Olette varmaan nähneet rengasliikkeessä laitteen jolla auton rengas nostetaan vanteelle. Siinä hyvin voimakkaalla paineilmapulssilla renkaan ja vanteen välistä toimitetaan puristeilmaa renkaan sisään.
Itse selvisin asiasta kuuden baarin paineella jota en pidä kovana ja sekin paine viipyy renkaassa vain pienen hetken sillä venttiili on silloin irrotettuna joten ylimääräinen ilma tulee pois muutamassa kymmenessä sekunnissa. Joskus on tarvittu, moottoripyörän renkaassa, yli kahdeksankin baarin painetta. Sekin California II:sen takavanteelle rengasta nostattaessa.
Jos kolme baaria on maksimipaine niin miten on mahdollista sellaisella renkaalla ylipäätään kesto ajossa. Siinähän rengaspaine vaihtelee jyrkästikin kun ajetaan monttuun tai on tilanne jossa renkaaseen muutoin tulee voimakas paineisku.
Koulut käyneenä autonasentajana ja renkaita joskus enemmänkin puljanneena ihmettelen moista käsienpesua kolmella baarilla. Käyttöpainekin voi olla lähellä kyseistä lukemaa.
Ymmärrän kyllä sen mihin kohtaan ylipaineen kuormittava vaikutus renkaassa syntyy ja mitä se voi siellä tehdä. Kudosten irtoaminen toisistaan on seurausta ylikuormituksessa. On myös mahdollista että renkaan liepeen sisällä oleva teräslankanippu leikkautuu irti kumikudoksesta tai katkeaa. Olenpa nähnyt renkaan katkenneen reunasta reunaan kun sitä yritetään nostaa vanteelle. Silloin oli kyseessä mp-rengas auton vanteelle. Vanteen sorvauksen jälkeen hankittu uusi samanlainen rengas meni ehyenä paikoilleen.
Palatakseni omaan auton-rengas-taakse-projektiini on se nyt asentamista lukuun ottamatta valmis. Siirryn kohtapuoleen autolla Kerholle asennushommiin. Mukaa pitää ottaa pieni suuntaisnostin niin ei yksin tarvitse kannatella takapyörän painoa sitä asentaessa. Myös vaseliinia pitää olla spooreihin.
On muuten pienikokoiset laakerit, pyörän kokoon ja painoon verrattuna, C14 takapyörän laakerit. Vanhemmissa on huomattavasti järeämmät. Poikkeava on myös laakereiden välissä oleva holkki. Se yltää laakereiden sisään saakka eli suuntaa laakerit toisiinsa nähden samansuuntaisiksi. Se asettaa pientä lisätyötä kotiasentajalle verrattuna perinteiseen väliholkkiratkaisuun kun tulee laakereiden vaihdon aika.
Mahdollisesti jo myöhemmin illalla on blogissani kuvia aiheesta ja ehkä kokemuksiakin miten "kanttikumi" kanttaa. Todennäköisesti poikkean myös Mustassalahdessa illalla jos kaikki on mennyt hyvin. Sää näyttää pysyvän viileänä ja pilvipoutaisena.