Kirjoittaja Aihe: Auton rengas takarenkaaksi  (Luettu 107442 kertaa)

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #45 : Helmikuu 08, 2017, 13:23:54 ip »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #46 : Helmikuu 08, 2017, 13:51:28 ip »
Todennäköisesti sama. Varmaan sisuskumin kanssa menee varmaan siivosti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #47 : Helmikuu 08, 2017, 20:37:47 ip »
Näyttää 1001:sen kuvassa vielä paremmalta. Mutta en minä ketään yllytä auton renkaisiin, enhän.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #48 : Helmikuu 08, 2017, 21:24:42 ip »
Jos en olisi jo varannut kesälle kahta ratapäivää, kampeaisin varmaan alle. Ei olisi kovin paha kokeilu. Nuo space saverit on todella kevyitä kumeja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #49 : Helmikuu 09, 2017, 08:12:15 ap »
Se tuo Conti on tarkoitettu vararenkaaksi, ei ole paljon pintaa uutenakaan. Ja nopeusluokka on vaatimaton.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #50 : Helmikuu 09, 2017, 08:21:34 ap »
Tästä on puhuttu palstalla ennenkin. Kuormitus moottoripyörässä on jotain muuta, kuin auton alla. Kulutuspintaa kyllä pyörään on hyväksi aikaa, ei ole tietenkään niin paljoa, kuin "arkirenkaassa". Se ei välttämättä ole huono asia.


edit. Kävin mittaamassa omasta autosta 5-6 milliä tuntuu uutena olevan. Eli ihan hyvin on kuviota.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 868
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #51 : Helmikuu 09, 2017, 08:38:12 ap »

En ole tässä rekisteriotteen ääressä, joten mietin tuossa, sanotaanko siinä renkaiden yhteydessä nopeusluokasta mitään? Sitä vaan, että jos siellä on maininta nopeusluokasta ja laittaa alle alemman luokan, esim. tuon auton vararenkaan, niin mitä sanoo vakuutusyhtiö vaikka ulosajotapauksessa?

Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #52 : Helmikuu 09, 2017, 09:08:49 ap »
Ei tunnu ihan älyttömästi kiinnostavan. Ainakin kun katsoo AVK:n rivissä myynnissä olevien pyörien renkaiden kuntoa. On monastikin sileää rengasta alla. Sellaisella ajaminenhan ei myöskään ole luvallista..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #53 : Helmikuu 09, 2017, 09:37:13 ap »
Noin niin kuin ajatuksella;

Tuon kyseisen renkaan nopeusluokka on M. Tarkoittaa nopeutta 130 jatkuvana.
Rengas löytyy tässä koossa useammankin suuren katumaasturin ja ison henkilöauton alla. Eli kuormitusta löytämäni Cadillacin (jonka löysin käyttävän tätä) katumaasturin paino on ajokunnossa jopa 2500 kiloa. Sille on hyväksytty renkaan käyttönopeudeksi 80km/h. Koska kyse on ihmistä kuljettavasta ajoneuvosta, reserviä on laskettu "riittävällä" kertoimella. Renkaan kuormitus siis tasaisella on vähintään 2500kg/4=625kg/pyörä. Kaarroksissa luonnollisesti moninkerroin enemmän. Tehoa moinen tuottaa 300-450 heppaa, joten silläkin kantilla ollaan turvallisella alueella. Eli en ihan äkkiä olisi huolissani renkaan riittävyydestä moottoripyörän takakumiksi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #54 : Helmikuu 09, 2017, 09:52:11 ap »
Pitäisköhän tuota takarenkaana ihan oikeasti kokeilla. Mulla kun suurin osa ajokilometreistä tulee, kun suhaan työmatkoja lähes päivittäin HKI-HML-HKI. Ja vaikka ajais vanhaakin 3-tietä, niin melko suoraa baanaa sekin. Eli kaiketi melko passelia tietä "ei-mp-takarenkaalle"? Kuinkahan kovaa kumia (= liukas?) vaikkapa tuo conti mahtaa olla verrattuna metzelerin lasertecciin, jollaista tähän asti olen vintagessa suosinut. Ja tietty se uraherkkyys hieman askarruttaa. Mutta eikös kaikki selviä kokeilemalla, ja tietty varovaisuutta noudattaen.
mosa

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #55 : Helmikuu 09, 2017, 10:57:54 ap »
Vaikuttaa kiinnostavalta tuo Continental.
145/70 R17 mahtuu mukavasti 1100 Caleihin.
Profiilikin on yllättäen hieman pyöreä, eikä hinnan kiroissa.
Kuulolla ollaan kokemuksista.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #56 : Helmikuu 09, 2017, 11:01:42 ap »
Siihen tulokseen olen tullut itsekin että ei se kokeilematta selviä.
Kohta tulee aika kun pyöräytän H nopeusluokan ja kantavuudeltaan tasoa 87 (matalampaa kuormitusluokkaa on hankala löytää, valikoima pienenee jyrkästi) autonrenkaan koko 195/60-16 takavanteelle. Renkaasta ei näy konttaamatta mitään ulkopuolisille: sivulaukut ja pidennetty takalokasuoja peittää kaiken.
Silti aion käydä katsastuskonttorilla koittamassa saanko vaihtoehtoisen kokomerkinnän rekisteröintitodistukseen. Jos esittävät käsittelykoetta, jonka heidän tulisi itsekin pystyä tekemään, virallisella tutkimuslaitoksella, se maksaa reilut viisisataa euroa. Sitä en taida teettää.

Se että merkintä renkaasta olisi Trafin  tiedostoissa voi olla tarpeellinen jos jotain sattuu vaikka kyseessä ei olisikaan renkaan edesauttama tilanne. Katsotaan kuinka käy ja sillä edellytyksellä että kyseisellä renkaalla on ylipäätään kohtuulliset ajo-ominaisuudet.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #57 : Helmikuu 09, 2017, 12:18:24 ip »
Continental vararenkaassa käytetään 4.5 bar ilmanpainetta ja ei sovellu jatkuvaan käyttöön. Muistaakseni profiililtaan 90 on ainut mitä voi käyttää jatkuvasti.  Selvittelin tätä muutama vuosi sitten sivaria varten , jos olisi tullut Kutsi veturiksi.  Nopeusluokka M on suurin sallittu nopeus. Jokainenhan voi päättää onko se jatkuva, luultavasti marginaali riittää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #58 : Helmikuu 09, 2017, 13:22:17 ip »
4,5 bar on siinä alkuperäisessä käytössä, auton alla. Nopeusluokkakirjain tarkoittaa nimen omaan sitä jatkuvaa sallittua, hetkellisesti voi ylittää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #59 : Helmikuu 09, 2017, 13:57:47 ip »
Suuren yleisön riemuksi jatketaan:)  Nopeusluokat  M ja N ovat ns vararengas nopeusluokkia, jotka eivät ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön , siksi niille annetaan enimmäisnopeus. Näitähän ei käytetä moottoripyörissä. Moottoripyörä käytössä  alhaisin luokka on P, suurin nopeus 150 km/h.  Helpointa on käyttää ((Y)) nopeusluokan renkaita ,yli 300 km/h , riittää ominaisuudet nopeuden suhteen ;))