Kirjoittaja Aihe: Auton rengas takarenkaaksi  (Luettu 107437 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #75 : Maaliskuu 16, 2017, 20:23:49 ip »
Jonkinlainen retrorengas. Sopinee ilmeisesti tietyn ikäkauden autoihin että pyöriin. Aikoinaan autonkin kumit olivat olattomia.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #76 : Maaliskuu 16, 2017, 20:50:28 ip »
Makunsa kullakin. Kaverin puheesta ei mitään ymmärtänyt, mutta ääni ja kuvat kertoivat oleellisen. Oli pyörä minun makuun. Persoonallinen näkemys ja esimerkki siitä että moottoripyörissä luontainen vaihtelu voi rikkoa tavanomaisia kaavoja ja rajusti. Autot ovat tämän rinnalla aika tylsiä ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #77 : Maaliskuu 16, 2017, 21:22:07 ip »
Iha moottoripyörään tarkoitettu, nostalgishenkinen Firestone.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #78 : Maaliskuu 16, 2017, 21:23:36 ip »
Ollut aiemminkin palstalla. Mutta aivan mahdoton ajoasento. Tuolla geometrialla ei pyörästä saa mitään otetta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #79 : Maaliskuu 16, 2017, 23:29:24 ip »
Eikö se sitten vastaa alkuperäisen Guzzi V8 haastavia ajo-ominaisuuksia.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #80 : Maaliskuu 28, 2017, 21:49:13 ip »
Takarengas on tilattu. Nuukuudessani tilasin edullisen kumin joka testeissä ja kuluttajapalautteissa on saanut hyvää mainintaa. Tosin autokäytössä. Lisäksi hiljainen. Energialuokka ei ole erityisen hyvä. Keskitasoa. Hinta lasketaan kympeissä.

Valinnassa, hinnan lisäksi, painoi kuvion tyyppi ja renkaan profiili. Rengas on paineellisena kulutuspinnaltaan pyöreähkö eli keskusta ottaa ensin kiinni ja riippuu sitten käytetystä paineesta ja painosta mikä on painojakauma ja kosketuspinnan muoto tietä vasten. Myös renkaan reunan kuvio jatkuu pitkälle renkaan lievettä kohden. Selvästi tehty käyttöön jossa reunoillakin on tarvetta.

Muutaman illan söin lakritsia ja katselin rengasluetteloita niin että silmissä mustui. Kokokin muuttui siinä matkalla kun asiaa mietittiin miehissä rengaskauppiaan kanssa. Leveys on 205 ja profiili 60. Alkuperäinen koko 0n 200/60. Eli hieman leveämpi mutta sillä ei liene suurtakaan merkitystä. Kauppias oli sitä mieltä että kapealle vanteelle hieman leveämpi niin profiili taipuu enemmän kaarelle.

Kerron sitten lisää kun rengas on saatu vanteelle. Entisellä kumilla on vielä hetken aikaa laillista pintaa vaan ei olisi jos uusi lakiesitys saa lain voiman. Kerkenen sen millin kuluttamaan karkeilla kevätteillä. Kunhan nyt Vappuun asti malttaisin.....

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #81 : Huhtikuu 01, 2017, 11:24:18 ap »
http://www.motociclismo.it/moto-guzzi-eldorado-special-lord-of-the-bikes-2017-puntata-5-67367

Varmaan tääkin monesti nähty mutta autonrenkaasta on kai puhetta (kun kerran posterioren puolen la ruota on da auto), tuollaisella epäilyttäisi lähteä paikalliselle mutkatielle...

V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #82 : Huhtikuu 01, 2017, 18:13:56 ip »
Heh. Mulla on ollut tuon kuvia jo jonkun aikaa, jotta laittaisin tuonne toiseen ketjuun. Mutten tajunnut, että siinähän on auton kumi takana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #83 : Huhtikuu 04, 2017, 22:48:21 ip »
Nyt on uudet etu- ja takakumit hankittuna. http://www.motomatti.fi/2017/04/dark-side-ei-auton-rengas.html

Katsellaan sitten keväämmällä kuinka taittuu kurveihin ja millaisilta tuntuvat kulutusurat ajella.
Paljon on tullut palautetta mutta harvalla on asiasta minkäänlaista kokemusta. Negatiivinen palaute on ollut kaikilla olettamusta.

Muutaman autonrenkaankäyttäjän jutulla olen ollut eikä heillä ole varsinaisesti negatiivista sanottavaa muuten kuin että ajettavuus on erilaista. Siihen tottuu helposti. Mitä isompi jättö pyörässä on sitä vakaammin menee. 1400 Californiassa on 155 mm ei varsin pitkä jättö joka on tyypillinen sen sortin customeille ja raskaille touringpyörille. Laki sallii Suomessa max 160 mm jätön mutta tehdastekoisessa sallitaan isompikin. Mutta se ei liity juurikaan tähän.

Myös eturenkaan löysin joka on profiililtaan "loivempi" eli sen syrjät tulevat kantatessa totuttua aiemmin vastaan. Eipä pyörässäkään ole ihmeelliset kallistusvarat.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #84 : Huhtikuu 05, 2017, 00:17:01 ap »
Negatiivisen oletus arvailut jatkunevat..
Hyvä että saadaan kohta jotain emppiirisempää.
Periaatteessa leveämmällä ja tasaisemmalla takakumilla voisi kuvitella suora-ajossa pyörän hieman hakevan suuntavakauttaan.
Ja mutkissa kosketuspinta kun siirtyy takapyörässä hieman sivummalle keskilinjasta taipumukseen yli tai ali ohjata.
Kumpaa tekee?
Voi hyvinkin osoittautua ettei sinänsä vaikuta ajamiseen paljoakaan, ainakaan sallituissa nopeuksissa.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #85 : Huhtikuu 05, 2017, 10:50:12 ap »
Lainaus
Periaatteessa leveämmällä ja tasaisemmalla takakumilla voisi kuvitella suora-ajossa pyörän hieman hakevan suuntavakauttaan.
Ja mutkissa kosketuspinta kun siirtyy takapyörässä hieman sivummalle keskilinjasta taipumukseen yli tai ali ohjata.
Kumpaa tekee?
Kokeneemmilta saatua tietoa mutta erimerkkisestä pyörästä on että normaalilla tien kallistuksella pyrkii ohjautumaan lievästi oikealle. Saman tekee, mutta voimakkaammin, ajouran vasen reuna, oikea ohjaa vasemmalle. Voisi siis olettaa että ilman kuljettajan toimenpiteitä pyörä soutaa ajourassa. Mutta niin tekee tavanomainenkin rengastus mutta oletettavasti lievemmin.

Kaartaessa takapyörä nousee jossain määrin kulmalleen vaikkakin samalla litistyy jonkin verran eli tarjoaa runsaasti kulutuspintaa tietä vasten. Samaa kuin autossakin mutta päinvastaisten voimien ansiosta. Jos painetta renkaan sisässä on liikaa joutuu renkaan nostamaan´"väkisin" kulmalleen ja se vaatisi enemmän ohjaamista. Verrattuna moottoripyörän renkaan profiiliin niin sen sijaan että renkaan kosketus tiehen kaarrettaessa siirtyy kulutuspinnan sivulle ilman isompia muodonmuutoksia auton renkaalla se tapahtuu renkaan osittaisesta litistymisestä kosketuskohdassa tiehen. Kallistuksessa on suurempi vierimisvastus. Tämä on kiinni renkaan paineesta ja sen rakenneominaisuuksista.

Jos verrataan mp-rengas vs auton rengas kaarrekäyttäytymisen profiilia asfalttia vasten niin mp-renkaalla siitä tulee renkaan kulutuspinnan mukainen selkeä tasasäteinen kaari kun taas auton renkaalla syntyy soppalautasen muotoinen käyrä jossa keskellä suoraa ja sivuilla jyrkähkö nousu ja sen jälkeen loivempi nousu. Eli auton renkaalla kaarteen aloittaminen vaatii enemmän ohjausta aluksi mutta riittävä kallistus kun on saatu aikaan niin ohjaaminen onkin jo kevyempää. Ottaen huomioon että C14 ohjaus on jo alunperin hyvin kevyttä. Aluksi kallistaessa aliohjautuu ja kallistusta lisättäessä yliohjautuu voimakkaasti. Silloin ollaan jo melkoisessa kallistuskulmassa. (Kun katsoo nyt alla olevaa liki loppuun kulunutta rengasta siinä on 5 cm leveä suora kohta keskellä ja sivuissa ei kulumaa lainkaan. Siinä välissä on hieman kuluman näköistä mutta pintaa ei ole hävinnyt sen vertaa että olisi mitattavissa. Tämä 6500 km matkalla.)

Uskoisin että auton rengas takana antaa tien kaltevuudesta ja uraisuudesta palautetta ohjaukseen varsin runsaasti. Jää koettavaksi miten C14:n runko, jousitus ja ohjaus asiaan suhtautuu. Ja riittääkö kuljettajalla hartiavoimat. Suht suoraa matka-ajoa olisi tarkoitus suorittaa. Ohjausvaimennin on hankittuna mutta ei asennettuna. Kaiken varalta.

Käyttämäni nopeudet ovat olleet "sallittuja" eli sitä vauhtia mitä muukin liikenne etenee. Rekkoja pitää ohitella aika-ajoin mutta tievalinnat ovat olleet kiireettömässä ajossa mutkateitä ja sorateitä. Moottoritie Tre - Nurmijärvi on tullut tutuksi mutta osana siitäkin ajan mieluimmin 130 tietä myöden. Rengasvalinta saattaa ohjata enemmän isoille teille. Kerron sitten.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #86 : Huhtikuu 05, 2017, 11:05:48 ap »
Mikä profiili tuossa on etupyörässä vakiona? Tuollainen etuläski voi tehdä pyörästä raskaan hitaissa vauhdeissa ja uraherkkyys kasvaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #87 : Huhtikuu 05, 2017, 11:20:41 ap »
Profiili on 70. Leveys 130 kahdeksantoistaiselle vanteelle. Eli se mikä on suositusmitoitus.

Hain netin ja parin alan yrittäjän avulla juuri tuollaista hyvin loivan poikkiprofiilin omaavaa rengasta ajatuksella paljon kumia tietä vasten.
Tämä kumi on tarkoitettu nimenomaan baggereihin ja pyöriin joissa ei ole paljoa kallisteluvaroja. Kestäväksikin mainitaan. Sopinee auton renkaan kaveriksi. Olisihan se ikävää tämän tästä vaihtaa etukumia vaikka onhan se helpompaa kuin takakumin vaihto. Takarenkaan vaihto kun vaatii paljon purkamista.

Ilmeisesti joskus toukokuussa tulee selvitystä rengasasiasta kunhan saan ne laitettua alle. Mielenkiintoa asia on ainakin saanut osakseen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #88 : Huhtikuu 05, 2017, 12:34:30 ip »
Erilaiset on tarpeet. Itselle juuri päinvastainen on tärkeintä; kallistuksessa mahdollisimman paljon kumia tontissa ja suoraan ajettaessa kapeampi profiili. 1100 Calin vakio rengasprofiili ei tällainen ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #89 : Huhtikuu 05, 2017, 14:01:34 ip »
Eipä tässä vakiota haetakaan. En ole itse todennut mutta amerikkalaisilla Dark Side -sivuilla väittävät että auton renkaalla on pintaa enemmän tontissa kallistuksenkin aikana kun rengaspaine on oikea. Uskoisin kuitenkin että jyrkässä kaarteessa ei niinkään. Riippuu varmaan renkaan rungosta ja onko yleensä niin paljon kallistusvaraa että varsinaisella kulutuspinnalla ei enää ajetakaan.
Aikanaan minulla oli tehokas (siihen aikaan) japaninpyörä ja sen rengasleveys oli kolmannes nykyisestä. Eipä ollut paljon pintaa tietä vasten ja silti ajettiin. Silloin renkaat kestivät pidempään. Odottakaa reilu kuukausi niin saatte ensi käden tietoa. Sitä ennen asennuksesta.

Pidolla en niin suurta merkitystä näe siinä ajotavassa mitä pyörälläni harrastan. Sitä paitsi ei pito juurikaan vähene vaikka tiessä kiinni oleva alue ei suuri olisikaan. Pintapaine kasvaa kun pinta-ala pienenee.