"Hätäjarruavustin" tunnetaan jo jarruassistenttina. Sen on kehitetty koska usein hätäjarrutustilanteessa
kuljettaja ei osaa tai uskalla painaa jarrua riittävän voimakkaasti. Jarruassistentin on tarkoitus tunnistaa
hätäjarrutustilanne ja laittaa kaikki peliin, että ajoneuvo saataisiin pysähtymään ajoissa, vaikka kuski
nuukaileekin.
ABS jarrullahan hätäjarrutus on periaatteessa kuskillekin helppo toimenpide. Polkaisee vain jarrupolkimen
alas täysillä. Jos auton alustasta ei kuulu tilanteessa mitään kolahdusta tai tömähdystä, (oli ABS tai ei) polkaisu on
todennäköisesti ollut lepsu ja voimaton.
Jos on tarkoitus oikeasti pysähtyä ja huomaa ABS:n puuttuvan peliin, pitää jarrua painaa vain lisää, ei missään
tapauksessa löysätä. Näin ainakin autolla, saadaan kaikki pyörät täysillä mukaan jarrutustapahtumaan.
Se on sitten toinen asia kun kaikkien autojen ABS ei oikein tunnista todella liukasta tienpintaa ja jarrutusmatkat
venyvät. Todella liukkaalla pinnalla suuri osa jarrutustehosta taitaa edelleen syntyä jään sulattamisesta.
Jos pyörää pidetään pyörimässä jatkuvasti, ei se silloin pysähdy. Lisäksi suuret pyörivät massat hidastavat
pyörimisnopeuden muutoksia. Laitoitko autoosi raskaat kevytmetalliset (raskasmetalliset) koristevanteet, joiden halkaisija
vielä poikkeaa alkuperäisistä? Voi olla silloin ABS:n parametreissa jotain säätötarvetta.
Jarruassistentti aiheuttaa minulle äkkiseltään tahattomia hätäjarrutuksia. Kai siihen tottuisi tai pitäisi vaihtaa vain
ajotapaa.
ABS jarruja olen joskus Bemun K- ja R1100 sarjan pyörillä kokeillut, pikkasen se pelotti. Etsin hyvin hiekoitetun
parkkipaikan, otin reippaasti vauhtia ja kaikki pohjaan. Hyvin nätisti R1100 pysähtyi pumppujen sirittäessä siinä
sylissä tankin takana. K-sarjan ABS:n säätötapahtuma oli paljon hitaampi, kuski ja sivustakatsoja huomasi kuinka
pyörä keinuu jarrutuksen aikana. Kaarteessa en kokeilisi.
Pikkuisen arveluttaa nyt kun ABS on tullut pakolliseksi. Se kun ei enää ole rahastettavissa oleva lisävaruste, mennäänkö
halvimmalla siitä missä rima on alimpana?