Kirjoittaja Aihe: 98E5 poistuu vähitellen  (Luettu 12398 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
98E5 poistuu vähitellen
« : Huhtikuu 12, 2017, 10:29:33 ap »
Polttoainemyynti keskittyy 95E10 ja korkeaseospolttoaineisiin joissa "petäjäistä" on enemmän. Homma etenee hiljalleen.
http://www.is.fi/autot/art-2000005167657.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2017, 11:01:58 ap »
Ja mitenköhän käy uusien downsizing-bensaturbojen kanssa? Ne käytännössä vaativat, optimaalisesti toimiakseen, 98 oktaanista. Tai suoraruiskubensakoneet, joiden suuttimet eivät kestä alkoholia? Vaimon autossa on 2.2 litrainen suoraruiskubensamoottori, jonka ohjekirjassa kielletään alle 98 oktaanisen käyttö (puristussuhde reilu 12) ja suuttimien toiminnan kannalta olisi pitäydyttävä liian viinaisissa polttoaineissa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2017, 11:30:18 ap »
Vanha kalusto tietenkin poistuu säännöllisestä käytöstä luonnollista tietä. Tietysti se olisi suotavaakin että biopolttoaineille ja sähköajoneuvoille saataisiin enemmän käyttäjiä ja veronmaksajia. Nykyiset moottorit tunnistavat jo mitä polttoainetta niiden tankissa on ja sovittavat tehontuoton sen mukaan. Samaa tekniikkaa voidaan hyödyntää lisävarusteena myös hieman vanhempaan autokantaan. Kaasutinmoottorisia ajoneuvoja ei liene enää kovin paljon aktiivisessa liikennekäytössä.

2020-luvun lopulla ajoneuvokanta on jo aivan toisenlainen mikäli hallituksen suunnitelmat toteutuvat. Fossiilisia polttoaineita käytetään lähinnä poikkeustapauksissa. Sähkö- ja kaasuajoneuvot tulevat olemaan yleisempiä. Tosin autovero olisi saatava pois ennen sitä jarruttamasta muutosta. Mutta se ei vielä ole ilmeisesti ajankohtaista.

Itsellä on käsitys että 95E10:llä käyvät moottorit siinä missä 98:llakin kunhan säädöt ovat kohdallaan.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2017, 12:29:59 ip »
ST1:n johtaja kertoi, että öljynjalostus on sellaista puuhaa, että kun raakaöljystä valmistetaan kerosiinia lentoliikenteen tarpeisiin, syntyy prosessin sivutuotteena kevyempiä tisleitä, mm. bensiiniä. Ellei bensiiniä käytetä ajoneuvojen tarpeisiin, sen käyttö energiajuomana käy tietyn tyyppisissä voimalaitoksissa.  On siis niin, että jos ja kun lentelyn suosio jatkaa kasvamistaan, kasvaa myös bensiinin tuotanto. Luonollinen tie bensiinimoottorieuta luopumiseen käy lentoliikenteen voimakkaan supistamisen kautta, jonka en usko tapahtuvan nopeassa tahdissa lähivuosina.

Sähköautorummutus on peliä ihmisten vihreillä ajatuksilla. Miksikään isoksi ratkaisuksi siitä ei vielä ole.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2017, 12:46:54 ip »
Pittää vissiin hommata aurinkokennokäyttöinen moottorisaha ja lumilinko...
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 12, 2017, 12:57:54 ip »
Minä kun meinasin hommata käsisirkkelin..

https://www.youtube.com/watch?v=lxEX0qvQ4p8
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 12, 2017, 14:40:58 ip »
Miten käy vanhojen kaasutinGuzzien   ???
Titaniumin kuski

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #7 : Huhtikuu 12, 2017, 15:03:54 ip »
I:H:lle: Matti tuossa totesi, että kaasutinmoottorisia ajoneuvoja ei ole enää kovin paljon aktiivikäytössä. Jos vain sinulla ja minulla on enää, ei niitä varten kannata 98E:tä pitää varastoituna ympäri maata. Entäs vanhat Ducatit ? Eikös niihin olis suotavaa olla oktaaneja mieluummin yli 100

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #8 : Huhtikuu 12, 2017, 19:33:35 ip »
Ja mitenköhän käy uusien downsizing-bensaturbojen kanssa? Ne käytännössä vaativat, optimaalisesti toimiakseen, 98 oktaanista.

Meillä vaimon pikkuautossa on VW konsernin 1,4 TSi moottori (150 hp), joka ohjeen mukaan nauttii 95E:tä. Noita on maailmalla jonkin verran. Muista valmistajista ei ole tarkempaa tietoa. Valistunut veikkaus on, että vallitsevan eco -suuntauksen kautta tuolla bensalla mennään kohti vihreämpää tulevaisuutta ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #9 : Huhtikuu 12, 2017, 20:16:36 ip »
ST1:n johtaja kertoi, että öljynjalostus on sellaista puuhaa, että kun raakaöljystä valmistetaan kerosiinia lentoliikenteen tarpeisiin, syntyy prosessin sivutuotteena kevyempiä tisleitä, mm. bensiiniä. Ellei bensiiniä käytetä ajoneuvojen tarpeisiin, sen käyttö energiajuomana käy tietyn tyyppisissä voimalaitoksissa.  On siis niin, että jos ja kun lentelyn suosio jatkaa kasvamistaan, kasvaa myös bensiinin tuotanto. Luonollinen tie bensiinimoottorieuta luopumiseen käy lentoliikenteen voimakkaan supistamisen kautta, jonka en usko tapahtuvan nopeassa tahdissa lähivuosina.

Sähköautorummutus on peliä ihmisten vihreillä ajatuksilla. Miksikään isoksi ratkaisuksi siitä ei vielä ole.

Eiköhän mene sen mukaan miten on 98E:lle ostajia. Eli ne mittarit käyvät vähiin kun sen jakeluvelvoite päättyy 2018?

Bensiini on öljynjalostuksen sivutuote, oikeastaan jäte. Jos kerosiinin valmistusmääristä tulee ongelma, vaihdetaan Busseihin ja Bojoihin
mäntämoottorit.

Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #10 : Huhtikuu 12, 2017, 21:07:31 ip »
Tuohon P&W moottoriin voisi kommentoida että meneppäs, poika, ja säädä venttiilit, vartin päästä lennetään!

Lainaus
Entäs vanhat Ducatit ? Eikös niihin olis suotavaa olla oktaaneja mieluummin yli 100.
Etanolin oktaani on 103 - 106 että ei se siitä ainakaan jää kiinni.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 12, 2017, 21:15:05 ip »
Ja mitenköhän käy uusien downsizing-bensaturbojen kanssa? Ne käytännössä vaativat, optimaalisesti toimiakseen, 98 oktaanista.

Meillä vaimon pikkuautossa on VW konsernin 1,4 TSi moottori (150 hp), joka ohjeen mukaan nauttii 95E:tä. Noita on maailmalla jonkin verran. Muista valmistajista ei ole tarkempaa tietoa. Valistunut veikkaus on, että vallitsevan eco -suuntauksen kautta tuolla bensalla mennään kohti vihreämpää tulevaisuutta ;D.
Yllättävän moni nykykoppi silti vaatii 98:a. Joko oktaanin tai tenupitoisuuden takia. Kannattaa katsoa manuaalista, ettei tule yllätyksiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #12 : Huhtikuu 12, 2017, 22:17:52 ip »
Vuosituhannen vaihteen molemmin puolin valmistetut VAG 1,6 litraiset bensamoottorit eivät siedä ysiviitosta. Läppärunko tukkeutuu ja puolat palavat ennen aikojaan. Äiteellä on sellainen ja hälle jankutin siitä, kun koko ajan oli autossa vikaa. Sitten kun liikkseestä sanoivat, uskoi vasta.

Mutta enemmän huolettaa kaasari-Nevadani  :-[

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #13 : Huhtikuu 12, 2017, 23:06:10 ip »
Ei tarvi pelätä. Hyvin toimii. Omassa on vastaava tekniikka ja hienosti toimii. Pidempään seisotukseen vaan stabilisaattori tai pienkonebensa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: 98E5 poistuu vähitellen
« Vastaus #14 : Huhtikuu 13, 2017, 08:48:40 ap »
Ei mene yöunet tästä uutisesta. Jos on kysyntää 98-oktaaniselle, niin se pysyy kyllä asemilla tarjolla. Ja kysyntää on tarpeeksi, kun kerran Shellin kannattaa tehdä ja tarjota 99-oktaanista V-Poweriaaankin. Sen menekistä en tiedä, mutta luulisin aika vähäiseksi. Silti se vain pysyy tarjolla.
Vielä yksi GT, kiitos.