Kirjoittaja Aihe: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus  (Luettu 24408 kertaa)

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #15 : Lokakuu 14, 2017, 13:49:03 ip »
Nyt on LeManssia purettu sen verran, että vuotokohta on varmistunut.



Miksi vuoto on alkanut, on tietysti vielä hyvä selvittää. Kaikkiaan sillä on ajettu osapuilleen 137000 km., ja ollut Dynotec:n käsittelyssä joskus 100000:n
jälkeen. En tiedä onko tuota tiivistettä tuolloin vaihdettu, luulisi että olisi.

Kytkin on RAM, jota ei "Guzzi Cafe Racer" keskustelussa suositeltu katukäyttöön.
Tämä on ainoa Guzzi, toistaiseksi, josta minulla on kokemusta, mutta mielestäni kytkin toimii mukavan "pehmeasti".
Ducatin vakio kuivakytkin oli aikanaan paljon kulmikkaampi ominaisuuksiltaan.



Kuvan kokonaisuuden paino 4100g.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #16 : Lokakuu 14, 2017, 15:56:16 ip »
Jos huohotus on kunnossa ja tilanne kuvatunlainen ei ole kuin kaksi toimenpidettä tehtäväksi: kampiakselin pään tiivistepinta hionta tonnisella santapaperilla mattapinnalle ja uuden huulitiivisteen asennus. Tavallinen tiivistekaupan huulitiiviste ei kestä tässä kohteessa. Kannattaa siis laittaa alkuperäinen tiiviste.

Että kampiakselin pään tiivistepinta tulisi kerrasta kunnolla kuntoon tarvitaan kaksi erityistyövälinettä. Ulosvedin jolla kampiakselin takapään laakeripesä vedetään pois paikoiltaan. (Kahdessa laipan reiässä on kierre joihin ulosvetotangot kierretään.) Pulteilla ei pidä pakottaa laippaa suoraan painamalla tiivistepintaa vasten. Valitattavasti sitäkin tulee vastaa. Laippa lohkeaa.

Toinen työkalu on asennuskalu jolla kampiakselin takapään huulitiiviste painetaan paikoilleen. Kannattaa välttää painamasta huulitiivisteen huulta samaan syvyyteen kuin edellinen tiiviste oli mikäli hionnan jälkeen on havaittavissa tiivisteen syömä ura kampiakselilla.

Tässä kuvat työvälineistä: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html

Katselin ottamaasi kuvaa tarkemmin kampiakselin takapään osalta ja ihmettelen miksi tiiviste on noin syvällä? Sen pitäisi olla laipan ulkopinnan tasalla. Noin syvällä se voi olla esteenä ettei painevoiteluöljy pääse pois laakerin ja tiivisteen välistä. Voisi selittää vuodonkin.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #17 : Lokakuu 14, 2017, 15:59:19 ip »
Itse tykkäsin kyllä ratapyörässä Ramista. Siihen kun tottuu, niin ei sitä erikseen huomaa. Mutta alkuun kyllä stumppaili lähdössä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #18 : Lokakuu 14, 2017, 16:37:41 ip »
Katselin ottamaasi kuvaa tarkemmin kampiakselin takapään osalta ja ihmettelen miksi tiiviste on noin syvällä? Sen pitäisi olla laipan ulkopinnan tasalla. Noin syvällä se voi olla esteenä ettei painevoiteluöljy pääse pois laakerin ja tiivisteen välistä. Voisi selittää vuodonkin.....

Niinpä on melko syvällä. En tuota älynnytkään, vaikka on selkeästi melkein mittansa verran liian syvällä.
Taidan laipan irrottaa niin pääsee paremmin käsiksi akselin päähän. Vanhan tiivisteen pois kaivaminenkin noin syvältä voi olla muuten tuskallista.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #19 : Lokakuu 14, 2017, 16:45:09 ip »
Onko TT:lle kovastikin karttunut RAM kokemusta - alkuperäisestä vai/ja päivitetystä?
Uusi ollut tallissa useita vuosia...

T,
Jukka

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #20 : Lokakuu 14, 2017, 16:57:34 ip »
Ekun Le Mansissa oli mun mielestä se päivitetty, kun vanha on osina laatikossa.
Tuo ainakin haukkasi kylmänä paikaltaan lähtiessä. Ei juuri ollut luistatusvaraa.
Muutamana ratapäivänä sillä ajoin settejä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #21 : Lokakuu 14, 2017, 18:18:17 ip »
Olipa tiiviste asennettu hieman vinoonkin. 1,5-2mm. 4,5-6mm syvällä on tiivisteen reuna, eli taitaa hyvinkin tukkia öljyreijän.
Tuossa aukon alareunassa on pieni kolo, pari milliä ulottuu sisäänpäin. Ei liene kovin paha tiiviyden kannalta?

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #22 : Lokakuu 14, 2017, 18:40:39 ip »
Raudan lujaa kokemusta ja tietämystä TT:llä näköjään tässäkin asiassa - en tee asennuksesta päätöstä sen perusteella.

Tiedon murusia toisaalta:
Vanha versio kestänyt katukäytössa 50tkm.
Vanha versio ei kestä +100hv tehoja - siksi päivitys.

Keventyneen massan vaikutus normi käyttöön kiinnostaa. Itselläni ei ole siitä kokemusta, vain kilvanajosta alkuperäisestä huimasti kevennetyllä ja transkonttinettaalilla, joka on/oli samoissa painossa RAM:in kanssa.

Olin kyllä vaihdosta päätöksen LM1:een tehnyt, mutta viime kesänä karttuneiden kilometrien myötä vakio kytkinpaketti alkoi tuntumaan juohealta - palautui vanhalla vakio laatikolla vaihtaminen selkäytimeen.

Paljonko Anterolle kertyi LMIII:lla / RAM:lla kilometrejä - kokemuksia...

T,
Jukka

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #23 : Lokakuu 14, 2017, 19:44:08 ip »

Paljonko Anterolle kertyi LMIII:lla / RAM:lla kilometrejä - kokemuksia...

T,
Jukka

No, ei ole kuin runsas 2000 km.
Mutta tuntuma ei mielestäni ole ollut mitenkään kulmikas tai haukkaava.

Jospa ensi kesänä, kun saan öljyn pysymään poissa kytkimestä ja takarenkaalta, pääsen hankkimaan enemmän kokemusta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #24 : Lokakuu 14, 2017, 20:24:21 ip »
Raudan lujaa kokemusta ja tietämystä TT:llä näköjään tässäkin asiassa


 ???

Omassa Calissa on kaksilevyinen vakio. Ja nuo (vähäiset?) kokemukset ovat siihen verrattuna. Kahvan tuntuma on todella kevyt. En oikein usko, että tuosta stumppaaminen olisi pelkästään kevennyksen syytä. Kampurassa on vielä sen verran massaa, että se kyllä pyörinee vielä kevyelläkin vauhtiksella.
Kadulla en luonnollisesti ole sitä testannut.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tuo tuli Euroopasta jälkituodessa jo Ramilla, joka on nyt laatikossa. Pitäisi kurkata, saako siitä ehostettua itselle kytkimen. Ekku ja Leimanin Janne asensi siihen uuden.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #25 : Lokakuu 14, 2017, 21:13:54 ip »
Tuo Anteron kytkin on tuttu, olen sen joskus hommannut Moto Spezial nimisestä firmasta, joka ei enää ole toiminnassa. Siellä sitä myytiin nimellä Gruppo Sportivo, valmistajaa en tiedä.
Noita samoja kytkimiä on täälläpäin edelleen käytössä kolme - neljä. Parhaimmalla lienee ajettu jo yli 100 000 km, ongelmitta. On tosiaan käytössä varsin miellyttävä.
Aikojen saatossa on tuota kehitetty. Myöhäisemmän version pystyi asentamaa kytkintä purkamatta. Painelevyn keskiössä oli reijät kampiakselin ruuveja varten.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #26 : Lokakuu 14, 2017, 21:53:16 ip »
Mikähän siinä on että ne RAM -kytkimien vautipyörät eivät kestä V11 malleissa mutta Tonti -Guzzeissa kestävät? Loppupään LeMans:in tehotkin lienevät samaa luokkaa. Se vähä mitä ajoin omassa olleella alkuperäisellä "V11 OEM RAM" -kytkimellä - hyvät muistot jäivät.

V11: 2-levyinen OEM 5,47 kg, OEM ”RAM” 4,47 kg, ”2016 RAM” 4,84 kg (teräsvauhtipyörä).

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6271.0
V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #27 : Lokakuu 14, 2017, 22:05:40 ip »
Kiitokset Anterolle ja Aapolle. Saattaa aikoinaan Piikkiöstä minulle tullut RAM pyöriä sittenkin ensi kesänä - LM1:n voimavaroilla kestää useita vuosia.
Nykyinen vakio on kylläkin Guzzin kytkimeksi tosi kevyt ja miellyttävä käyttää edellisen omistajan ansiosta, mutta saattaa uteliaisuus mm. kierrosherkkyyteen voittaa.
Minun versio päivitettiin 2015 alkaen vahvemmaksi tehtaan infon/kuvien mukaan.

T,
Jukka

Ps. Onko Camn:lla OEM RAM tallessa - kuvat mahdollisia? Onko V11:ssa särkyneet samoja versioita?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #28 : Lokakuu 14, 2017, 23:01:35 ip »
Palaan jälleen asiaan.
Anteron kuva puretusta kytkimestä herättää ajatuksia. Miksi kitkalevy on noin tumma? Aivan kuin se olisi saanut öljyä pintaansa joskus ja sittemmin vähän "kuivanut". Saattaa olla hyvinkin mukava normikäytössä mutta kuumennuttuaan voi olla että ei pidä tai ei irrota kunnolla.

Toinen epävarma havainto levystä: sen keskiöhammastus näyttää hyvin kuluneelle. Tosin kuvaa ei voinut siltä osin suurentaa joten varma en voi olla.

Molemmat oireet kun laskee yhteen niin kytkinlevykauppiaalle tulee asiaa. (Tulkinta on siis tuon kuvan perusteella näin mutta jos näkisi paremmin.....

Entä kytkinakselin päässä olevan kytkinkeskiön uritus. Onko lovia hammastuksessa? Jos on niin vaihtoon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #29 : Lokakuu 14, 2017, 23:18:34 ip »
Ja tuossa keskiössäkin on ikäänkuin öljy tms nesteen tekemiä jälkiä keskeltä kehälle. Olisiko joskus saanut tipan rasvaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.