Kirjoittaja Aihe: Auton rengas takarenkaaksi  (Luettu 107384 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #15 : Tammikuu 30, 2017, 17:00:17 ip »
Ajomäärissä oli pari

other    2014 Moto Guzzi California 1400    Good Year Assurance Triple Tread    205/60/16    23000    32-34    26800

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #16 : Tammikuu 30, 2017, 17:15:17 ip »
Kiitos!
Sitä en tarkemmin selannutkaan. Nuo lukemat on maileja.
Käyn katsomassa.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #17 : Tammikuu 30, 2017, 17:18:00 ip »
Tämmösillä kumeilla ajeltiin seitkytluvulla Sunbeamilla. Edessä ja takana. Ei ongelmia ajo-ominaisuuksissa...
Nokian "imukuppi" Hakkapeliitta. Tuttu autonrenkaana ja mopedissa. Kesät talvet. Moottoripyörissä en ole tavannut. Tai huomannut. Silloin.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #18 : Tammikuu 30, 2017, 17:28:25 ip »
Itse olen suosinut autossa renkaina ilmaisia..

Jos haluaa renkaan pitävän meteliä kesäkelillä, niin ostaa kitkakumin.

No ainakin meitin autossa Bridgestonen kitkarengas on hiljaisempi kuin Michelinin EnergySaver+. Eikä täälläpäin juuri muita kelejä olekaan kuin kesä-
Ilmaa on hyvä olla renkaassa  ;)
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #19 : Tammikuu 30, 2017, 19:21:31 ip »
Itselle ei kuivalla asfaltilla hiljaisia kitkapyöriä ole tullut. Äänekkäitä kesäpyöriä kyllä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #20 : Helmikuu 01, 2017, 10:39:01 ap »
Tässä hieman enemmän ajaneen kokemuksia .
http://lifeisaroad.com/stories/2004/10/27/theDarkSide.html

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #21 : Helmikuu 01, 2017, 11:49:14 ap »
Tavailin tuota jo aiemmin mutta nyt luin loppuun asti.
Lopussa oli pitkä kysymys - vastausketju jos selvisi erinäisiä asioita joita pidän tärkeänä.

Jutusta poimittuja esimerkkejä:
- ohjaaminen vastaohjauksella, sopii minulle koska olen melkein aina ajanut vastaohjauksella enkä niinkään painonsiirrolla eikä se puolen tonnin massakaan pelkällä painosiirrolla kääntyisi.
- uraiseksi kuluneella tiellä ajaessa pyörä pyrkii "alamäkeen" eli uran pohjaa kohden, ongelma korjataan ohjaamalla vastaan
- takapyörän jarrutusteho paranee auton rengasta käytettäessä
- eri auton renkailla eri käyttöpaine, jutussa vaihteluväli 2,3 - 3 baaria
- parempi soratiellä kuin mp-rengas
- jutun kirjoittaja ajanut kolme auton rengasta sileäksi ja yli 100.000 mailia (kokemusmaileja hänellä yli puoli miljoonaa)
- eturengas kuluu vähemmän kun on auton rengas takana (normikokoinen mp-rengas)
- pyöränsä on Honda Valkyrie (lienee hieman painavampi kuin C14, rengaskoko sama kuin C14)

Omia päätelmiä:
- auton rengas on edullinen 50 - 150€
- edullisuutta tärkeämpi on pitkä kestoikä
- pitkä kestoikä tarkoittaa harvempaa vaihtoväliä
- takarenkaan vaihto on työläs California 1400:ssa jossa on sivulaukut ja muuta estettä, varsinkin yksin tai tien laidassa, tarvitaan runsaasti työkaluja, nosturi ja muun muassa äänenvaimentimet pitää irrottaa (ainakin oikean puolinen)
- hieman matalammalla renkaalla välityssuhteen saa tiuhemmaksi, voi joskus käyttää kuutosvaihdettakin
- tehokasta ohjausta varten olen vaihtanut leveimmän saatavilla olevan ohjaustangon

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #22 : Helmikuu 01, 2017, 11:55:40 ap »
Itselle ei kuivalla asfaltilla hiljaisia kitkapyöriä ole tullut. Äänekkäitä kesäpyöriä kyllä.

Kitkarengas on kyllä ilman nastojen rapinaa kuivalla asfaltilla.
Ja kyllä myös ensiasennus-kesä-Dunlop oli kitka-Bridgestonea äänekkäämpi. Sama juttu vaimon edellisessä autossa, mutta enpä enää muista renkaiden merkkiä.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #23 : Helmikuu 01, 2017, 12:36:15 ip »
Monissa kitkapyörissä on myös ominaisuus, joka tulee kuvion rakenteesta; Kiihdyttäessä asfaltilla ääni on kovempi, kuin tasaisella nopeudella. Kuvio/lamelli aukeaa kiihdyttäessä ja lisää siten kitkaa sekä ääntä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #24 : Helmikuu 01, 2017, 21:17:40 ip »
Taidan kanssa kokeilla, eihän nuo maksa mittään: http://riekko.eu/?post_type=product&orderby=price&s=155/%2016&product_tag=henkiloauton-kesarenkaat

Valkosivu silloin menetetään mutta jos sen takapäässä kestäisi. Perinneharrikassa kantikas rengas tuskin paljoa haittaa kun kallistuskulmat on joka tapauksessa aikas maltilliset.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #25 : Helmikuu 02, 2017, 12:07:08 ip »
Kiitos rengaslinkistä.

https://riekko.eu/tuote/20560r16-92h-y-dayton-d320evo/
Kohtuuhintainen kumi Riekolla. Tiedä sitten kuinka paljon kestävämpi tai ajolleen parempi olisi keskihintainen noin 100€ rengas. Mutta kaipa tuo Daytonkin hintansa veroinen on. Riittää että sillä pääsisi kymmenentuhatta kilometriä niin se olisi jo mp-rengasta vähintään neljä kertaa edullisempi. Jos kaksikymmentätuhatta niin yksi työläs vaihto jäisi pois ja hinta/matka suhde paranisi todella paljon. Ja jos uskoo nettijuttuja niin auton renkaalla on ajettu yli 40.000 km ennen vaihtoa. Sopisi hyvin kuvioon kun perän öljynvaihtoakin varten pitää takapyörä irrottaa ja se on 60.000 km välein.

C14:n takarengas (200/60R16) on keskileveä verrattuna muihin custompyöriin mutta leveämmästä päästä kun verrataan touringpyöriin. Ja tourinkia olisi tarkoitus ajaa suurella kuormalla kaksi päällä ja reissukamat mukana. Voin jo kuvitella ajavani jossain Ylivieskan tietämillä viivasuoraa tietä kohti Liminkaa.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #26 : Helmikuu 02, 2017, 12:33:29 ip »
Joskus parikymmentä vuotta sitten isoveljellä oli tuliuudet Daytonit autossa. Jäi mieleen niiden "ääniraita", kumi oli niin pehmeää, että ulisivat sorallakin!  ;D Elokuvarenkaat siis.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #27 : Helmikuu 02, 2017, 13:16:29 ip »
Pehmeydestä saattaa olla etuakin moottoripyörässä. Pehmeys usein liitetään hyvään pitoon....
Olisihan se erikoista että moottoripyörän takarengas ulisisi kaarteessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #28 : Helmikuu 02, 2017, 15:32:58 ip »
Ainakin käytettävissä olevilla tehoilla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #29 : Helmikuu 02, 2017, 21:31:25 ip »
Tehoa on enemmän kuin tarvitsen. Kerrankin!

Kerholla oli tänään kerhoilta ja julkistin aikeeni käyttää auton rengasta takana Californiassa.
Sepä repäisi käyntiin keskustelun jossa asia tuomittiin raskaasti mutta ei yksimielisesti. Yksi H-D:n omistaja oli myös asiaa harkinnut mutta ei ole tullut vielä ajankohtaiseksi kun käytetyn pyörän mukana ostettu käytetty rengas on kestänyt jo monta suvea. Hänen kavereillaan on autonrenkaita pyörissään.
Yllättäen myös Triumph Rocketin omistaja oli aiheesta kiinnostunut. Viisaasti sanoivat odottavansa minun kokemuksiani ennen kuin ryhtyvät toimenpiteisiin. Rocketissa on 240 leveä rengas joka voi olla leveydeltään ongelmallinen oli yksi arvio. Tosin saman levyisiä on alkuperäisinä H-D:ssa. Kuten myös Suzukin 1800 customissa.