Kirjoittaja Aihe: Mikä roikkuu Calin pohjassa?  (Luettu 15410 kertaa)

Juffe

  • Viestejä: 26
Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« : Joulukuu 05, 2016, 10:36:16 ap »
Mikäs kumi tuolla roikkuu? Joku pakoputkeen liittyvä kannatin? Ajattelin fiksusti kysyä, ennenkuin alan konttaamaan kylmällä betonilattialla...

https://goo.gl/photos/MjYbX5vdN1VnLT9G9


I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #1 : Joulukuu 05, 2016, 11:25:34 ap »
Tuo voisi olla akun huohotin- tai ilmanputsarikotelon öljynvuotoputki.
Titaniumin kuski

Juffe

  • Viestejä: 26
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #2 : Joulukuu 05, 2016, 11:33:46 ap »
Tuo voisi olla akun huohotin- tai ilmanputsarikotelon öljynvuotoputki.
Tuo on kyl ihan umpikumia...

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #3 : Joulukuu 05, 2016, 12:14:53 ip »
Tuo voisi olla akun huohotin- tai ilmanputsarikotelon öljynvuotoputki.
Tuo on kyl ihan umpikumia...
... mutta jos ottaa siitä päästä sen "umpikumia" olevan tulpan pois?
2002 Atlantic 500
2004 B750

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #4 : Joulukuu 05, 2016, 12:23:04 ip »
Äkkiäkös tuon perässä etenee sen alkulähteille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #5 : Joulukuu 05, 2016, 12:50:18 ip »
En muuta "irtonaista" kuvasta löytänyt kuin etujarruletkussa roikkuvan nippusiteen. Mistä lie irronnut. Nuo letkut jotka roikkuvat tyhjennetään huollon yhteydessä. Tai ainakin pitäisi tyhjentää. Huolto-ohjeessa asiasta on tarkemmin.

Muuta kommentoitavaa kyllä löytyy: ruostetta kohteissa joissa sitä ei olisi syytä olla. Pakoputken klemmarit ensisijassa. Noitahan joutuu aukomaan tämän tästä kun takarengasta pitää vaihtaa. Huollossa menee aikaa kun ruosteita poistetaan. Jatkossa suosittelen vaihtamaan tilalle rosteriset klemmarit. Itsellä sama juttu edessä.

Katalysaattoreiden takana on jo myös alkavaa ruostetta äänenvaimentimissa. Jossain vaiheessa se on väistämätöntä mutta sitä voi ehkäistä pesemällä kyseiset kohdat säännöllisesti. Erityisesti kevään ensikilometrit nostavat tiestä talven jäljiltä tiesuolaa ja hienojakoista likaa. Mutta vaikeahan sitä on keväällä ajohaluja pidätellä.

Juffe

  • Viestejä: 26
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #6 : Joulukuu 05, 2016, 15:33:01 ip »
Kiitokset kommentoijille. Mulla oli semmonen käsitys, että kun ostin pyörän, tuo letku/kumi ei roikkunut tuolla tavalla.

Kädessä irtosi lihas jostain luusta kyynärpäässä, joten into ryömiä pakkasella olevalla betonilattialla on tällä hetkellä aika nollissa. Motomatilta hyvä huomio noisa klemmareista. Täytynee ne sitten huollossa yrittää saada vaihdettua rosterisiin, mikäli Piikkiöstä semmoset löytyy.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #7 : Joulukuu 05, 2016, 15:41:45 ip »
Tuskin löytyy Piikkiöstä, ehkä paremmin RM Heinolta.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #8 : Joulukuu 05, 2016, 16:19:29 ip »
Lainaus
Täytynee ne sitten huollossa yrittää saada vaihdettua rosterisiin, mikäli Piikkiöstä semmoset löytyy.
Halvemmaksi ja helpommaksi tulee mitata putken paksuus ja käydä lähimmästä hydrauliikkaliikkeestä hakemassa sopivan kokoiset. Lisäksi ne ovat selliset että voi pujoittaa putken päälle irrottamatta äänenvaimenninta. Yhdysputken klemmarin kaltainen malli. Pyörässäni on alkuperäiset klemmarit vielä paikoillaan. Kesän ajettu peli mutta liotella piti että sain auki. Ei ole kauheasti ruostesuojausta kuten sinkkiä tai muuta passivointia pinnassa. Samoin kävi pakoputken juurimuttereille. Happanivat paikoilleen. Vaihdoin mutterit "ikuisiin". Kireyttä pitää kuitenkin seurata. Ainakin aluksi.
http://www.motomatti.fi/2016/11/california-1400-pakoputkien.html

Ensihuollossa, joka kuului pyörän hankintahintaan, vaihdettiin myös puhjennut takarengas. Äänenvaimennin ei sen jälkeen ollut oikealla puolen kunnolla kiinni. Ei kuitenkaan ollut vuotanut. Vasta syyshuollossa laitoin sen kunnolla paikalleen. Klemmari on paljon vartijana juuri katalysaattorin vieressä eikä jäännöshappianturi ole kaukana. Jos on pienikin vuoto niin pyörä voi muuttua ajokelvottomaksi.

Takarenkaan vaihdossa ei tarvitse irrottaa vasemman puolen äänenvaimentajaa jos on oikeanlainen avain taka-akselin mutteriin: http://www.motomatti.fi/2016/05/rengasrikko.html

Juffe

  • Viestejä: 26
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #9 : Joulukuu 05, 2016, 16:31:04 ip »
Lainaus
Täytynee ne sitten huollossa yrittää saada vaihdettua rosterisiin, mikäli Piikkiöstä semmoset löytyy.
Halvemmaksi ja helpommaksi tulee mitata putken paksuus ja käydä lähimmästä hydrauliikkaliikkeestä hakemassa sopivan kokoiset. Lisäksi ne ovat selliset että voi pujoittaa putken päälle irrottamatta äänenvaimenninta. Yhdysputken klemmarin kaltainen malli. Pyörässäni on alkuperäiset klemmarit vielä paikoillaan.
Sen verran, mitä olen nyt Guzzinoviisina tätä palstaa ja sun blogia seurannut, uskallan ennustaa, että sulta saattaa vielä tulla valmiit speksit noille klemmareille  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #10 : Joulukuu 05, 2016, 17:03:36 ip »
Lainaus
Sen verran, mitä olen nyt Guzzinoviisina tätä palstaa ja sun blogia seurannut, uskallan ennustaa, että sulta saattaa vielä tulla valmiit speksit noille klemmareille.
Voi olla että tuleekin mutta se taas on muistista kiinni.

Zuumailin, Juffe, tuota linkittämääsi kuvaa lisää ja huomasin että vaikuttaa vahvasti siltä että vasemman puolen äänenvaimentajan suojapelti on menettänyt matkalle alemman takapäänsä kiinnitysruuvin. Korvakkeet ovat tallella. Voinet joutua ponnistautumaan vielä makuullesi. Tosin, kyse on ilmeisesti kännykkäkameran kuvasta kun laatu on kovin ankea joten ihan tarkkaan ei näe.

Amerikasta on tullut viestiä että noita ruuveja on tippuillut enemmänkin ja myös kokonaisia suojapeltejä on kadonnut. Vain pellin takapään ylemmän kiinnikkeen ympärillä on ollut murtunut pala peltiä. Itsellä oli yksi suojapellin ruuveista löystynyt.

Pyörässä käytetään paljon eri kokoisia korimuttereita eli sellaisia klipsuja jotka työnnetään paikoilleen levyn tai pellin reunaan sinne minne tarvitaan kiinnityskohta. Ovat yleisesti saatavia varaosia ruuviliikkeissä. Vaikka hinta on hieman kovempi niin kannattaa valita ruostumatonta terästä oleva "klipsu". Kokoja on pyörässä ainakin M4, M5, M6 ja M8. Voi olla isompiakin mutta ei ole tullut vielä vastaan. Alkuperäisiä kun oli rikki jo tehtaan asennuksen jäljiltä. Eivät kestä ylikiristämistä. Ruuvit ovat kuitenkin suurelta osin ruostumattomia mutta sinkittyjäkin löytyy eivätkä ole yleisen ruuvistandardin mukaisia. Ovat laippakantaisia ja avainkoko on pienempi kuin on totuttua kierteen kokoon nähden.

PS. Olen huonoselkäinen ja sen myötä on kadonnut lihasvoima jaloista joten käytän samaa menetelmää: kamera tai kännykkä yltää sinne mihin ei pää taivu eikä selkä notkene. Voi sitten katsella tietokoneen näytöltä suurennoksia. Monta asiaa on tullut huomattua kuvasta eikä suoraan reaalimaailmasta. Kameraa tarvitaan sitten kun on tarkka paikka. Samoin hommiin ei kännyköistä oikein ole. Vaikka mitä väittäisivät. Ei ainakaan kohtuuhinnalla.

Juffe

  • Viestejä: 26
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #11 : Joulukuu 05, 2016, 18:24:20 ip »
Lainaus
Sen verran, mitä olen nyt Guzzinoviisina tätä palstaa ja sun blogia seurannut, uskallan ennustaa, että sulta saattaa vielä tulla valmiit speksit noille klemmareille.
Voi olla että tuleekin mutta se taas on muistista kiinni.

Zuumailin, Juffe, tuota linkittämääsi kuvaa lisää ja huomasin että vaikuttaa vahvasti siltä että vasemman puolen äänenvaimentajan suojapelti on menettänyt matkalle alemman takapäänsä kiinnitysruuvin. Korvakkeet ovat tallella. Voinet joutua ponnistautumaan vielä makuullesi. Tosin, kyse on ilmeisesti kännykkäkameran kuvasta kun laatu on kovin ankea joten ihan tarkkaan ei näe.

Amerikasta on tullut viestiä että noita ruuveja on tippuillut enemmänkin ja myös kokonaisia suojapeltejä on kadonnut. Vain pellin takapään ylemmän kiinnikkeen ympärillä on ollut murtunut pala peltiä. Itsellä oli yksi suojapellin ruuveista löystynyt.

Pyörässä käytetään paljon eri kokoisia korimuttereita eli sellaisia klipsuja jotka työnnetään paikoilleen levyn tai pellin reunaan sinne minne tarvitaan kiinnityskohta. Ovat yleisesti saatavia varaosia ruuviliikkeissä. Vaikka hinta on hieman kovempi niin kannattaa valita ruostumatonta terästä oleva "klipsu". Kokoja on pyörässä ainakin M4, M5, M6 ja M8. Voi olla isompiakin mutta ei ole tullut vielä vastaan. Alkuperäisiä kun oli rikki jo tehtaan asennuksen jäljiltä. Eivät kestä ylikiristämistä. Ruuvit ovat kuitenkin suurelta osin ruostumattomia mutta sinkittyjäkin löytyy eivätkä ole yleisen ruuvistandardin mukaisia. Ovat laippakantaisia ja avainkoko on pienempi kuin on totuttua kierteen kokoon nähden.

PS. Olen huonoselkäinen ja sen myötä on kadonnut lihasvoima jaloista joten käytän samaa menetelmää: kamera tai kännykkä yltää sinne mihin ei pää taivu eikä selkä notkene. Voi sitten katsella tietokoneen näytöltä suurennoksia. Monta asiaa on tullut huomattua kuvasta eikä suoraan reaalimaailmasta. Kameraa tarvitaan sitten kun on tarkka paikka. Samoin hommiin ei kännyköistä oikein ole. Vaikka mitä väittäisivät. Ei ainakaan kohtuuhinnalla.

Kiitos kun jaksat paneutua tähän! Nyt kun sanoit, niin viime metreillä kuului moottorijarrutuksella jotain räminää. Olisko ollut juuri tuo suojapelti. Täytyy käydä järkkärillä videoimassa mahanalustaa HDeenä, ja kattoa tarkemmin...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #12 : Joulukuu 05, 2016, 18:56:52 ip »
". Kokoja on pyörässä ainakin M4, M5, M6 ja M8.

Ja Jackaleissa ym M7..  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #13 : Joulukuu 06, 2016, 00:22:33 ap »
". Kokoja on pyörässä ainakin M4, M5, M6 ja M8.

Ja Jackaleissa ym M7..  ;)
Taitaa olla ainakin takaiskarin kiinnityksessä M7. Mutta siinä ei ole korimutteria. Kerroin vain että on syytä varautua hankkimaan kyseisiä kokoja ajan mittaan....
Omituinen avainkoko on myös 7mm kuusiokoloavain. Joissakin Guzzimalleissa ihan vakiona.

Sibbobo

  • Viestejä: 15
Vs: Mikä roikkuu Calin pohjassa?
« Vastaus #14 : Joulukuu 06, 2016, 15:42:36 ip »
Neljän ajokauden aikana tiputteli oma Calini muttereita ja ruuveja pitkin Eurooppaa lähemmäs kymmenen kappaletta.
Viimeisin niistä sivujalan varmistusmutteri, jonka puutumisen Make huomasi huollossa; kierre on kuitenkin "epätyypillinen",
joten se jäi silloin laittamatta paikalleen.  Kotiin ajaessa kävi mielessäni sekin äärimmäinen mahdollisuus - tosin erittäin
epätodennäköinen, koska korvakkeessa on kierre pultille ja mutteri toisella puolella vain varmistuksena - että sivujalka
päättää poistua paikaltaan... Kuinkas sitten parkkeerattaisiin?  1400:n omistajien kannattaa seurata ko. mutterin
mukanapysymistä.  Valitettavasti olen unohtanut kierremerkinnän - sorry siitä.
Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille! 
T. Jukka