Tämän renkaan tapauksessa, muita en ole niin kovin tutkinutkaan, tein käytännön kovuuskokeen painamalla tavallisella ruuvimeisselillä sekä mp-renkaan että auton renkaan ehyeen kohtaan kohtuullisella voimalla niin auton renkaaseen meisseli uppoaa merkittävästi syvemmälle. Mitään leikkausta ei toki tapahdu. Erona on tietenkin se että auton renkaassa on kumia paksusti mutta mp-renkaassa ei niinkään. Asia vaikuttaa painuman määrään. Mutta silti ns- näppituntuma antaa huomata että auton renkaan kumilaatu, ainakin tässä tapauksessa, on pehmeämpää ja sen huomasi myös jo ensimmäisissä jarrutuksissa. Kunnon sadekelin kokemusta ei vielä ole.
Liukkauden, tai pidon, mittarina olen myös käyttänyt luistonestoa: kiihdytyksessä mp-renkaalla luistoneston valo vilkkui varsin herkästi. Samaa en ole saanut aikaiseksi sen jälkeen vaikka renkaan kehä on nyt noin 10% lyhyempi.
Johtuu pidon lisääntyminen mistä syystä hyvänsä, lamelleista, kumin pinta-alasta tiehen, kumin laadusta tai muusta seikasta, on pito joka tapauksessa parempi ja tuntuma tiehen hyvä. Vain irtohiekkaisella soratiellä on pito huonompi kuin mp-renkaalla.
Pakettiautossani on liki samanlaiset renkaat olleet jo toista vuotta. Erona vain kantavuusluokka. Hyvin ovat sielläkin pärjänneet. Hankintapaikka sama.
Edelleenkin väitän että asiaa tietämätön pyöräni koeajaja ei huomaisi mitään erikoista ajettavuudessa jos ei tietäisi rengastuksen laadusta.
Kuvaavaa on kyllä se että olen tarjonnut koeajettavaksi pyörääni mutta kukaan ei ole halunnut "kun siinä on tuo auton rengas."
Epäilyjä ja kielteistä palautetta saa kuulla melko paljon. Viikonloppuna Rutakkorallissa oli ihmettelijöitä ja eräitä lausuntoja sai kuulla. Tein joitakin vastakysymyksiä aiheesta. Kaikkien puheet osoittautuivat "vain puheeksi." Kellään ei ollut todistuspohjaa tarjota epäilyksilleen ja mielipiteilleen.
Olisi mukava saada oikeata tietoa ja kokemusta muiltakin. Toistaiseksi on yksi henkilö tällä foorumilla maininnut ajavansa pyörällä jossa on auton rengas.
Ymmärrettävää toki on että Guzzeissa, suurimmassa osassa, on kapeat takarenkaat. CARC-malleissa olisi jo sen verran leveyttä takavanteessa että auton rengasta voisi käytännössä kokeilla.
H-D osatolla melko moni käyttää auton rengasta mutta silloin on kyseessä enimmäkseen ristikudosrengas jossa on jäykät sivut ja käyttöperiaatekin usein eri. Ajetaan matalalla paineella ja renkaan joustoa hyödynnetään ajomukavuuden parantamiseen. Siltä sektorilta en ole saanut palautetta modernin auton vyörenkaan käytöstä. Siellä epäillään "hentojen" sivujen joustavuutta ajo-ominaisuuksien heikentäjänä. Loppujen lopuksi rengas käyttäytyy samoin mp:n alla kuten autonkin alla. Kulutuspinta on aina asfalttia vasten.