Kirjoittaja Aihe: Ajokauden avaus  (Luettu 49306 kertaa)

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #75 : Toukokuu 03, 2017, 21:59:45 ip »
Jussi käväisi näköjään Turussa.  ;D
Niinpä käväisin.
Tuossa Joutsenen lähellä olevan ravintola Göranin edessä seisoi laivaston sotilas, kysyin häneltä ”oletko Pansiosta”, hän vastasi myöntävästi. Kerroin hänelle, että ”minäkin olin Pansiossa 59 vuonna ja tuossa Suomen Joutsenella olin kesällä 59, laiva oli silloin Porkkalassa”.
Sotilas oli hämillään, ei osannut sanoa mitään, katsoi silmät ympyrkäisenä  … saattoi olla, että matruusin isäkään ei ollut vielä silloin syntynyt. :D
Pojalla saattoi illalla olla hauska kertomus kavereille, kun pääsi laivalle/kasarmille … arvatkaas mitä näin Aurajoen rannalla … ???
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2017, 08:08:45 ap kirjoittanut GMies »
2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #76 : Toukokuu 03, 2017, 23:14:37 ip »
Tänään lisää ajokauden avausta: pesin California Adamantin. Eilen oli talven jäljiltä mietoja käyntihäiriöitä. Purin kaasuttimet, rassailin suuttimia mutta muuta en juuri tehnyt. Parinkymmenen kilometrin koeajo osoitti että pienikin laitto auttoi.
Pienet öljyvuodot eivät talven aikana olleet kadonneet. Pitäisi varmaan vaihtaa o-renkaat kannenpultteihin. Lähinnä oikea puoli falskaa. Hyllyssä olisi kyllä peruskunnostettu kone, jopa kaksi. Ei vain ole nyt aikaa vaihtaa. Ehkä ensi talvena. Pitää laittaa vaipat sylintereihin.....

Bensahana vuotaa myös. Kyse on Cali 3 mallin hanasta. Sellaisen tarvitsisin jos kellä olisi? Hana kun on vaijerikäyttöinen ja keskellä tankin alapintaa. Tavallinen hana ei ole hyvä vaihtoehto. Vika lienee hanan pellenaamaria muistuttavassa kumitiivisteessä. Varatankkiasentoa hanassa ei ole.

Sitten mainos: Bilteman ruostumisen estävä säilytysöljyspray toimi hyvin kun pyörä oli talven kylmässä ja kosteassa. Sen pois peseminen olikin sitten toinen juttu. Tarvitsi kovat aineet vaikka purkissa mainittiin että aine lähtee normaalissa pesussa.
Alumiini- ja kromipinnat olivat talven jäljiltä hienossa kunnossa. Tämä oli jo kolmas talvi kyseisen aineen kanssa. Samassa tilassa toinen käsittelemätön pyörä meni varsin huonon näköiseksi. Yhdessä talvessa.

Muuta tämänpäiväistä: http://www.motomatti.fi/2017/05/centauro-v10-kunnostus-ajokayttoon-osa_3.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #77 : Toukokuu 04, 2017, 07:04:44 ap »
Millainen on kylmä ja kostea talli? Joku autotalli jossa talvisin sulamisvesiä esim autoista? Oma on isohko, eristämätön talli. Siellä on toki kylmää talvella, mutta myös kuivaa. Kromipintojen kanssa ei ongelmia pidemmässäkään säilössä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #78 : Toukokuu 04, 2017, 08:48:17 ap »
Tänne voi tulla katsomaan kylmää ja kosteaa tallia - tai hallihan se on.
Sulamisvesiä on ja kattokin vuotaa. Niin kostea, että Guzzin mittareiden sisään tiivistyi vettä ja Espanjan pyörän ruostumattomat pakoputket alkoivat ruostua. Hallia on yritetty korjata useaan otteeseen, mutta kattoa ei vaan saada pitäväksi.
Siirryin taas käyttämään kerhon tallia talvisäilytykseen.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #79 : Toukokuu 04, 2017, 09:15:19 ap »
Eli mulla lienee pelastuksena se, että tallia ei ole liikaa eristetty? Hyvin tuulettuva talli, lattiakin on talvella kuiva.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #80 : Toukokuu 04, 2017, 10:40:44 ap »
Millainen on kylmä ja kostea talli? Joku autotalli jossa talvisin sulamisvesiä esim autoista? Oma on isohko, eristämätön talli. Siellä on toki kylmää talvella, mutta myös kuivaa. Kromipintojen kanssa ei ongelmia pidemmässäkään säilössä.

Vierailijan esitys oli varsin lähellä omaa entistä tallia. Neljä talvea ehdin siellä säilyttää tavaroita että ajoneuvoja. Lähinnä sitä voisi kuvailla lukittavaksi näkösuojaksi. Maalattia, seinien ja maan välissä 20 cm rako, katossa paikallistettuja vuotoja ja seinät aaltopeltiä. Mutta parempi kuin taivasalla.

Nyt ei ole tiedossa tulevaa talvisäilytyspaikkaa kun muutin verstaani. Tilaa on vähemmän kuin ennen. Onhan tässä talveen vielä aikaa. Nyt pyörät ovat joko taloyhtiön autotallissa ja auto kadun varressa. Asiaa, jos vanhat merkit pitävät paikkansa, alkavat jotkin taloyhtiön väestä kritisoimaan. Autotallit kun ovat autoille. Toistaiseksi yksi pyörä on kadun varressa parkissa.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #81 : Toukokuu 04, 2017, 20:34:12 ip »
Ostitko lisää pyöriä vai menikö jotain vaihdossa?


Moto Guzzi V9 meni vaihdossa. Kaunis pyörä, mutta ajoasento ja jousitus ei sitten kuitenkaan ollut itselleni mieluinen. 

Minäpä hankin omaan V9 ajokkiini uudet IKON - iskarit. Jahka saan asennettua niin kerron muuttuiko paremmaksi (olisi syytä, ihan ilmaiset eivät olleet ;-)
Pakko kehaista toimittajaa eli Ruotsin maahantuojaa LEDAB (www.stotdampare.se). Nopea ja ystävällinen.
Tekee myös huoltoa vanhempiin KONI-iskareihin jos joku tarvii.



KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #82 : Toukokuu 04, 2017, 20:41:19 ip »
Tallista sellainen kokemus (toissatalvi), että puinen rakennus, jossa reilusti maasta koholla oleva lautalattia, on aika armollinen pyörälle. Sen sijaan betonilattia-seinät-katto yhdistelmä on helposti kostea, jos käy pakkasella talven aikaan. Oma pyörä talvehtinut nyt lämpöisessä vuokratallissa - näkyy viihtyvän hyvin, kun ei ole vieläkään liikenteessä :-(. Vappuna koitin käyntiin - laakista lähtee, v. 2010 akulla :-)

KL

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #83 : Toukokuu 05, 2017, 20:34:37 ip »
Tallista sellainen kokemus (toissatalvi), että puinen rakennus, jossa reilusti maasta koholla oleva lautalattia, on aika armollinen pyörälle. Sen sijaan betonilattia-seinät-katto yhdistelmä on helposti kostea, jos käy pakkasella talven aikaan.
Miten sitten lienee se, mitä tapahtuu talvella pakastumisen ja lauhtumisen vaihtelun seurauksena ulkosäilytyksessä olevan moottorin, vaihteiston, perän ja polttoainetankin sisäpuolella? Tuleeko sinne kosteutta?

Jouko S

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #84 : Toukokuu 05, 2017, 21:33:54 ip »
Tallista sellainen kokemus (toissatalvi), että puinen rakennus, jossa reilusti maasta koholla oleva lautalattia, on aika armollinen pyörälle. Sen sijaan betonilattia-seinät-katto yhdistelmä on helposti kostea, jos käy pakkasella talven aikaan.
Miten sitten lienee se, mitä tapahtuu talvella pakastumisen ja lauhtumisen vaihtelun seurauksena ulkosäilytyksessä olevan moottorin, vaihteiston, perän ja polttoainetankin sisäpuolella? Tuleeko sinne kosteutta?

Tankki olisi hyvä olla aivan täynnä niin sinne ei pääse ilmaa jossa on kosteutta. Erityisesti jos on peltitankki.
Moottorin ja vaihteiston sisäpuoli hikoilee myös siinä kuin ulkopuolikin kun pakkanen kääntyy plussalle. Ulkopuoliset paljaat alumiini- ja kromipinnat ovat myös herkkiä korroosiolle. Vahaus tai suojaöljy auttaa. Kokemusta on koska maalla, jossa asuin nuoruuteni, oli moottoripyöriä varten vain kosteita ulkovarastoja. Parhaaksi osoittautui kolmiseinäinen autokatos.
Sittemmin on ollut hyviäkin varastoja kuten Kerhon lämmitetty pyörävarasto. Hieman pölyä kertyy talven aikana. Ei juuri muuta harmia. Lämpimässä kaasutinpyöristä haihtuu bensat kaasuttimista ja ne ovat sen jälkeen purettava ja puhdistettava. Varsinkin jos säilytys kestää vuosikausia.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #85 : Toukokuu 05, 2017, 22:06:47 ip »

Juurikin näin olen itsekkin asian suhteen ajatellut. Joskus kauan sitten työmailla, kun käytettiin ulkotiloissa talvisaikaan 200 litran peltitynnyreitä polttoöljyvarastoina, niin "sopivissa" talvisissa olosuhteissa, kun öljy väheni tynnyreistä imuletkuja pitkin lämmittimiin, pystyi tynnyrin ulkopinnalle muodostuneen kuurarajan kautta seuraamaan, kuinka paljon tynnyrissä oli öljyä jäljellä. Kuurassa oleva osa tynnyristä oli öljystä tyhjä. Täysissä tynnyreissä ei ollut laisinkaan kuuraa ulkopuolella. Sama tilanne oli varmaan tynnyrin sisäpuolella ja niin kuin Mattikin sanoi, sama koskee moottoria ja vaihteistoa. Miksei myös perääkin. Tästä voisi ajatella, että kyllä tasalämpöinen talvisäilytystila on paras mahdollinen, niin ulko, kuin sisäpinnoillekkin.
Jotta asiaan palattaisiin: Kainuussa tänään  ensimmäinen "inhimillinen" ajokeli. Ensi viikko taas ihan muuta..Jospa viikon kuluttua avais..

Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #86 : Toukokuu 05, 2017, 22:10:04 ip »
Viikon päästä ehkä itsekin. Tämä viikonloppu mennee lapsenvahtina. Auton pesin ja vahasin tänään. Ja ilmastointi sai olla kyllä ajaessa päällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #87 : Toukokuu 05, 2017, 23:28:33 ip »
    Ajokausi on auki... tiistaina Guzzi Sprinterin kyytiin ja kotio... ja heti tuli noin sata kilsaa trippiin, tänään tässä "helteessä" noin 60 kilsaa. On mukava havaita että rykiminen tasakaasulla loppui kun fixasin imukurkut talven aikana, ilma liikkuu nyt oikeata reittiä ja pysyy nykyään myös eturenkaassa  ;)
    Talvisäilö on kyllä ihanteellinen paikka, lämpötila noin 15 astetta plussaa ympäri vuoden, kuiva ja siisti ja uusi halli. Mietinkin tuossa että pitäisikö hommata jonkinlainen kakkospyörä kun on säilytystilaakin tarjolla... mukava työsuhde-etu tällainen halli missä varastoituu myös mun ja vaimon autojen renkaat, kompurat ja pulttipyssyt, tunkit ja tervat ovat talon puolesta...

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #88 : Toukokuu 06, 2017, 21:13:23 ip »
<snip>
Sen sijaan betonilattia-seinät-katto yhdistelmä on helposti kostea, jos käy pakkasella talven aikaan.
<snip>
KL

Juuri sellainen on meidän halli - ja lisäksi katto vuotaa.  >:(
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #89 : Toukokuu 07, 2017, 00:04:35 ap »
Mun talli on isohko puuseinäinen halli. Hyvin tuulettuva ja betonilattia. Katto vuotaa parista kohtaa. Lattia pysyy kuivana talven. On pitkäaikaissäilössä muutamakin laite. Ei kosteudesta johtuvia ongelmia. Jopa kaksitahtiset pyörivät yhä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.