Kirjoittaja Aihe: V9 käynnistys ongelma  (Luettu 13426 kertaa)

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #15 : Toukokuu 09, 2017, 12:28:44 ip »
Yleismittarissa oli jotain häikkää. Toinen mittari antoi 12,3V lepojännitteen eli akku on ok. Tuo tappokatkaisinkin tuli tarkistettua tukijalasta eli kyllä sekin omasta mielestäni toimi. Täytynee tilata kuljetus Heinolle :(

Tarkoitin ohjaustangossa olevaa painiketta - siinä starttinappulan yläpuolella.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #16 : Toukokuu 09, 2017, 15:44:06 ip »
Heräsin tästä ketjusta kokeilemaan Cali 1400:n starttaamista. Ajattelin, jos vaikka veisi mummelin äitienpäivälounaalle sunnuntaina. Olin ylläpitoladannut akkua CTEK:illä joulukuussa ja nyt keväällä huhtikuussa. Huhtikuussa kaikki ei näyttänyt olevan kohdillaan. Vain pari valoa paloi CTEK:ssä. Nyt starttinappia painettaessa kolahti vähän eikä startannut ollenkaan. Mittaristossa näytti 9,3 V. Ei lähtenyt CTEK:ilä korjaamaan akun latausta.  Pitänee hankkia uusi akku. Akku oli talven paikoillaan ja ilmeisesti ajotietokone ja muut toiminnot söivät akun loppuun seisonnan aikana. Opaskirjassa sanotaan, jotta pidemmillä seisokeilla pitäisi akku ottaa pois tai ainakin 30 ampeerin sulake pois. Näin se opettaa käytännön kautta.

Tuosta jalkatuesta on mulla myös kokemuksia. Aikoinaan Nevadaa käynnistelin tallissa ja se ei änähtänytkään. Mittaristossa oli kyllä virtaa. No työnsin sen tallista sopivaan alamäkeen. Kakkonen päälle ja starttia perään, niin lähti. Ajoin huoltoliikkeen pihaan ja pyysin selvittämään ongelman. Seuraavana päivä, kun hain pois, niin sanoivat, ettei starttaamisessa mitään vikaa ollut. Satulaan istumaan vaan ja jalkatuki pois, niin kyllä lähtee. Hiukkasen nolotti. Puolustuksena, jotta toisesta pyörästäni Jackalista oli ilmeisesti eliminoitu kyseinen toiminto.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #17 : Toukokuu 09, 2017, 16:04:27 ip »
Olin ylläpitoladannut akkua CTEK:illä joulukuussa ja nyt keväällä huhtikuussa.

Eikös ylläpitolaturin idea ole juuri se että se pidetään koko ajan kytkettynä...
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #18 : Toukokuu 09, 2017, 16:14:29 ip »
Olin ylläpitoladannut akkua CTEK:illä joulukuussa ja nyt keväällä huhtikuussa.

Eikös ylläpitolaturin idea ole juuri se että se pidetään koko ajan kytkettynä...

Joo, niin kai se pitäisi olla jatkuvasti kiinni, mutta nuukuuksissani ajattelin selvitä yhdellä laturilla. Tämä ainokainen kun on kiinni kovimmat pakkaset ulkona seisovassa diisseliautossa. Guzzi on puolestaan lämpimässä tallissa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #19 : Toukokuu 09, 2017, 17:13:09 ip »
Noissa käykö Guzzi sivujalka maassa on ollut erilaisia versioita.
Yleisin käytäntö on että käy kun on vapaalla ja vapaan valo palaa.
Vaikka on vapaalla, mutta valo ei syty, niin ei myöskään sitten käy (omassa calissa just se tilanne).

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #20 : Toukokuu 09, 2017, 20:41:49 ip »
Minulla on 1100 Brevassa edellisen omistajan jäljiltä jonkilainen ohikytkentänappi pyörän käynnistämiseksi (sijaitsee satulan alla). Edellisellä omistajalla oli kuulemma joskus ollut käynnistysvaikeuksia kun oli pysähtynyt tauolle, siksi oli tehty moinen kytkentä. Lauantaina kun tein lähtöä kevään ensi lenkille ei pyörä startannut starttinapista. Ei muuta kuin satula pois, virrat päälle ja painallus kumitutin sisällä olevasta napista ja johan oli kone tulilla. Lisävaruste näytti toimivan niinkuin pitikin. Onkohan tuollainen asennus kaikinpuolin turvallinen ja haitaton ?

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #21 : Toukokuu 09, 2017, 21:12:51 ip »
mulla hieno tilanne, jälkeläisillä on nyt kaikilla kanssa pyörät, mutta siis tänä keväänä esikoinen haki jostain hämeenlinnasta 2006 mallisen honda cb1000 yleispyörän, no viikko oston jälkeen ei lähde käymään, pyörittää hyvin mutta ei lähde, pitkien ihmettelyjen jälkeen uusi akku ja sillä lähtee, elektroniikka vaatii oman sähkönsä ja vaikka vanha akku oli suht hyvä niin ei vaan auta, ei sillä lähtenyt, tämän tapauksen kaverin kannattaisi varmaan kokeilla kaapeleilla jos jotenkin saa vaikka parin ruuvimeisselin kanssa virtaa syötettyä akulle missä se sitten onkaan

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #22 : Toukokuu 09, 2017, 22:09:59 ip »
Noissa käykö Guzzi sivujalka maassa on ollut erilaisia versioita.
Yleisin käytäntö on että käy kun on vapaalla ja vapaan valo palaa.
Vaikka on vapaalla, mutta valo ei syty, niin ei myöskään sitten käy (omassa calissa just se tilanne).

Jackal sytyttää kyllä vapaan valon jalka alhaalla, muttei käy. Edes bensapumppu ei pyöri.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #23 : Toukokuu 09, 2017, 22:27:35 ip »
Miula oli kerran sinisen ovaalin auto.
Se lähti käyntiin 85 prosenttisesti hyvin, mutta se loppu 15 prosenttia oli ihan nopalla heittelyä.

Olin silloin töissä autokorjaamossa, joten vianetsintä onnistui hyvin.
Kytkin siihen himmeliin kaikki mittarit ja oskiloskoopit mitä vaan korjaamosta löytyi.

Vika löytyi.
Startin laakerit oli kuluneet ja aina silloin tällöin startti maadoitti itsensä, jolloin virtamäärä kasvoi ja sitä kautta akkujännite aleni.
Eihän sitä huomannut, kus startti silti pyöritti moottoria.
Kun akkujännite aleni alle ohjainlaitteen salliman, niin ohjainlaite ei sallinut moottorin käynnistyä.

Uudella startilla huoli katosi.

Joten digitaalivehkeissä moni asia vaikuttaa moneen asiaan...
Tämäkin vielä! ! !

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #24 : Toukokuu 09, 2017, 22:49:46 ip »
Elilaisia versioita tosiaankin on tehty tuon suhteen.
Olikos Jacalissa tosiaan noin, parin päivän päästä tulee J-Cali ja pääsen kokeilemaan miten siinä, -99 mallia muistaakseni.
Sivujalan anturahan halutessa on helppo ohittaa yhdistämällä sinne menevät johdot.
Anturassa piilee mahdollisuus jumiutuessaan myös niin että jää pysyvästi ei käynnisty- asentoon ja se on aiheittanut pulmia.
Käynyt mielessä ohittaa, kyllähän sen tietää kokeilemalla onko vaihde vapaalla ilman mitään valoja..
Periaatteessahan on tietysti kyse turvatoimesta ettei pyörää käynnistettäisi jalalla vaihde päällä, mutta olisi mahdollisuus käyttää pyörää jalalla kun on vapaalla.
Hyvä homma toimiessaan.
Sen vapaavalon sytyttävän anturin sijaintia en nyt muista, oli kyllä joskus tapetilla palstoillamme aiemmin.
Joku velhoista varmaan muistuttaa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #25 : Toukokuu 09, 2017, 23:04:18 ip »
Anturi on laatikon kyljessä startin takana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #26 : Toukokuu 09, 2017, 23:06:29 ip »
Miula oli kerran sinisen ovaalin auto.
Se lähti käyntiin 85 prosenttisesti hyvin, mutta se loppu 15 prosenttia oli ihan nopalla heittelyä.

Olin silloin töissä autokorjaamossa, joten vianetsintä onnistui hyvin.
Kytkin siihen himmeliin kaikki mittarit ja oskiloskoopit mitä vaan korjaamosta löytyi.

Vika löytyi.
Startin laakerit oli kuluneet ja aina silloin tällöin startti maadoitti itsensä, jolloin virtamäärä kasvoi ja sitä kautta akkujännite aleni.
Eihän sitä huomannut, kus startti silti pyöritti moottoria.
Kun akkujännite aleni alle ohjainlaitteen salliman, niin ohjainlaite ei sallinut moottorin käynnistyä.

Uudella startilla huoli katosi.

Joten digitaalivehkeissä moni asia vaikuttaa moneen asiaan...

Vaimon edellinen Kawa teki samaa. Siinä syynä oli hiilien kulumisesta tullut hiilipöly, joka maadoitti roottorin silloin tällöin. Putsaus onneksi riitti, mutta uusi akkukin tuli jo hommattua ja kaikenlaisia konsteja kokeiltua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #27 : Toukokuu 09, 2017, 23:07:22 ip »
Lainaus
Sen vapaavalon sytyttävän anturin sijaintia en nyt muista, oli kyllä joskus tapetilla palstoillamme aiemmin.
Joku velhoista varmaan muistuttaa?

Ei siinä mitään velhoelkeitä tarvita. Vapaavalon kytkin on startin takana tai vähän sen yläpuolella. Maajohto irti akusta ja startti irti niin kytkin tulee näkyviin. Niitä on kahta erilaista mallia. Vanhempi on kiinni kahdella ruuvilla ja sijainti alempana. Se on säädettävää mallia. Uudempi on omalla kierteellään ja upotuksessa vaihteiston tukipisteen juuressa. Nyt lienee kysymys tästä uudemmasta versiosta. Säädettävyyttä ei ole muuta kuin laittaa prikkoja alle.

Yleisin vika on että johdin on irronnut liittimestä, hapettunut tai johdin on poikki. Nämä asiat molemmista malleista kannattaa katsoa ensin. Johdin on helppo testata: tökkää liittimen, kun pyörässä on virta päällä, paljaaseen metalliin niin vapaavalon pitäisi syttyä. Jos ei syty niin johto on poikki tai vapaavalon polttimo vainaa. Polttimon palaminen aiheuttaa samat oireet kuin anturin toimimattomuus tai sähkönkulun este.

PS: sama testi toimii myös öljynpaineanturille.


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #28 : Toukokuu 10, 2017, 00:02:40 ap »
Tutkitaan...

jyrppy

  • Viestejä: 4
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #29 : Toukokuu 10, 2017, 17:23:20 ip »
Kiitokset kaikille kommentoijille. Tappokytkimestä löytyi vastaus. Vaikka omasta mielestä olinkin kokeillut sitä jo aiemmin niin sen kun muisti laittaa poispäältä niin jo pärähti käyntiin. Tällä kertaa siis selvittiin ilman kuluja ja vain pientä noloutta tuntien  ;)