Narukenkävirheen olen tehnyt. Kerran. Onneksi krossipyörällä. Jäi käynnistyspolkimen tappiin ja keikahdin oikealle. Sama juttu leveillä farkunlahkeilla. Jää jalkatappiin.
Viittaus ratalaitteeseen on hyvä. Ratarenkaita katselleena niistä kuluu sivut nopeasti. Usein nopeammin kuin keskusta. Pyöreä profiili on silloin juuri oikea: sallii saman kumimäärän aina tilanteen mukaan käytettäväksi.
Touring-ajossa, kuten itselläni nykyisellä käyttöpyörällä on renkaan keskustassa suora kantti ja pinta siltä kohtaa kadonnut. Viime kesänä hieman yli 8000 km tuli mittariin. Ensimmäinen rengas meni rikki 1500 km kohdalla ja tämä toinen on kulunut 6500 km matkalla kantikkaaksi ja on hieman kömpelö ajaa ja siksi vaihtokunnossa. Tässä tulee se ihmetys että jos mp-rengas kuluneena antaa huonoa palautetta ajettavuudesta, kuinka huono ajettavuus on valmiiksi lituskaisella auton renkaalla? Tämä on se asia joka pitää ilmeisesti itse kokea. Kuluja tulee hieman yli 100€ jos ei homma suju. Ehkä sen renkaan saa myytyä eteenpäin. Rengastyöt teen itse.
Tarkastelin tätä kulunutta takarengasta. Keskikohta on kohta kankailla (kulutuspinnan paksuus alle sallitun) mutta muutama sentti sivuun on lähes neitseellistä pintaa. Paljon ei siis ole tullut kallisteltua. Silti reipasta matka-ajoa mutta rajoitusten puitteissa. Ajoreitit suht samat mitä edellisellä pyörälläkin mutta enemmän moottoritieajoa kuin ennen. Johtuu siitä että nykyinen pyörä on parempi ajaa moottoritiellä kuin edellinen.
Koska rengas kuluu vain keskeltä ja muuttuu hankalammaksi ajaa sekä kohta laittomaksi ja vaaralliseksi eikä kestä edes yhden kesän ajoja niin tilanne on hankala. Vaihtotyö on työläähkö. Lähinnä takapyörän irrotus ja kiinnitys pyörään. Rengastyö lienee ihan normaali toimenpide. Jotkut renkaat voivat olla tiukkoja vanteelle. Se jää nähtäväksi. Itsellä on rengasraudat ja kompressori.
Kyseinen rengas linkissä on "puhkeamaton" eli "run flat". Sellainen houkuttaa laittaa alle. Viime kesänä oli yksi puhkeaminen ja se oli hyvin säväyttävä kun paineet lähtivät kahdensadan metrin matkalla. En saanut pyörää edes pois moottoritien rampilta vaikka yritin työntää ja samalla vedättää vaihteella: vanne pyöri renkaan sisällä tyhjää. Onneksi sain apuja.
http://www.motomatti.fi/2016/05/rengasrikko.htmlVertaillen: kulunut alkuperäisrengas on ikävä ajaa ja kuluu nopeasti kantikkaaksi. Uusi auton rengas on kantikas valmiiksi, liekö myös hankala ajolleen? Mutta eipä kulu kankaille kesässä tai edes kahdessa. Pientä hankaluutta voisi sietääkin. Kumminkaan ei tule kallisteltua urheilullisesti. Äkkinäiset väistöt arveluttavat.