Kirjoittaja Aihe: Auton rengas takarenkaaksi  (Luettu 107446 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #135 : Kesäkuu 04, 2017, 15:42:41 ip »
Valkyrie taitaa olla ainakin 50 kiloa painavampi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Löysä

  • Viestejä: 40
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #136 : Kesäkuu 04, 2017, 16:12:23 ip »
Hei. Sotkeudun minäkin tähän aiheeseen. Itselläni on yhdessä pyörässä (GL 1800) ollut takana keskieurooppalainen kitkarengas, vieläpä runflat malli. Kokeilu alkoi tänä keväänä enkä todennäköisesti tule pyörän kumiin palaamaan. Tuntuu kaikin puolin paremmalta joka suhteessa. Tarkan, parhaan rengaspaineen löytäminen on hieman haastavaa, sillä tämän viikonlopun tarkkailut vähän yllättivät. Laitoin rengaspainetunnistimet jotka lähettää tiedon Garminin navigaattoriin. Eilen Kajaanista lähtiessä +6 astetta, perillä Posiolla +2 ja lumisade. Rengaspaineen nousu renkaan lämmetessä tuolla matkalla edessä vakiorenkaalla 0,2 bar, takana autonrenkaassa 0,5 bar. Tänään Posiolta lähtiessä +1 lumisateessa Kajaanin +11 auringonpaisteeseen rengaspaineen nousut täsmälleen samat. Sekä meno-että tulomatkalla kaksi rouvan sulatustaukoa. Tuo puoli baria takana tuntuu kevyemmässä pyörässä jo ajettavuudessa, itsellä pyörä + kuski + kyytiläinen yli 500 kg ei juurikaan normaalissa matka-ajossa. Jännä seurata mitä kesäiset, toivottavasti pian tulossa olevat lämpötilat vaikuttaa paineisiin. Suuremmalla ilmatilavuudella on vaikutuksensa.

T. Löysä
V 85 TT ja California 1400 touring

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #137 : Kesäkuu 04, 2017, 19:22:53 ip »
Valkyrie taitaa olla ainakin 50 kiloa painavampi.

Taitaa olla kevyempi... 309 kg tyhjänä

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #138 : Kesäkuu 04, 2017, 21:12:13 ip »
Nesteineen antaa speksit 330kiloa. Ja näköjään data antaa Guzzille 320 kiloa tankki täynnä. Ohhoh, aika pullukoita. Ovatkin ihan vertailukelpoisia. Itseasiassa oli jäänyt jostain sellainen luulo, että California olisi kevyempi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #139 : Kesäkuu 04, 2017, 22:43:50 ip »
Tarkemmin en ole painoja mittaillut enkä vielä paineitakaan mutta lämpötilaa kyllä. Mutkatietä ajamalla kulutuspinnan lämpö nousee kymmenillä asteilla. Jos olisi tarkka niin tekisi taulukon renkaan pintalämpötila versus paine. Vartoilen nyt ensin kesälämpöjä. Tänäänkin oli vain 10 astetta kun Lahteen läksin.

Sopivan lämpötilan kun löytää löytää myös sopivan paineen. Noin niinkuin renkaan toiminnan kannalta. Jos lämpötila vaihtelee runsaasti niin voi epäillä että painetta on liian vähän. ja toisinpäin.

Pitää hankkia pienimuotoinen painemittari. Millainenhan mittari olisi hyvä pintalämpötilan mittaukseen?

Tähänastiset kokemukset auton renkaasta alkavat olla vakuuttavat. Taitaa jäädä pysyväksi asiaksi. Pitänee katsastuskonttorilta hakea lainmukainen merkintä vaihtoehtoisesta rengaskoosta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #140 : Kesäkuu 04, 2017, 23:19:03 ip »
Sellainen infrapunalämpömittari laser osoittimella. Halpa ja ajaa asiansa. Kannattaa mitata läheltä ja useasta kohtaa, niin ei laske liian isolta alalta keskiarvoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

tolind

  • Viestejä: 32
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #141 : Kesäkuu 05, 2017, 20:42:49 ip »
Olen mielenkiinnolla seurannut tätä ketjua, hyvä kun tuli toinenkin asian käytännössä asiaa kokeillu kommentoija. Oman pyöräni rengaskoko on 190/60 ZR17, paino reilut 340 kg. Mitähän kokoa tuohon ajattelisi 185/60?

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #142 : Kesäkuu 05, 2017, 21:41:26 ip »
Olen mielenkiinnolla seurannut tätä ketjua, hyvä kun tuli toinenkin asian käytännössä asiaa kokeillu kommentoija. Oman pyöräni rengaskoko on 190/60 ZR17, paino reilut 340 kg. Mitähän kokoa tuohon ajattelisi 185/60?

Varmaankin ihan ok sillä poikkeamalla että auton ja moottoripyörän renkaiden kokomerkinnät eivät ole aivan yhteismitallisia. Auton 185 on hieman kapeampi kuin pyörän 180 ja vaikka profiilisuhde on sama niin kehämitta on hieman pienempi. Se vaikuttaa kokonaisvälityssuhteeseen ja voi vaikuttaa kulutukseen. Mittanauhalla tuo selviää. Tosin karkeasti jos rengas ei ole vanteella ja täytetty käyttöpaineeseen.

Kantavuuden ja nopeusluokan ylittamisesta ei liene pelkoa.

En kehota ketään laittamaa auton kumia pyörään. Mutta ainahan voi kokeilla omin luvin......

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #143 : Kesäkuu 07, 2017, 17:24:31 ip »
Eilinen uuden eturenkaan vaihto kevensi hieman ohjaustuntumaa. Tänään keveni lisää kun lisäsin rengaspainetta muutaman kymmenyksen takakumiin. Nyt paine on lähellä kolmea baaria. Rengas rullaa kevyemmin ja tarvitsee entistä vähemmän voimaa kallistamiseen. Luulin että olisi toisinpäin mutta eipä olekaan. Taas tuli oppia tässäkin asiassa. Nyt on myös oletettavasti vähemmän vierintävastustakin joka on jossain määrin eduksi energian kulutukseen. Ketterästi menee. Kantaa myös kyytiläisen nätimmin.

Väitän että pyörää ennen koeajamaton henkilö ei tietäisi ajavansa auton renkaalla.

Varoituksen sanoja:
Auton rengas ei ole mitoitettu moottoripyörän renkaan vanteelle. Renkaan puhjetessa voi luiskahtaa pois päältä.
Auton renkaan käyttäminen L3e-luokan ajoneuvossa on useissa maissa laitonta.
Auton rengas on painavampi ja moottoripyörän jousitus ei ole suunniteltu sitä varten.
Auton rengas on mahdollisesti herkempi vesiliirtoon kuin mp-rengas.
Auton rengas kestää mp:ssä pidempää koska se on kovempaa seosta.
Auton renkaalla jarrutusmatka pitenee.
Kallistaminen on raskasta.
Auton rengas ei sovellu rata-ajoon.

Lyhyen kokemuksen sanoja:
Auton rengas meni mp-vanteelle aivan samoin kuin mp-rengas. Puhkeamisesta ei kokemusta. Mp-rengas samalta vanteelta lähti päältä puhjettuaan.
Auton renkaan käyttäminen Suomessa on laillista kunhan se vain katsastetaan ja todetaan käsiteltävyydeltään päteväksi käyttää ao tarkoitukseen. (Katsastusta varten  voidaan vaatia noin 500€ hintaista käsittelykoetta + alv.)
Jousituksen suhteen ei ole toistaiseksi havaittavia puutteita ilmennyt.
Vesiliirtomahdollisuus on olemassa.
Auton rengas on pehmeämpää seosta kuin tavallinen touring-mp-rengas.
Jarrutusmatka auton renkaalla lyhenee.
Kallistaminen on erilaista. Kun tottuu niin ei ongelmaa. Raskasta se ei ole. (Voi olla pyöräkohtaista.)
Touring-pyörällä (ja sen vakiorenkaillakaan) ei juuri tarvitse ratailla mutta voi sillä siellä harjoitella kun kohdalle sattuu....

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #144 : Kesäkuu 08, 2017, 19:16:32 ip »
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #145 : Kesäkuu 08, 2017, 21:03:08 ip »
Tuo CrossClimate on ainakin amerikanmaassa käytetty moottoripyörän takarenkaana vaikkakin siellä on tuota valikoimaa: http://darkside.nwff.info/?p=tires
Minua tosin varoitettiin että auton rengas kestää moottoripyörässä niin pitkään että se vaihdetaan uuteen ikävuosien vuoksi eikä kulumisen.
Moni on päätynyt itämaiseen halpisrenkaaseen. Tällä ratkaisulla kun ei etsitä maksimaalista suorituskykyä.....

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #146 : Kesäkuu 15, 2017, 23:15:33 ip »
Tänään ajelin lähinnä matka-ajoa. Tosin vain reilun sata kilometriä. Tyrväälle ja takaisin. Garage Café oli auki ja siellä poikkesi pari guzzistiakin.

Rengaspaine on nyt 2,8 baaria. Taidan sen siihen jättää vaikka kaarteeseen lykkääminen onkin hieman raskaampaa kuin alemmalla paineella. Vierintävastus on alhainen ja kyytiläisen sekä muun kuorman ottaminen ei edellytä välttämättä paineen lisäämistä renkaaseen kantavuuden vuoksi.

Takapää on yhtä vakaa oli painetta 2,3 tai 2,8 baaria. Korkeammallakaan paineella rengas ei nouse olkansa varaan vaan kulutuspinta kääntyy alle kuten autokäytössäkin eikä tarvitse pelätä että renkaan sivut kuluisivat. Matkapyörässä pääosa ajosta on suoraa tietä joten kulutuspinnan keskialueella on eniten käyttöä. On mielenkiintoista bähdä millä tavoin rengas kuluu: kuluvatko kulutuspinnan reunat enemmän kuin keskikohta. Suoraan ajaessa ei rasitusta ole kuin vetosuuntaan mutta kaarreajossa on kaksi voimaa jotka kuluttavat reunoja. Silloin on kuormituksena sisäkaarteeseen suuntautuva voima ja eteenpäin suuntautuva voima. Jarrutuksessa pituussuuntaisen voiman suunta vaihtuu.

Hallitsemisen suhteen ei vaikeuksia ole ilmennyt lyhyen "sopeutumisajan" jälkeen. Harmittaa että en jo edellisessä matkantekopyörässäni käyttänyt auton rengasta.

Hidasajo sujuu todella hienosti jos alusta on kokolailla tasainen. Epämääräisellä alustalla (Esimerkiksi mukulakiveyksellä) hidasajo vaatii nopeampia reaktioita  mutta on helpompaa kuin mp-renkaalla. Leveä kumi kun tukeutuu useampaan kohteeseen kerralla.

Kuten jo aiemmin kerroin, on jarruttaminen tehokkaampaa kuin mp-renkaalla. Tiessä on paljon kumia joka on pehmeämpää kuin mp-renkaan pinta.

Uusi eturengas on sopeutunut myös tehtäväänsä. Kohta on 10.000 km huolto. Pitänee hankkia öljyjä ja tiivisteitä. Venttiilikoneisto rallattaa erityisesti vasemmalla. Ihan siedettävästi tosin. Pientä ruuvaamista siis tiedossa.

Ajotavasta riippuen (kaupunkiajo, matka-ajo, aktiivinen ajo) kulutus on järjestyksessä 6,8 L, 5,5 L ja 5,4 L. Kun enemmän käskee ja ei ole muita hidastamassa on kulutus alhaisimmillaan ja moottorin käyntilämpötila on noin 115 astetta mitattuna moottoriöljystä yli 20 asteen ulkolämpötilassa. Matka-ajossa lämpötila on noin 90 astetta. Saisi olla korkeampikin. Pienikulutuksista tästä pyörästä ei taida saada. Mutta asiaa tutkitaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #147 : Kesäkuu 16, 2017, 08:44:10 ap »

Tiessä on paljon kumia joka on pehmeämpää kuin mp-renkaan pinta.



Tämähän ei ihan suoraan pidä paikkaansa. Tietenkin jos vertaa johonkin kivi koviin touringkumeihin, mutta muuten ei. Auton renkaassa kuvion korkeus ja mahdollinen lamelli tekee renkaasta pehmeämmän.
Jos kumi olisi pehmeämpää, ei rengas kovin kauaa auton alla palvelisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Löysä

  • Viestejä: 40
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #148 : Kesäkuu 16, 2017, 10:24:57 ap »
Hei. Auton rengas tuntuu pehmeämmältä kun sitä kädessä hypistelee, ainakin kun vertaa ison touring pyörän kivikovaan renkaaseen. Se että autonrenkaalla pystyy, ainakin omassa pyörässä, ajamaan pienemmällä paineella auttaa siinä että rengas seuraa tienpintaa paremmin. Ainakin kun Aavasaksan reissulla mennessä ajoin reilun 10 km vastalanattua, hyvin hiekkapitoista soratietä, tasakaasulla n. 80 vauhtia, ei takarengas "hakenut" lainkaan (niin Quota raukka jäi kotiin). Noin vakaata menoa en ole ennen kokenut katurengastetulla moottoripyörällä.

Löysä
V 85 TT ja California 1400 touring

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #149 : Kesäkuu 16, 2017, 10:33:14 ap »
Tämän renkaan tapauksessa, muita en ole niin kovin tutkinutkaan, tein käytännön kovuuskokeen painamalla tavallisella ruuvimeisselillä sekä mp-renkaan että auton renkaan ehyeen kohtaan kohtuullisella voimalla niin auton renkaaseen meisseli uppoaa merkittävästi syvemmälle. Mitään leikkausta ei toki tapahdu. Erona on tietenkin se että auton renkaassa on kumia paksusti mutta mp-renkaassa ei niinkään. Asia vaikuttaa painuman määrään. Mutta silti ns- näppituntuma antaa huomata että auton renkaan kumilaatu, ainakin tässä tapauksessa, on pehmeämpää ja sen huomasi myös jo ensimmäisissä jarrutuksissa. Kunnon sadekelin kokemusta ei vielä ole.

Liukkauden, tai pidon, mittarina olen myös käyttänyt luistonestoa: kiihdytyksessä mp-renkaalla luistoneston valo vilkkui varsin herkästi. Samaa en ole saanut aikaiseksi sen jälkeen vaikka renkaan kehä on nyt noin 10% lyhyempi.

Johtuu pidon lisääntyminen mistä syystä hyvänsä, lamelleista, kumin pinta-alasta tiehen, kumin laadusta tai muusta seikasta, on pito joka tapauksessa parempi ja tuntuma tiehen hyvä. Vain irtohiekkaisella soratiellä on pito huonompi kuin mp-renkaalla.

Pakettiautossani on liki samanlaiset renkaat olleet jo toista vuotta. Erona vain kantavuusluokka. Hyvin ovat sielläkin pärjänneet. Hankintapaikka sama.

Edelleenkin väitän että asiaa tietämätön pyöräni koeajaja ei huomaisi mitään erikoista ajettavuudessa jos ei tietäisi rengastuksen laadusta.
Kuvaavaa on kyllä se että olen tarjonnut koeajettavaksi pyörääni mutta kukaan ei ole halunnut "kun siinä on tuo auton rengas."

Epäilyjä ja kielteistä palautetta saa kuulla melko paljon. Viikonloppuna Rutakkorallissa oli ihmettelijöitä ja eräitä lausuntoja sai kuulla. Tein joitakin vastakysymyksiä aiheesta. Kaikkien puheet osoittautuivat "vain puheeksi." Kellään ei ollut todistuspohjaa tarjota epäilyksilleen ja mielipiteilleen.

Olisi mukava saada oikeata tietoa ja kokemusta muiltakin. Toistaiseksi on yksi henkilö tällä foorumilla maininnut ajavansa pyörällä jossa on auton rengas.
Ymmärrettävää toki on että Guzzeissa, suurimmassa osassa, on kapeat takarenkaat. CARC-malleissa olisi jo sen verran leveyttä takavanteessa että auton rengasta voisi käytännössä kokeilla.

H-D osatolla melko moni käyttää auton rengasta mutta silloin on kyseessä enimmäkseen ristikudosrengas jossa on jäykät sivut ja käyttöperiaatekin usein eri. Ajetaan matalalla paineella ja renkaan joustoa hyödynnetään ajomukavuuden parantamiseen. Siltä sektorilta en ole saanut palautetta modernin auton vyörenkaan käytöstä. Siellä epäillään "hentojen" sivujen joustavuutta ajo-ominaisuuksien heikentäjänä. Loppujen lopuksi rengas käyttäytyy samoin mp:n alla kuten autonkin alla. Kulutuspinta on aina asfalttia vasten.