Kirjoittaja Aihe: Kumpa Guzzikin  (Luettu 58917 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #105 : Lokakuu 17, 2017, 00:38:15 ap »
https://www.linkedin.com/in/michaeluhlarik/

Product Planner, Motorcycle Business Analyst, Suru Inc,  Royal College of Art

"
Piaggio saved historic motorcycle brands like Gilera, Moto-Guzzi, Derbi and Puch from bankruptcy; and the company has exported technical knowledge and the better aspects of Italian culture to far corners of the world. The Piaggio Group has enjoyed some sympathy lately from the stock market. Moto-Guzzi, the one-time weak man of the Aprilia Group, is selling well and growing.

I am a Piaggista. I lived in Pontedera, the historic home of Piaggio and ate my meals at the mensa alongside the factory workers and executives. But I am also a pragmatic industry professional that can see wasted opportunity and a destructive business policy.

The Piaggio Group is clearly no longer interested in being a motorcycle manufacturer of consequence (Moto Guzzi volumes are so low it should be treated as boutique brand), and is being rewarded by investors by pivoting to commodity scooters for the far east and 21st century mobility products like PFF in the west.
"
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 17, 2017, 08:43:12 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #106 : Lokakuu 17, 2017, 19:46:58 ip »
Gloobalit markkinat muuttivat pelisääntöjä ja EU sinetöi ne lopullisesti. Kansalliset suojellut markkinat muuttuivat. Kaikesta huolimatta Euroopassa valmistetaan todella paljon autoja (jopa suomessa kootaan jotain johtotähteä?) ja myös moottoripyöriä. Italialaisten pyörien tarjontaa kun tutkii, niin matkapyörää, matkasporttia ei oikein taida olla tarjolla, jos ei lasketa matkaenduroita nyt mukaan. Vähän kyllä ihmetyttää  erityisesti miksi Norge, mutta myös Stelvio ja Griso poistuivat mallistosta ???. Guzzi on varmasti Premium tuote nyt ja jatkossakin, kuten muutenkin eurooppalaiset pyörät.  

 
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #107 : Lokakuu 17, 2017, 20:22:27 ip »
Lainaus
Vähän kyllä ihmetyttää  erityisesti miksi Norge, mutta myös Stelvio ja Griso poistuivat mallistosta Huh?. Guzzi on varmasti Premium tuote nyt ja jatkossakin, kuten muutenkin eurooppalaiset pyörät. 
Virallinen tieto on että kyseisten mallien moottoreita ei enää kannattanut päivittää Euro4 normiin joka otettiin käyttöön 2016 alusta. (Euro3 tuli jo 2006)

V7 II jäi myös pois ja tilalle tuli V7 III uudella moottorilla ja samasta koneesta isompi päivitys V9. Niistä on sitten eri malleja Scramblerista Bobberiin ja siltä välitä.
1400-mallisto oli jo suunniteltu täyttämään Euro4:sen. Tosin senkin lisälaitteiden avulla. Mutta jäänee kohta pois tuotannosta.

Euro5 tulee reilun kahden vuoden päästä ja tällä hetkellä kalustoa suunnitellaan siihen suuntaan. Varsin paljon tulee kiristymään päästörajat. Erityisesti melu pitää saada noin puheäänen tasolle. Silloin mitataan jo kokonaisuutta kun Euro4:sessa vain tietyllä suoritustasolla joka vastaa käytännössä rauhallista kaupunkiajoa ilman kiihdytyksiä.
Euro6:n tulee joskus myöhemmin (alunperin piti tulla jo 2020) mutta silloin tuskin polttomoottori nykymuodossaan on enää kovin suosittu.

EU ei ole pitänyt kiinni moottoripyörien Eurorajojen voimaantulosta kovin tarkkaan. Nyt ollaan noin 5 vuotta myöhässä alkuperäisestä suunnitelmasta sillä moottoripyörävalmistajat ovat saaneet lobattua itselleen aikaa täyttääkseen vaaditut normit.

Tietäkäätte että Euro3:sta alkaen moottorin virittäminen ja pakoputken vaihto E-luokittelemattomaan on ollut ehdottomasti kiellettyä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #108 : Lokakuu 17, 2017, 21:11:00 ip »
Ihme sinänsä, ettei Norgea ja vaikka Grisoa ei jatkettu 1400 koneilla? Olisi ollut aika luonnollinen jatkumo.
Tai sitten se kauan odotettu vesijäähy..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #109 : Lokakuu 17, 2017, 21:29:08 ip »
Euro6:n tulee joskus myöhemmin (alunperin piti tulla jo 2020) mutta silloin tuskin polttomoottori nykymuodossaan on enää kovin suosittu.

Siinä sitä onkin miettimistä.
https://yle.fi/uutiset/3-9885450
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #110 : Lokakuu 17, 2017, 21:53:51 ip »
Ei polttomoottori ole vielä tiensä päässä. Hcci on useammallakin merkillä tavoitteena saada hallituksi.

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mita-ihmetta-mazda-japanilaismerkki-kehittaa-bensiinimoottoria-toimii-diesel/

Volkkarilla on edelleen kehitetty Atkinson kiertoa:
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volkswagenin-ekotaktiikka-talousversio-isommasta-moottorista/

Noin niinkuin esimerkkinä. Muitakin on.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #111 : Lokakuu 18, 2017, 09:20:02 ap »
Kaikesta syvästi huolestuneiden parempien ihmisten kalifaatti tulee pitämään kyllä huolen siitä, että vanhan polttomoottorin omistaja on kusessa tulevaisuudessa.
Tästä oli varsin mojova esimerkki Ylen tv-uutisissa pari viikkoa sitten. Jutussa kurvaili antwerpeniläinen arkkitehti pyhimys Volvolla. Malli taisi olla vuodelta -72 tai -73. Kertoi, että enää ei ihmiset tule ihastelemaan ajopeliä vaan kyselemään sitä, että saako tuollaisella vielä ajaa.

Sakkomaksu ko. autolla ajamisesta oli 2 € / km. Tilannetta valvotaan tiheällä kameravalvonnalla. Oletan niin, että tuo tariffi koski kaupungin ydinkeskustaa, mutta on maailman helpoin, tuottavin ja todennäköisin juttu on laajentaa sitä myös periferian puolelle.

Se Volvo oli muuten nyt myynnissä. Sattuneesta syystä.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #112 : Lokakuu 18, 2017, 11:08:10 ap »
Muuallakin isot kaupungit rajoittavat vanhemmilla päästömääräyksillä olevien moottoripyörien käyttöä.
Tässä FEMAn, jonne Gruppokin kymmenyksensä maksaa, juttua aiheesta: http://www.fema-online.eu/website/index.php/2017/05/18/low-emission/

Euroopassa tällä hetkellä olevat päästörajoitusalueet: https://en.wikipedia.org/wiki/Low-emission_zone
Lisää on suunnitteilla ja yllättävää on huomata että rajoitusalue voi olla melko pienikin tuppukylä.

Esimerkiksi Pariisiin päästäkseen tarvitsee olla todistus moottoripyörän päästöluokasta ja sen perusteella voi ostaa tarran joka oikeuttaa ajamaan kaupunkialueella tietyn ajan. Käytäntö eri puolilla Eurooppaa on vähintäänkin sekava kokonaisuutta ajatellen.
http://urbanaccessregulations.eu/countries-mainmenu-147/france/paris

Ei kestä kauaa kun asia on tapetilla täälläkin sillä suurimmat kaupungit ovat yhteistyössä jo nyt: http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710052200441895_u0.shtml

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #113 : Lokakuu 18, 2017, 17:33:01 ip »
Lainaus
Vähän kyllä ihmetyttää  erityisesti miksi Norge, mutta myös Stelvio ja Griso poistuivat mallistosta Huh?. Guzzi on varmasti Premium tuote nyt ja jatkossakin, kuten muutenkin eurooppalaiset pyörät. 
Virallinen tieto on että kyseisten mallien moottoreita ei enää kannattanut päivittää Euro4 normiin joka otettiin käyttöön 2016 alusta. (Euro3 tuli jo 2006). Euro5 tulee reilun kahden vuoden päästä ja tällä hetkellä kalustoa suunnitellaan siihen suuntaan. Varsin paljon tulee kiristymään päästörajat. Erityisesti melu pitää saada noin puheäänen tasolle. Euro6:n tulee joskus myöhemmin (alunperin piti tulla jo 2020) mutta silloin tuskin polttomoottori nykymuodossaan on enää kovin suosittu.
 
Kuulostaa vähän "selittelyltä" nämä euronormit, osaahan muutkin elää niiden kanssa.
Jotenkin Guzzin mallistopolitiikka tuntuu poukkoilevalta ja sille on luonteenomaista epäjatkuvuudet malliston suhteen.  Taitaa California ollut pisinpään tarjolla ollut malli. Moni malli, esim Brevat tuli ja meni, kuten myös nämä uudemmat sporttisemmat pyörät. HD:n sportster lienee pisimmän ajan markkinoilla ollut moottoripyörämalli. Perinteisesti ainakin autopuolella mallistolle haetaan jatkuvuutta ja se katkeaa vasta, kun tilalle tuodaan joku riittävän radikaalisti uudistunut edellisen luokan korvaava malli.

Sinänsä Guzzin nykymallistolla ilmeisesti menee taloudellisesti aika hyvin, mutta epäilen pystyykö sillä rakentaa tulevaisuutta kovin pitkälle. Sijoittajalle lienee sama, rakennetaanko moottoripyöriä vai rollaattoreita, kunhan osingot irtoavat ja kurssi nousee ;D. Asiakkaat eivät kuitenkaan ajattele samalla tavalla, jos kyse on tuotebrändistä. Tekninen edelläkävijyys (sportti) myös puhuttelee markkinoita. Mitä myös selittää, että ehkä maailman tylsimmät perheautot ovat lähteneet rallipoluilla, vaikka varmasti raha tahkotaan edelleen tulevaisuudessa perusautoilla.
   
   
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #114 : Lokakuu 18, 2017, 17:36:35 ip »
Kuten joku täällä jo kertoikin niin motoristien suosimia alppiväyliäkin on kielletty moottoripyöriltä joko kokonaan tai osittain. Matkailuvaunua siellä kuitenkin saa kiskoa alitehoisella Taunuksellakin.

Rahalla saa pestyä saasteet pois. Kun maksaa riittävästi niin saa ajaa "mustilla putkenpäillä" "puhtaita väyliä. Kaksinaismoraalia.
Koskahan tulee se aika että varakkuutta osoitetaan ajamalla vanhalla autolla tai moottoripyörällä päästöhinnoitetulla tiellä?

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #115 : Lokakuu 18, 2017, 22:34:27 ip »
En nyt muista mistä linkistä luin arviolaskelman kaksipyöräisten polttomoottoristen saastuttavasta vaikutuksesta globaalisesti.
Mutta oli prosenttuaalisesti jokseenkin yhdentekevässä roolissa.

Heitetäämpä ihan lonkalta mutkat suoriksi yleistäen hiilidioksidi lähtökohtaisesti, huomioimatta mitään muita aineita jne ja liioitellen moottoripyörien määrää.
Ihan vain jonkunlaisen mittakaavan tähden noin kotimaisesti:

Jos on vaikka 300.000 moottoripyörää ja päästöt vaikka 100g/ km per pyörä.
8000km ajoa per pyörä per vuosi seuraisi:
240000 tonnia/v jos nyt lähelle oikein laskin.
Paljonhan se on ja liikenne on suuri saastuttaja mutta vertailun vuoksi:

Esim Fortum Power and Heat OY CO2 päästö vuonna 2008 oli 4,67 miljoonaa tonnia (sähkön tuotanto ei ole ihan päästötöntä).
Mm Rautaruukin Rauman tehtaan 4,47 miljoonaa tonnia.
http://www.tekniikkatalous.fi/arkisto/2009-11-19/Täällä-sijaitsevat-Suomen-suurimmat-saastuttajat-3281361.html
Hieman vertailua eri välineiden kesken ja vastaavaa oikaisua:
http://www.co2nnect.org/help_sheets/?op_id=602&opt_id=98&nmlpreflang=fi

Ei sinänsä liity, mutta purjevene ja airot on aika vahvoilla valmiin tuotteen päästöjen osalta...
Vaikeita kysymyksiä.






 

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #116 : Lokakuu 19, 2017, 08:54:14 ap »
Rautaruukin tehdas on Raahessa. Mutta rannikolla niinkuin Raumakin.

Kun teräs valmistetaan malmista pelkistämällä se masuunissa koksilla, syntyy terästonnia kohden vääjäämättä noin kaksi tonnia hiilidioksidia. Kiinassa on teräksen tuotantoa suuruusluokassa 700 miljoonaa tonnia vuodessa, joten siellä tulee CO2:sta pyörein luvuin 1 400 000 000 tonnia vuodessa pelkästään terästehtaiden masuuneista.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #117 : Lokakuu 19, 2017, 09:07:06 ap »
Otin tämän alla olevan asian jo kerran aikaisemminkin puheeksi. Silloin tuli kyllä vastineeksi närkästynyt kommentti, että on politikointia, mutta kun kaksinaismoraalista puhutaan niin menköön kaiken uhalla uudestaan. Näin toimii sylttytehdas joka takoo meitä ympäristödirektiiveillä päähän.

"Neljän päivän ajaksi Strasbourg herää henkiin, kun sinne siirtyy noin 4 000 - 5 000 henkeä. Mukaan lähtee yli 1 500 parlamentin virkamiestä, 751 europarlamentaarikkoa avustajineen, komissaareja, turvallisushenkilökuntaa, toimittajia ja lobbaajia sekä EU-toimielinten virkamiehiä.  Tämä farssi maksaa arvioiden mukaan ainakin 170 - 220 miljoonaa euroa vuodessa, vaikka loppulaskun kokonaissummaa tuskin tietää kukaan.
Pelkästään Strasbourgiin siirtyvän henkilöstön paperien siirtoon tarvitaan laivue kuorma-autoja sekä perävaunullisia rekkoja, jotka seilaavat kerran kuussa 864 kilometrin matkan Brysselistä Strasbourgiin ja takaisin. Lähes kymmenen vuotta sitten tehdyn tutkimuksen mukaan europarlamentin matkasirkus tuotti tuolloin ainakin 20 000 tonnin ylimääräiset hiilidioksidipäästöt vuodessa, verrattuna siihen että parlamentin pysyvä sijainti olisi Brysselissä. Tämän rinnalla on aika turhaa puhua enää vihreistä eurooppalaisista arvoista. Laskettu hiilidioksidimäärä vastaa noin 13 000 edestakaista Lontoo - New York lentoa."

http://masik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/218800-euroopan-unionin-lentava-sirkus-strasbourgin-rekkaralli-ei-lopu-koskaan

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #118 : Lokakuu 19, 2017, 09:15:33 ap »
Tahtovat mennä puurot ja vellit sekaisin tässä hiilihöpinässä. Isoja asioita ei tehdä tai ongelmia ei haluta edes nähdä, koska muutokset voisivat vaikuttaa omaan elämään. Kielletään siis muilta jokin kokonaisuuden kannalta täysin merkityksetön harrastus.

https://yle.fi/uutiset/3-9858425

"Pääkaupunkiseutu on hiilisyöppö
Kivihiili ohitti viime vuonna maakaasun Helsingin Energian sähkön- ja lämmöntuotannossa.
Helsingin voimaloiden lämmöstä 59 prosenttia ja sähköstä 32 prosenttia tuotettiin hiilellä, ja vain noin 30 prosenttia maakaasulla.
Myös Vantaalla ja Espoossa energiaa tuotetaan pääosin hiilellä Martinlaakson ja Suomenojan voimaloissa."

No, paskalain jälkeen mikään ei enää yllätä.
Vielä yksi GT, kiitos.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #119 : Lokakuu 19, 2017, 09:42:29 ap »
Rautaruukin tehdas on Raahessa. Mutta rannikolla niinkuin Raumakin.

Kun teräs valmistetaan malmista pelkistämällä se masuunissa koksilla, syntyy terästonnia kohden vääjäämättä noin kaksi tonnia hiilidioksidia. Kiinassa on teräksen tuotantoa suuruusluokassa 700 miljoonaa tonnia vuodessa, joten siellä tulee CO2:sta pyörein luvuin 1 400 000 000 tonnia vuodessa pelkästään terästehtaiden masuuneista.

Tuo voi vielä olla Kiinassa kertoimella, kun siellä viis veisataan suodatukselle ja päästönhallintateknologialle. Hiilivoimalat lienevät siellä tekniikassa kymmeniä vuosia jäljessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.