Kirjoittaja Aihe: ABS-jarrut moottoripyörässä  (Luettu 12756 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #15 : Helmikuu 25, 2017, 21:04:06 ip »
Yllättävän kestäviä on kyllä tullut vastaan. Työkaverin Renault alkoi vilkutella abs-valoa. Anturit olivat ehjiä, niin mielenkiinto kohdistui itse boksiin. Siellä olikin kahvikupillinen vettä.. Kuivaus ja homma toimii taas normaalisti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #16 : Helmikuu 26, 2017, 11:27:02 ap »
Teknologia lisääntyy ajoneuvoissa väistämättä eikä sen toiminta tietenkään koskaan ole idioottivarmaa. Ei siis pidä luottaa pelkästään tekniikkaan vaan omaa ajotaitoakin on syytä ylläpitää / parantaa ja kaiken A ja O on tietysti ennakointi ja oma asenne. En silti osaa hirveästi pelätä tekniikan lisääntymistä, sillä robottiautoja koskevassa keskustelussa on arvioitu inhimillisten virheiden osuus (onko arvioitu oikein, sitä en varmuudella tiedä) onnettomuuksien syynä niin suureksi, että lisääntyvä tekniikka suurella todennäköisyydellä tulee onnettomuuslukuja pienentämään. Tämä tietysti vain siinä tapauksessa, että "turvatekniikan" hyötyjä ei ulosmitata muuttamalla ajotapaa riskialttiimpaan suuntaan.

Omakohtaisesti oli hyvin havainnollistavaa päästä pari vuotta sitten sohjoiselle ja jäiselle ajoharjoitteluradalle kokemaan auton kaarrekäyttäytymistä luistoneston kera ja ilman luistonestoa. Suosittelen kokeilemaan jos vain tulee tilaisuus tällaiseen tapahtumaan osallistua.   

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #17 : Helmikuu 26, 2017, 12:20:02 ip »
Kokeiltu on, siinä missä minun takavetoinen Transit eteni lumenpöppötöisessä kaarteessa vakaassa sladissa,
työpaikan vastaavanlainen Vito ajautui nokka edellä sivuun lumipenkkaan. Tapahtuman pystyi toistamaan jos halusi.
Avustimet ohjasivat Viton nokka edellä kohti ojaa, niin kuin niiden tilanteessa kuuluikin tehdä :o.
Oikea tapa olisi ollut ajaa niin hitaasti ettei luista eikä sudi. Keli ei vain oikein sallinut sitä, olisi juuttunut kiinni keskelle tietä,
kun yritti pitää yllä enepi nopeutta avustimet vei sitten penkkaan. Poisti "kaaharin" liikenteestä hetkeksi.
Toisaalta mielestäni tuossa Vitossa oli niin huono alusta, että se olisi ollut talvikelissä hengenvaarallinen laite ilman
ajonvakautusta.
Tästä tullaan siihen, onko säästetty alustan toiminnassa yleisesti ja paikataan tilanne avustimilla?
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #18 : Helmikuu 26, 2017, 13:07:42 ip »
Lainaus
Tästä tullaan siihen, onko säästetty alustan toiminnassa yleisesti ja paikataan tilanne avustimilla?
Tätä olen epäillyt jo pitkään. Järjestelmien takaisinkytkennällä on helppo piilotella niissä olevia teknisiä puutteita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #19 : Helmikuu 26, 2017, 14:19:59 ip »
Kokeiltu on, siinä missä minun takavetoinen Transit eteni lumenpöppötöisessä kaarteessa vakaassa sladissa,
työpaikan vastaavanlainen Vito ajautui nokka edellä sivuun lumipenkkaan. Tapahtuman pystyi toistamaan jos halusi.
Avustimet ohjasivat Viton nokka edellä kohti ojaa, niin kuin niiden tilanteessa kuuluikin tehdä :o.
Oikea tapa olisi ollut ajaa niin hitaasti ettei luista eikä sudi. Keli ei vain oikein sallinut sitä, olisi juuttunut kiinni keskelle tietä,
kun yritti pitää yllä enepi nopeutta avustimet vei sitten penkkaan. Poisti "kaaharin" liikenteestä hetkeksi.
Toisaalta mielestäni tuossa Vitossa oli niin huono alusta, että se olisi ollut talvikelissä hengenvaarallinen laite ilman
ajonvakautusta.
Tästä tullaan siihen, onko säästetty alustan toiminnassa yleisesti ja paikataan tilanne avustimilla?

Mersun sutimisenesto on surullisen huono. Vitossa se vielä korostuu, kun on henkilömalleja kevyempi perä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #20 : Helmikuu 26, 2017, 14:25:42 ip »
Molemmat autot lienevät takavetoisia. Olivatko kuljettajat yhtä kokeneita ja tottuneita autoihinsa ? Vai ajoiko sama kuski vuoronperään eri autoilla saman reitin ? Näistäkin muuttujista syntyy aika äkkiä isoja eroja lopputulokseen. Nykyään on jo paljon kuljettajia, jotka eivät ole ikinä ajaneet takavetoisella autolla ja heille sen käyttäytyminen pidon ollessa heikentynyt voi olla täysi mysteeri. Tuolla ajoharjoitteluradalla pääsi kokeilemaan omalla tutulla autolla ajamista luistoneston kera ja ilman sitä, siinä homman pointti.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #21 : Helmikuu 26, 2017, 19:21:59 ip »
Olen itse jäänyt pulaan siksi että vuokra-autossa oli ajohallintajärjestelmä joka ei pärjännyt erittäin huonoissa olosuhteissa ja jota järjestelmää en osannut kytkeä vieraasta autosta pois. Ratkaisin asian siten että peruutin muutaman kilometrin. Ilman kyseistä varolaitetta olisi matkanteko ollut aivan normaalia mutta asianmukaisen varovaista.
Arvatkaapa olenko kyseisten järjestelmien kannattaja.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #22 : Helmikuu 26, 2017, 20:46:47 ip »
Olen itse jäänyt pulaan siksi että vuokra-autossa oli ajohallintajärjestelmä joka ei pärjännyt erittäin huonoissa olosuhteissa ja jota järjestelmää en osannut kytkeä vieraasta autosta pois. Ratkaisin asian siten että peruutin muutaman kilometrin. Ilman kyseistä varolaitetta olisi matkanteko ollut aivan normaalia mutta asianmukaisen varovaista.
Arvatkaapa olenko kyseisten järjestelmien kannattaja.

Muistan aikoinaan, kun kaverin piti pyytää naapuri hinamaan 165 000€ BMW E65 pois hänen pihaltaan.
Suvi, pakkanen, pihamaa jäässä ja tielle ylämäki.
Esittelyauto ja manuaalit automyyjän laatikossa, joten neuvot oli kaukana.
Olisi pitänyt saada luistonesto pois päältä.

Malli, missä tuli ekana? se keskikonsolissa oleva pyöritettävä, painettava ja liekkö siinä vielä ollut ilmansuuntiin työnnettävä valintamahdollisuus nupikkarengaspyöritin.

 
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #23 : Helmikuu 26, 2017, 21:10:57 ip »
kahdella kaverilla on viime kesänä ostetut KTM:n matkaendurot. Ymmärsin puheistaan että ovat melko tehokkaitakin. Kehuivat pyöriensä ajonhallintajärjestelmää. Sorallakin uskaltaa kaasua kiertää vaikka kahvan pohjaan eikä siltikään takarengas lähde kummoisenkaan luistoon mutta vauhtia tulee. Samoin on jarrutuksessa jota voi jatkaa täysillä puristaen vaikka koko kaarteen ajan pelkäämättä kaatumista. Pitivät järjestelmiä erinomaisina ja vähentävät stressiä ajaessa oudolla tiellä.

Ajotaito muuttuu varmaan toisenlaiseksi eikä kuljettaja niinkään lue tien ominaisuuksia vaan pyörän toimintoja ja reagoi niihin. Vain ohjaaminen jää kuljettajan tehtäväksi, toistaiseksi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #24 : Helmikuu 26, 2017, 21:20:31 ip »
Molemmat autot lienevät takavetoisia. Olivatko kuljettajat yhtä kokeneita ja tottuneita autoihinsa ? Vai ajoiko sama kuski vuoronperään eri autoilla saman reitin ? Näistäkin muuttujista syntyy aika äkkiä isoja eroja lopputulokseen. Nykyään on jo paljon kuljettajia, jotka eivät ole ikinä ajaneet takavetoisella autolla ja heille sen käyttäytyminen pidon ollessa heikentynyt voi olla täysi mysteeri. Tuolla ajoharjoitteluradalla pääsi kokeilemaan omalla tutulla autolla ajamista luistoneston kera ja ilman sitä, siinä homman pointti.
Ihan ite olen ajellut kummallakin autolla. Viton "kyvyttömyyteen" kyllästyttiin lopulta ja laitettiin kantavuuden puitteissa paksumpi pohjapelti
tavaratilaan. Tottumuksesta en tiedä mutta olen tykästynyt ohjaamaan autoa myös jarrulla ja kaasupolkimella, vetotavasta riippumatta.
Tunsin itseni Viton puikoissa aika avuttomaksi kun mikään tuttu konsti ei saanut sen nokkaa kääntymään tien suuntaiseksi.
Nykyinen auto on etuvetoinen ja automaatti, se on rauhoittanut ajotyyliä kun ei aina tiedä mitä vaihdeaski tekee missäkin tilanteessa.
Lisäksi kaasun ja jarrun samanaikainen painaminen katkaisee vedon isommilla vaihteilla. Samoin viive kaasupolkimen liikkeen ja
vetopyörän välillä ei ole tullut tutuksi. On ajettava ihmisiksi tällä.
Joskus kun olin menossa työmaalle Transitilla ja lunta oli taas tien täydeltä, eteen sattui kolmeakymppiä etenevä henkilöauto.
Siinä jarruvalot vilkkuivat jatkuvasti, mitä ihmettelin ja yritin pitää Transitin liikkeessä. Transit olisi tarvinnut enempi vauhtia ettei
olisi uhannut juuttua kinoksiin. Sitten huomasin kuinka sen edellä menijän kojelaudassa vilkkui erivärisiä valoja, jarruvalojen lisäksi.
Siellä oli kuskilla kaasu pohjassa, luistonesto toppuutteli ja ajonvakautus jarrutteli pyöriä ettei olisi yhtään sivullepäin luistanut.
Vito käyttäytyi vastaavassa tilanteessa samoin. Edellä kirjoittaneiden kokemuksista päätellen on yleinen toimintamalli?


Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #25 : Helmikuu 26, 2017, 21:31:49 ip »
kahdella kaverilla on viime kesänä ostetut KTM:n matkaendurot. Ymmärsin puheistaan että ovat melko tehokkaitakin. Kehuivat pyöriensä ajonhallintajärjestelmää. Sorallakin uskaltaa kaasua kiertää vaikka kahvan pohjaan eikä siltikään takarengas lähde kummoisenkaan luistoon mutta vauhtia tulee. Samoin on jarrutuksessa jota voi jatkaa täysillä puristaen vaikka koko kaarteen ajan pelkäämättä kaatumista. Pitivät järjestelmiä erinomaisina ja vähentävät stressiä ajaessa oudolla tiellä.


Kaverilla on juuri sellainen kotarin jymyenduro. Kehuu myös estoitta. On tarjotellut sitä minulle pitkään koeajoon monesti, mutten ole ehtinyt ottaa. Josko tänä kesänä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #26 : Helmikuu 26, 2017, 21:34:48 ip »
Ei tuo fysiikan lakeja miksikään muuta, jos vauhtia tulee helpon ajettavuuden ansiosta liikaa, sitä on
avustimista huolimatta liikaa.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #27 : Helmikuu 26, 2017, 21:44:25 ip »
Ei tuo fysiikan lakeja miksikään muuta, jos vauhtia tulee helpon ajettavuuden ansiosta liikaa, sitä on
avustimista huolimatta liikaa.
Liki saman selvityksen näille kaveruksille esitin mutta nauroivat epäluuloisuudelleni. Vauhti on kuulemma noussut reilusti josta osa kuulemma aktiivijousituksen ansiota. Asfaltillakaan ei keula eikä takapyöra irtoa tiestä vaikka kuinka käskisi. Ei silti ajaminen, kuulemma, ole yhtään tylsää vaikka jousitus tekee tiestä tasaista ja ajonhallinta + jarrut takaavat pidon joka tilanteessa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #28 : Helmikuu 26, 2017, 22:09:58 ip »
Eivät sitten ole ajaneet täysillä, vielä.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #29 : Helmikuu 26, 2017, 22:11:26 ip »
Radalla seurattiin erään puolituttavan ensimmäistä ratapäivää uudella Superdukella. Ei keulinut, vaan kiihtyi. Myös jarrutukset pystyi viemään aika syvälle. Kostautui kylläkin iltapäivällä soraulkoilutukseen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.