Ostin tämän vm 2011 Californiani viime vuoden toukokuun lopulla ja alkuvaikeuksien jälkeen Guzzin omistaminen ja sillä ajelu on ollut yhtä juhlaa. Edellinen/ensimmäinen pyöräni oli HD Sportster, jolla ehdin kahtena kesänä ajaa yhteensä noin 20000 km, eli kokemusta ajamisesta / tekniikasta ei kauheasti ole. Se, mikä nyt tämän kevään ensimmäisten 400 km:n mukana on tullut häiritsevästi uudelleen vaivaksi, on välivapaat. Viime kesän alussa minulla oli todella suuria ongelmia tämän ilmiön, jota HD:ssa ei esiintynyt, kanssa. Sitten aloin käyttää ylöspäin vaihtaessa kantapäätä ja ongelma väheni selvästi, mutta oli edelleen. Vajaan tuhannen kilometrin jälkeen vaihdoin vaihteisto- ja peräöljyn, koska edellinen omistaja ei ollut varma, oliko vaihtanut niitä edellisen kesän ajojen jälkeen. Lisäsin molempiin myös Motonetin molycote-korviketta. Sen jälkeisten 9000 km:n aikana ei välivapaa juurikaan kummitellut, ainoastaan 1:n kytkeytyminen paikallaan oli välillä ongelmallista.
Tänä "keväänä" ilmiö on tullut esiin taas hyvin voimakkaasti. Vaihdoin kaikki öljyt ensimmäisen ajolenkin jälkeen ja laitoin sitä molya ainoastaan perään. Esimerkiksi tänään, kun ajoin 50 kilsan lenkin, meni vaihteisto välivapaalle varsinkin alaspäin vaihtaessa. Ainakin muutamalla kerralla se meni neloselta kolmoselle vaihtaessa kolmosen ja kakkosen väliin, en ole varma, jäikö se välillä myös vajaaksi vai menikö se joka kerta halutun vaihteen yli.
Voiko ilmiön lähes häviäminen ja tulo uudelleen, johtua tuosta moly:stä ja sitten sen jättämisestä pois, vai onko kyse vain siitä, että en taas osaa talven jälkeen polkaista oikealla voimalla/tavalla? Myös öljy vaihtui hiukan, eli viimekesäinen oli Liqui Moly 75w90, tämänkeväinen taas Mobil 80w90, molemmat gl5.
Laitanko taas molybdeenisulfidia laatikkoon vai pitääkö vain opetella vaihtamaan?