Kirjoittaja Aihe: ABS-jarrut moottoripyörässä  (Luettu 12757 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
ABS-jarrut moottoripyörässä
« : Helmikuu 23, 2017, 11:55:12 ap »

Käytettyjä pyöriä katsellessa on tullut vastaan myös ABS-jarruilla varustettuja malleja (Guzzien osalta isoissa Brevoissa ja Norgessa varmaan ensimmäiseksi käyttöön, Bemareissa jo hyvinkin pitkään). Ovat helposti kalliimpia kuin ilman ABSia olevat pyörät. Satsaus voisi silti olla hintansa väärtti. Arvelen, että on hyvä ja turvallisuutta lisäävä varuste. Etenkin tällaiselle kuskille, jonka ajokokemus ja osaaminen ei niin kovin hyvä ole. Eivät tietenkään korvaa harkintaa ja ajotaitojen harjoittelua. Sen mitä olen kokemuksia kuullut, ei toimivuudessa ainakaan mitään isompia ongelmia ole ollut. 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2017, 13:29:30 ip »
C14 jarruja olen parannellut mutta tehoon ja ominaisuuksiin en 0le puuttunut. Itsestä vain tuntuu että ei pysähdy ollenkaan siihen malliin kuin esimerkiksi 1100 Breva jossa ei olut ABS:sää. Tosin isossa Calissa on enemmän massaa joten se tarvitsee myös enemmän jarruenergiaa pysähtymiseen. Mutta tunnokkuudessa ja jarrutuksen lopetuksessa on iso ero Brevan hyväksi. Renkaillakin voi olla osaa asiaan. Mutta kokemusta on vasta 8000 km C14 mallilla ja ylipäätään ABS-jarruista moottoripyörässä. Törmäilemättä olen selvinnyt.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #2 : Helmikuu 23, 2017, 15:49:28 ip »
Vähän samanlaisia kommentteja olen kuullut, että ABSilla menisi pidempään jarrutusmatkat.?
Itse en ole ajanut kuin yhtä BMW:tä missä oli, se kyllä lyhyellä kokeilulla pysähtyi ihan kiitettävästi, mutta olosuhteet oli kuiva asfaltti ja sikäli en osaa sanoa miten liukkaammalla jossa etua voisi olla.
Oma näppituntuma on että Guzzien Brembot on ajamissani olleet hyvinkin tunnokkaita ja ei pulmia jarrutuksissa.
ABS jarruissa on mietityttänyt, että tuleeko liikaakin sitten luottamusta niihin.
On nähty lukkiutomattomillakin varustettuja pyöriä ojissa, tosin se ei sinänsä kerro mitään.
 

Juffe

  • Viestejä: 26
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #3 : Helmikuu 23, 2017, 16:43:08 ip »
Edellinen pyörä oli BMW R1200RT ABSeilla. Opetin viime kesänä 4 poikaa mopokorttiin asti. Yhtenä kokeena niillä on hätäjarrutus. Setä joutui muutamaan otteeseen näyttämään, miten se tehdään, ja paikallisen honkkarin hiekkapölyisellä asfaltilla ABS puri kyllä juuri niin hienosti kun pitääkin, eli liinat kiinni ja eleetön pysähtyminen matkalla, johon pojat eivät pystyneet :-)

Nuorempana tuli tehtyä pari lukkojarrutusta etupyörällä ja se fiilis maantienopeuksista ei unohdu... En kyl koskaan osta enää pärrää ilman ABSeja. Nykyisellä Guzzilla en ole vielä testannut "lukkojarrutusta". Sekin täytyy keväällä tehdä. Toki varmaan samaisen honkkarin parkkiksella ilta-aikaan, ettei kukaan näe...

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #4 : Helmikuu 23, 2017, 18:37:37 ip »
Norgessa oli ABSit ja nyt Stelviossa ja kokemusta 132 tkm. Noiden välissä oli ABSittomia pyöriä ja kuten on käytössä vieläkin. Kerran on Norgessa takapyörän ABS nakuttanut toimimisen merkkinä. Soratiellä pitää muistaa ottaa Stelviosta pois, jotta saa takapyörän lukkoon, muuten ei tunnu pysähtyvän.

Aikojen saatossa konttauksia olisi ainakin kaksi vähemmän jos ABSit oli olisi ollut. Silti en liputa ABSien puolesta enkä ole halukas maksamaan niistä lisähintaa. Jos on niin ei haittaa. Uusissa pyörissä ABSit ei käytännössä ole tainnut nostaa hintoja juurikaan.

Aikanaan kun ostin uuden BMW R 1150 R:n niin sen ovh oli jotakin 105000 FIM ja ABS-malli olisi ollut 13000 FIMiä kalliimpi. Pari vuotta myöhemmin ABS oli vakiona eikä hintataso ollut muistaakseni juurikaan noussut. Eikös noita aikoja pyörienkin hinnat alskeneet jonkin verran vuotta myöhemmin kuin autojen? Ei taida käytetyissäkään hintaan vaikuttaa yksistään kun ne  useimmissa isoissa pyörissä kuitenkin ovat.   
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #5 : Helmikuu 23, 2017, 20:11:15 ip »
Eikös ne ole pakolliset olleet jo muutaman vuoden? Eli uusia ei ilman saa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #6 : Helmikuu 23, 2017, 21:26:46 ip »
Kaikissa uusissa pyörissä pakolliset. Viime vuonna piti viimeistään rekisteröidä ne joissa ei ole ABS:iä eikä Euro4 saastenormia. Voidaan niitä silti uutenakin myydä. Mutta valmiiksi kilvillä.

Tutkin jo Cali 1400:sen jarrujärjestelmän ja aika pitkälle purinkin. ABS-rasia on helppo ohittaa: sinne kahvalta lähtevä etujarruletku irrotetaan alapäästään kuten ABS-yksiköstä etujarrullekin lähtevä letku ja yhdistetään sisäkierteisellä M10x1mm väliholkilla jossa on sisäkartiot. Normi jarruosatavaraa. Takajarrulle voi tehdä samoin. Ohitetaan siis "jatkoholkeilla" ABS-yksikkö. ABS:n letkulähdöt 4 kpl tulpataan. Näppärämmät ottavat yksikön vielä irti ja kytkevät sen johdotuksen niin että pyörän ajotietokone luulee että ABS toimii normaalisti.

Silloin tosin menetetään turvallisuustoiminnoista ainakin renkaanpaineiden muutoksen valvonta. Mutta jarrut toimivat niin kuin niiden pitääkin mutta vastuu on enemmän kuljettajalla kuten moottoripyörien reilun sadan vuoden historiassa tähänkin asti.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #7 : Helmikuu 24, 2017, 08:30:50 ap »
...
 Mutta jarrut toimivat niin kuin niiden pitääkin mutta vastuu on enemmän kuljettajalla kuten moottoripyörien reilun sadan vuoden historiassa tähänkin asti.
Ja minulla jo aivoissa 0,001 sekunnin välähdys, ”hankittava ABS:t niin joku muu kantaisi vastuun  :D, mutta ei se sitten tainnutkaan olla niin.  :(
2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #8 : Helmikuu 24, 2017, 11:40:54 ap »
...
 Mutta jarrut toimivat niin kuin niiden pitääkin mutta vastuu on enemmän kuljettajalla kuten moottoripyörien reilun sadan vuoden historiassa tähänkin asti.
Ja minulla jo aivoissa 0,001 sekunnin välähdys, ”hankittava ABS:t niin joku muu kantaisi vastuun  :D, mutta ei se sitten tainnutkaan olla niin.  :(

Ei se jarruttamisen alkamisen viive tai päätös tehdä päässään jarruttamispäätös ja saada se tieto raajojen lihaksille ja sieltä jarruille ei ole nopeutunut. Kuten havainnointi ylipäätään. Tuoreessa lainsäädäntöesityksessä esitetään moottoriajoneuvoihin hätäjarrutusavustinta. Sen toiminta olisi osittain tai, tilanteesta riippuen, kokonaan kuljettajasta riippumatonta.
Siinäpä onkin miettimistä miten se toteutetaan moottoripyörään.

BMW:llä oli jokunen vuosi sitten vastaava avustin mutta se vain tehosti kuljettajan jarrutusta silloin kun avustin havaitsi että tehdään äkillinen jarrutuksen aloitus. Oli ja meni. Ei tullut asiakkaiden suosioon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #9 : Helmikuu 24, 2017, 13:00:53 ip »
Olikos se tuo sama Bemarin laitteisto, joka reippaamman rata-ajon rasituksessa unohti sittemmin koko jarrutustouhun. Aiheutti varmaan väriraitoja alushousuun, kun jarru päättää omatoimisesti lähteä lomalle kesken tykityksen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #10 : Helmikuu 24, 2017, 22:10:27 ip »
"Hätäjarruavustin" tunnetaan jo jarruassistenttina. Sen on kehitetty koska usein hätäjarrutustilanteessa
kuljettaja ei osaa tai uskalla painaa jarrua riittävän voimakkaasti. Jarruassistentin on tarkoitus tunnistaa
hätäjarrutustilanne ja laittaa kaikki peliin, että ajoneuvo saataisiin pysähtymään ajoissa, vaikka kuski
nuukaileekin.
ABS jarrullahan hätäjarrutus on periaatteessa kuskillekin helppo toimenpide. Polkaisee vain jarrupolkimen
alas täysillä. Jos auton alustasta ei kuulu tilanteessa mitään kolahdusta tai tömähdystä, (oli ABS tai ei) polkaisu on
todennäköisesti ollut lepsu ja voimaton.
Jos on tarkoitus oikeasti pysähtyä ja huomaa ABS:n puuttuvan peliin, pitää jarrua painaa vain lisää, ei missään
tapauksessa löysätä. Näin ainakin autolla, saadaan kaikki pyörät täysillä mukaan jarrutustapahtumaan.
Se on sitten toinen asia kun kaikkien autojen ABS ei oikein tunnista todella liukasta tienpintaa ja jarrutusmatkat
venyvät. Todella liukkaalla pinnalla suuri osa jarrutustehosta taitaa edelleen syntyä jään sulattamisesta.
Jos pyörää pidetään pyörimässä jatkuvasti, ei se silloin pysähdy. Lisäksi suuret pyörivät massat hidastavat
pyörimisnopeuden muutoksia. Laitoitko autoosi raskaat kevytmetalliset (raskasmetalliset) koristevanteet, joiden halkaisija
vielä poikkeaa alkuperäisistä? Voi olla silloin ABS:n parametreissa jotain säätötarvetta.
Jarruassistentti aiheuttaa minulle äkkiseltään tahattomia hätäjarrutuksia. Kai siihen tottuisi tai pitäisi vaihtaa vain
ajotapaa.

ABS jarruja olen joskus Bemun K- ja R1100 sarjan pyörillä kokeillut, pikkasen se pelotti. Etsin hyvin hiekoitetun
parkkipaikan, otin reippaasti vauhtia ja kaikki pohjaan. Hyvin nätisti R1100 pysähtyi pumppujen sirittäessä siinä
sylissä tankin takana. K-sarjan ABS:n säätötapahtuma oli paljon hitaampi, kuski ja sivustakatsoja huomasi kuinka
pyörä keinuu jarrutuksen aikana. Kaarteessa en kokeilisi.
Pikkuisen arveluttaa nyt kun ABS on tullut pakolliseksi. Se kun ei enää ole rahastettavissa oleva lisävaruste, mennäänkö
halvimmalla siitä missä rima on alimpana?

Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #11 : Helmikuu 25, 2017, 08:55:59 ap »

Pikkuisen arveluttaa nyt kun ABS on tullut pakolliseksi. Se kun ei enää ole rahastettavissa oleva lisävaruste, mennäänkö
halvimmalla siitä missä rima on alimpana?



ABS-jarruja prätkiin on tehty jo niin kauan, että tuskin kenenkään kannattaa alkaa itse rakentamaan paskoja ABS-jarruja, kun hyvät ja edulliset voi ostaa alihankkijalta.
Näin ainakin luulen ja toivon...
Tämäkin vielä! ! !

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #12 : Helmikuu 25, 2017, 14:33:08 ip »
”hankittava ABS:t niin joku muu kantaisi vastuun  :D, mutta ei se sitten tainnutkaan olla niin.  :(

Silloin kun ABS alkoi yleistyä autoissa, vakuutusyhtiöt myönsivät ABS jarrullisille alennuksia vakuutusmaksuihin.
Ajateltiin näin niiden yleistyvän ja onnettomuuksien vähenevän. Lopulta alennukset vedettiin takaisin kun havaittiin, että
näillä autoilla onnettomuudet pikemminkin lisääntyivät. Ei se toki ollut ABS:n vika, varmaankin niillä oli vaikutusta
auton ostajaan ja hänen toimintaansa.
Sohc van Helmi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #13 : Helmikuu 25, 2017, 16:54:56 ip »
Jotenkin ärsyttävä tilanne voi tulla kun ei olekaan "puikoissa" vaan joku sisäänrakennnettu pyörässä säätää pysähtymistä.
Varsinkin jos arveluttaa toimiiko.
Luotettaviksi ovat vissiin kyllä kehittyneet, ei ainakaan pahaa arvostelua ole tullut viime aikaisista testeistä.
Jarrut pohjaan ja katsotaan miten kävi ei kyllä tee hyvää pyöräkuskia, mutta kai tää on sitten 2017 lukua.
Pyörää ajetaan perstuntumalla ja ollut vaikeuksia ymmärtää muuttuuko kuinka parempaan suuntaan kehityksen meno, no, ruisku ainakin josta ei ole kun hyvää sanottavaa.
Onko tosiaan totta että vakuutusyhtiöiden korvaukset kasvoi lukkiutomattomien jarrujen tultua pakollisiksi uusissa myös pyörien osalta?
Vai vakuutysyhtiöiden taas pari miljoonaa muuten vaan?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2017, 21:18:03 ip kirjoittanut GuzGuz »

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #14 : Helmikuu 25, 2017, 18:10:50 ip »
Tunnustan että ainakin minä haluan kokeilla, jos autossa tai moottoripyörässä on jotain avustimia, missä ne puuttuvat peliin.
Kuinka kovaa niiden kanssa voi ajaa mutkaan ja miten pysähtyy? Tulee pikkuhiljaa tavaksi mitata "turvallisuuslisä "ulos.
Varmaankin joku muukin on toiminut näin?
En kantaisi huolta ABS- tai muiden avustimien toimintavarmuudesta. Ainakin ABS:tä raskaalla puolella
on sellaiset kokemukset. Jos vaikka oli akut kytketty väärin ja kaikki muut boxit menee sen seurauksena vaihtoon,
on ABS-järjestelmä vielä jäänyt ehjäksi.
Mutta pitää uskoa sitä mittariston vikavaloa. Jos järjestelmä ilmoittautuu vialliseksi on se korjattava. Vika voi olla sellainen,
tai kehittyä ajan kanssa sellaiseksi, että menetetään myös perinteiset jarrut kokonaan. Tämäkin on tullut nähtyä ja koettua.

Jos oikein alkaa pelottaa, erilaisia uhkia löytyy. SEU on pikkuhiljaa tulossa suurenkin yleisön tietoisuuteen.
Lyhyesti; avaruudesta tulevat hiukkaset vaikuttavat maanpinnallakin tietokoneiden toimintaan, ilmeisesti ongelma
pahenee komponenttien pienentyessä. Bitti voi oikeasti mennä "poikittain"
http://www.solarstorms.org/SEUFinn.pdf.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Single_event_upset
Sohc van Helmi.