Kirjoittaja Aihe: Kumpa Guzzikin  (Luettu 58887 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Kumpa Guzzikin
« : Helmikuu 22, 2017, 15:26:15 ip »
Ihastelin tuossa Triumhin uutta Bonneville Bobberia.
https://www.youtube.com/watch?v=tKv6Ho9xT5g
Ai kun saataisiin MG:ltä jotain vastaavaa...

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #1 : Helmikuu 22, 2017, 16:01:58 ip »
Ihan hieno Centauro muunnelma:
https://www.youtube.com/watch?v=jqNch6Bj1Ls
Tuo etulampun sijainti...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #2 : Helmikuu 22, 2017, 16:05:22 ip »
Sama iski silmään. Ei juuti kauemmas saisikaan lamppua..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #3 : Helmikuu 22, 2017, 16:40:54 ip »
Täähän on myös esteettisesti huima parannus:
https://www.youtube.com/watch?v=xMRruI_mdc8&t=9s
ItaloMotos (saksalainen pulju) versio alkaa videolla n1m,30sek kohdilta.
Tosin Bellagio pohjainen tuo kaunis rakennelmansa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2017, 19:59:02 ip »
Mulla on henkilökohtaisesti ristiriitaiset tunteet rakenneltujen Bellagioiden suhteen. Se on mielestäni yksi parhaita pyöriä, mitä Guzzi on markkinoille saattanut. Ehkä jopa paras.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #5 : Helmikuu 22, 2017, 20:51:31 ip »
Bellagio,käsittämättömästi ei myynyt ja tuotanto jäi kovin lyhyeksi yhdestä mahdollisesti parhaista.
Ei montaa suomessa?

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #6 : Helmikuu 24, 2017, 10:58:10 ap »
Hieman on itselläni ihmetyksen paikka mihin suuntaa Guzzin mallisto kehittyy? Carc-peräinen mallisto lopetettu? Jäljellä retropyörät ja sinänsä kehittyvä ja kehitettävä California lippulaivana. California 1400 on varmasti lajissaan ihan toppia kaikilla mittareilla.

Jotenkin nuo uudet V7 ja V9 mallistot eivät puhuttele, vähän on teennäistä ja liiakin vanhaan nojaavaa ainakin ulkoisesti, vaikka varmasti ovat hyviä pyöriä. Itse kaipaisin jotain BMW R Nine T racerin tapaista modernimpaa "äijäpyörä" näkemystä mitä voisi oikeasti haluta ja himoita.  Voisi kuvitella jotain olevan suunnitteilla. Eihän 100 v lähestyessä voi MG heittää pyyhettä kehään, haloo?

En kyllä kuluvana vuonna uutta Guzzia osta (enhän). Eniten kiinnostaisi 850 Griso, joka on aikalailla pyörä lajissaan minun makuun ja niitä alkaa samaan kohtuurahalla. Siitä voisi jatkaa sitten rakentelua idealla "moderni cafe" tms ;D.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2017, 15:54:01 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #7 : Helmikuu 24, 2017, 11:30:38 ap »
Niin kauna kuin itse muistan on Guzzin "politiikkaan" kuulunut, tahallisesti tai ei, asiakkaan odotuttaminen uuden mallin suhteen. Toisinaan on jopa julkaistu malli niin että jälleenmyyjillä on jo brosyyrit asiakasta varten mutta malli vedetäänkin tuotannosta viime hetkellä tai se vesittyy tavanomaisemmaksi.

Edellä mainitussa valossa, nyt Piaggion omistuksessa, on kehitystyö ollut nopeampaa ja prototyypit ovat päässet varsin nopeasti tuotantoversioiksi.

Loppujen lopuksi markkinointipuoli määrää niin paljon asiassa että mitään mullistavaa ei markkinoille pääse vaan pitää olla keskinkertaista ja samansuuntaista kuin muillakin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #8 : Helmikuu 24, 2017, 11:36:02 ap »
Vähän ihmetyttää tuo, että kokonainen pyöräsegmentti on hukattu mallistosta. Asiakkaat äänestävät kyllä jaloillaan jos eivät osu noihin kahteen lokeroon. Kaikkia ei yksinkertaisesti puhuttele joko pikkulohko tai raskas kustom. Välistä puuttuu keskikokoiset pystymmät pyörät.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #9 : Helmikuu 24, 2017, 12:11:07 ip »
Kyllähän arvonsa tuntevalla moottoripyörävalmistajalla pitää olla sportti- ja touringpyörämallisto vaikka perustuisivatkin samaan peruskonseptiin.

Nyt California 1400:sissa oleva kone vaatinee hieman uudelleenmuotoilua: sen sylinterithän madaltuvat kunhan koristeet riisuu ja tekee uuden venttiilikopan muotoilun. Lohkohan siinä on samanlainen ulos päin kuin ennenkin isolohkoisessa. Vaihteisto ja kytkin ovat miellyttäviä ja hyvin keveitä käyttää. Kokonaisuus on silti melko moinen malmikasa jos sitä vertaa 80-luvun sportteihin.

Jotain uutta moottoriosastolle kaivattaisiin että ei tarvitsisi tekohengitetyllä 60-luvun tekniikalla jatkaa. Nyt ei enää liene vastustusta nestejäähdytykselle ja mahdollisesti ei edes eri sytytysvälille kunhan moottori on riittävän tehokas. Nyt pärjätäkseen pitäisi olla 150 hv ja optio Euro5 päästönormille. Painokaan ei saisi olla, tavanomaisia materiaaleja käyttäen, yli 200 kg. Jos mennään erikoisempiin materiaaleihin niin hinta nousee vaikka paino laskisikin.

Sitä odotellessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #10 : Helmikuu 24, 2017, 12:57:36 ip »
Tekisivät vihdoin sen tehokkaan koneen. Eli juurikin vesijäähyinen. Kulma kapeammaksi ja enemmän kierroksia pannuun. Tuhat tai tuhatkaksisataa kuutiota riittäisi hyvin. Olkoon sitten pitkittäinen ja kardaani, ne eivät ole sporttisuuden poissulkevia kriteerejä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #11 : Helmikuu 24, 2017, 14:03:19 ip »
200kg voi tehdä tiukkaa perusmetalleilla tuotantoon, mutta joku 220kg olisi vielä ok, kardaani tietysti, 130-150hv vesijäähdytteisestä noin tonnisesta V2 ei pitäisi olla hankalaa Piaggiolle ja Guzzille.
Samasta koneen peruskonseptista hyvän näköiset kevennetyt hiilikuitu osineen sporteja pari (ehkä päästäisiin alle 200kg), adventure, touring ja pari katuversiota samantien tekisi myyntilukuihin hyvää.
Kunhan ymmärtäisivät tehdä ne.
V7 on tylsä pikkupullukka jo näöltään, vaikka joku niitäkin ostaa, V9 on tehoton ja pliisu, 1400 on hyvä matkapyörä ja pitää tyyriinäkin kohta ainoana MG mainetta.
Esim lepakkopyörä hirvityksen miljoonat olisi voinut sijoittaa johonkin muuhunkin...
Malleja on paljon lopetettu Euro normeihin nojaten, mutta on tää harmittavaa ettei maineikkaan tehtaan osaamista käytetä.
Guzzisteja kannattaisi kuunnella välimerenrannoilla tai missä nyt sitten päättävätkään nykyisin, vastaavia näkyy olevan toiveet muuallakin.
Alennustilasta on hyvä nousta, nyt olisi aika.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #12 : Helmikuu 24, 2017, 18:43:24 ip »
Talven mittaan on tullut joutessaan tutkittua netissä muitakin Italialaisia pyörämerkkejä ja niiden mallistoja, etupäässä Aprilian ja Ducatin. Ducatin pyöristä Monsteri on minun makuun tylsä ja ruma möhkö, vaikka on varmasti pyöränä mainio ajettava. Sporttipuolella Ducatilla on tarjottavana tottakai upea mallisto, teknisesti edityksellinen ja tyylikkäällä muotoilullaan erottuu positiivisesti japsivastaavista. Sportti Ducatien hinnat ovat myös "edistyksellisiä." Siksi päädyikin sportti Apriliaan ;D. Aprilian mallistossa sekä rata että katupyörät ovat kaikin puolin edukseen, teknisesti ja muotoilu on hyvällä tavalla omintakeinen. 

Mm. Aprilian Tuonosta löytyy tehoa ja ajo-ominaisuuksia, mihin Guzzikin tulisi pystyä ja tavoitella. Ongelmana taitaa olla saman konsernin työnjako, jossa Guzzille on jäänyt epäselvä rooli. Tekninen edistyksellisyys Gussimallistossa kulminoituu tällähetkellä lähinnä California 1400seen. Nyky Guzzeista tosiaan Griso on vaivannut mieltä pitkään. Juuri 850 mallin järkyttävän kokoinen "motti" korostuu tavalla, jota ei tule missään muissa merkeissä vastaan. Siinä pyörässä on moottori ja kaksi pyörää, mitä nakulta muuta tarvitaan ;D.

Kaiken kaikkiaan on Guzzin mallisto, väistyvät mukaan laskien, tuossa kolmikossa monipuolinen ja ehdottomasti edukseen. Teknisessä edistyksellisyydessä Guzzi ei taida olla ihan eturintamassa tänä päivänä. Vaatimaton teho/paino suhde kertoo karua kieltä siitä, että Mandellossa "nyrkkeillään" toinen käsi selän taakse sidottuna. >:(. Calin 1400sta pitäisi tehdä räyhäkkä pystynaku, joka saa muiden leuat loksahtamaan napaan saakka.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #13 : Helmikuu 24, 2017, 20:50:00 ip »
Lainaus
Calin 1400sta pitäisi tehdä räyhäkkä pystynaku, joka saa muiden leuat loksahtamaan napaan saakka.
Melkoinen vaatimus. Kone on yllättävän kierrosherkkä ja nättikäyntinen. Jopa niin paljon että perinneguzzistin ilme on ihan näkemisen arvoinen. Mutta se malmin määrä. Kyse on kuitenkin customtyyppisestä pyörästä. josko siinä olisi vielä kompetenssiä näyttää kykyjään kunhan virtaustekniikkaa muutetaan ja moottorinohjausta rassataan.

Nykypyörässä on kuitenkin rasitteita: yksi iso tai useampia pienempää katalysaattoria. Julmetut äänenvaimenninpöntöt. Painava ja isokokoinen ABS-yksikkö sekä pyörän varsin painava johtosarja: paljon ohuita sähköjohtoja piilotettuna muoviputkiin ja koteloihin. Rannetta vahva johdinnippu ei ole vahvasti liioiteltu. Ja niitä riittää etu- ja keskirungon välillä ja sen takanakin. Johtimet huolehtivat pääasiassa pyörän käyttöturvallisuudesta. Vain osa on toimintoja varten. Useita kilogrammoja siitäkin tulee.

Uuden, suht tehokkaan ja kevyehkön pyörän tekeminen vaatii soveltamista ja uusia innovaatioita. Kevyt on kallista ja painava helpompi valmistaa. Nykytekniikkaa pitää vielä kehittää että yhden johdon kautta, tai langattomasti toimii kaikki.

PS. olipas tuo P. Roperin heitto katkera.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #14 : Helmikuu 25, 2017, 09:06:20 ap »
Komppaan mattia tuossa kierrosherkkyydessä. Tällaisen vuosikymmenet Atlas Copcolla paukuttaneen äijän tarpeisiin jopa turhankin sitä. Mutta eipä tuota ole tullut moitittua silloin kun tarvii lähteä esim. ohitukseen.