Nyt kun moottoripyörien takavannekoot ovat yhtä leveitä kuin autoissakin olen aikeissa kokeilla "pimeää puolta".
Tein aiheesta yhteenvetoa mitä eroja ja hankaluuksia voi ilmetä. Ne joilla on ollut pyörissään pidempään auton kumi takana ovat pääosin sitä mieltä että että ajo sujuu ihan riittävän hyvin. Vastustustakin, perusteineen, on ilmennyt mutta lähinnä niiltä joilla ei ole raskasta matkapyörää tai eivät ole autonrengasta kokeilleet.
Talouspuoli merkitsee myös: yhdellä mp:n takarenkaan hinnalla ostaa kierroksen autonrenkaita. Lisäksi pyörän renkaan kulutuskestävyys on surkea autonrenkaaseen verrattuna. Kymppitonni prätkän renkaalla, 40.000 km auton renkaalla.
Mp-kumi 200 - 250€/kpl ja 10.000 km vastaan 100€ kumi 40.000 km matkalle. Lisäksi asennus- ja tasapainotuskulut 4 kertaa vastaan yksi kerta. Eturenkaita kuluu, arviolta, samassa ajassa noin kolme.
40.000 km on arvio alakanttiin kulutuskestävyydessä. Autossa tavalliset kesärenkaat kestävät pidempäänkin vaikka painoa on enemmän.
Lisäksi pyörässäni on luistonesto jos vaikka autokumi olisikin liukkaampi ja samaa asiaa hoitaa jarrutussuuntaan ABS. Eturengas on tietenkin laadukas mp:n rengas.
Ajo-ominaisuuksia arvioivat omituisiksi alussa mutta kun siihen tottuu ja oppii renkaan tavoille niin ajaminen kyllä sujuu. Pakko uskoa koska ei niin paljon voi olla persaukisia Wingi- ja Valkyriekuskeja puhumattakaan H-D:n matkamallien omistajista.
http://www.motomatti.fi/2017/01/dark-side-eli-auton-rengas.htmlOnko muilla Guzzin omistajista asiasta kerrottavaa tai onko tutuilla auton takakumikokemuksia?