Kirjoittaja Aihe: Auton rengas takarenkaaksi  (Luettu 107452 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #90 : Huhtikuu 05, 2017, 14:39:40 ip »
Kyse oli siis eturenkaasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #91 : Huhtikuu 05, 2017, 15:24:09 ip »
Uraherkkyys ilmeisesti myös tulee leveällä lisääntymään.
Kaikkihan on varmaan huomanneet miten keskeltä tasaiseksi kulunut rengas ohjautuu herkemmin pitkittäisten asfalttirailojen ( joita nykyisellä tienpidolla piisaa) tms vietäväksi.
Pikku juttu sekin arkikäytössä pyörällä, mutta hyvin huomaa kun vaihtaa alle uudet pyöreäpfofiiliset.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #92 : Huhtikuu 05, 2017, 15:53:59 ip »
Itse juuri syksyllä ihmettelin kun Calin ajokäytös oli muuttunut etupäästään varsin raskaaksi. Lähempi tarkastelu osoitti etukumin olevan kulunut kuvion pohjaan asti. Uusi musta tulee huomenna, joten saa heti ajokauden alkuun fiilistellä tuoreen renkaan ominaisuuksia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Juffe

  • Viestejä: 26
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #93 : Huhtikuu 07, 2017, 09:06:54 ap »
Saatko millään viritettyä esim. GoProta tms kameraa kuvaamaan takarenkaan käytöstä ajon aikana? Käyt vaikka tekemässä kierrosennätyksen paikallisella radalla  ;D

Sillai kiinnostava aihe.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #94 : Huhtikuu 07, 2017, 11:33:43 ap »
Jaa mää vai?
Ei ole kameraa tullut hankituksi mutta ehkä joku lainaa hyvään tarkoitukseen. Ainakaan renkaan takapuolelle sitä ei kannata laittaa sillä katsomieni Youtubevideoiden perusteella kamera vaurioituu herkästi. Kameraa ei myöskään kannata laittaa pyörän keskilinjalle vaan renkaan sivulinjan etupuolelle. Silloin näkyy myös miten rengas ja sen kulutuspinta reagoi kaarteessa.

Videotani odotellessa muiden filmejä:
Tässä on kuvattu keskilinjalta etupuolelta: https://www.youtube.com/watch?v=gZKhoFbL7Fo
Tässä takaa: https://www.youtube.com/watch?v=NvACbZKcqM8&t=169s
Tässä videossa näkyy hidastuksissa miten kulutuspinta ja renkaan sivu käyttäytyvät jyrkässä kaarroksessa: https://www.youtube.com/watch?v=mteJpm94wIs&t=64s

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #95 : Toukokuu 29, 2017, 22:44:16 ip »
Nyt on jo autonrengasasia niin pitkällä että kumi on jo vanteella. Tähän mennessä on jo muutama juttu tullut havaituksi vain jutuksi ilman perusteluja. Rengastyö oli helppo. Homma sujui vanhalla rutiinilla. Käytin Kerhon rengaskonetta vaikka en siihen ole kajonnut yli viiteentoista vuoteen. Tavallisesti teen käsipelissä rengashommat.

Kirjoittelin blogiini aiheesta. Myös siitä että olen suunnitellut kaksi menetelmää miten takapyörän saa irti ja paikoilleen erittäin vähällä purkamisella. Nyt tein liki samoin kuin merkkihuoltokin mutta en irrottanut toista äänenvaimenninta lainkaan ja toisestakin vain kannattimen. Nyt auton kumi on vanteella ja tasapainotettu.
http://www.motomatti.fi/2017/05/california-1400-auton-rengas-taakse.html

Huomiseksi jäi asennus ja koeajo. Voi olla että siirrän koeajon jos sataa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #96 : Toukokuu 29, 2017, 22:56:26 ip »
Noin päin sen pitäisikin olla helppo. Auton vanne on halkaisijaltaan suurempi, kuin moottoripyörän. Näin ainakin ovat bomber-foorumilla kertoneet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #97 : Toukokuu 29, 2017, 23:51:45 ip »
Oli tää kireämpi laittaa kuin mp-rengas. Mutta ei liian kireä. Nousi kohtuupaineella vanteelle kun oli runsaasti liukastetta.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #98 : Toukokuu 30, 2017, 00:34:12 ap »
Perjantaina punnersin 140/80-17 taakse, joku hiton tunloppi vai kislaveeti vai mikä ja sisärengaskin vielä siinä riesana... ristus mikä homma... mutta oli todennäköisesti lastenleikkiä näihin isojen poikien vehkeisiin verrattuna, taitaa olla pojilla lähestulkoon ameriikan meininki! Ikävä kyllä en osaa visioida Guzziin auton rengasta, en eteen enkä taakse... jos olisi pakko asentaa niin Audaceen ehkä sopisi taakse ja sekin vähintään kahden promillen visioimana... Taidan olla vieraantunut henkilöautoista ja renkaista yleensäkin kun duuniauto ja siviiliautokin ovat kuorma-autoja... ja molempien rengasasiat hoidetaan duunin piikkiin... :D

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #99 : Toukokuu 30, 2017, 00:46:27 ap »
Tulipa viimeiksi rengastöitä tehdessäni luettua renkaan mukana tullut asennusohje.
Siinä sanottiin että rengasta vanteelle nostettaessa ei saa käyttää yli 3 bar painetta.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #100 : Toukokuu 30, 2017, 07:04:49 ap »
Viime aikoina renkaat ovat kyllä nousseet vanteelle ihan pikkupaineilla, mutta tulee mieleen eräs liikkeessä vaihdettu sisäkumillinen, kun piti nostaa vähän päälle viiteen, ennen kuin nousi. En ole kuullutkaan, että valmistaja pesisi kätensä noin pienillä paineilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #101 : Toukokuu 30, 2017, 10:17:07 ap »
Olette varmaan nähneet rengasliikkeessä laitteen jolla auton rengas nostetaan vanteelle. Siinä hyvin voimakkaalla paineilmapulssilla renkaan ja vanteen välistä toimitetaan puristeilmaa renkaan sisään.

Itse selvisin asiasta kuuden baarin paineella jota en pidä kovana ja sekin paine viipyy renkaassa vain pienen hetken sillä venttiili on silloin irrotettuna joten ylimääräinen ilma tulee pois muutamassa kymmenessä sekunnissa. Joskus on tarvittu, moottoripyörän renkaassa, yli kahdeksankin baarin painetta. Sekin California II:sen takavanteelle rengasta nostattaessa.

Jos kolme baaria on maksimipaine niin miten on mahdollista sellaisella renkaalla ylipäätään kesto ajossa. Siinähän rengaspaine vaihtelee jyrkästikin kun ajetaan monttuun tai on tilanne jossa renkaaseen muutoin tulee voimakas paineisku.

Koulut käyneenä autonasentajana ja renkaita joskus enemmänkin puljanneena ihmettelen moista käsienpesua kolmella baarilla. Käyttöpainekin voi olla lähellä kyseistä lukemaa.

Ymmärrän kyllä sen mihin kohtaan ylipaineen kuormittava vaikutus renkaassa syntyy ja mitä se voi siellä tehdä. Kudosten irtoaminen toisistaan on seurausta ylikuormituksessa. On myös mahdollista että renkaan liepeen sisällä oleva teräslankanippu leikkautuu irti kumikudoksesta tai katkeaa. Olenpa nähnyt renkaan katkenneen reunasta reunaan kun sitä yritetään nostaa vanteelle. Silloin oli kyseessä mp-rengas auton vanteelle. Vanteen sorvauksen jälkeen hankittu uusi samanlainen rengas meni ehyenä paikoilleen.

Palatakseni omaan auton-rengas-taakse-projektiini on se nyt asentamista lukuun ottamatta valmis. Siirryn kohtapuoleen autolla Kerholle asennushommiin. Mukaa pitää ottaa pieni suuntaisnostin niin ei yksin tarvitse kannatella takapyörän painoa sitä asentaessa. Myös vaseliinia pitää olla spooreihin.

On muuten pienikokoiset laakerit, pyörän kokoon ja painoon verrattuna, C14 takapyörän laakerit. Vanhemmissa on huomattavasti järeämmät. Poikkeava on myös laakereiden välissä oleva holkki. Se yltää laakereiden sisään saakka eli suuntaa laakerit toisiinsa nähden samansuuntaisiksi. Se asettaa pientä lisätyötä kotiasentajalle verrattuna perinteiseen väliholkkiratkaisuun kun tulee laakereiden vaihdon aika.

Mahdollisesti jo myöhemmin illalla on blogissani kuvia aiheesta ja ehkä kokemuksiakin miten "kanttikumi" kanttaa. Todennäköisesti poikkean myös Mustassalahdessa illalla jos kaikki on mennyt hyvin. Sää näyttää pysyvän viileänä ja pilvipoutaisena.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #102 : Toukokuu 30, 2017, 10:32:39 ap »
Tuon on pakko olla joku turvallisuusjuttu ja sitä kautta vastuukysymys. Eli olisko jonkinmoinen riski saada roskia silmiin isommilla paineilla..
Nykyisillä renkailla normaalikäyttöpaine pyörii 2,6-2,8 bar lukemissa. Saati sitten käytön aikana lämmön ja rasituksen mukanaan tuoman lämpiämisen aiheuttama paineen nousu. Eli ilmeisesti valmistaja vaan lopettaa vastuun renkaan käytöstä ja asennuksesta kokonaan talon seinien ulkopuolelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #103 : Toukokuu 30, 2017, 10:48:33 ap »
Aprikos... Tallinnan laivalla männäviikolla oli vieressäni virolainen heppu Harrikkansa kanssa ja takarenkaana oli leveä autonrengas. Kaveri kehui kovasti ja sanoi, että 40.000 km menee sillä ... ja erittäin neliskanttinen profiili.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #104 : Toukokuu 30, 2017, 10:55:44 ap »
Teen tästä lähtöä.....
Viimeistään huomenehtoona on tietoa jos ei tule ongelmia.