Kirjoittaja Aihe: California 1100cc moottoriöljy  (Luettu 46467 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #90 : Toukokuu 07, 2017, 15:17:56 ip »
Pitääpä taas kysellä Heinolta käännöstä. Tuskin käännöksen teko kokonaan on maahantuojan kustannus. Eiköhän valmistajalla ole sama intressi saada tietoa kuluttajille heidän tuotteestaan.

Suomessa riittää että on yhdellä kotimaisella kielellä toimitettu ohjekirja. Siis ruotsinkielinenkin ohjeistus on riittävä. Siksi meillä on pakkoruotsi koulussa. Jos pakkoruotsi lakkautetaan edes osittain aiheuttaa se lainsäädäntöön myös sen että on oikeus vaatia ohjeistusta myös suomen kielellä. Siirtymäaika lienee kuitenkin useita vuosia.

Olisikohan Ruotsin jälleenmyyjällä ruotsinkielinen opus valmiina? Toistaiseksi se riittäisi.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #91 : Marraskuu 14, 2019, 21:28:54 ip »
Luin tämän vanhan keskustelun eikä sen puoleen ole lisättävää. Yksi kyssäri kuitenkin tuli mieleeni.

Cali Special Sport on vuodelta 2001, ja siinä on aina ollut täyssynteettinen öljy, 20W50. Muutaman vuoden ajan Motulin 71004T.

Nyt olisi aloituksessa mainittua Valvolinen VR1 Racing -öljyä tyrkyllä hintaan 34,90 / 5 litraa. Eräs rallitallin pitäjä teoretisoi, että periaatteessa voisi kuvitella voimakkasti kalvottavan mineraalin sopivat Guzzin kaltaiseen jo ryntöpintojen vuoksi. Osaan kyllä pitää kierroksia, etten sitä tähänkään mennessä pilannut ole. Myös RVS-käsittely on tehty viime keväänä.

Ennen kuin kuitenkaan laitan 110 000 km luotettavasti toimineeseen Valvolinea, minun pitänee sitten tehdä päätös pysyä siinä siitä edeskin. Kysymys kuuluu, tekeekö se miten klimppiseksi paikat ja miten nopeasti? Riittääkö 20 000 ja laatikon putsaus + filtterin vaihto? Luulisi, että tuon kaltaiset mineraaliöljyt ovat jo aika kehittyneitä nekin.

Synteettiset ovat toki notkeita ja laatikko on ollut kuin nuoltu.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #92 : Marraskuu 15, 2019, 11:50:10 ap »
Kysymyksesi ei ihan auennut sillä kirjoitit Valvolinen moottoriöljystä ja perään ryntöpinnoista ja vaihteistosta.

Moottoriin tulee moottoriöljy ja vaihteistoon vaihteistoöljy ja perävaihteeseen peräöljy jotka ovat kaikki eri öljyjtiloja.

Moottoriöljyn suodattimen vaihto 20.000 km välein on ihan normijuttu eli joka toisessa ö-vaihdossa vaihdetaan suodatin uuteen.
Jos olet käyttänyt synteettistä öljyä moottorissa tähän asti niin henkilökohtaisesti en menisi vaihtamaan mineraaliöljyyn jos eivät muut asiat sitä vaadi. Mikäli ei ole vuotoja. (Tyypillinen vuoto on muutama tippa öljyä pyörän alla ajomatkan jälkeen kytkintilan kohdalla.) Pienen vuodon saattaa saada talttumaan vaihtamalla öljyn maitsemaasi Valvolinen mineraalöljyn laatuiseen. Mutta sekin on vain rimpuilua ajan suhteen mutta voi olla toimiva ratkaisu kesken ajokauden...

Vaihteistoon suosituksen mukainen vaihteistoöljy joka vaihdetaan 10.000 km välein.

Olen käyttänyt erään moottoripyöräkilpatallin edustajan suosituksesta vuosikymmeniä Valvoline VR 20W50 mineraaliöljyä kaikissa niissä pyörissä joihin olen tehnyt jonkin tason koneremontin eli moottori on siinä yhteydessä pesty sisäpuolelta kauttaaltaan ja todettu osien hyvä kunto tai vaihdettu huonot osat. Olen käyttänyt myös RVS:ää useimmissa moottoreissa sekä voimansiirroissa. Työntötankokoneisessa Guzzin moottorissa kovimmilla ovat venttiilinnostimet.


Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #93 : Marraskuu 15, 2019, 13:41:34 ip »
Vaihteistossa ja perässä on 80w90. Moottoriöljystä puhuin. Tuli vain sekava juttu.

Vaihteistoon ja perään on mennyt Motorexia. Onko näissä jotain suositeltavaa?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #94 : Marraskuu 15, 2019, 14:04:36 ip »
Huolto-ohje ja korjaamokirja kertoo millaista öljyä pitää kuhunkin kohteeseen laittaa. Kaikilla on tietysti merkkisuositukset kuten Guzzilla Eni, aiemmin Agip-nimellä. Tärkeintä on öljyn luokitus. Lähtökohtana valmistajan suosittelema viskositeettiin viittaava SAE-luokka ja tunnetun valmistajan tuote. Sen jälkeen tulee muut luokitukset joiden mukaan voi valita suositustason öljyn tai paremman. Voi tulla epäilys että kannattaako maksaa enemmän korkeammasta luokituksesta.

Tärkeää on katsoa mitä purkin kyljessä lukee. Monissa moottoripyöriin tarkoitetuissa öljyissä on kytkinlisäaineistus. Siitä ei kannata Guzzin tapauksessa maksaa. Autotarvikeliikkeen öljyillä olen pärjäillyt varsin mukavasti. Itselläni on "hovihankkija" matkalla Verstaalle.

Tässä perustietoa öljyluokituksista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #95 : Marraskuu 15, 2019, 15:23:13 ip »
Eni Rotraa saa Suomesta, ja se on suositusöljy oppaassa vuodelta 2001. Se on myös mineraaliöljy. Motorexin hypoidia saan ihan vierestä. Voisi kuvitella, että parissakymmenessä vuodessa öljytkin kehittyvät, ja olisi hauska tietää, mitä tänään samaan oppaaseen jo kirjoitettaisiin.

Liqui Molyn MoS2:ta on pari purkkia, joten vanhuksen öljypolitiikka on loppuvuosiksi ihan hyvällä mallilla.

Jään kuitenkin vielä miettimään sitä moottoriöljyä. Mekaanikkojen kouluttaja Harri Kuuttila väitti jossain lehtikirjoituksessa, että yleensä ottaen ongelmana on se, että moni laittaa liian hyvää öljyä varsinkin vanhoihin pyöriin. Hän sanoi näin: "Esimerkiksi vanhaan 1000 cm3 Hondaan ei missään tapauksessa saa laittaa synteettistä öljyä. Synteettinen öljy on liian ohutta, jolloin vuosimallien 1987-2000 Hondissa nokkaketjun kiristin alkaa hakkaamaan."

No en tiedä, onko vanhoissa Guzzeissa samoja vaaroja. Moottoriöljysuosituskin on ollut se Rotra, 20W50 vain tietysti.



Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #96 : Marraskuu 15, 2019, 19:11:07 ip »
<snip>
Tärkeää on katsoa mitä purkin kyljessä lukee. Monissa moottoripyöriin tarkoitetuissa öljyissä on kytkinlisäaineistus.
<snip>

Eikös se ole niin päin, että moottoripyöräöljyistä puuttuvat autoöljyihin laitetut kitkan alentajat eli "friction modifiers", jotka (teoriassa) voisivat aiheuttaa kytkimen luistamista? No, tämä ei koske Guzzeja.

Laitoin "teoriassa", koska eräällä foorumilla aika monet vannovat Delvacin nimeen ja sehän ei ole moottoripyöräöljy.
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #97 : Marraskuu 15, 2019, 19:21:59 ip »
<snip>
Jään kuitenkin vielä miettimään sitä moottoriöljyä. Mekaanikkojen kouluttaja Harri Kuuttila väitti jossain lehtikirjoituksessa, että yleensä ottaen ongelmana on se, että moni laittaa liian hyvää öljyä varsinkin vanhoihin pyöriin. Hän sanoi näin: "Esimerkiksi vanhaan 1000 cm3 Hondaan ei missään tapauksessa saa laittaa synteettistä öljyä. Synteettinen öljy on liian ohutta, jolloin vuosimallien 1987-2000 Hondissa nokkaketjun kiristin alkaa hakkaamaan."
<snip>

Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Synteettinen öljy on ohutta - kylmänä. Kuumana sen pitäisi säilyttää voiteluominaisuutensa mineraaliöljyä paremmin. Vanhoissa Hondissa nokka-akselit ja kiristimet tietysti ovat kuluneita, joten... en minä vaan tiedä.
Emeritus-guzzisti

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #98 : Marraskuu 15, 2019, 21:48:10 ip »
Valmistajan ohjekirjoja noudattaen asiat yleensäkin yksinkertaistuu ja kun niitä noudattaa, ei voi mennä hirveästi pieleen...

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #99 : Marraskuu 15, 2019, 23:23:49 ip »
Valistettakoon että Guzzeissa, oli sitten kyseessä neljäsylinterinen rivikone tai perinteinen V2-moottori ei jakoketjun kiristin toimi öljynpaineella mutta 8v-mallit ovat jakoketjujen suhteen öljynpaineen orjia. Löytyvät 1200 ja 1400-malleista. Ne harvat 1100 2v-mallit joissa on "valvole idraulico" -tekniikka on öljynpaineella toimivat venttiilinnostimet. Näissä on, osittain, perusteellisempia vaatimuksia öljyn ominaisuuksien suhteen.

Yleisesti: jos käyttää korkeaviskositeettisia mineraaliöljyjä on syytä kylmäkäynnistyksen yhteydessä käyttää moottori lämpimäksi ennen rajumpaa käyttöä. Kylmä öljy on kankeaa eikä sen hyvät ominaisuudetkaan aina tule esiin kylmänä. Tämä lähinnä kevät- tai syysaikana kun lämpötila voi olla nollan tienoilla tai ainakin alle 15 astetta.

Öljyillä on myös ikävä piirre kerätä kylmänä käyvän moottorin öljynkiertoon vettä. Tyypillisesti useimmat Guzzin koneet käyvät yleensä liian kylmänä. Vasta ulkolämpötilan ollessa reilusti yli 20 astetta alkaa moottoriöljy olla siinä tilassa, reippaasti konetta käytettäessä, että öljyyn ei kerry suurta määrää vettä.

Monesti ole öljynvaihdon yhteydessä laskenut ihan kirkasta vettä öljypohjasta pois. Puhumattakaan venttiilikoppien alle ja ilmansuodatinkoteloiden pohjalle kertyneestä öljylimasta. Siinä suhteessa ajotavalla on vaikutusta vetistelyyn ja sitä myöden osien hyvään tai huonoon voiteluun. Osa öljyistä sietää enemmän vettä kärsimättä. Osaan sitä vain sitoutuu.

Vedestä öljyn joukossa pääsee eroon kun öljyn pidempiaikainen ajolämpötila ylittää reilusti yli veden kiehumislämpötilan. Samalla voitelyöljy on parhaassa tilassa voidellakseen kunnolla. Suosittelen öljynlämpömittaria. Se ohjaa kätevästi ajotapahtumaa....

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #100 : Marraskuu 16, 2019, 07:27:14 ap »
Paljon hyvää tietoa.

Ehkä koko homman voi kiteyttää siihen, että koneen on saatava öljyä joka voitelee. Viskositeetti oikein. Jos ei mitään erityistä syytä ole leikkiä sellaisilla syvämietteisillä asioilla kuin mineraali vai synteettinen, voi käyttää kumpaa hyvänsä. Suositus tai mahdollisimman vastaava ei vie eksyksiin. Öljyn pitää olla kuitenkin hyvää.

En silti osaa päättää.


« Viimeksi muokattu: Marraskuu 16, 2019, 10:34:12 ap kirjoittanut Wäinö »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #101 : Marraskuu 16, 2019, 13:38:43 ip »
On hyvin yleistä että käytetään "ylihyvää" öljyä. Siitä ei juuri ole muutoin haittaa kuin että rahaa menee enemmän. Joka tapauksessa ne ilmoitetut öljysuositukset on hyvä pitää miniminä siitä mitä käyttää.
Se että jokin valmistaja suosittelee jotain öljyä on kaupallista yhteistyötä. Ajoneuvon valmistaja saa öljynsä edukkaammin ja öljyfirma asiakkaikseen kaikki ne jotka suhtautuvat puritaanisesti siihen mitä ohjekirja kertoo öljyn merkiksi ja laaduksi.

Öljyn laatu tai sopivuus kuhunkin laitteeseen on riittävän hyvä kunhan kuluttajalta ei tule palautetta pariin ensimmäiseen vuoteen. Sen jälkeen, jos jotain vaivaa ilmenee, menee kuluttajan piikkiin. Varsinkin jos on tehnyt huollot itse eikä ole todistaa että on käyttänyt vain suosituksen mukaista öljyä suosituksen mukaiseen aikatauluun tai kilometrilukeman jakamiin vaihtoaikoihin.

Guzzin V2-koneen kestävyydestä voin sanoa että mekaanisia vikoja ei ihan pienillä kilometrilukemilla tule vaikka huoltoa olisi laiminlyöty.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #102 : Marraskuu 17, 2019, 12:57:13 ip »
Komppaan sata lasissa Motomattia. Tärkeintä on että moottorissa ON öljyä. Ja että se vaihdetaan riittävän usein. Guzzin moottori on niin järeän tekoinen ja matalakierroksinen, ettei se ole voitelun suhteen mitenkään kriittillisessä luokassa. Omissa menopeleissä on pihillä omistajalla ollut viime vuodet Teboilin ja Motulin 10W40 puolisynteettistä. Tallissa olevilla pyörillä on takanaan reilusti päälle 500k ja moottoreiden sisuskalut ovat edelleen ne mitä makaroonimaassa niihin on laitettu. Eihän näihin reissuilla tietenkään tule "täysillä" ajoa oikein koskaan, mutta ei taida tulla monelle muullekaan.   

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #103 : Marraskuu 19, 2019, 12:11:49 ip »
Laitan pienen korteni kekoon keskusteluun. Breva 1100cc 2006 vuosimallin ohjekirjassa sanotaan että 10W-60 öljyä koneeseen, ajattelin kokeilla seuraavaa rasvaa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/592034/Teboil-Diamond-eXtreme-10W-60-4l

Tällä hetkellä koneessa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/593070/MP-Motul-7100-10W-60-4T-tayssynteettinen-4L

Kaippa tuota Teboilia uskaltaa laittaa, kun kerran viskositeetti komppaa ohjekirjaa. Ja onhan se hurrrrrrjasti edullisempaa :)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100cc moottoriöljy
« Vastaus #104 : Marraskuu 19, 2019, 13:12:39 ip »
Tuo öljykustannus jakautuu noin 10.000 km matkalle. Kertakustannuksena tietenkin iso mutta kilometriä tai käyttöpäivää kohden ei enää niinkään.

Olen kuitenkin varsin varma että laittamalla mainitusn Teboilin öljyn ei sen vuoksi mitään ongelmia tule esiintymään. Itse käytin 1100 Brevassa Valvolinen 20W60 mineraaliöljyä. Kuten kaikissa muissakin pyörissäni joista ainakin yksi on varsin korkeaviritteinen. Joissakin pyörissäni  on erikseen vielä lisäaineistus.

Vain California 1400 GTS moottoripyörälaivueessani nauttii tuosta Motulin 10W60 esteriöljystä. Mutta moottori onkin melkolailla erilainen kuin 1100 Brevassa. 1400:lla menee koko ajokausi ja joskus vähän toistakin ennen kuin ö-vaihtohetki saapuu matkamittarin lukeman mukaan. Viimeksi alkusuvesta 2019: http://www.motomatti.fi/2019/06/california-1400-gts-oljynvaihto.html

Pyöriäni säilytän kahdessa eri lattialämmitteisissä halleissa joissa on tasainen lämpö ympäri vuoden eikä kosteuskaan kauheasti vaihtele.

Jos säilyttää kylmässä hallissa jossa kosteus vaihtelee voimakkaasti kerryttää se kosteutta moottorin sisätilaan ja sittemmin se sekoaa öljyyn. Myös ulkoinen kosteus aiheuttaa korrooosiota alumiini-, kromi- ja rautaosiin. Useinkin laakereihin. Mutta siihen ei ole muuta neuvoa kuin suojata kondensiolta pyörä mahdollisimman hyvin.