu, jopa ns laatumerkeillä, on mennyt alaspäin. Tänä keväänä olen saanut testata montaa akkua akkutesterillä. Valitettavan monta akkua on saanut tuomion. Ihan viime vuonnakin asennettuja.

Tuossa yllä yleistä akuista.

V9 on mulle vielä tuntematonta aluetta. Mutta vanhemmasta V11 ja V12-malleista on kokemusta. Niissä on käynnistäminen automaattinen toimenpide. Starttinappia vain liipaistaan ja moottori käynnistyy omia aikojaan melko pian nappiin koskemisen jälkeen. Joskus järjestelmä voi suorittaa uusintayrityksenkin jos ei ekalla käynnisty ilman että starttinappiin kosketaan uudelleen. Kaasukahvaakaan ei pidä kääntää. Järjestelmä kyllä kaasuttelee itsekseen kunnes kone lämpenee.

Ymmärtääkseni V9 on varustettu MIUG3-moottorinhallintajärjestelmällä. Jos on kiinnostusta tietokoneavusteiseen pyörän tutkimiseen ja vikalogien tarkkailuun ja nollaamiseen tai jopa säätämiseen voi GuzziDiag olla oikea työkalu. http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #4 : Toukokuu 07, 2017, 00:09:50 ap »
Oliko akku tyhjentynyt talven aikana? Jos oli, se on latauksesta huolimatta todennäköisesti nyt sökö.
En tunne V9 tapoja mutta nuo kertomasi viat ovat tyypillisiä alijännitteen seurauksia.
ABS vaatii paljon sähköä ja estääkö moottorin ohjain käynnistyksen jos akun jännite on alhainen.
Ajonestokin voi mennä päälle jos jännite on liian alhainen, tyypillisesti alle 9V.
Akku pitäisi varmuuden vuoksi koekuormittaa, pysyykö jännite silloin riittävänä?

Monikin nykypyörä syö sähköä pidemmässä seisonnassa. Järjestelmän muisti  ylläpito syö pienen akun talvessa tyhjäksi asti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jyrppy

  • Viestejä: 4
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #5 : Toukokuu 08, 2017, 16:44:10 ip »
Kiitos vinkeistä. Akku oli tosiaan talvenajan pyörässä kiinni mutta latasin sitä säännöllisesti. Latasin sen nyt uudelleen täyteen viikonloppuna ja kävin juuri äsken ma ip mittaamassa lepojännitteen. Mittasin niin akku kiinni kuin irti ja tulos oli sama n.16.5V joka tietenkin alkoi ihmetyttämään, että onkohan mun yleismittari kunnossa kun noin hemmetin korkeaa lukemaa näytti. Suoritin mittauksen useasti ja kävin vielä netistä tarkistamassa, että käytin oikeaa asteikkoa ja tasajännitettä. Siitä huolimatta tulos oli aina sama. Ihan varmuuden vuoksi kokeilin muitakin asteikkoja. Taitaa olla parempi hankkia uusia akku? 

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2017, 16:59:00 ip »
No akusta en tiedä mutta uusi yleismittari lienee paikallaan.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #7 : Toukokuu 08, 2017, 20:18:15 ip »
Varovasti kysyn, että onhan tappokatkaisin päällä. Sehän on aika huomaamaton eli on/off asentojen ero ei ole suuri. Testasin omalla V9:lläni ja se käyttäytyy just noin, kun
katkaisin on off-asennossa.

Nuo abs- ja luistonestovalothan vilkkuvat pyörän käynnistyttyäkin kunnes lähdet liikkeelle.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #8 : Toukokuu 08, 2017, 20:37:37 ip »
No akusta en tiedä mutta uusi yleismittari lienee paikallaan.

Tai ainakin uusi patteri siihen mittariin, varsinkin jos on halpismittari.

Nimim. kokemusta on.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #9 : Toukokuu 08, 2017, 21:03:00 ip »
Onkos tuossa ihan "tavallinen" akku? Jos mittari vahingossa näyttääkin totta, voisi kuvitella ecun olevan antamatta lupaa käynnistää järjestelmiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #10 : Toukokuu 08, 2017, 21:16:55 ip »
mittari on helppo testata omasta tai jos ei ole niin naapurin autosta . . .

jyrppy

  • Viestejä: 4
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #11 : Toukokuu 09, 2017, 09:09:58 ap »
Yleismittarissa oli jotain häikkää. Toinen mittari antoi 12,3V lepojännitteen eli akku on ok. Tuo tappokatkaisinkin tuli tarkistettua tukijalasta eli kyllä sekin omasta mielestäni toimi. Täytynee tilata kuljetus Heinolle :(

LOS

  • Viestejä: 56
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #12 : Toukokuu 09, 2017, 10:16:25 ap »
Toinen mittari antoi 12,3V lepojännitteen eli akku on ok.

Jos olet todella ladannut akun ja sen jälkeen jännite on alle 12,4V - on akku lopussa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #13 : Toukokuu 09, 2017, 10:38:04 ap »
Täyteen ladatun akun lepojännite on enemmän kuin 12,5V. Isossa akussa tuollakin jännitteellä on vielä voimaa mutta pikkuinen moottoripyörän akku alkaa olla lopussa. Toki väliaikaisesti jännite voi olla alempikin jos akkua on kuormitettu kovasti eikä ladattu lainkaan.

MIUG3:sen toimintoja en oikein tunne mutta aiemmilla järjestelmillä on ollut tapana estää moottorin käyttö jos jännite on liian alhainen tai liian korkea.
Kipaisepa akkukauppaan akun ulkomittojen ja tyyppimerkinnän kanssa. Suosittelen AGM-tyyppistä akkua. Ei ole hapon kanssa touhuamista siinä. Akku pitää ladata ennen käyttöönottoa täyteen. Siten varmistat akun toiminnan.

Tuskin tarvitsee viedä Heinolle pelkkää akun vaihtoa varten.

Suosittelen hankkimaan ns. ylläpitolaturin jos ei jo ole. Se on noin akun hintainen ja sillä ladatessa se kertoo akun tilasta. Niissä on yleensä jonkinlainen toimintojen näyttö. Ctek on tunnetuimpia merkeistä. http://www.motonet.fi/fi/kategoria/653/319576/CTEK-akkulaturit Noista jokin sieltä pienemmästä päästä. Esimerkiksi.

Noin yleensä ottaen: olen seurannut läheltä kahden kerhon jäsenten toimintaa näin keväällä. Hirveää säätöä akkujen kanssa. "Se oli viime kesänä ihan hyvä." ja "talvella lähti hienosti käyntiin." ym puolustelua akuista vaikka tarvittaessa ei jaksakaan. Muutaman kympin osasta tehdään ongelma. Vaikka joka kevät hakisi uuden akun niin kokonaiskustannuksissa se olisi kovin vähän ajokautta kohti jos yleensäkään ajelee. Lisäksi varmempi tunne siitä että ei jää vajaakuntoisen akun vuoksi jumiin minnekään. Vaikuttaa siltä että vanhakin akku on motoristin erityisessä suojeluksessa.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #14 : Toukokuu 09, 2017, 10:40:13 ap »
Kajk taisi tarkoittaa ohjaustangossa olevaa tappokatkaisinta.