Kirjoittaja Aihe: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä  (Luettu 72954 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #165 : Toukokuu 21, 2018, 14:56:03 ip »
Tuohon onkin valmistajan hyvä vedota. On nimittäin molybdeeni hivenen tiukasti metallipinnoissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #166 : Toukokuu 28, 2018, 09:31:13 ap »
Viikonloppuna tuli liki 900km aktiivista mutkatieajelua. Tulipa käytyä Inkoon takana Barösundin lossilla asti, ihan uutta maisemaa meitsille  :)
Ainoa onglema oli ettei meinannut päästä edes reissuun: kotipihassa starttia painaessa kuului vaan napsaus ja mittaristosta katosi sähköt. Puolen tunnin mittailujen jälkeen vika löytyi sulakerasiasta, pitäisi noita putkisulakkeita muistaa vähän pyöritellä ja kontakteja puhdistaa..
Kulutus mutkatieajossa 5 litran paikkeilla, enimmäkseen 4k-5k rpm 3-ja 4 vaihteilla. Ehkä se käy aavistuksen laihalla, jospa jonain vuonna saisi seoksia mittaroitua  ::)
Meteli tuossa käy pidemmässä ajossa rasittamaan vaikka korvatulpilla ajaa: mekaaniset kalinat, imuäänet ja competizioni-Lafranconit suorastaan kaikuu kuupan sisällä  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #167 : Toukokuu 28, 2018, 11:11:09 ap »
Imu- ja pakoäänet ovat mitä ovat niillä vaimennuksilla mitä on. Tuskin niihin kannattaakaan kajota.

Moottorin mekaniikan osalta kampiakseli ja männät eivät juurikaan pidä melua. Männän helmat voivat joissain olosuhteissa kalkattaa mutta se alkaa menemään jo vian puolelle.

Tyypillisen kalkattava paikka on venttiilikoneisto. Toisessa jutussa kirjoitinkin hiljattain että kolinaa ja kilinää saa poistetuksi kunhan tietää mitä tekee.

Ensi katsotaa että työntötangot ovat ehyet. Niiden teräksiset päät voivat olla löysällä alumiiniseen tankoon nähden. Ne kilisevät jo sinällään mutta voivat vaikuttaa myös venttiilien säädön oikeellisuuteen. Työntötankojen pitää olla myös suorat. Mutkalla oleva työntötanko joustaa ja silloin keinuvivun liike jää vajaaksi. Nostimet ovat sitten asia erikseen.

Satunnaista kalkatusta pitävät myös keinuvivut. Niiden toisessa päässä on jousi. Se päästää keinuvivun liikkumaan päittäin ja palatessaan perusasentoon kolahtaa. Tämä käynnin tahdissa.
Tarkat kaverit ovat laittaneet teräspuslan jousen sijaan ja aivan pienen välyksen jättäneet.

Keinuvivun akselin välys keinuvipuun kilkattaa myös jos sitä on. Keinuvipuakselin voi kokeeksi kääntää 180 astetta paikoillaan ja katsoa vaikuttaako se. Joskus on löytynyt kaulaantuneita keinuvipuakseleita ja kuluneita keinuvivun pronssiholkkeja.

Keinuvivun varsi joka painaa venttiiliä on voinut kulua lovelle. Silloin välysmitalla suoritettu välysten säätö menee juuri sen verran pieleen kuin kulumaa on. Keinuvivun hionta auttaa mutta oikean välyksen voi säätää kuluneeseenkin keinuvipuun mittakellon avulla.

Vanhemman tyypin huohotusjärjestelmissä on läppäventtiili huohotuskammiossa. Se kalkattaa käynnin tahdissa kun kampikammion paine vaihtelee. Siitä ei ole yleensä muuta haittaa kuin kalkatus. Juurikin silloin kun aloitetaan kiihdytys alhaisilta kierroksilta.

Jakopään ketju voi rallattaa, erityisesti kun se on venynyt. Alkuperäinen kiristin ei silloin juurikaan kykene hillitsemään ketjun rapinaa. Pidemmälle mennyt venymä/ketjupyörien kuluma aiheuttaa sen että jakoketju pääsee hakkaamaan kotelonsa seiniä. Silloin kuuluu satunnaisia kolahduksia.

Neliöluistiset kulumisen alkuun päässeet kaasuttimet naputtavat käynnin tahtiin varsin kuuluvasti erityisesti alakierroksilla. Korjaus tapahtuu laittamalla joko uudet neliöluistiset tai modernimmat pyöreäluistiset.

Kaikki em jutut pääsee tarkastamaan isommin purkutöitä tekemättä.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #168 : Kesäkuu 09, 2018, 23:49:52 ip »
Tänään Muroleella kahvilla käydessä pyörähti 60tkm mittariin. Eipä ole paljoa 38-vuotiaalle pyörälle.
Lukeman oikeellisuus on tietenkin arvailujen varassa.. Oleellisempaa on se, että kun vuonna 1999 pyörä tuotiin Italiasta, oli mittarissa 51tkm.
Eli huimat 9 tonnia on tullut siitä lähtien, niistäkin valtaosa parina viime kesänä minulla  :P
Oli muuten mukava huomata, että takaisinpäin tullessa Viitapohjan suunnallakin oli uutta pintaa. Se on mukava pätkä se, täytyy rullailla useammin.
Kapeen reitti olikin sitten osittain karsea, mutta hengissä selvisin  ;D

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #169 : Lokakuu 21, 2018, 14:29:43 ip »
Nyt on LeMans pesty, kuivattu ja käytetty talvisäilöön. Mittariin kertyi kilsoja noin 3200 kappaletta, joka on ihan kohtuullisesti ottaen huomioon sen että parhaasta ajokaudesta jäi väliin pari kuukautta.
Suurempaa ongelmaa ei esiintynyt. Paitsi alkukesästä hyväksi saatu tyhjäkäynti katosi syksyn mittaan, mutta en ehtinyt puuhastelemaan sen parissa.
Talvella olisi tiedossa normihommien lisäksi aiemmasta poikkeavaakin huoltohommaa: Vaihteiston takaosasta vuotaa öljyä jo sen verran että alle tulee lammikko. Lisäksi moottorin ja vaihteiston välistä tihkuu öljyä. Sitä tihkuu myös etuosasta, kierroslukumittarin liitännän paikkeilta. Kaipa se täytyy tipauttaa voimansiirto pois korjailua varten.
Viime talvena vaihdettu kardaanin nivelen suojakumi on taas alataitoksista pykineen näköinen. Saiskohan jostain tarvikelaatua parempia??

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #170 : Lokakuu 21, 2018, 15:13:39 ip »
Tyhjäkäynnin suhteen voi tutkia onko kaasuttimissa likaa tai onko ilmavuotoja. Jos sytytys on päässyt (kärjet, keskipakosäädin) lievästi vikaantumaan näkyy se vähintäänkin huonona tai puuttuvana tyhjäkäyntinä.

Vaihteiston takaosassa on kolme vuotokohtaa joista kaksi on korjattavissa ulkoapäin: kytkimen painelaakerin painimen O-rengas ja mainitsemasi kardaanin nivelkumin likellä oleva vaihteiston ulostuloakselin huulitiiviste. Kolmas, jota ei voi korjata ulkokautta, on vaihteensiirtovivun akselin O-rengas.

Vaikuttaa kuitenkin siltä että vaihteisto on otettava kokonaan pois sillä kytkintilan vuodot eivät ole korjattavissa ulkokautta.
Paitsi yksi: työntötangon kartiokumit voi vaihtaa vaihteiston takakautta.
Muut ovat kytkinkeskiön O-renkaan vuoto (harvinainen), kytkinakselin huulitiivisteen vuoto (yleinen) ja moottorin takapään laipan kahden alimman pultin vuoto sekä yleisin kampiakselin takapään huulitiivisteen vuoto.

(Ennen isompaa purkua pitää varmistua etteivät huohotusletkun ja huohotusöljyn paluuputken letkuliitokset tai murtumat päästä öljyä kytkintilaan.)

Mainittakoon että pelkät huulitiivisteiden vaihdot eivät riitä vaan tiivistehuulten vastinpintojen puhdistus ja kevyt hionta on tarpeellinen.

Tässä tyypillisimmän vuodon korjausta: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #171 : Lokakuu 21, 2018, 16:27:56 ip »
Kelien viileneminen ja likaantuneet kaasarit lienevät helpoin syy tyhjäkäynnin katoamiselle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

italosound

  • Viestejä: 59
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #172 : Huhtikuu 01, 2019, 20:30:42 ip »
Moro
Onko kaasuvaijerin kiinnitysrauta todella näin mutkalla alunperin? Alkoi vähän epäilyttämään että kyseessä on jokin aiemman omistajan viritys.
MN

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #173 : Huhtikuu 01, 2019, 20:55:03 ip »
Mahtaako enää kaasuluistia nostava vipu mahtua kääntymään riittävästi?
Voisi kiinnike olla suorempikin.
Jos et ole vielä purkanut kaasuttimia niin huoltaessa irrota myös em. vipu akseleineen, puhdista ja voitele.
Saattaa kaasukahva herkistyä.
Sohc van Helmi.

italosound

  • Viestejä: 59
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #174 : Huhtikuu 01, 2019, 22:29:08 ip »
Moi
Purettu, putsattu ja voideltu on. Varaosakirjassa kiinnike näyttää suoralta. Pitänee laittaa kiinni ja kokeilla miten uudet vaijerit pelittää.
MN

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #175 : Huhtikuu 01, 2019, 22:38:12 ip »
Jos saa arvata miksi vaijerikuoren tukipiste on väännetty: On katkennut vaijeri matkan aikana ja korjattu pielavesiläisittäin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #176 : Huhtikuu 02, 2019, 06:25:00 ap »
Tai hankittu väärän mittaiset tarvikevaijerit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #177 : Huhtikuu 02, 2019, 06:36:48 ap »
Kyllä ne kolmosessa ainakin on samanlailla mutkalla. Kannattaa sovitella ja käännellä molemmanpuoleisia kannattimia.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #178 : Huhtikuu 02, 2019, 11:02:51 ap »
Kiinnitysrauta vai vipu? Mitä olen Dellortoja nähnyt, on kiinnitysrauta suora. Tuonlainen rautahan kääntäisi vaijerin kuoren omituiseen asentoon.
Taustalla näkyvässä räjäytyskuvassa osa no 21 on kyseinen rauta ja on suora.
MMM:n ja TTT:n arvaukset voivat hyvinkin olla totta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä
« Vastaus #179 : Huhtikuu 02, 2019, 11:28:50 ap »
Kyllähän se on jämpti niin että vaijerin kuori on samassa suunnassa kuin vaijerikin. Muutoin syntyy tarpeetonta kitkaa kun vaijeri hiertää kuortaan. Lisäksi vaijerin elinikäodote huononee.

Vipu ei tietenkään ole asentonsa puoleen lineaarinen vaan vivun kääntyessä vaijerin kulma kuoreensa nähden muuttuu hiukan. Suuntaus parhaimmillaan olisi varmaan vivun liikeradan ensimmäisen kolmanneksen kohdalla. Se on eniten käytetty kaasun asentoalue.

Jos kauppiaan vaijeri ei ole oikean mittainen tai muuten käymätön niin vaijerin voi tehdä aivan hyvin itsekin.
Olen vuosikymmenet tehnyt itse vaijerini lukuun ottamatta kierrosluku- ja nopeusvaijereita. Mutta kytkin- ryyppy- ja kaasuvaijerit kyllä. Osat olen tilannut tai käynyt ostamassa Storm Motorista.
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/vaijerit/irto-osat/

Saa sopivat vaijerit ja pientä askartelua. Nippojen juottamisessa ei saa käyttää liikaa lämpöä ettei vaijeri kuumene liikaa. Samalla voi tehdä varavaijerit varalle tai tehdä hieman ylipitkät joista voi lyhentää jos sattuu vaijeri katkeamaan. Sivuleikkurit mukana ja sopivat nipat myös.

Tällä setillä on pelastettu tien varresta useampi pyörä. Korjattu vaijeri kannattaa sivistykseen saavuttua korvata uudella. Ruuvinipat eivät ole ihan paras valinta mutta hätätilassa käyvät kyllä.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/moottoripyoran-varaosat/mp-vaijerit/vaijerien-korjaussarja-2000022953

Muutoinhan vaijerit ovat katoavaa kansanperinnettä. Tosin monissa pyörissä joissa on sähköinen kaasukahva on vaijerikin. Ei kaiken varalta vaan kaasukahvan asentopotentiometri on siirretty rungon suojaan ja alkumatkan informaatioväylänä toimii vaijeri(t).