Kirjoittaja Aihe: Calin Välivapaat  (Luettu 9955 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #15 : Huhtikuu 27, 2017, 23:26:15 ip »
Lainaus
Jossain oli kyllä se vivun säätöohje
Aikanaan tuli Cali Stonen yksilevyisen kytkimen säädön kanssa saikattua, säätelin kyllä niin että oli kiva käyttää, ei ainakaan kantanut (siitä erityisesti varoitettiin)... Siihen oli ihan oma "Technical Information": - - "be certain to check more frequently the clearance on the lever, in as much as in the initial using period, it is possible that the clearance void itself with the result that the clutch sticks and, therefore, become irreparably ruined. Be reminded as well that work can be performed on the handlebar adjuster, on the adjuster at the end of the cable as well as on the clutch lever assembled on the gear cover."
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #16 : Huhtikuu 28, 2017, 11:54:52 ap »
Joo, tuohan se ohje oli jota muistelin.

Jatkossa Guzzin omistajan on hyvä tallentaa netistä pyöränsä korjaamokäsikirjat ja ja muut kuvastot tietokoneelleen tai mieluimmin muistitikulle. Olen seurannut kavereita jotka sitten viimeisessä hädässä, kun remontti on vaiheessa, ottaa puhelimella yhteyden nettiin ja etsii sieltä oikeaa tiedostoa ja tiedon kohtaa. Epätoivoiselta näyttää se. Ottaa aikaa ja näyttö on pieni.

Tallia varten sitten vanha läppäri tai tabletti jonka ei tarvitse olla nettiyhteydessä eli vanhakin käyttöjärjestelmä käy. Sillä on hyvä aukoa muistitikulta tiedostoja. Uusimmat tiedostot tältä vuosituhannelta ovat lisäksi interaktiivisia eli sisällysluettelon jokaisesta kohdasta pääsee suoraan asiaa käsittelevään kohtaa. Niissä on myös hakusanahaku. Vanhempia pdf-tiedostoja joutuu rullaamaan ylös ja alas löytääkseen oikean kohdan. Kirjan ja tietokoneelle taltioidun (koipoidun) pdf:n sivuluvut eivät täsmää.

Korjaamokäsikirjat ovat usein sellaisia että on jokin perusmalli johon on mallikohtainen täydellinen korjaamokäsikirja mutta sitä seuraavia malleja, jopa vuosikymmen myöhemmin, käsittelevä korjaamokirja onkin vain ohut vihko. Siinä tosin viitataan että kyseessä on lisäosa "emomallin" korjaamokirjaan.

Esimerkiksi jotkin Californiamallien korjaamokirjat ovat hyvin suppeita tästä syystä tai sellaista ei edes ole saatavissa. Silloin mennään jonkin aiemman "emomallin" kirjan ohjeiden mukaan.

On myös yhteisiä kirjoja usealle mallille kuten V11 Sport, V10 Centauro ja Daytona. Vaikka on eri moottorit on tekniikka suurelta osin samaa.

Netistä löytyy kaikenlaisia lähteitä joissa pitää varoa tietokonepöpöjä mutta seuraavissa en niitä ole havainnut:
http://www.pdfmotomanual.com/
http://www.guzzitek.org/
http://www.thisoldtractor.com/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #17 : Huhtikuu 28, 2017, 12:16:48 ip »
No voihan ne manuaalit ladata siihen puhelimeenkin. Saa sitäkin zoomattua. Ainakin minun silmille riittää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #18 : Huhtikuu 28, 2017, 12:49:35 ip »
No voihan ne manuaalit ladata siihen puhelimeenkin. Saa sitäkin zoomattua. Ainakin minun silmille riittää.
Juu, mutta melkoista turaamista likaisilla sormilla. No, sama tabletin kanssa. Läppärissä on teipattuna ohut muovikelmu näppäimistössä niin ei kaatunut kahvi tai tai ryönäiset sormet paljon haittaa. Menee hermot näiden puhelimen kanssa touhuaviin kun se kestää ja kestää löytää oikea tieto sillä menetelmällä. Menee meikäläiseltä into jeesata.

Helpoin on yleensä merkkikohtainen kirja. Siis sellainen jossa on kannet ja niiden välissä sivuja joissa on interaktiivitonta ja muuttumatonta tietoa. Tiedoksi nuoremmalle väelle että sellainenkin formaatti vielä toimii jos osaa lukea. Välimuotona itsekin toisinaan tulostan asioita paperille. Ihan kaikkien Guzzimallien osien järjestystä ja säätöarvoja en vielä ole oppinut.

Nyt on tosin tullut H-D-osastoa opiskeltua kun merkittävä osa kavereista on siirtynyt japaninpyöristä amerikkalaisiin. Niissä on paljon enemmän vaihtelevuutta tekniikassa kuin Guzzeissa. Kun taas ne kaverit joilla on ollut Guzzit vuosikymmeniä ajavat edelleen Guzzeilla.

Yleinen tieto on kuitenkin vallalla: Guzzi on edelleenkin epävarma ja vikaherkkä ajoneuvo.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #19 : Huhtikuu 28, 2017, 13:05:33 ip »
Ainakin itsellä tuo puhelin on käytännössä aina mukana ja helposti käytössä. Yhteys on yleensä vain liittymästä kiinni. Omassa pyörii muutamasta megasta sataan megaan, sillä kyllä imaisee nopsaan vaikka kokonaisen manuaalin. Eikä tuo nyt kovin kärsineen näköinen ole, vaikka sitä on mustillakin käsillä käytetty, sen voi kyllä putsata..
Itse toki isommissa remonteissa ennakoin sen verran, että käyn toimenpiteen etukäteen läpi tuvan puolella. Jos sitten tarvitsee kesken homman manuaaliin turvata, niin sen voi sitten ottaa vaikka puhelimesta esille.
Reissun päällä puhelin on voittamaton, harvemmalla on kiinnostusta kanniskella läppäreitä tai kirjastoa mukanaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #20 : Huhtikuu 28, 2017, 14:36:11 ip »
Ainakin itsellä tuo puhelin on käytännössä aina mukana ja helposti käytössä. Yhteys on yleensä vain liittymästä kiinni. Omassa pyörii muutamasta megasta sataan megaan, sillä kyllä imaisee nopsaan vaikka kokonaisen manuaalin. Eikä tuo nyt kovin kärsineen näköinen ole, vaikka sitä on mustillakin käsillä käytetty, sen voi kyllä putsata..
Itse toki isommissa remonteissa ennakoin sen verran, että käyn toimenpiteen etukäteen läpi tuvan puolella. Jos sitten tarvitsee kesken homman manuaaliin turvata, niin sen voi sitten ottaa vaikka puhelimesta esille.
Reissun päällä puhelin on voittamaton, harvemmalla on kiinnostusta kanniskella läppäreitä tai kirjastoa mukanaan.

En osaa oikein kuvitella tilannetta jossa tarvittaisiin teknisiä tietoja reissun päällä. Tieto lähimmästä rengasliikkeestä on kyllä joskus ollut tarpeen.
Kun reissussa ollaan niin silloin ajetaan, ei korjata. Tai ei ainakaan itseni ole juuri tarvinnut näppejä liata. Akku on poikinut tien päällä ja kerran meni virranjakajaan niin paljon vettä että kipinä katosi. Asia ehkäistiin jatkossa katkaistulla maitotölkillä. Kaunishan ei täysmaitopurkki ole mutta hoiti sadesääongelman.  Akku tarvitsi korvaavan tuotteen lähimmästä kaupungista. Pari tuntia siihen kului.

Quotasta hajosi laturin staattori Kemijärven ja Sodankylän välillä. (Tai jo aiemmin mutta sitä en huomannut) Uudehkosta pyörästä. Mutta ei se matkaa katkaissut. Vaihdettiin akkua pyörästä toiseen ja niin edettiin Sodankylään jonne staattori tuli lentopostissa aamuksi. Lisäksi tarvittiin pienkonekorjaamon työkaluja. Tämä varikkokäynti tosin venyi liki viikoksi sillä korjaamon isäntä perheineen olivat kovin vieraanvaraisia. Mutta se on taas oma juttunsa.

Kaverin BMW G/S:n vaihdelaatikko hajosi likellä Pudasjärveä illansuussa. Otettiin huone matkustajakodista. Seuraavana aamuna paikalliseen kelkkakorjaamoon pyörä sisään. Saatiin vuokrattua työpöytä. Vaihteisto irti, palasiksi, Oulusta tilattiin uusi laakeri, käytiin syömässä, lunastettiin laakeri Matkahuollosta, vaihteisto nippuun ja illaksi Ylöjärvelle. On siis kokemusta korjauksista tien päällä ja montaa pyörää olen tarjoutunut korjaamaan mutta harva outo antaa korjata.

Erään kerran meni yhdeltä kaverilta Gold Wingistä kannentiiviste lapinreissulla. Se pisti hieman miettimään mutta lähistöllä oli maatalo ja kyseltiin sieltä että olisiko alumiini- tai kuparilevyä pientä palaa. Toki sellaista löytyi mutta hyvin kuhmuista. Oli ollut sepän pajan huuvassa edellisellä kerralla. Pyörästä kansi irti, mikä ei ole bokserikoneessa ollenkaan hankalaa. Taltalla ja lainatulla viilalla tehtiin reiät peltiin vanhan tiivisteen mukaan. Iltanuotiolla sitä sitten tulessa käänneltiin että pehmenisi. Aamulla asennettiin paikalleen. Vettä syyläriin ja matka jatkui. Kaunis se ei ollut.

NTX750 sylkäisi öljyä pihalle Pellon pohjoispuolella. Reissukaverit olivat huolestuneita. Ajeltiin sitten hiljalleen ja tuli maatalo tien varressa näkyviin. Sieltä pyydettiin puolen metrin pätkää puutarhaletkua. Saatiin eikä maksanut mitään. Hetken aikaa hikistä tuhrausta ja huohotinletku vaihtui uuteen. Myöhemmin pyörä pestiin leirintäalueella. Se vesiletku kesti pidempään kuin alkuperäinen.

Samasta pyörästä repesi toinen kaasuttimen kumeista joskus myöhemmin. Se korvattiin ilmastointiteipillä sillä kertaa. Myös muovikassia mietittiin korvaajaksi mutta teippi voitti.

Näitä asioita en pidä muuta kuin pieninä viivytyksinä. Ei matkan keskeytyksinä. Vielä ei ole tarvinnut omaa eikä seurassa olevienkaan pyöriä pakettiautolla noutaa. Kun on hieman työvälineitä mukana niin mikä on matkaa tehdessä.

Silloin kun oli japsipyöriä itsellä niin nuo tielle jäämiset olivat tuttu juttu. Mutta koskaan ei tullut ajettua 50 km kauemmas omasta tallista. Kyläpärräilyä lähinnä.

Noita matkan varressa sattuneita sähläyksiä on useita ja liki kaikki mielenkiintoisia kokemuksia. Puolen miljoonan kilometrin matkaan mahtuu monennäköistä. Taitaisin saada kirjan aikaiseksi jos noita kirjailisi muistiin.

Mielikuvitus ja jonkinlainen tekniikan ymmärrys on hyvä olla että ei jää pulaan. Hiljattain kuollut Robert M. Pirsig avarsi maailmaani tekniikan omaksumisesta teini-iästä lähtien vaikka silloin en jaksanutkaan koko kirjaa lukea. Myöhemmin kyllä. Siinä jaotellaan motoristit kahteen ryhmään: klassisiksi ja romantikoiksi. Oman mielipiteeni mukaan ei jälkimmäisille pitäisi antaa moottoripyörää lainkaan.

Tiesittekin varmaan että rasvattomalla maidolla voi paikata renkaan?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #21 : Huhtikuu 28, 2017, 14:44:35 ip »
Todennäköisin skenaario tien päällä lienee jonkin/joidenkin osien irti variseminen ja niiden takaisinasennusjärjestyksen aprikointi. Saattaa lyhentää operaatiota rankasti, jos on kuvaa käsillä.
Myös muutamien pyörien pelkkä akun esille kaivaminen saattaa vaatia manuaalin selailua. Ja tämä ei ole mikään vitsi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #22 : Huhtikuu 28, 2017, 15:25:02 ip »
Todennäköisin skenaario tien päällä lienee jonkin/joidenkin osien irti variseminen ja niiden takaisinasennusjärjestyksen aprikointi. Saattaa lyhentää operaatiota rankasti, jos on kuvaa käsillä.
Myös muutamien pyörien pelkkä akun esille kaivaminen saattaa vaatia manuaalin selailua. Ja tämä ei ole mikään vitsi.

Sellaisilla pyörillä en halua ajaa.
Nyt kyllä on tekninen härveli tallissa. Mutta olen koittanut opiskella sen tekniikan purkamalla sen luilleen ja kokoamalla takaisin sekä hankkimalla ja tekemällä sellaiset työkalut että jos tulee ongelmia niin ei matka jää kesken. Lisäksi olen perehtynyt sen tietotekniseen "sieluun" että voin tarvittaessa muuttaa tai ohittaa sen järjestelmiä mikäli ne aiheuttavat jonkinlaisia ongelmia. Tietotekniikkaa on vain sen verran mukana että voi katsoa onko bitit järjestyksessä. Se käy pienemmälläkin laitteella.

Se että mikä on osien oikea järjestys taas selviää osien käyttötarkoituksesta ja rakenteen luonteesta. Jos ei tiedä miten jokin laite toimii on paras jättää se koskematta ettei tule lisää ongelmia. Omassa tallissa voi sitten perehtyä asiaan rauhassa. Tai antaa ammattilaisen tehdä.

Jos osia sanamukaisesti putoaa tielle niin niitä tuskin löytää. Muutama vuosi sitten mennessäni Karjalaan Alkoholipyörällä eräällä metsävälillä soratiellä katosi osia ajaessa. Mutta sivusilmällä näin että reilun puolen metrin mittainen kepakko lensi etuviistoon vasemmalle metsään. Pysäytin ja huomasin että seisontatukea ei ole. Piti ajaa pyörä ojan pientarelle ja lähteä muistikuvan mukaan etsimään. Mutteria, jousia eikä salpaa tietenkään löytynyt mutta sivuseisomatuen varren löysin pusikosta. Yksistään ei sillä mitään tee mutta kahdella sidontaliinalla sain sen käyttöön kun piti pysähtyä pidemmäksi aikaa. Lähtiessä sitten taas tuki matkatavaroiden päälle.

Aina sattuu jotain kun on reissussa. Viimeisempiä takaiskuja on ollut kun em Alkoholipyörän ahtimen hihnan kiristimen laakeri poiki. Sitä en saanut korjatuksi mutta onneksi ahdin toimii jonkin verran myös nurinpäin moottorin imupaineella. Maksimivauhti oli noin 80 kmh mutta sillä nopeudella matka Pöytyältä Tampereelle sujui melko hyvin. Vaihdoin vain moottorinohjaustiedoston alkoholikäytöstä bensakäytölle koska suoralla reitillä ei ollut alkoholitarjontaa. Tehot tietysti putosivat myös.

Mietin viime kesän ongelmia mutta ei tule muuta mieleen kuin California 1400:sen akun äkillinen poismeno. Lähdin Kerholta tankkaamaan puolen kilometrin päähän Metsäkylän Shellille. Mittarilta se ei enää käynnistynytkään. Akkulaturi oli mukana.
Huoltiksen seinästä löytyi pistorasia jonka luo työnsin pyörän. Akku lataukseen ja kahville. Vartin päästä laturin asetus täydelle virralle. Vielä hetken odottelua ja yhdessä akkulaturin tuottaman virran kanssa kone lähti pyörimään. Takaisin Kerholle, pyörä sisään. Yritys käynnistää mutta ei ei edes mittarivalot syttyneet. Hieman ärtynyt soitto Heinolle. Sieltä lähti huoltomies uuden, samanlaisen Yuasa-akun kanssa Kerholle. Vaihtoi akun ja lähti. Ei maksanut mitään. Myin tuon akun sittemmin pois ja laitoin luotettavamman tilalle. Toistaiseksi ei ongelmia. Happoakkujen kanssa en rähjää.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #23 : Huhtikuu 28, 2017, 15:40:10 ip »
Eräällä saksalaisella merkillä akku on parissakin mallissa piilotettu "tankin" etupuolelle runkoon. Edes virtajohtoja ei ole merkitty + tai - merkein. Akun voi liittää väärin päin. En itse asentanut, mutta niin tekemällä saa kyllä ostaa uuden johtosarjan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #24 : Huhtikuu 28, 2017, 15:53:18 ip »
Siltä se alkaa näyttämään. Laitteet tehdään siten että merkkikorjaamon ulkopuolella ei suoriteta mitään korjaus- tai jopa pientäkään huoltotointa. Pyörä pakun kyytiin ja huolto hoitaa. Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin aika monet tälläkin palstalla kirjoittelevat toimivat niin. Silloin on vaihtoehtoja vain yksi vian sattuessa: kyyti korjaamolle. Eikä pelkkä korjaamo kelpaa vaan merkkikorjaamolle.
Otaksun että tämä käytäntö on ns. asiakaslähtöistä positiivisen toimintaympäristön luomista kuluttajan ja brändin eduksi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #25 : Huhtikuu 28, 2017, 16:31:04 ip »

Toisaalta... saattaa olla Guzzin omistajissa kuitenkin itsehuoltajien / korjaajien osuus aika korkea.   Matin blogia seuraan itse aktivisesti.
ps.
Siinä vaiheessa kun ajelen korjaamokirja puhelimessa , niin kyllä luottamus on pyörään mennyt :D

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #26 : Huhtikuu 28, 2017, 17:00:19 ip »
Todennäköisesti sulla on ainakin osakasko pyörässä, vaikket aio törmäillä hirvien kanssa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #27 : Huhtikuu 28, 2017, 19:19:03 ip »
<snip>
Siinä jaotellaan motoristit kahteen ryhmään: klassisiksi ja romantikoiksi. Oman mielipiteeni mukaan ei jälkimmäisille pitäisi antaa moottoripyörää lainkaan.

Tiesittekin varmaan että rasvattomalla maidolla voi paikata renkaan?

Ole rauhallisella mielellä, ainakin allekirjoittaneen osalta - minulle ei annettu moottoripyörää - ostaa se piti  ;)

Ei ollut maitopurkkia mukana, kun Tanskassa meni moottoritiellä takarengas - eikä siitä rengasta enää tullut paikkaamalla, olisiko tullut rasvattomalla maidollakaan?

Työkaluja on aina mukana - Sveitsin armeijan linkkari.  :)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2017, 21:09:27 ip kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #28 : Huhtikuu 28, 2017, 20:50:12 ip »

"Todennäköisesti sulla on ainakin osakasko pyörässä, vaikket aio törmäillä hirvien kanssa?"

Jos minua tarkoitit, niin ei ole ollut edes liikennevakuutusta pyörissä viime syksystä alkaen. Eihän vanhaa Guzzia edes kukaan varasta.
Pari viimeistä pitkää reissua liikennevakuutuksella. Nyt kun hinnat on pudonneet  ( vuosi 168 € osakaskolla  - liikenteestäpoistot ) niin saatan harkita.
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Calin Välivapaat
« Vastaus #29 : Huhtikuu 29, 2017, 00:49:01 ap »
Jaa että miksi hommasin Sprinterin ja ajorampit..? No siksi että bändi kulkee mukavasti 1+5 hytissä ja caset saa ramppeja pitkin kyytiin... Guzzia siellä ole vielä tavattu...???? ja sitäpaitsi kaikki tekniset vehkeet ovat ihmisen tekemiä joten vikaa/korjausta tulee väistämättä... kovaa ajoa ja huolimatonta hoitoa, sitä Guzzikin sietää aikansa...