Kirjoittaja Aihe: Auton rengas takarenkaaksi  (Luettu 107421 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Auton rengas takarenkaaksi
« : Tammikuu 29, 2017, 17:54:05 ip »
Nyt kun moottoripyörien takavannekoot ovat yhtä leveitä kuin autoissakin olen aikeissa kokeilla "pimeää puolta".
Tein aiheesta yhteenvetoa mitä eroja ja hankaluuksia voi ilmetä. Ne joilla on ollut pyörissään pidempään auton kumi takana ovat pääosin sitä mieltä että että ajo sujuu ihan riittävän hyvin. Vastustustakin, perusteineen, on ilmennyt mutta lähinnä niiltä joilla ei ole raskasta matkapyörää tai eivät ole autonrengasta kokeilleet.

Talouspuoli merkitsee myös: yhdellä mp:n takarenkaan hinnalla ostaa kierroksen autonrenkaita. Lisäksi pyörän renkaan kulutuskestävyys on surkea autonrenkaaseen verrattuna. Kymppitonni prätkän renkaalla, 40.000 km auton renkaalla.
Mp-kumi 200 - 250€/kpl ja 10.000 km vastaan 100€ kumi 40.000 km matkalle. Lisäksi asennus- ja tasapainotuskulut 4 kertaa vastaan yksi kerta. Eturenkaita kuluu, arviolta, samassa ajassa noin kolme.
40.000 km on arvio alakanttiin kulutuskestävyydessä. Autossa tavalliset kesärenkaat kestävät pidempäänkin vaikka painoa on enemmän.

Lisäksi pyörässäni on luistonesto jos vaikka autokumi olisikin liukkaampi ja samaa asiaa hoitaa jarrutussuuntaan ABS. Eturengas on tietenkin laadukas mp:n rengas.

Ajo-ominaisuuksia arvioivat omituisiksi alussa mutta kun siihen tottuu ja oppii renkaan tavoille niin ajaminen kyllä sujuu. Pakko uskoa koska ei niin paljon voi olla persaukisia Wingi- ja Valkyriekuskeja puhumattakaan H-D:n matkamallien omistajista.

http://www.motomatti.fi/2017/01/dark-side-eli-auton-rengas.html

Onko muilla Guzzin omistajista asiasta kerrottavaa tai onko tutuilla auton takakumikokemuksia?

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #1 : Tammikuu 29, 2017, 21:03:43 ip »


Sori. Asiasta en tiedä mitään, mutta oli ihan pakko laittaa tamäkin vaihtoehto esille.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #2 : Tammikuu 29, 2017, 21:06:41 ip »
Aattelin kuitenkin kokeilla....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #3 : Tammikuu 29, 2017, 21:32:43 ip »
Ei tuossa korkealta putoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #4 : Tammikuu 29, 2017, 21:42:02 ip »

Mielenkiintoista !! 
Saattaa olla että aiheuttaa kesällä paljon keskusteluja  ;D
Tai jo asennusvaiheessa jos "laitatutat" päälle rengasta.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #5 : Tammikuu 29, 2017, 22:02:31 ip »
Hinta ei ole esteenä. Eikä kokeilunhalun puute. Onhan tässä tullut tehtyä kaikenlaista muutakin hullua.
Uskoisin että kokeilu ei ole pitkällinen tapahtuma mikäli se tuntuu kamalalta.

Renkaanvaihto on tuttua puuhaa sekä koneellisesti että käsipelissä. Joskus sitäkin työkseni tehnyt ja amiksessa oppinut. Eli itse omilla kaluilla teen renkaanvaihdot ja tasapainotuksen.
Tiedä sitten kuinka helposti auton kumi nousee vanteelle. Monissa asiaan liittyvissä jutuissa mainitaan voide jota käytetään renkaan asennuksessa.
Kunhan saisi selvyyden mikä rengaskoko olisi soveliain. Suurileveyksinen ei vaikuta parhaalta valinnalta. Ainakin pitää mitata alkuperäisen kumin kehän mitta ja hankkia suunnilleen samalla kehämitalla oleva rengas.
En tunne asiaa kuinka suuren renkaiden kokoeron ABS kykenee kalibroimaan. ABS kun on järjestelmä joka vertaa renkaiden kehämittoja toisiinsa. Siksi ensikokemus tulee hankituksi mahdollisimman saman kokoisella renkaalla. Netissä on kehämittataulukoita mutta eri valmistajilla on, kuulemma, hieman eroja vaikka sopivuus vanteelle olisikin sama.

Vierintävastuksesta en ole saanut tietoa mutta olettaisin että auton renkaalla on pienempi suoraan ajettaessa jos rengaspaine ei ole kovin alhainen. Moottoripyörän rengas kun painuu kapealta mutta suht pitkältä matkalta "lysyyn" jatkuvasti ajon aikana. Auton renkaassa, suoraan ajaen, ei ole vastaavaa lytistymistä niin paljoa koska pintapaine on alhaisempi suuren kosketuspinta-alan vuoksi.

Mutta onpa tässä vielä aikaa miettiä pitkä kevät ja kerätä muiden kokemuksia.
Yhteistä muiden kokemuksissa on että aina jutun lopussa kiistävät että auton rengas moottoripyörässä olisi hyvä eikä sitä siten voi suositella kenellekään. Taitaa olla amerikkalaista kulttuuria se.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #6 : Tammikuu 29, 2017, 22:48:00 ip »
On sillä auton renkaallakin oma vierintävastuksensa. Pyörän kumin kosketuspinta on ovaali, mutta auton suorakaide. Veikkaan jäljimmäisen kuitenkin olevan pinta-alaltaan suurempi. Auton kumi on kyllä jäykempi, eli sitä kautta deformaatiota voi olla vähemmän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #7 : Tammikuu 30, 2017, 09:01:22 ap »
Yhdessä soolossa ja kahdessa sivarissa olen käyttänyt  autonrenkaita. Soolopyörästä ei enää paljoa muista , kun sillä ajamisesta on kulunut jo 30 v . Oli ameriikan pyörä ja siihen takavanteen oli luovuttanut muistaakseni kuplavolkkari. Suoraanhan sillä oli ihan hyvä ajaa, mutta mutkatiellä vähän hutera kun kallisti ja ajoi renkaan "kulmalla", mutta kun sen tiesi niin kyllä sen kanssa pärjäsi. Auton renkaatkin on kehittyneet aika paljon niitä ajoista. Nykyisinhän pyöreäolkaista autonrengasta saa käsitykseni mukaan ihan laillisesti käyttää, toista oli silloin.  Myös molemmissa sivareissa vanteet oli valmistettu auton vannekehistä. Yksi kerhokaveri on käyttänyt 1500 Wingissä autonrengasta omalla vanteellaan  jo vuosikymmeniä .Ajelee välillä soolonakin ja on pärjännyt.  Rengaspaineilla saa pelattua ominaisuuksia paljon enemmän kuin pyörän renkaalla.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #8 : Tammikuu 30, 2017, 09:57:12 ap »
Harrin vastaus on melko yhtenevä mitä olen saanut tietää muiltakin tahoilta.
Ajaminen Volkkarin tai Citroënin ristikudosrenkaalla ei ole yhteismitallinen nykyisen tyyppisen matalaprofiilisemman vyörenkaan suhteen. Vyörenkaan kulutuspinnan alue kun on varsin vakaa epätasaisuuksissa ja lievässä kallistuksessa mutta sivut hyvinkin joustavat joka mahdollistaa kulutuspinnan vakauden. Renkaiden rakenne-erosta ja profiilisuhteesta johtuvat erot suurimmaksi osaksi. Vyörengas ei nouse kulmalleen samalla tavalla kuin ristikudosrengas vaan pyrkii pitämään koko kulutuspintansa tiessä ja voimakkaammassa kallistuksessa suuren osan kulutuspinnasta. Tosin on ryhmä joka ajaa vyörenkaalla ylisuurella paineella jolloin kyseistä ilmiötä ei tapahdu vaan kaarteessa rengas on kapean sivunsa varassa. Molemmilla tavoilla on puolestapuhujansa.

Laillisuuden pyrin tarkistamaan vielä koska sain tietoa että auton rengas moottoripyörässä pitäisi katsastaa että se olisi listattuna vaihtoehtoiseksi renkaaksi. Jos on kyse pelkästä katsastuksessa käynnistä ja katsastusmaksun maksamisesta ainoastaan merkinnän saamiseksi niin asia on ok. Mutta jos tarvitaankin käsittely- tai jarrutustodistus niin se maksaa yli 500€. Tiedän koska olen testauttanut muita ajoneuvoja aiemmin. Mutta koeajot teen ensin. On varsin epätodennäköistä että virkavalta puuttuisi takarenkaaseen. Eivät ole ennenkään niitä juuri katselleet.

Moottoripyörän rengas toimii parhaiten hieman korkeammalla paineella kuin on suositus. Noin yleisesti arvioiden. Auton renkaan osalta rengaspaineen alhaisuudella saadaan renkaan kulutuspinta pysymään tiessä mahdollisimman leveältä. Paineen mataluus taas aiheuttaa jossain määrin epävakautta. Asia voi olla riippuvainen renkaan kantavuusluokasta ja rakenteesta.
Korkea rengaspaine sen sijaan tuottaa saman ilmiön kuin loppuun keskeltä kulunut leveä mp-rengas: suoraan menee hyvin mutta reagoi tien pituusuriin ja on raskas saada kallistettua mutkaan. Voiman tarve kallistamiseen on suurempi kuin kuluneimmallakaan mp-renkaalla.

Videoita ja selvityksiä netistä katselleena kertovat että kallistus 15 asteeseen asti on ihan ookoo, 20 astetta vaatii hieman huomiota ja 30 astetta on jo renkaan käyttörajoilla mutta mahdollista. Jälkimmäinen kulma on jo melkoinen custompyörälle ja enpä ole tainnut sellaiseen kulmaan toistaiseksi C14:a kallistaa.

Tästä tulee vielä mielenkiintoista....
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2017, 10:59:09 ap kirjoittanut motomatti »

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #9 : Tammikuu 30, 2017, 10:53:28 ap »
Perhana kun järjestelmä oli muuttanut eilisen kuvan Naurunappulan logoksi.
Piti olla Sovgumin mainos. Saattaisi kestää jopa Guzzin voimia. Mutta ehkä sekin huipputekniikka katosi Neuvostoliiton myötä.
Onnistuisikohan tämä nyt ...

https://www.riemurasia.net/kuva/Rengasmainos/182089


motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #10 : Tammikuu 30, 2017, 11:16:04 ap »
Itämaiden renkaita olen autossa suosinut. Nykyiset ovat kiinalaiset ja paremmat ajaa kuin oli alkuperäiset eurooppalaisvalmisteiset joilla ajoin kuusi kesää. Erityisesti rengasmelu on alhainen. Kohta on kahdet kesäkumit autoa varten kun nokialaisista, Venäjällä valmistetuista, ovat nastat kaikonneet. Tosin anoppi asuu idässä muutaman kilometrin tännepäin Vladivostokista joten auton renkaita säästyy.

Kitkarengastakin on ehdotettu takarenkaaksi pyörääni. Olisi kuulemma parempi märkäpito. Varmaan myös kuluminen. Enköhän kuitenkin aloita ihan vakio kesäkumilla. Pitäväthän ne autonkin alla.

Valinnanvaraakin on: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tire_companies
Luettelossa valkovenäläinen ja venäläinen rengaspaja mukana mutta ei mainintaa Nokian renkaiden venäläisestä toiminnasta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #11 : Tammikuu 30, 2017, 11:28:25 ap »
Itse olen suosinut autossa renkaina ilmaisia..

Jos haluaa renkaan pitävän meteliä kesäkelillä, niin ostaa kitkakumin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #12 : Tammikuu 30, 2017, 12:47:38 ip »

Bf Goodrich on myös käytössä Valkyissä. Painetta pidetään 2,2 - 3 bar välillä.
 Mistä Blogissa kerrotut noin alhaiset paineet sait ??

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #13 : Tammikuu 30, 2017, 13:15:46 ip »

Bf Goodrich on myös käytössä Valkyissä. Painetta pidetään 2,2 - 3 bar välillä.
 Mistä Blogissa kerrotut noin alhaiset paineet sait ??
Mr

Katselin youtubevideoita sillä silmällä. Niitä on runsaasti ja renkaan käytöstä on kuvattu useissa videoissa asentamalla kamera renkaan eteen tai taakse. Kaikki painavia pyöriä. Eräässä videossa näytettiin eri paineilla miten rengas käyttäytyi. Alin paine taisi olla lähempänä yhtä baaria. Silläkin saattoi ajaa mutta vaikutti hankalalta. (Tilanne voisi olle esimerkiksi rengasrikko.)Korkein oli kymmenen baarin pintaan jolloin rengas ei muuta kaartaessa muotoaan lainkaan mutta keskiosa muuttuu kovan paineen vaikutuksesta pyöreämmäksi. En uskaltaisi ajaa.

Youtubessa on myös ajovideoita joissa kanttaavaa pyörää kuvataan kaarteessa kamera paikallaan ja sellaisia joissa kamera on takana tulijan ajoneuvossa. Kaikissa videoissa ei ole varmaa onko rengas se mikä kerrotaan olevan. Kuvahan voi valehdella.

Eiköhän todellinen ajopaine ole yli kahden baarin luokkaa. Moniin touringpyöriin verrattuna C14 on kevyehkö täydessä varustuksessa ja kaksi päälläkin. Laskeskelin että maksimipaino, kun on kaikki kyydissä, on reilut 600 kg. Sen kuorman C14 kantaa valittamatta. Kuormaa lisättäessä lisätään rengaspainettakin, luonnollisesti.

Tässä on listaus mikä pyörä, ajotapa, rengastyyppi ja koko sekä paine (paunaa neliötuumalle). http://darkside.nwff.info/?p=tires
Toisessa luettelossa on suoritettujen ajomatkojen pituuksia maileina. Guzzimalleja ei listalla ole. Piaggion skoottereita sen sijaan on.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #14 : Tammikuu 30, 2017, 14:58:48 ip »
Tämmösillä kumeilla ajeltiin seitkytluvulla Sunbeamilla. Edessä ja takana. Ei ongelmia ajo-ominaisuuksissa...