Kirjoittaja Aihe: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus  (Luettu 24444 kertaa)

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« : Huhtikuu 07, 2017, 12:34:07 ip »
Ostin 27.7.-16 LeMans III:n. Kotimatka alkoi ihan hyvin, kunnes muutaman kilometrin jälkeen tankkauksen yhteydessä huomasin reippaan vuodon öljypohjan tiivisteestä, takaosasta.
Liukastelin varovasti 250 km. kotiin ja vuoto oli loppunut. Vaihdoin kohta öljyt ja suodattimen sekä tietysti uudet tiivisteet, piti hyvin.
Tällä viikolla tein parin kilsan koeajon ja taas vuoto samoilla seuduilla. Nyt en vuodon kanssa meinannut ajaa pitempään, vaan tein öljyn ja suodattimen vaihdon heti.
Öljyä oli 3 litraa, ei siis ylitäyttöä.
Mainittakoon vielä, että alun perin tiivisteinä oli keltaiset, paksumpaa materiaalia olevat, itse laitoin harmaat ohuet. Tiivisteen materiaalilla ei siis näyttäisi olevan merkitystä.
Onko ihan tavallista että näin tapahtuu seisonnan jälkeen?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #1 : Huhtikuu 07, 2017, 14:11:11 ip »
Onko huohotin varmasti auki? Parhaiten saa vuodon aikaan, kun se on tukossa. Paine etsii helpoimman reitin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #2 : Huhtikuu 07, 2017, 17:02:16 ip »
^ myös  veikkaisin että huohotin letkut kylmälimasta tukossa. Silloin todennäköisemmin puhaltanut kampiakselin huulitiivisteen ohi öljyt pihalle , tällöin kyllä näkyy selvästi että vuoto on tullut kytkinkopan raosta -siitä vaihteiston/moottorin välistä. Myös se paksu huohotin letku voi vuotaa lohkon päältä kopan sisään mikäli huono kuntoinen tai huonosti kiinni.

-KG-

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2017, 17:45:10 ip »
En löydä paikkaa missä voisi olla tukos. Letkut ovat ehjiä, kampikammiosta kaksi runkoon, paksumpi eteen ja ohuempi taakse. Rungon etuosasta letku suoraan ulkoilmaan, vaihteiston taakse.

Kuinkahan kauan kytkin pitää, jos se on öljykylvyssä?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #4 : Huhtikuu 07, 2017, 18:30:19 ip »
Pitää olla aika iso öljyvuoto että kytkin saa sitä pintoihinsa. Jos vuoto ei lopu on otettava vauhtipyörä irti ja laitettava uusi huulitiiviste. Mutta sitä ennen pitää tutkia että kampikammiosta on suora reitti ulkoilmaan tai ilmansuodattimeen. (jos alkuperäinen suodatinkotelo on käytössä)
Vuotoaukko kytkintilan pohjassa on syytä pitää avoinna niin öljy pääsee pois jos on vuotoa. Muutoin pienikin vuoto täyttää kytkintilaa vähitellen. Mutta tässä ei ole siitä kysymys. Käyttäjän käsikirja, muistaakseni, kehoittaa tarkistamaan huohottimen toiminnan pidemmän seisomisen jälkeen ja tarpeen tullen pesemään osat.
Huohotinventtiilin toiminta pitänee tarkistaa ensimmäiseksi.

Osa nro 41.

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #5 : Huhtikuu 07, 2017, 19:23:28 ip »
Kiitos hyvistä ohjeista ja neuvoista. Alkaa noviisille valjeta huohottimen toiminta.
Onko kytkintilan pohjassa selvästi nähtävissä oleva aukko?
Olin ajatellut tämän kauden ajelevani ilman toimenpiteitä kun kilometrejä tulee kuitenkin melko maltillisesti. Ensi talveksi olin suunnitellut alustavasti  isompaa "huoltoa".

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2017, 20:21:14 ip »
On nelikulmainen kolo selvästi (pitää olla) näkyvissä.
Jos nyt sen tiivisteen joutuu vaihtamaan se on parin illan homma rauhallisesti tehden -itse asiassa paljon helpompi kuin ensi alkuun näyttää..

-KG-


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #7 : Huhtikuu 07, 2017, 20:32:50 ip »
Oli maltillista eli ei niin kyllä huohotus pitää laittaa kuntoon. Itse en aikanaan aiheesta pitänyt huolta niin huulitiiviste kampiakselilta irtosi ja olikin aika iso juttu tienvarsiremonttina. Pyörä ensin kappaleiksi, tiivisteen asennus, kytkimen pesu ja takasin nippuun. Ei siihen paljon työkaluja tarvita mutta aikaa menee useampi tunti. Mutta matka jatkui.

Kytkintilan pohjassa on suorakaiteen muotoinen kapea aukko josta pienet vuodot pääsevät ulkoilmaan. Olisiko pari milliä pitkä ja hieman leveämpi vaihteiston ja moottorin saumassa. Vaihteiston puolella jos en väärin muista.

Isosta huollosta sen verran että ensin kannattaa mitata lämpimästä koneesta puristuspaineet niin selviää onko edes tarvetta isoon huoltoon. Jakopään ja venttiilinnostimien ja nokka-akselin kunto on mahdollista tarkistaa purkamatta konetta kovin pitkälle. Ei tarvitse ottaa edes rungosta pois. Perävaihteeseen, kardaaniin ja takapyörän navan kumivaimentimeen kannattaa kiinnittää huomiota. Jos ne ja vaihteiston sysäyksenvaimennin eivät toimi niin vikaa alkaa ilmetä nopeasti.

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #8 : Huhtikuu 09, 2017, 12:24:15 ip »
Laitoin ohuemman, lohkosta rungon takaosaan nousevan, letkun tilalle läpinäkyvän bensaletkun nähdäkseni tapahtuuko siellä mitään.
Ajelin tässä aamulla vajaan 30km. Pidin kierrokset vähintään 3500-4000 paikkeilla, välillä pysähtyen katsomaan onko takarengas öljyinen.
Ei ollut eikä maahankaan ehtinyt tippua mitään, joten uskalsi mutkissakin pitää vauhtia.
Kotiin tullessa vähän tiputteli ja kyllä se sieltä lohkon ja vaihteiston välistä tulee.
Se läpinäkyvä letku oli täynnä maitokahvin väristä nestettä tai vaahtoa joka näytti hiljalleen valuvan alaspäin.
Mitähän näistä voisi päätellä?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #9 : Huhtikuu 09, 2017, 13:15:24 ip »
Moottori käy näissä lämpötiloissa alilämpöisenä.
Palamistapahtumassa syntyvää vesihöyryä kulkeutuu kampikammioon, siellä
ja huohottimessa se ehtii tiivistyä vedeksi. Muodostaa sitten moottoriöljyn kanssa
sitä mössöä. Mössön muodostumiseen vaikuttaa jonkin verran myös moottoriöljyn
ominaisuudet.
Kun ajelee nollan tietämillä olevissa lämpötiloissa ja ilman kosteuskin on suuri, kertyy
vettä runsaasti myös öljyn sekaan. Kun moottori on sitten käymättä muutaman päivän ja
laskee öljyt pois, tulee ropusta ensimmäisenä kahvikupillinen kirkasta vettä.
Kun moottori sitten joskus käy riittävän lämpöisenä, vesi pysyy höyrynä kunnes
on poistunut huohotusjärjestelmästä. Mössöä ei silloin muodostu.
Tämä on normaalia Guzzissa.

Lohkon ja vaihteiston välistä valuva öljy on peräisin moottorista tai vaihteistosta.
Vaihteiston puolella vuotaa todennäköisemmin kytkinakselin tiiviste.
Moottorin puolen vuodon aiheuttaja voi olla huohottimeen kertyneen veden jäätyminen jos
pyörää on säilytetty pakkasessa. Jos näin on päässyt käymään, vaatii mitä todennäköisimmin
välittömiä toimenpiteitä vuodon korjaamiseksi, joku tiiviste voi olla pois paikoiltaan.
Mahdollisia vuotokohtia moottorin puolella on useita, mutta todennäköisin on kampiakselin tiiviste.
Muita ovat runkolaakerin laipan tiiviste, kaksi laipan alinta kiinnitysruuvia, huohottimen liitokset
kytkinkopassa ja nokka-akselin takimmaisen laakerin kansi.
Tarkasta kuitenkin ensin kampikammion päällä olevat huohotusletkujen liitokset.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #10 : Huhtikuu 09, 2017, 15:04:28 ip »
Minkä tyyppistä moottoriöljyä on käytössä? Mineraalia vai synteettistä. Entä SAE luokka?

Joskus vaihtamalla toisen tyyppiseen öljyyn saa vuodon tyrehtymään. Ei välttämättä loppumaan mutta niin vähäiseksi että ei ole välitöntä tarvetta remontille.

Vuodon suunnan voi koittaa päätellä siitä mitä öljyä on pyörän alle tippuu. Vanha moottoriöljy on likaista, mustaa ja notkeaa, vaihteistoöljy yleensä kirkkaampaa ja kankeampaa. Kippo alle ajon jälkeen.

Guzzin kone ilmoittelee kulumisestaan siten että huohotus lisääntyy voimakkaasti eli paine kasvaa kampikammiossa ohivuodon seurauksena. Huohotusjärjestelmä ei siitä enää selviä ja vuotoa syntyy senkin vuoksi. Kuluminen on hidasta ja asia ilmenee yleensä vasta 100.000 km jälkeen. Riippuu siitäkin miten pyörää on käytetty ja huollettu. Huohottimen tehtävänä on pitää kampikammion keskipaine alempana kuin ulkoilman paine. Ilmaa päästetään ulos mutta ei sisään.


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #11 : Huhtikuu 09, 2017, 15:29:54 ip »
V11 tiputteli muutama vuosi sitten kovalla helteellä muutaman tipan ajon jälkeen.
Kyselin siitä Nurmen Makelta ja Make sanoi, että nuorena nöösipoikana oli
kuvitellut osaavansa erottaa, tuleeko öljy moottorista vai vaihteistosta.
Vanhemmiten oli sitten huomannut, ettei se olekaan niin helppoa.
Ongelmalle ei tehty mitään, sittemmin ei kovia helteitä ole ollutkaan.

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #12 : Huhtikuu 09, 2017, 16:16:01 ip »
Öljy on Motul 3000 20w50 mineraali.
Olisiko kokemuspohjaista tietoa mitä kannattaisi kokeilla?
Öljyn väristä ei tällä hetkellä oikein voi tehdä päätelmiä kun laatikossa on vajaa 1000 km. ja moottorissa 30 km. ajettu öljy. Moottoriöljy kuitenkin on todennäköisempi vaihtoehto, sillä aloitsviestissäni mainitsemani ensimmäinen vuoto oli selkeästi mustaa ja hyvin ohutta.
Nyt tiputtelu oli huomattavasti vähäisempää kuin eka lenkillä, mikä oli vain pari kilometriä ja kierroksen hyvinkin maltillisia.
Saamani tiedon mukaan moottorilla on kunnostuksen jälkeen ajettu 10000-20000 km., eli kulumisesta ei liene kyse.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #13 : Huhtikuu 09, 2017, 17:54:38 ip »
Asia lienee kunnossa. Useimmiten tulee ongelmia kun pyörän omistaja, ja etenkin kauppias, haluaa että moottoriin laitetaan parasta ja sitten kauppa tehdään synteettisestä hyperöljystä. Melko varma vuoto on seurauksena. Eiköhän tuo Motul ole ihan kelvollista kamaa.

Lainaus
Kyselin siitä Nurmen Makelta ja Make sanoi, että nuorena nöösipoikana oli
kuvitellut osaavansa erottaa, tuleeko öljy moottorista vai vaihteistosta.
Vanhemmiten oli sitten huomannut, ettei se olekaan niin helppoa.
Jos vuoto on pieni niin tunnistaminen on vaikeaa. Eräässä tapauksessa oli vuotoa sekä vaihteistossa että moottorista mutta se selvisi vasta kun vaihdelaatikko oli irti. Asia on siis loppujen lopuksi yhdentekevä mutta vaihteiston vuoto on helpommin hallittavissa.

Pari vinkkiä: Jos vaihteisto vuotaa öljyä kytkintilaan niin se voi tapahtua kahdesta paikkaa: kytkinakselilta tai kytkimen työntötangon tiivisteistä. Jälkimmäisen korjauksen voi tehdä vaihteistoa irrottamatta purkamalla painelaakerikokonaisuuden, vetämällä työntötangon ulos vaihteiston takapäästä ja vaihtamalla kumiset kartioholkit jotka toimivat kytkimen työntötangon tiivisteinä. Kaikki vuodot eivät siis vaadi isoa purkamista.

Toinen: Tonti-runko toimii huohotinkammiona, samoin Spine-runko. Omalle kohdalle sattui sakkautuma jäämään jumiin selkäputkeen ja öljyä alkoi vuotamaan kytkintilaan. Pesu ylivuotisella bensiinillä paineilman kera korjasi asian. Kerkisi menemään toista kesää ennen kuin keksin. Tämä harvoin käytetyllä ja pitkään seisoneella pyörällä.

Spine-rungosta (V10 ja V11 Sport, ym) vielä: on raportoitu että runko ruostuu sisäkautta poikki siitä mihin huohotintila takapäästään päättyy. Asia ilmenee vuotona ja ohjauksen epämääräisyytenä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans III:n ominaisuus vai omituisuus
« Vastaus #14 : Huhtikuu 09, 2017, 21:42:14 ip »
Kyllä sen hajusta tunnistaa, kumpaa se on. Vaikka on pienempikin tilkka. Lootaöljy haisee oikeasti pahalle.
Omassa olen käyttänyt Bilteman viis- ja kuuskymppistä synteettistä. Ne vaahtoavat selvästi vähemmän, kuin aiemmat kokeilemani.
Hyvä pyörä, parempi mieli.