Kirjoittaja Aihe: Auton rengas takarenkaaksi  (Luettu 107441 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #105 : Toukokuu 30, 2017, 23:02:09 ip »
http://www.motomatti.fi/2017/05/california-1400-auton-rengas-taakse-osa.html

Kokoonpano on tehty. Takapyörä oli varsin helpompi homma saada paikalleen kuin mitä asentajan ähellystä katselin Heinolla saman pyörän kanssa kun viimeksi takuuaikaisen ilmaishuollon ohessa takarengas vaihdettiin. Ehkä sekin oli asentajan eka kerta.

Tein suht tarkat ohjeet omatoimivaihtajan avuksi oli sitten kyse alkuperäisrengastuksesta tai autonkumista. Taka-akselin käyttönä asennusvälineenä on suuri apu. Myös muita apuvälineitä käytin mutta ei mitään kalliita. Tietenkään.

Kyse on, moottoripyöräksi, erittäin painavista osista ja järeistä rakenteista. tarvitaan papua hihassa että ilman apuvälineitä yksin tekee takapyörän asennuksen. Erityisen herkkä kohta on perän muovisuoja navan ja perän välissä.

Myös toiseksi nuorimman veljeni pyörään tehtiin rengashommia. Oli pikku-Brevan etugummi kulunut hampaille ja se vatkasi ohjausta ikävästi. Siinä ohessa vielä muuttohommia. Kävin myös Mustassalahdessa kuuntelemassa mielipiteitä. Olipa mielenkiintoista......

Tosin siellä oli toinenkin Guzzi jossa molemmat renkaat olivat autonrenkaita. Ilmeisesti ristikudoskumeja ja retromallia. Hyvin kulmikkaat.

Lisäsin yllä olevan linkin juttuun ajotietokoneen osuudesta rengasasioihin kuten muuttuneen rengaskoon ohjelmoinnin pyörän järjestelmään ja järjestelmävaroituksista jos rengaspaine putoaa hitaasti.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2017, 10:37:41 ap kirjoittanut motomatti »

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #106 : Toukokuu 31, 2017, 19:59:52 ip »
Hyviä juttuja on MM sun sivuilla mutta päivitä hyvä mies tekstit pienempään fonttiin...läppärissä kirjaimet kissankorkuisia  ;D
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #107 : Toukokuu 31, 2017, 20:58:01 ip »
Hyviä juttuja on MM sun sivuilla mutta päivitä hyvä mies tekstit pienempään fonttiin...läppärissä kirjaimet kissankorkuisia  ;D
Eiköhän sieltä jokaisen läppärin näppäimistöstä löydy se miinustamisnäppäin---------
Kirjoitan myös itselleni ja tykkään lukea ilman klaseja. Juttuja on toista tuhatta ja haen usein sopivaa tietoa vanhemmista artikkeleistani. Sitä paitsi ne on mun sivut.
Toki toiveita saa esittää. Väritkin on kuulemma väärin ja sisällysluettelo pitäisi olla vasemmalla. Tee tässä sitten kaikille mieliksi. Niin, ja edelleenkään en suostu käyttämään hymiöitä ym. emoneja. Niitäkin on kaivattu.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #108 : Toukokuu 31, 2017, 21:16:11 ip »

Vaatiiko yhtään enemmän " vientiä" kurviin ? 
Tuliko takajarrulle käyttöä :D.
Meinaan vaan että saattaa jopa hidastuvuus parantua..

mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #109 : Toukokuu 31, 2017, 22:10:51 ip »
Tällaiselle noviisille ei tämäntapainen kokeilu tulisi mieleenkään. Mielenkiintoista on kuitenkin seurata osaavampien ja kokeilunhaluisempien hankkeita. Eiköhän tästä saada suhteellisen tarkka analyysi ajan mittaan, Motomatilla kun varmaan on tuota vertailupohjaa renkaasta jos toisestakin.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #110 : Toukokuu 31, 2017, 22:18:08 ip »
Kurviin ajo ei vaadi mitään uutta jos kurvi on loiva kuten isoilla teillä. Kun haluaa kantata kunnolla niin pitää vastaohjata lievästi mutta voimaa ei tarvita. Onneksi on ollut vanhoja Guzzeja sen verran että on oppinut että kääntyy se kun kääntää. Kankeampiakin pyöriä saa kaupasta vieläkin. Ohjauksen keskialue on aivan normaali.

Toistaiseksi en ole vielä niin syvään kantannut että olisi rauta raapinut. Mutta melko syvälle kuitenkin eikä mitään nuljahdusta tapahtunut vaikka siitä on peloteltu. Renkaan kulmat eivät yllä asfalttiin kantatessakaan. Koko ajan on menty kulutuspinta alaspäin. Blogijutussani on se toinen linkki jossa isolla pyörällä kantataan kunnolla.

Paljon on kuultu olettamuksia ja pelottelua. Sateella en ole vielä ajanut mutta se ei johdu siitä että vesiliirrollakin on peloteltu. Kovasti on ihmisillä olettamuksia. Tosin oli itselläkin.

Pelkäsin uraista asfalttia jo ennalta koska ajattelin että suorempipintaiseen renkaaseen tulee isompi kampeamismomentti kun toinen reuna on tyhjän päällä. Mutta rengaspa joustaa eikä mitään äkillisiä suunnanmuutoksia tapahdu. Asian kyllä huomaa. Tavallisella "puolipallomaisella" mp-renkaalla ilmiö on jyrkempi. Se mahtuu paremmin siihen uraan.
Tosin on toinenkin oppisuunta jotka käyttävät kovaa painetta renkaassa. Nyt on kokeiltu 2,3 bar ja 2,2 bar. Ero on ilmeisesti niin pieni että mitään vaikutuseroa en löytänyt. Pitää vielä kokeilla kolmen baarin painetta ensin ja sitten uudelleen 2,3 baarin. Pitäisi eroa löytyä. Renkaitakin on varmaan erilaisia ja niiden käytös myös. Ei ole kokemusta niistä kuin auton alla. Ajodynamiikka on erilainen.

Ne autonrenkaan käyttäjät joita olen haastatellut (GoldWing, VTX, Vulcan, ym) ovat ilmoittaneet että autonrengas on ja pysyy alla jatkossakin. Myös laki antaa tähän mahdollisuuden. Kyse ei ole laittomuudesta. Renkaan joutuu vaihtamaan, kuulemma, alta pois ja uuteen kun se käy liian vanhaksi vaikka pintaa vielä olisi. Mutta menetys ei ole suuri.

Ehkä aiempi pyöräni 1100 Breva olisi ajolleen heikentynyt mutta C14 ei ole heikentynyt ainakaan riittävästi. Hyvin taittuivat Pirkkalan pikkutiet tänään iltapäivällä. Näyttää siltä että tämä kaukoitäinen halpiskumi saa olla alla ainakin muutaman vuoden jos ei yllätä negatiivisesti. Evaluointikierros on vielä kesken.

Takajarru on selvästi tehokkaampi kuin ennen. Välityssuhde muuttui haluttuun suuntaan. Voi laittaa isomman vaihteen päälle aiemmin.

Tein pölyisellä parkkiksella pientä pyöritystä ja se sujui oikein hyvin. Pysähtymispaikka pitää katsoa ettei ole kovin vino oikealle. Sillä puolen on huonompi jalkani.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #111 : Toukokuu 31, 2017, 23:11:52 ip »
Eiköhän sieltä jokaisen läppärin näppäimistöstä löydy se miinustamisnäppäin---------
Kirjoitan myös itselleni ja tykkään lukea ilman klaseja. Juttuja on toista tuhatta ja haen usein sopivaa tietoa vanhemmista artikkeleistani. Sitä paitsi ne on mun sivut.
Toki toiveita saa esittää. Väritkin on kuulemma väärin ja sisällysluettelo pitäisi olla vasemmalla. Tee tässä sitten kaikille mieliksi. Niin, ja edelleenkään en suostu käyttämään hymiöitä ym. emoneja. Niitäkin on kaivattu.

Ei muuten löydy ainakaan macbookista sitä miinustamisnäppäintä..isommaksi saa kyllä. En kaipaa hymiöitä, väreille sama kunhan selvää saa ja sisällysluettelon saat mun puolesta laittaa minne haluat.
On toki sun sivut mutta on hankalat lukea kun on normaalia selkeästi isompi fontti. Ei ole tarkoitus olla hankala vaan helpottaa meidän muiden käymistä sivuillasi, et kai niitä ihan itsellesi kuiten tee?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #112 : Toukokuu 31, 2017, 23:42:45 ip »
Kokolailla itselleni teen mutta muutkin saavat katsella. Ei ole ansaintaa eikä siten mainoksiakaan että sikäli ovat mukavammat sivut katsella. Mun koneen näppäimistössä pienennys on ctrl fn -
Isonnus on sama mutta lopussa +. Mutta kone on 15v täyttänyt HP, käyttis Ubuntu ja selain Firefox. Näillä on menty.

Kirjoittamiani artikkeleita on noin 2/3 osaa jotka olen julkaissut. Loput ovat omaan käyttöön tai vasta kehittelyasteella. Pitkästi yli tuhat juttua. Viikossa tulee noin viisi juttua mutta joskus olen tauolla ja katselen vain muiden juttuja. Niitäpä netissä riittää.

Nyt on tää ohimenevä rengasjuttu ja ohessa Centauron kunnostus. Pitkä juttu pitkän seisonnan jäljiltä.


motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #113 : Kesäkuu 01, 2017, 21:01:46 ip »
Tänään oli vuorossa soratieajelu varsin vaativissa olosuhteissa: tie oli lanattu niin että irtosoraa riitti ja taivaalta tuli juttuja kolmessa olomuodossa. Lämmintä ei oikein ollut.

Olen nuo ajokokemukset kirjoittanut yhteen settiin niin että uusin on alimpana. Myös se soratiejuttu.
http://www.motomatti.fi/2017/05/california-1400-auton-renkaan.html

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #114 : Kesäkuu 01, 2017, 22:08:18 ip »
Otahan testaillessa kurvit harkiten - ettei lähde mopo käsistä.
www.youtube.com/watch?v=lwdKEWrwbNU

Ai tuohan olikin hoodee  ;)


T,
Jukka

 

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #115 : Kesäkuu 01, 2017, 22:53:33 ip »
Aika perinteisesti kävi. Ei hajuakaan kaarteenotosta ja kovin oli matala pyörä. Mutta nätti mukku. Taisi vain vasen tennari kärsiä. Pyörään kosmeettista haittaa ja öljyvuoto hieman paheni. Olisi kulkenut kaarteessa korkeammalla jos olisi ollut leveä auton rengas. Mutta tavan pallukalta tuo näytti. Mikä lie Siltakivi.

Vaikka kikkailenkin tuon auton kumin kanssa niin toki koitan olla siellä turvallisemmalla puolella. C14 on varustettu muutamilla varoittavilla asioilla. Astinlautojen alla on muoviset kulutuspalat joista toisen sain tiehen tuossa aiemmassa puusilmäjutussa. Sen jälkeen on teräväkärkiset mutterit jotka viistävät asfalttia ja vasta sen jälkeen alkaa olla "rautaa maassa".

Tuo 205 leveä takanakki kallistaessa, vaikka painuukin pienillä paineilla syrjästä lyttyyn, niin jonkin verran korottaa maavaraa kun mennään "kulmallaan". Painetta jos nostaisi niin vielä enemmän mutta pelkään että pitäisi vastaohjata raskaammin kun massaa pitäisi kammeta vielä ylemmäksi.

Olen huono nukahtamaan ja näitä ajatuksia pyörittelen päässäni ja sovittaa käytäntöön mitä mikin toimenpide tekee teoriassa ja käytännössä. Takarenkaan muoto korreloi suoraan ohjauksen jätön kanssa. Jos takakumi on hyvin kapea tai muodoltaan "V" jonka kärki on tietä vasten tarvitaan isompi jättö kuin normikaarevan kulutuspinnan suhteen. Tiiliskivimuoto, kuten nyt, aiheuttaa sen että iso jättö, kuten tapauksessa, tekee kulmalleen nostosta raskaan eli vaatii vastaohjausta enemmän. Mitä leveämpi, sen enemmän voimaa. Kun paine on sopivan alhainen eikä iso niin tiilikiven reunat antavat periksi ja ohjaus on lähempänä normaalia. Tätä kohtaa haen.

Homma toimii myös toisinpäin: kun kuorma on takarenkaan kulmalla ja pyörä pystyssä (kalteva tai isourainen tie) niin se aiheuttaa ohjaukseen, juurikin jätön kautta, sivuttaismomentin joka kampeaa pyörää vastakkaiseen suuntaan. Onneksi molemmat seikat ovat samansuuntaisia niin juurikin renkaan leveyttä tai painetta muuttamalla saa kompensoitua näitä seikkoja. Ehkä seuraava renkaani onkin 185/70R16? Menee kuitenkin samalle vanteelle.

Renkaan alhainen paine taas nostaa renkaan lämpötilaa ajossa mikä taas muuttaa sen ominaisuuksia kun materiaali reagoi lämpöön kuten myös ilma renkaan sisällä. Sopiva paine pitää renkaan suht vakiolämpöisenä eli painevaihtelu pysyy kurissa kuten renkaan käsiteltävyyskin. Siksipä odottelen lämpimämpiä säitä kokeiluja varten.

Muutama muukin asia vielä on jotka vaikuttavat mutta näitä ensin.


MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #116 : Kesäkuu 02, 2017, 10:54:04 ap »
Hiukan asiasta sivuun, mutta edelliseen viestiin liittyen.
Koeajoin Lahdessa 1400 Cali Touringin ja se kääntyi vintageeni verraten lähes ajatuksen voimalla, tai ainakin siltä tuntui. Kokemukseni pyöristä on hyvin vajavainen, eli olen ajanut  pappatunturilla paljon 60-luvulla, Nevadalla alle 100 km, HD Sportsterilla 30000 km ja Vintagella alle 10000, joten tuntemukseni voi olla vain uutuudenviehätystä. Erot jätössä ovat 116 Vint. / 155 Touring, ainakin jonkin lähteen mukaan. Kuuluuko tuntua näin päin, vai pitääkö lähteä etsimään Vintagesta jotain vikaa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #117 : Kesäkuu 02, 2017, 11:00:50 ap »
Kyllä Tonti-runkoisen pitäisi aika kääntyvä olla. Myös vakiona. Voihan olla, että sinulla on totutteleminen vielä kesken, kun on vasta kymppi takana  :P Omassani on toki hieman muuteltu geometria ja ei vaadi kuskilta kovin kummoista vääntöä. Kyllä tuon jälkeen tietenkin modernit pyörät tuntuvat ketteriltä, sitä ei voi kieltää.
Itse en taas ole kokeillut (vieläkään) 1400:a. Se on ollut jo pari vuotta listalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #118 : Kesäkuu 02, 2017, 11:42:38 ap »
Tere MattiS.

Ajattelen, että tuo fiiliksesi noiden pyörien käsiteltävyydestä on hyvinkin oikeaan osuva. Itse siirryin Vintagen sarvista 1400 Eldoradoon.
Toki Elkassa on Touringiin nähden kapeampi takarengas ja 16 tuuman vanteet, mutta tuskin sillä on järin isoa vaikutusta. Keulakulmakin on asteen verran loivempi Touringiin nähden. Kompensoi varmaan sitä pienempää vannekokoa. Mutta kyllä, laite on ällistyttävän kevyt käsitellä siihen nähden mitä on painoa. Tästä motomattikin on muutamaan otteeseen kirjoitellut. Tuntuu ajossa Vintagea kevyemmältä. Viimeinen muistikuva on kyllä kesältä 2015, mutta se tunnelma jäi mieleen jo Eldoradon koeajoreissulta.

Sen verran olen kuitenkin oppinut, että en lähde kovin pienellä pihalla tai parkkiksella ajamalla kääntämään. Siinä kun tekee hitaalla vauhdilla käännöstä ja stonga liikaa linkussa ja pikkuisen tökkää, niin silloin on kyllä kaikki kilot läsnä ja saa vain toivoa ettei buutsi luista asvaltilla.
Ruutuun parkkeeraamisessa saa myös katsoa ettei jää keula liikoja alamäkeen. Voi tulla nolo tilanne kun pitää pyytää ohikulkevia joukkoja työntämään.  ;D

Kotimökillä on pieni luiska autotalliin ja yleensä valutan sen sinne perä edellä. Toissa syksynä kuitenkin keula edeltä ja niinhän siinä kävi, että viime keväänä en saanut sitä vedettyä niin päin ulos. Ei puhettakaan. Viime viikonloppuna vedin kyllä V11 Guzzin sieltä perä edellä ilman ongelmia, vaikkei sekään mikään kevari ole.
Eli kilo neljäsatanen on painava möykky siirrellä, siitä ei pääse mihinkään, mutta naamioi itsensä liikkeellä ollessaan varsin kevyeksi. Toki se mahtava alakierrosten vääntö luo osaltaan sitä tunnetta. Olikohan niin, että puolellatoista tonnilla on jo 90 % ulkona.

Eli tuskin siinä Vintagessa mitään vikaa on. On vain niin jämy laite.
1400 Guzzi on hieno laite, mutta joskus tuntuu, että onkohan jo liian sivistynyt. Ei varmaan uusille asiakkaille, mutta tällaiselle 80-luvulla merkin parissa aloittaneelle tulee välillä tunne, että ehkä palanen sielua puuttuu.

https://www.youtube.com/watch?v=WaDqxdNO3Ws

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #119 : Kesäkuu 02, 2017, 11:55:19 ap »
Ajelin Cali Jackalilla kymmeniä tuhansia kilometrejä ennen nykyistä Cali 1400:a. Myös Nevadasta on kokemusta. Jackal on ilmeisesti hyvin saman tapainen kuin Vintage. Kyllä minustakin Cali 1400 tuntuu ketterämmältä ja jämäkämmältä kuin Jackal. Syynä lienee se, että Cali 1400:n painopiste on matalammalla kuin Jackalin. Minulla on myös geelisatula ja istun alempana kuin Jackalissa. Jackal tuintui huterammalle kuin Cali 1400. Jos vain Cali 1400 pysyy liikkeessä, niin se on helppo käsitellä.
Se mistä jaksan mussuttaa, on Cali 1400:n ykkösen suuruus. Alle 15 km/h nopeudessa  kaasua vähentämällä Cali 1400 muuttuu kenguruksi (tai sammuu). Ruuhkissa mateleminen lastin kanssa onnistuu kytkintä luistattamalla. Samaa peliä piti Jackalikin, mutta voimaa oli vähemmän. Kävin reilu vuosi sitten koeajamassa jonkun HD:n gliderin. Mieleeni jäi, että sillä oli mukava madella ruuhkassa.