Kirjoittaja Aihe: ABS-jarrut moottoripyörässä  (Luettu 12756 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #30 : Helmikuu 26, 2017, 22:21:20 ip »
Pitäisi vielä olla se avustin mikä avaisi/estäisi hartialukon. Lisäksi pitäisi saada
pyörä tarvittaessa kallistumaan kaarteessa enemmän kuin kuski uskaltaa. Taitaisi silloin olla jo
automaattiohjaus kyseessä.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #31 : Helmikuu 27, 2017, 09:45:12 ap »
Lainaus
Kostautui kylläkin iltapäivällä
Niin... toisaalta ja toisaalta... Vähän sama kuin että jos ei navigaattori toimi, ei osata perille. Tekniikan avulla pärjätään mutta hankalasti kantapään kautta opittavaa ajotaitoa ei ole riittävästi. Toki, erittäin suositeltavia apulaitteita, varsinkin julkisessa liikenteessä. Jonain päivänä taas menen rata-alkeita jatkamaan.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2017, 09:18:31 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #32 : Helmikuu 27, 2017, 11:54:32 ap »
Kai se vain on sopeuduttava näihin nykykotkotuksiin.
Tilanne menee jossain vaiheessa siihen että jos ei ole vaadittua varustusta pyörässä ja kuskin yllä ei tielle ole asiaa.

Yhdestä "keksinnöstä" kuulin tieturvallisuuden ja liikennerikemaksun kehittelyn yhteydessä. Perustetaan yritys tai yrityksiä jotka tarjoavat, aluksi autoilijoille, rahaa siitä että sallivat asennuttaa autoihinsa tutkan ja valokuvauslaitteen. Maksu perustuu ajettuun matkaan ja siihen paljonko kuvia on kertynyt. Laite toimii samoin kuin "peltipoliisi" eli mittaa vastaantulijan nopeuden, ottaa kuvan ja lähettää sen rikemaksuja keräävälle firmalle. Paljon ajava voisi näin tienata ajaessaan tekemättä mitään.

Tämä rikemaksu ei siis ole sakko vaan vain maksu tehdystä virheestä ja siksi sitä voi kerätä kaikki luvan saaneet. Kuten pysäköintivirhemaksujakin keräävät firmat. Toiminta perustuu ns. haltijavastuuseen eli maksu lähtee ajoneuvon omistajalle tai haltijalle. Hänen tehtävänsä on kerätä maksu siltä joka rikkeen on tehnyt tai maksaa se itse.

Asiaa pidetään hyvin merkittävänä sillä se pitää nopeudet kurissa koska koskaan ei voi tietää "kuka tulee vastaan". Aivan erinomainen keksintö tämä. Kohta vaaditaan ne etukilvet moottoripyöriinkin.

Asia sisältyy uuteen tieliikennelain uudistukseen.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #33 : Helmikuu 27, 2017, 19:17:32 ip »
Tulevana kesänä on sitten oikeasti opeteltava käyttämään näitä "nykyajan kotkotuksia." Apriliassa on säädettävä abs, sutimisenesto, keulimisenesto, eri ohjelmat radalle ja tielle. Ohjekirja varoittaa mm. rataohjelmasta, jota suositellaan vaan todella kokeneelle jne. On pykälän verran monimutkaisempaa kuin autoissa.  Ohjekirja on sellainen tupakka-askin kokoinen ja fontti kokoa "mikrofilmin tekstitys". Pitää varmaan ottaa keskeiset sivut kopiokoneella suurennettuna. Eli haltuunotettavaa uutta on tälle kesää tiedossa.

Viime syksynä tuli ajeltua ihan rennosti ja ilman erityisiä tavoitteita normaalia maantieajoa Aprilialla. Yllättävän mutkaton ja helppo ajettava jopa kyytiläisen kanssa.  Kiihtyvyys on rajua eikä ole tullut vielä kokeiltua todellisia rajoja tuolla pyörällä. Tulevana ajokautena käyn Aprilialla ennakoivan ajon harjoittelut (2 päivää) ja rata-ajot ducatiklubin vuoroilla pääosin Alastaron radalla.  Pelisäännöt radalla kuulostavat aika tiukoilta, mikä on vain hyvä asia. Aika nöyrällä asenteella on mentävä radalle oppiin. Tulee varmasti mielenkiintoinen kesä  ;D.

Mp messuilla juttelin ducatiklubin presidentin kanssa ja kuuleman mukaan Guzziklubilaiset olisivat kovasti tervetulleita heidän ratavuoroille. Ei ilmeisesti ole Guzzeja kuitenkaan juuri radalla näkynyt? Eihän se olisi yhtään hassumpaa mennä joku kerta myös Calilla radalle ;D. Kuluisivat kummit vähän reunoiltakin.
 
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #34 : Helmikuu 27, 2017, 19:45:21 ip »
Minä olen kouluttanut Californiaani rataolosuhteisiin viitisen kesää. Sitä ennen saman verran pikkulohkoa. Aika yksin olen merkkeineni ollut.
Onko sulla siis RSV4? Olen koko ajan luullut, että sulla on se vee kakkos Mille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #35 : Helmikuu 27, 2017, 21:16:31 ip »
Lainaus
pyörä tarvittaessa kallistumaan kaarteessa enemmän kuin kuski uskaltaa
Jo ensimmäisten ratapäivien jälkeen  -näin arvelen-  käy niin että tässä kohtaa alkaa tulemaan siviiliajossa etua. Tietää, että kyllä siellä on varoja, jos pitää valita: "kallistanko lisää/menenkö lepikkoon".
Lainaus
autoilijoille, rahaa siitä että sallivat asennuttaa autoihinsa tutkan ja valokuvauslaitteen
Taivas varjele... tuohon kai löytyy joku lainkohta, joka tuollaisen mielivallan estää.  Varmasti löytyy lukemattomia kuskeja, jotka ovat sitä mieltä että "minä olen Viipurin läänin maaherra ja minä ajan sallittua tuntinopeutta" - muita sakotettakoon.
Lainaus
eikä ole tullut vielä kokeiltua todellisia rajoja tuolla pyörällä
Hattu kourassa nöyränä totean, että "tuolla pyörällä"...puuuhhh... ei varmaan kannata kokeillakaan ihan heti? Kiva olisi katsoa (ja kuunnella) vierestä kun osaaja käskee... 2015 RSV4 (ABS): https://www.youtube.com/watch?v=wvvCYuFTy-s
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2017, 09:19:04 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #36 : Helmikuu 28, 2017, 13:24:22 ip »
Maksavat kohta jos antaa asentaa autoonsa tutkat ja vakoilukamerat, hahaa!
Tätä ilmeisesti on ihan vakavissaan nyt ehdotettu..?
Ensi ajatus oli kyllä aprillipäivästä.
On aikoihin taas eletty jos tuota koitetaan tosissaa
Aamu tv:ssä kertoi poliisi että 50% on ylinopeudet vähentyneet.
Tarkoittikohan että rike- ja muiden sakkojen määrä olisi noin rajusti vähentynyt?
Lisää maksuja just syksyllä ajettiin aivan järjettöminä korotuksia muutenkin koviin rikemaksuihin.

Tutkautoista poliisinkin käytössä käydään jo ennestään hyvin ristiriitaista keskustelua:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612012200034249_uu.shtml
Ajatelkaas mitä seuraisi jos "yksityispoliisit" pääsisi käräyttelemään ylityksistä.
Itse tiedän lähiteillä heti muutaman paikan missä esim pitkän alamäen päässä 80 rajoitus muuttuu yllättäen pienemmäksi.
Noihin ajaa varmaan 80% autoista ylinopeutta.
Vielä kun saisi provision rikemaksusta, niin eihän tässä tarvisi töitä tehdä enään ollenkaan.
Jonlaista muilutusta tosin saattaisi esiintyä nopeasti, tai mystinen katoaminen.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2017, 20:58:12 ip kirjoittanut GuzGuz »

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: ABS-jarrut moottoripyörässä
« Vastaus #37 : Helmikuu 28, 2017, 19:20:05 ip »
Aprilia on tosiaan sama (RSV4 2015) kuin tuossa Camnin videossa, tosin oma on  RR. Videossa taitaa olla RF, jossa on eroja mm. jousituksessa/iskarit (Öhlins), takoaluvanteet. Tuossa omassa on SACHSin jousitus/iskarit. Mm. moottori, voimasiirto, jarrut, moottorinohjaus ovat samat. Pyörällä on ajettu n. 5.000 km.

Huipputehot (201 hv) tulevat muistaakseni 12.500 rpm tietämillä. Ei ole noilla luvuilla tullut käytyä. On varmasti paljon kiinni valitusta ohjelmasta mitä tapahtuu kaasua kääntämällä. Viime syksynä ajoin vain katuohjelmalla. Silläkin kyyti oli riittävä. Quick Shifter toimii vain yli 4000 rpm. Esim. kaasukahva asento vakioituna riittäville kierroksille, kiihtyvyys huomioiden, vaihteita voi pukata peräkkäin alle sekunti/pykälä, mihin nyt haluaa nopeutta nostaa. Siinä on pidettävä jo pyörästä kiinnikin ;D
 
Koneen käyntiääni on sitten omaa luokkaa, sen mekaaninen meteli on aika häijy jo tyhjäkäynnillä. Vaatii tulpat korviin. Hieman oli alkuun totuttautumista kytkimen kanssa liikkeelle lähdön kanssa sen kun tuntui oleva on tai off. Ei tuo kaupungin liikennevaloissa ole mukavin ajettava, mutta pärjää kyllä. On varmasti paljon haltuun otettavaa tuon kanssa ja kaikkea ei edes pidä tavoitella realismi huomioiden.      




« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2017, 20:03:58 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.